monikulttuurinen koululuokka
Kommentit (30)
Kaunis termi sille, että puolet luokasta puhuu afrikkaa..
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:19"]
[/quote]
Avlaisten kuvitelmissa se on kaunis kuva luokasta, jossa puolella lapsista on oliivin värinen iho ja ihanat kikkurat, ja joss opettaja puhuu monikulttuuria ja kaikki laulaa aamuisin Kumbayaa.
Todellisuus onkin sitten ihan toinen, siinä väännetään Abdullahien kanssa vähän kaikesta ja taistellaan sen kanssa, että puolet tarvitsisi jotain hiton erityistukea .
[/quote]
Niinpä, juuri kiinitin huomion naapurin talon somalialasilapsiin. kaksi saman perheen poikaa, joista toinen on varmaan yläasteella ja toinen on 10 vuotias. He kulkivat kahdestaan edelläni ja keskustelivat suomeksi. Eivät siis äidinkielellään vaikka heidän mukanaan ei ollut muita. Sanoisin, että ovat sopeutuneet Suomeen.
Yleensä siellä ei ole montaa kulttuuria vaan muutama köyhän yh-suomalaisen lapsi ja sitten toinen kulttuuri on rasistinen muslimikulttuuri. Oikeasti monikulttuurisia luokkia on ne, jossa on useasta eri kulttuurista ja maasta ihmisiä, näitä on Suomessa kansainväliset koulut usein. Kukaan ei halua altistaa lapsiaan rasistisilla muslimeilla.
Mun lapsen luokalla on lapsia monista maista, ja monilla on toinen vanhemoi muualta. Luokka on tosi rauhallinen ja hyvä, lapset oppivat. Osa lapsista saa lisätukea esim suomenkieleen.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:25"]
[/quote]
Avlaisten kuvitelmissa se on kaunis kuva luokasta, jossa puolella lapsista on oliivin värinen iho ja ihanat kikkurat, ja joss opettaja puhuu monikulttuuria ja kaikki laulaa aamuisin Kumbayaa.
Todellisuus onkin sitten ihan toinen, siinä väännetään Abdullahien kanssa vähän kaikesta ja taistellaan sen kanssa, että puolet tarvitsisi jotain hiton erityistukea .
[/quote]
Höpsistä. Sulla ei taida olla oikeasti mitään kokemusta maahanmuuttajataustaisista oppilaista luokassa.
Minulla on. Valtaosa maahanmuuttajataustaisista lapsista on asunut Suomessa jo pidempään, uusia tulokkaita on maassa jo asuviin verrattuna vähän. Esim. omien lasteni luokilla on mamulapsista melkein kaikki olleet jo suomalaisessa päiväkodissakin, joten osaavat kielen ja tavat ihan mainiosti. Mitään erityisongelmaa ei heistä ole ollut - osa käy islaminopetuksessa, mutta ei niistä supisuomalaisistakaan kaikki osallistu normi-uskonnonopetukseen, joten...
Sitä paitsi monikulttuurisuus ei koske vain erivärisiä, kyllä siihen lasketaan kaikki maahanmuuttajataustaiset. Esim. meidän lasten luokilla on ollut virolaisia, venäläisiä, irakilaisia, kurdeja, somaleita, marokkolaisia.... Koulun kaikkien aikojen paras oppilas oli muuten marokkolaistaustainen tyttö, keskiarvo kymppi.
Että näin. Toki jos joku lapsi on ihan vasta muutanut Suomeen, hänellä ottaa aikansa oppia kieli ja tavat. Ja sitä varten maahanmuuttajavoittoiset koulut saavat valtiolta erityistukea kieliopetuksen ja uskonnonopetuksen eriyttämiseen - mikä onkin oikein ja hyvä asia.
-2-
Asumme monikulttuurisessa lähiössä. Missä me asutaan niin tällä puolen ei ole pahemmin heitä, 1-6 luokalla oli aasiasta poika joka oli luokan kärkijoukkoa, Thaimaalainen tyttö, isä suomalainen, osasi hyvin suomea ja ehkä pari muuta. Yläaste oli painotettu ja siellä oli muutama joiden jompikumpi vanhemmista ulkomaalainen.
Erityistuki liittyy erityisopetukseen, ei maahanmuuttajataustaisuuteen, nelonen.
Meidän lapset käy monikulttuurista koulua, on amerikkalainen, ruotsalainen, thaimaalainen, intialainen jne. Ei sinne mitään somaleja tai muslimeja ole otettu, testit ensin tietenkin. Tuo on aitoa monikulttuurista koulua, nämä Suomen mamughettolähiökoulut ole edes kouluja, muslimien huorittelu ja sekoilupaikkoja lähinnä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:47"]
Meidän lapset käy monikulttuurista koulua, on amerikkalainen, ruotsalainen, thaimaalainen, intialainen jne. Ei sinne mitään somaleja tai muslimeja ole otettu, testit ensin tietenkin. Tuo on aitoa monikulttuurista koulua, nämä Suomen mamughettolähiökoulut ole edes kouluja, muslimien huorittelu ja sekoilupaikkoja lähinnä.
[/quote]
Höpöhöpö. Ihme rasisteja taas liikkeellä. Ei islaminusko kenestäkään sekoilijaa tee, jollei sitten rasistinen kohtelu ala ahdistaa... ps: intialaisissakin voi olla islamilaisia mukana, sinäkö nyt sitten erotat päältä päin kuka on kuka?
