Onko teidän taloyhtiön yhtiökokous kuin jälkeenjääneiden kokous?
Kukaan ei sano mitään, jos ehdottaa jotain kaikki on hiljaa.
Isännöitsijä on kuningas jonka sanaa ei saa kyseenalaistaa, vaikka hän on palkollinen ja sivuosassa kokouksessa.
Meillä on osallistujat melkein kaikki yli 60v ja muistit ei toimi eikä ymmärryskään. Kenelläkään ei ole nettiä tai eikä edes tajua että sieltä voisi asiat tarkistaa.
Enemmistö päättää mitä tahansa isännöitsijä kehtaa ehdottaa.
Tähän pitäisi saada jostain tolkkua, yhä useammat ovat ikäihmisiä useissa taloyhtiöissä.
Kommentit (69)
Itse en käy koskaan taloyhtiön kokouksissa. Luen vain sen etukäteen lähetetyn agendan (käytännössä jo päätökset) ja ihan ok:lta se on aina vaikuttanut. Jos näkisin siellä jotain mielipuolista tai jonkun tärkeän äänestyksen, niin sitten vasta osallistuisin.
Aika vähän mulla on vastaansanomista, kun kuluvia osia joudutaan korjaamaan tai ylläpitämään, ettei talot ryvety. Nettiä tarvitaan ja pihaakin joutuu ylläpitämään. Ei huvita tuhlata aikaani noiden pähkäilyihin, kun joillekin niiden pähkäilystä jo maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin hallituksen pj uudessa kerrostalossa. Näissähän on isohko yhtiölaina ja alussa 2v lyhennnysvapaa.
Yhtiölainaa lyhennetään pankille vain 2 krt vuodessa eli itse asiassa pääomavastiketta piti nostaa jo puoli vuotta ennen ensimmäistä lyhennystä. Tämä ei menny ihmisille jakeluun sitten millään.
Eikä ollut koko yhtiölainahomma menny jakeluun edes asunnon ostovaiheessa. Eräs asukas soitteli että miten ihmeessä pääomavastike voi nousta noin paljon että ei hänen tuloilla sellaista pysty maksamaan.
Kyllähän jokainen on asunnon ostaessaan nänyt sen että vastike nousee kahden vuoden jälkeen melkoisesti jos ei ole maksanut yhtiölainaosuuttaan pois. Mutta en minäkään olisi huomannut, että vastikkeet nousevatkin jo puolentoista vuoden jälkeen. Vaikka onkin ihan järkeenkäypä juttu. On tietysti tahallista että esitteissä annetaan se kuva että kaksi vuotta saa asua edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole viitsinyt mennä hallitukseen - joko laiskuuttasi tai sitten ei vaan eväät riitä - ja silti niilität itse et muuta teekään
Olen hallituksessa, mutta muut ovat enemmistö.
=)
Joten olit taas väärässä.
Katse sinne alle nelikymppisiin. Miksi eivät tule kokouksiin, että voitaisiin valita hallituksiin.
Ai niin, he ovat bilettämässä, menisi hyvä bileilta hukkaan jos kävisi yhtiökokouksessa.
kirjoitti yks 75 vuotias tietokoneen omistaja
Alle nelikymppiset ihmiset bilettämässä? Öh, jos nyt kuitenkaan. Juhlimassa käyvät pääosin 15-20-vuotiaat, sitä vanhemmat alkavat jo hankkia perhettä, korkeakouluttautua, muuttaa ulkomaille, saada vakkaritöitä jne.
Ei ole. Ikäihmisetkin otetaan huomioon.
Erikoinen taloyhtiö ap teillä, taitaa onneksi olla kuitenkin vähemmistöä, että yli 60-vuotiaat ovat muistamattomia ja ei ole nettiä, kun tuonikäiset ovat vielä monetkin töissä ja tarvitsevat nettiäkin päivittäin.
Meillä taloyhtiössä kokouksiin osallistuvista vanhimmat ovat jo 80-vuotiaita ja ihan teräväpäisiä. Nettikin löytyy, koska kokoukset ovat nykyisiin Teams-kokouksia ja kutsutkin tulevat vain sähköpostitse. Isännöitsijä on tosiaan sivuroolissa, hän on vain tiettyjen asioiden asiantuntija. Kokouksessa on aina vilkasta keskustelua. Kaikki ovat järkeviä, taloyhtiön asioista kiinnostuneita ja huolehtivia, joten esim. remonteista ei tarvitse vääntää, kun kaikki ymmärtävät niiden tarpeellisuuden.
On. Pari naista esittää typeriä kysymyksiä ja toiset pari naista lirkuttelee nuorelle puheenjohtajalle.
Vierailija kirjoitti:
On. Pari naista esittää typeriä kysymyksiä ja toiset pari naista lirkuttelee nuorelle puheenjohtajalle.
Ovatko miehet mykkiä?
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen taloyhtiö ap teillä, taitaa onneksi olla kuitenkin vähemmistöä, että yli 60-vuotiaat ovat muistamattomia ja ei ole nettiä, kun tuonikäiset ovat vielä monetkin töissä ja tarvitsevat nettiäkin päivittäin.
Meillä taloyhtiössä kokouksiin osallistuvista vanhimmat ovat jo 80-vuotiaita ja ihan teräväpäisiä. Nettikin löytyy, koska kokoukset ovat nykyisiin Teams-kokouksia ja kutsutkin tulevat vain sähköpostitse. Isännöitsijä on tosiaan sivuroolissa, hän on vain tiettyjen asioiden asiantuntija. Kokouksessa on aina vilkasta keskustelua. Kaikki ovat järkeviä, taloyhtiön asioista kiinnostuneita ja huolehtivia, joten esim. remonteista ei tarvitse vääntää, kun kaikki ymmärtävät niiden tarpeellisuuden.
Taloyhtiöt tilaavat myös tarpeettomia ja varsinkin ylihintaisia remontteja. Kaikki taloyhtiöt eivät edes kilpailuta remontteja, koska isännöitsijä on laiska tai suosii kavereidensa firmoja eikä hallitus ymmärrä valvoa isännöitsijän toimintaa.
Meidän taloyhtiössä yksi mielettömyys on se kun hiekkalaatikon hiekka vaihdetaan joka kevättalkoiden yhteydessä. Minua naurattaa ja itkettää turha työ ja rahanmeno, mutta joku curling-vanhempi keksi tuon ja muut mammat myötäilevät. Minä katsoin parhaaksi vaieta kun näin miten tärkeä asia tuo heille oli, vaikka hiekka ei mene edes 20 vuodessa miksikään.
Kevättalkoissa teen kyllä mielelläni kaikkea muuta työtä, mutta hiekanvaihtoon en puutu. Järjetöntä vielä se vanhan hiekan kärrääminen vaihtolavallekin. Tulee raskas ja kallis kuorma eikä tuota juurikaan lämpöä jatelaitoksessa poltettuna.