"Nuorilla usein paremmat tiedot seksistä kuin yli 45-vuotiailla "
https://yle.fi/uutiset/3-11669816
"Toivottavasti tämä saa olla täällä kun koskee VALISTUSTA eikä itse hommailut.
Oli täysin naurettava juttu näin 40-vuotiaan keski-ikäisen näkökulmasta.
Moni tuudittautuu siihen uskoon, että pitkään kestänyt vakituinen suhde takaisi seksitaudittomuuden. Näin ei kuitenkaan ole.
– Kaikkihan haluavat uskoa, että oma kumppani on uskollinen, mutta varmana sitä ei voi pitää.
Pitkässäkin suhteessa voi joskus olla hyvä käydä seksitautitesteissä. Yleisin tauti, eli klamydia kun on usein oireeton ja voi silti tarttua."
Että oikeasti pitäisi hyvässä, vakaassa, kunnioittavassa ja pitkässä, luotettavassa parisuhteessa rampata kerta vuoteen sp-testeissä, ja jos ei ramppaa, niin ei "tajua että pitkässäkin parisuhteessa toinen voi pettää ja tuoda taudin". Ei jessus taas mitä sontaa. Oikein taas asiantuntijameininkiä! Ei tietenkään me keski-ikäiset tuollaista ymmärretä, ja syy miksi emme hyppää tautitesteissä johtuu TOTTAKAI siitä että olemme niin tyhmiä, eikä esim- ösiitä että meillä on luotettava parisuhde, vaikka tutkijalla olisikin petturuus verissä.
"Osa ihmisistä saattaa silti yhä ajatella, että seksi on vain nuorille kuuluva asia, ja siten myös seksitaudit kuuluvat pelkästään nuoruuteen.
– Saatetaan ajatella, että taudit eivät ikään kuin enää kuulu keski-ikäisen elämänvaiheeseen."
Jep. Ja flunssa tarttuu vain tarhaikäisiin, ja myyräkume vain vanhuksiin. Näin me keski-ikäiset ajattelemme!!
"Suurimmalle osalle nuorista on varmaan itsestään selvää, että kondomi suojaa paitsi ei-toivotulta raskaudelta, myös sukupuolitaudeilta. Vanhemmilta ikäluokilta tämä on saattanut unohtua."
Mehän olemme jo tässä reilu nelimkymppisinä todellakin niin seniilejä, että olemme unohtaneet kondomin, tuon mikä meidän nuoruudessamme lanseerattiin. Samalla tavalla olemme unohtaneet miten kengännauhat solmitaan, ja kuinka kahvinkeitin toimii. Kyllä kyllä.
"Sukupuolitautitesteihin menemistä ei nykyään tarvitse häpeillä. Se ei ole merkki holtittomasta käyttäytymisestä vaan osoittaa vastuun ottamista omasta ja kumppanien terveydestä"
Minulla ei pitkässä parisuhteessani ole kumppanEita, vaan yksi kumppani. Terveydnhuollon kapasiteettia on ihan turha ylikuormittaa huvikseen testeissä ramppaamalla suhteissa joissa on kaksi normaaliälyistä ja uskollista ihmistä. Minä ja mieheni otamme vastuun toisistamme ja itsestämme vaalimalla parisuhdettamme ja olemalla siinä täysin normaalisti, eli vain toistemme kanssa, ei muidern.
Miksi näitä aivovaurioisia juttuja tehdään, joissa esitetään aina joku ihmisryhmä aivan täysin tolloina??
Kommentit (60)
Jutun luettuan ymmärsin, että Britanniassa ei ole annettu seksivalistusta 90-luvulla, vaan se on uusi asia. Siksi siellä on nelikymppisillä puuutteellisia ja tietoja seksistä. Osalla on jopa todella erikoisia harhaluuloja. Katolisilla alueilla tämä varmasti pitääkin paikkansa. Niilä on suhtauduttu, ja suhtaudutaan erittäin nihkeästi seksivalistukseen.
Itse olen 48-vuotias ja käynyt kouluni Suomessa (vaihto-oppilasvuotta lukuunottamatta) Meillä kyllä annettiin jo ala-asteella seksivalistusta. Yläasteella tuli sitten tarkemmat valistukset ja opetettiin mm. kondomin käyttö ihan kädestä pitäen. Sitä on muista vedettiinkö banaanin vai minkä pötkön päälle, mutta joka tapauksessa sekin opetettiin.
Ylen kannattaisi olla vähän tarkempi jutuissaan, eikä olettaa että kaikkialla maailmassa on toimittu ja toimitaan samalla tavalla.
Miksi Suomessa uutisoidaan (valtion verovaroilla) siitä millaiset seksitaidot ja -tiedot on britannian nuorilla ja keski-ikäisillä? Mitä me teemme sillä tiedolla varsinkaan nyt kun emme voi edes matkustaa britteihin.
