Onko teidän taloyhtiön yhtiökokous kuin jälkeenjääneiden kokous?
Kukaan ei sano mitään, jos ehdottaa jotain kaikki on hiljaa.
Isännöitsijä on kuningas jonka sanaa ei saa kyseenalaistaa, vaikka hän on palkollinen ja sivuosassa kokouksessa.
Meillä on osallistujat melkein kaikki yli 60v ja muistit ei toimi eikä ymmärryskään. Kenelläkään ei ole nettiä tai eikä edes tajua että sieltä voisi asiat tarkistaa.
Enemmistö päättää mitä tahansa isännöitsijä kehtaa ehdottaa.
Tähän pitäisi saada jostain tolkkua, yhä useammat ovat ikäihmisiä useissa taloyhtiöissä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
No kertokaa nyt jotain hauskoja tilanteita sieltä kokouksista. Konkreettisia esimerkkejä.
Eräs nainen ihmetteli miksi vesiennakkoa peritään.
Ei mennyt perille, että yhtiö tarvitsee varoja laskun maksuun.
En käy koskaan noissa. Joudun istumaan niin paljon kokouksissa joissa päätetään ihan hiton paljon isommista asioista kuin jostain kukkaistutuksista pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja se johtuu keski-ikäisistä ja vanhoista miehistä. Se mitä mieltä he ovat on totuus ja muu vaietaan kuoliaaksi. Naisilla ei ole puheoikeutta ja jos kuitenkin rikkovat sääntöä ja puhuvat voi sanat h....ra ja ä...ä lukea miesten naamoista. Nainen ei voi eikä saa tietää mitään eikä hänen puheita pidä uskoa ja ottaa huomioon vaikka kaikki säästäisivät niillä rahaa.
Mielipuolisia tapaamisiaMeillä on kyllä eniten äänessä eräs naishuuhkaja, joka ei hyväksy edes yhtiöjärjestystä, tai as. oy lakia. Vain hänen omat aatoksensa taloyhtiön asioiden hoidosta on oikea (ja lain vastainen toki)
Eikä tietenkään tunne kokousmenettelyä.
Mikä tapa olisi paras ja laillisin keino poistaa häiriköimästä kokousta?
Kokouksen puh.joht joka on usein myös hallituksen puh.joht pitää jöötä kokouksessa.
Jos ymmärtää, meillä ei ymmärrä koska on niin vanha. Osaa juuri ja juuri lukea paperista.
Tälläiset huuhkajat voi vain hiljentää sanomalla että ehdotuksesi on lainvastainen piste.
Ja seuraava tapaus. Päätökseen tarvitaan enemmistö, se on hyvä sanoa aina. Isännöitsijän pitäisi olla se ammattimies joka siteeraa taloyhtiönlainsäädäntöä.
Ei sille akalle mene tuollaiset puheet perille. Koitettu on kokousmenettelyjä, mutta jatkaa vaan häirintää.
Kuten sanoin puh joht pitää jöötä. Tarvittaessa kutsuu poliisit paikalle.
Lievempi tapa on sanoa että jos ei kokous arvosta puh.joht niin vaihdetaan ja aloitetaan kaikki alusta.
Kutsuista lähtien . Menee 2 vkoa eteen päin vähintään.
Ja jälleen sama. Ja jälleen sama.
Kyllä hiljenee ja oppii sanomaan mitä haluaa ja sitten äänestetään ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole viitsinyt mennä hallitukseen - joko laiskuuttasi tai sitten ei vaan eväät riitä - ja silti niilität itse et muuta teekään
Olen hallituksessa, mutta muut ovat enemmistö.
=)
Joten olit taas väärässä.
Katse sinne alle nelikymppisiin. Miksi eivät tule kokouksiin, että voitaisiin valita hallituksiin.
Ai niin, he ovat bilettämässä, menisi hyvä bileilta hukkaan jos kävisi yhtiökokouksessa.
kirjoitti yks 75 vuotias tietokoneen omistaja
Bilettälässä? No ei kuitenkaan seniili
No, pitihän minun vähän provosoida.
