Illan vieraana kiduta ja päästä-kalastaja J Pääkkönen
Onko eettistä harjoittaa kalastusta vain oman henkilökohtaisen nautintopiikin saamiseksi vailla tarkoitusta käyttää saatua saalista mitenkään hyväkseen ? Useiden tutkimusten mukaan kun kuitenkin jopa yli 40 % päästetyistä saaliskaloista kuolee viikon seurantajakson aikana. Siiman päässä riuhtoessaan kalojen stressi on valtaisa. Puhumattakaan noston yhteydessä tulevista kidus- ym vaurioista. Lisäksi kun kalat eivät pysty kastelemaan silmiään on usein seurauksena vaurioita, jopa sokeus. Kalastusmuodon nimi ei ole Pyydystä ja päästä vaan Kiduta ja päästä.
Kommentit (5)
En tiedä, mutta minua on aina hämmästyttänyt, että on ihmisiä, jotka kiskovat kalat ylös vedestä ja heittävät takaisin. Aina kun olen kalassa ollut ja jos saalista on tullut, se on syöty. Savukala on hyvää.
Ihan silkkaa eläinrääkkäystähän tuo on. Jos vastaavaa yritettäisiin jollekin linnulle tai "söpölle" nisäkkäälle, nousisi kauhea meteli.
Lisäksi kalaa taudinaiheuttajilta suojaava limakalvo on todella herkkä, ja rikkoutuu helposti käsiteltäessä. Kalat myös tuntevat kipua siinä missä nisäkkäätkin.
Toisaalta, eipä niillä kalastajan motiiveilla ole sille kalalle mitään merkitystä. Vaihtoehdot ovat tulla syödyksi kuoleman jälkeen tai 50-60% todennäköisyys selvitä hengissä.
Mielestäni tärkein kalastuksen eettisyyttä lisäävä toimenpide olisi kalojen lopetus heti noston jälkeen, ei heittää ämpäriin, veneenpohjalle tai lumihankeen kitumaan.
Aivan naurettavaa esiintyä kalojen suojelijana ja harrastaa itse catch and release -kalastamista.
Se on ehkä kaikkein typerin ja itsekkäin tapa harrastaa ylipäätään mitään eläimiin liittyvää. Jos kalastaa niin kalastaa syödäkseen saaliinsa eikä vaan harrastukseksi revi niitä ylös vedestä ja päästä takaisin.
Harvinaisen typerä tyyppi tuo pääkkönen, kehtaa vielä julkisuudessa esiintyä ajatuksineen.
Päästäisen mukaan eläin ei tunne kipua.