Vierailija kirjoitti:
Siis sanottiinko siinä jutussa, että sukupuolitautitesteissä käyvät sellaiset ihmiset joilla on hyvät tiedot seksistä?
Eikö niissä käykään sellaiset ihmiset, jotka epäilevät saaneensa sukupuolitaudin harrastettuaan suojaamatonta seksiä tai saatuaan muuten tautiin viittaavia oireita. Onko suojaamattoman seksin harrastaminen irtosuhteissa merkki siitä että on hyvät tiedot seksistä? Itse harrastin nuorena paljonkin irtosuhteita, aina kuitenkin suojattuna, enkä koskaan käynyt testissä. Oliko minulla siis huonot tiedot seksistä. Oliko tuttavalla, joka tuli raskaaksi ja sai sukupuolitaudin harrastettuaan suojaamatonta seksiä, paremmat tiedot kuin minulla. Hänhän kävi testissä.
Itse kävin varmuuden vuoksi testissä vasta sitten kun lapsihaaveet tulivat ajankohtaisiksi. Ei ollut tauteja. Olisin yllättynyt jos olisi ollut, sillä olin ollut huolellinen suojautumisen kanssa.
Parisuhteessa olevat käyvät testissä yleensä silloin jos epäilevät kumppaniaan uskottomuudesta. Tämä koskee niin vanhoja kuin nuoriakin. Vanhassa suhteessa ei välttämättä ole enää lainkaan seksiä. Sekin varmasti näkyy tilastoissa. Kuinka monella keski-ikäisellä miehellä edes onnistuu seksi enää sen omanikäisen, ei ehkä enää niin hehkeän vaimon kanssa? Ovatko nämä sitten ihmisiä joilla on heikot tiedot seksistä.
Vaikuttaa siltä että jutun kirjoittaneella toimittajalla on heikot tiedot elämästä.
Juuri näin! Jännää että oman puolison epäileminen vieraissa hyppimisestä on joku takuu seksitiedoista. Saati että me keski-ikäiset olemme niin dementoituneita ettemme muista miten ja mistä tauteja voi tulla.
ap
Vierailija kirjoitti:
"THL: Seksitautien määrä kasvoi selvästi viime vuonna, klamydiatartuntoja rekisteröitiin enemmän kuin koskaan aiemmin
Luku on suurempi kuin koskaan aikaisemmin.
Tartunnan saaneista peräti 80 prosenttia oli alle 30-vuotiaita. Naisia tartunnan saaneista oli 58 prosenttia ja miehiä 42 prosenttia."
https://yle.fi/uutiset/3-11404956
Olisihan se kiva, jos lehtien jutut perustuisivat edes etäisesti faktoihin, kun tilastot ovat olemassa.
Aika ankeaa että ylekin harrastaa nykyään näitä google-kääntäjä-uutisia suoraan Englannista, eivätkä edes selvitä päteekö samat asiat Suomeen.
Tästäkö me maksetaan yle-veroa?
Vierailija kirjoitti:
Jutun luettuan ymmärsin, että Britanniassa ei ole annettu seksivalistusta 90-luvulla, vaan se on uusi asia. Siksi siellä on nelikymppisillä puuutteellisia ja tietoja seksistä. Osalla on jopa todella erikoisia harhaluuloja. Katolisilla alueilla tämä varmasti pitääkin paikkansa. Niilä on suhtauduttu, ja suhtaudutaan erittäin nihkeästi seksivalistukseen.
Itse olen 48-vuotias ja käynyt kouluni Suomessa (vaihto-oppilasvuotta lukuunottamatta) Meillä kyllä annettiin jo ala-asteella seksivalistusta. Yläasteella tuli sitten tarkemmat valistukset ja opetettiin mm. kondomin käyttö ihan kädestä pitäen. Sitä on muista vedettiinkö banaanin vai minkä pötkön päälle, mutta joka tapauksessa sekin opetettiin.
Ylen kannattaisi olla vähän tarkempi jutuissaan, eikä olettaa että kaikkialla maailmassa on toimittu ja toimitaan samalla tavalla.
Miksi Suomessa uutisoidaan (valtion verovaroilla) siitä millaiset seksitaidot ja -tiedot on britannian nuorilla ja keski-ikäisillä? Mitä me teemme sillä tiedolla varsinkaan nyt kun emme voi edes matkustaa britteihin.
Kyseisessä jutussa haastateltiin suomalaista lääkäriä suomalaisten tiedoista ja taidoista.... Se kuuluisa sisälukutaito...