Totuus on kuitenkin se, että nuoret aikuiset eivät käy asunto-osakeyhtiön kokouksissa, eivätkä missään
nimessä halua hallitukseen. Siitä tämä ketjun aloittajan asia juontaa.
Syyttäkää asukkaat itseänne jos asiat eivät toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole viitsinyt mennä hallitukseen - joko laiskuuttasi tai sitten ei vaan eväät riitä - ja silti niilität itse et muuta teekään
=)
Olet hallituksessa mutta et saa mitään aikaiseksi -sinunlaisia vässyköitä on aina hallituksissa. Hoida asiat paremmin tai tyydy enemmistäön päätöksiin ja vaihda taloyhtiötä. Nillittäminen av-mammojen palstalla tuskin vie taloyhtiön asioita eteenpäin. Vai onko tämä vain sinun terapiaa?
Mikä sinua vaivaa? Ohis
Meillä on enemmistö vanhuksia, mutta totta kai heillä on samat oikeudet kuin muillakin. Mitä pirua ihmettelet? Valitse nuorisotalo, jos se haittaa. Itsehän olet asuntosi valinnut.
Meidän kokouksissamme isännöitsijää tulee välillä sääli, koska häntä kyllä käristetään, jos asiat eivät toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
=)
Katse sinne alle nelikymppisiin. Miksi eivät tule kokouksiin, että voitaisiin valita hallituksiin.
Ai niin, he ovat bilettämässä, menisi hyvä bileilta hukkaan jos kävisi yhtiökokouksessa.
Totuus on kuitenkin se, että nuoret aikuiset eivät käy asunto-osakeyhtiön kokouksissa, eivätkä missään
Näin juuri. Pitäisi olla järjestelmä jossa asiat voisi hoitaa ilman asukkaita.
Sillä asukkat eivät ymmärrä, eivät muista, eivät ole kiinnostuneita, eivät omaa taitoja etsiä tietoa.
Ja kun heitä on enemmistö, et voi kuin katsoa sitä menoa vierestä.
Järkyttävää.
Kaikki kokoukset on sellaisia. Joku ehdottaa jotain, niin sanotaan ei tuo ole hyvä, ei tuo laista. Sitten kuitenkaan kukaan ei ehdota muuta, siis tilalle sitten sellaista mikään sopii. Eli osa on siellä hoitamassa asioista ja osa vain arvostelemassa. Arvostelevat luulevat antavansa ison panoksen, kun sanovat mielipiteensä, mutta ei mitään rakentavaa kuinka asiassa edetä tai löytää kaikille sopiva ratkaisu.
Olin hallituksen pj uudessa kerrostalossa. Näissähän on isohko yhtiölaina ja alussa 2v lyhennnysvapaa.
Yhtiölainaa lyhennetään pankille vain 2 krt vuodessa eli itse asiassa pääomavastiketta piti nostaa jo puoli vuotta ennen ensimmäistä lyhennystä. Tämä ei menny ihmisille jakeluun sitten millään.
Eikä ollut koko yhtiölainahomma menny jakeluun edes asunnon ostovaiheessa. Eräs asukas soitteli että miten ihmeessä pääomavastike voi nousta noin paljon että ei hänen tuloilla sellaista pysty maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
=)
Olet hallituksessa mutta et saa mitään aikaiseksi -sinunlaisia vässyköitä on aina hallituksissa. Hoida asiat paremmin tai tyydy enemmistäön päätöksiin ja vaihda taloyhtiötä. Nillittäminen av-mammojen palstalla tuskin vie taloyhtiön asioita eteenpäin. Vai onko tämä vain sinun terapiaa?
Mikä sinua vaivaa? Ohis
Ilmeisesti tuollaisiakin tapauksia on niissä kokouksissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on enemmistö vanhuksia, mutta totta kai heillä on samat oikeudet kuin muillakin. Mitä pirua ihmettelet? Valitse nuorisotalo, jos se haittaa. Itsehän olet asuntosi valinnut.
Meidän kokouksissamme isännöitsijää tulee välillä sääli, koska häntä kyllä käristetään, jos asiat eivät toimi.
Tämä se juuri on.
Pitäisi ymmärtää ettei enää ymmärrä.
Mutta se kynnys on niin vaikea ylittää.
Ja mitä oikeuksiin tulee, niin kuinka moni rehellisesti sanoen on tässä maailmassa.
Jotkut ovat mutta ei läheskään kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
=)
Sillä asukkat eivät ymmärrä, eivät muista, eivät ole kiinnostuneita, eivät omaa taitoja etsiä tietoa.
Järkyttävää.
Näin on. Pitäisi saada As. Oy. lakiin pykälä "haaskauskielto", jolla edellytettäisiin pitämään talot kunnossa.
Nykyaikana yhtiökokous voisi olla osittain etänä. Ne ketkä haluaa mennä paikanpäälle voi sinne mennä mutta heille ketkä mielummin hoitavat sen kotisohvalla istuen netin kautta pitäisi myös sallia. Kustannuksista tai isännöitsijän osaamattomuudesta se tuskin kiinni on, viitsimisestä ehkä. Toisi varmasti lisää osallistujia yhteiseen päätöksentekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se juuri on.
Pitäisi ymmärtää ettei enää ymmärrä.
Mutta se kynnys on niin vaikea ylittää.
Ja mitä oikeuksiin tulee, niin kuinka moni rehellisesti sanoen on tässä maailmassa.
Jotkut ovat mutta ei läheskään kaikki.
Älä jaksa. Vanhoilla on samat oikeudet kuin nuoremmilla, eikä mikään asia maailmassa muuta tätä. Pitää muuttaa muualle, jos asukasrakenne on erilaista, kuin mitä itse suosit. Koita nyt pliis.
En tiedä missä ne päätökset oikein todella tehdään meidän taloyhtiössä. Oli aika iso remontti tulossa ja siitä tuli yhtiökutsu. Piti mennä paikalle kun ajattelin että pääsee asiaan sitten vaikuttamaan. Paikanpäällä sitten esiteltiin että tälläistä ollaan suunniteltu ja äänestys siihen heti että hyväksytäänkö. Ei siinä oikein voinut olla mitään mieltä kun nämä taloyhtiön kuninkaalliset oli kaiken jo etukäteen näemmä päättänyt. Olisin ollut ainoa joka äänestää ei. Vituttaa vieläkin se remontti joka meni ihan suteen enkä olisi ikinä samanlaista päättänyt ottaa. Pihalla nämä samat on aina penkillä istumassa eli kai ne päätökset oikeastaan päätetään siinä penkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
=)
Järkyttävää.
Näin on. Pitäisi saada As. Oy. lakiin pykälä "haaskauskielto", jolla edellytettäisiin pitämään talot kunnossa.
Itseasiassa se on jo olemassa asuntoosakeyhtiölaissa. En muista sanamuotoa mutta
siinä velvoitetaan osakkeen omistajan pitämään huolta asunnostaan. Siis sitä ei saa runnella.
Luulisi saman lain koskevan yhteisiä tiloja ja pihamaata.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ne päätökset oikein todella tehdään meidän taloyhtiössä. Oli aika iso remontti tulossa ja siitä tuli yhtiökutsu. Piti mennä paikalle kun ajattelin että pääsee asiaan sitten vaikuttamaan. Paikanpäällä sitten esiteltiin että tälläistä ollaan suunniteltu ja äänestys siihen heti että hyväksytäänkö. Ei siinä oikein voinut olla mitään mieltä kun nämä taloyhtiön kuninkaalliset oli kaiken jo etukäteen näemmä päättänyt. Olisin ollut ainoa joka äänestää ei. Vituttaa vieläkin se remontti joka meni ihan suteen enkä olisi ikinä samanlaista päättänyt ottaa. Pihalla nämä samat on aina penkillä istumassa eli kai ne päätökset oikeastaan päätetään siinä penkillä.
Enemmistö voitti. Näin se menee.
Omakotitalossa sitten voit tehdä ne omat viisaat päätöksesi.
Onko AP ikinä itse vapaaehtoisesti ilmoittanut olevansa käytettävissä taloyhtiön hallituksessa? Niinpä... turha siis kritisoida.
No kertokaa nyt jotain hauskoja tilanteita sieltä kokouksista. Konkreettisia esimerkkejä.