Nuoriso nyt ei enää harrastelekaan tämmösiä :D Varmaan siksi kun tietävät aiheesta niin paljon? :D
Niimpä niin. Jokainen sukupolvi kuvittelee keksivänsä seksin uudelleen. Tietäisivät nuoret vaan, mitä me yli 40 vuotiaat ollaan touhuttu ja touhutaan ;) Emme ole sinisilmäisiä, päinvastoin kaikki kujeet tiedetään ja kaikki ollaan koettu. Mutta antaa nuorien olla siinä uskossa toki, etteivät heidän vanhemsa tiedä seksistä mitään :D
Vierailija kirjoitti:
Niimpä niin. Jokainen sukupolvi kuvittelee keksivänsä seksin uudelleen. Tietäisivät nuoret vaan, mitä me yli 40 vuotiaat ollaan touhuttu ja touhutaan ;) Emme ole sinisilmäisiä, päinvastoin kaikki kujeet tiedetään ja kaikki ollaan koettu. Mutta antaa nuorien olla siinä uskossa toki, etteivät heidän vanhemsa tiedä seksistä mitään :D
Mutta että lääkäri alkaa arvelemaan keski-ikäisten ihmisten puolesta pitkin nettiä... Huhhuh.
Jos vanhat jossain on meit nuorii viisaampii, nii se on just tää aihe. :D Vähä vaikuttaa siltä, et Yle trollaisi meitä…
Mikä pakkomielle YLEllä on tuohon seksiin?
Ovat käytännössä oppineet, harjoitusta enemmän kuin keskiverto 45-vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikkihan haluavat uskoa, että oma kumppani on uskollinen, mutta varmana sitä ei voi pitää"
Hyvänen aika mitä paskaa. Jos itse on haksahtanut petturimieheen, niin ei siitä kannata yleistyksiä vetää.
90% miehistä pettää, jos tulee tarpeeksi hyvä tilaisuus.
Näin se vain on! 12-16 vuotiaat tietävät panohommista paljon enemmän kuin 45 vuotiaat. Esims. anaali kuuluu ihan 60 euron normisettiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän. Panen sinun miestäsi.
N21
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on! 12-16 vuotiaat tietävät panohommista paljon enemmän kuin 45 vuotiaat. Esims. anaali kuuluu ihan 60 euron normisettiin.
Artikkelissa puhutaan varmaan parikymppisistä, eikä 12v LAPSISTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikkihan haluavat uskoa, että oma kumppani on uskollinen, mutta varmana sitä ei voi pitää"
Hyvänen aika mitä paskaa. Jos itse on haksahtanut petturimieheen, niin ei siitä kannata yleistyksiä vetää.
90% miehistä pettää, jos tulee tarpeeksi hyvä tilaisuus.
Lähde
Eihän tuossa jutussa puhuttu seksistä vaan seksitaudeista ja kaikki kerrotut jutut olivat ihan yleistietoa ainakin aikuiselle ihmiselle.
Typerä juttu, ja typerintä oli se, että otsikko oli harhaanjohtava. Eihän jutussa puhuttu seksistä vaan sukupuolitaudeista. Eivätkä keski-ikäiset tosiaan ole mitään seniilejä. Kesäkumikampanja oli kyllä olemassa ihan jo minunkin nuoruudessani.
On kyllä taso laskenut jutuissa ihan yleisesti.
Siis sanottiinko siinä jutussa, että sukupuolitautitesteissä käyvät sellaiset ihmiset joilla on hyvät tiedot seksistä?
Eikö niissä käykään sellaiset ihmiset, jotka epäilevät saaneensa sukupuolitaudin harrastettuaan suojaamatonta seksiä tai saatuaan muuten tautiin viittaavia oireita. Onko suojaamattoman seksin harrastaminen irtosuhteissa merkki siitä että on hyvät tiedot seksistä? Itse harrastin nuorena paljonkin irtosuhteita, aina kuitenkin suojattuna, enkä koskaan käynyt testissä. Oliko minulla siis huonot tiedot seksistä. Oliko tuttavalla, joka tuli raskaaksi ja sai sukupuolitaudin harrastettuaan suojaamatonta seksiä, paremmat tiedot kuin minulla. Hänhän kävi testissä.
Itse kävin varmuuden vuoksi testissä vasta sitten kun lapsihaaveet tulivat ajankohtaisiksi. Ei ollut tauteja. Olisin yllättynyt jos olisi ollut, sillä olin ollut huolellinen suojautumisen kanssa.
Parisuhteessa olevat käyvät testissä yleensä silloin jos epäilevät kumppaniaan uskottomuudesta. Tämä koskee niin vanhoja kuin nuoriakin. Vanhassa suhteessa ei välttämättä ole enää lainkaan seksiä. Sekin varmasti näkyy tilastoissa. Kuinka monella keski-ikäisellä miehellä edes onnistuu seksi enää sen omanikäisen, ei ehkä enää niin hehkeän vaimon kanssa? Ovatko nämä sitten ihmisiä joilla on heikot tiedot seksistä.
Vaikuttaa siltä että jutun kirjoittaneella toimittajalla on heikot tiedot elämästä.