Onnellisia olette te, joiden lasten kouluun tulee aidosti monesta eri kulttuurista lapsia. Me asumme ihanalla pientaloalueella, jossa on rauhallista mutta johon ei ole löytänyt oikeastaan kukaan muualta tullut. Yksi naapureistamme on Espanjasta, loput suomalaisia. Mutta tähän samaan koulupiiriin kanssamme kuuluu myös toinen asuinalue, joka on täynnä kaupunkimme vuokrakerrostaloja. Ja voitte kuvitella, millaista sakkia sieltä tulee samaan kouluun.
Ei mitenkään eri kulttuureista, vaan siitä yhdestä ja samasta. Ei yhdysvaltalaisia, saksalaisia, Aasiasta, Afrikan eri osista ... vaan ainoastaan Lähi-Idästä ja tietystä osasta Afrikkaa. He ovat tietyllä statuksella Suomeen tulleita, ja heillä on ongelmia enemmän ja vähemmän. Haemme esikoiselle siirtoa toiseen kouluun. Jos se ei auta, muutamme pois.
Monikulttuurisuudessa ei ole mitään pahaa, jos se tarkoittaa yhteisiä sääntöjä erilaisille ihmisille. Monokulttuurissa taas on paljon pahaa, jos se tarkoittaa rasismin pelossa periksi antoa aivan kaikessa, myös kiusaamisissa (näitä tapauksia tässä nähty).
Mun nuorimmaisen luokalla on viisi Somaliasta tullutta. Kaksi venäläislasta on myös. Ihan hyvä luokka, oppilaita 18. Yksi kiusaaja ja häirikkö luokalla on, mutta se on suomalaislapsi.
13, vika on sitten opettajassa, joka ei osaa pitää kuria. Meidän koulussa ei ole tuollaista. Jopa joulukuvaelma ja suvivirsi sujuvat. Toissajouluna luokan somalipojista yksi oli Joosef.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:44"]
Erityistuki liittyy erityisopetukseen, ei maahanmuuttajataustaisuuteen, nelonen.
[/quote]ihan supisuomalainenkin saa tuke jos oppi ei mene heti kalloon
Toivottavasti asiat ovat näin muuttuneet. Itse 90-luvulla koulun aloittaneena en muita monikulttuurisuutta lisääviä oppilaita tavannutkaan, kuin oppimisvaikeuksista kärsiviä ja/tai häirikköjä. Näihin mahtui romania, afghanistanilaista, somalia, kosovolaista... Osa oli kavereitani, osa ei. En haluaisi lapsiani monikulttuuriselle luokalle, jos asiat olisivat niin kuin silloin.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:32"]
[/quote]
Niinpä, juuri kiinitin huomion naapurin talon somalialasilapsiin. kaksi saman perheen poikaa, joista toinen on varmaan yläasteella ja toinen on 10 vuotias. He kulkivat kahdestaan edelläni ja keskustelivat suomeksi. Eivät siis äidinkielellään vaikka heidän mukanaan ei ollut muita. Sanoisin, että ovat sopeutuneet Suomeen.
[/quote]
Toivottavasti näin on. En kyllä tekis tuon kohtaamisen perusteella mitään johtopäätöksiä sopeutumisen suhteen kumpaankaan suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:35"]
Mun lapsen luokalla on lapsia monista maista, ja monilla on toinen vanhemoi muualta. Luokka on tosi rauhallinen ja hyvä, lapset oppivat. Osa lapsista saa lisätukea esim suomenkieleen.
[/quote]
Itse työntekijän näkökulmasta täysin erilainen kokemus. Monelta luokalta. Ihmetyttää nää kokemusket rauhallisista monikulttuurisist luokista. Mun on hyvin vaikea uskoa et niitä on paljon.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:47"]
[/quote]on olemassa kansainvälinen koulu ainakin Ruoholahdessa siis stadissa, en tiedä onko siellä opetuskielenä englanti ja sitten on tavalliset koulut jossa on somaleja, virolaisia, venäläisiä jne
Minä olin yläasteella tämmösellä luokalla. Meillä oli 50% luokasta maahanmuuttajia. Rinnakkaisluokillamme oli ehkä yksi tai kaksi oppilasta. Toki siellä oli ihmisillä kielivaikeuksia, mutta sitä varten heillä oli oma opettaja mukana aina tunneilla, jos tuntuu ettei saa selvää tai ei ymmärrä. Maahanmuuttajat olivat oli afrikkalaisia ja kurdeja pääosin ja jostain Etelä-Amerikasta taisi olla yksi.
Ei häirinnyt meidän suomalaisten oppimista tai koulunkäyntiä millään tavalla. Eniten siellä luokassa riehui ja aiheutti häiriötä ne suomalaiset oppilaat. Eritoten ne luokan "kovikset" joiden mielestä oli ihan turhaa koko koulu. Nämä maahanmuuttajataustaiset oikeasti halusi oppia ja olla siellä koulussa. Toki yksi somali oli vähän saman tyylinen kun nämä suomalaiset kovikset, mutta tämä olikin asunut jSuomessa koko ikänsä ja syntynyt tänne. Muualta muuttavat arvostivat koulutusta.
Äiti olisi kovasti halunnut että vaihdan luokkaa koko yläasteen ajan, mutta mä en halunnut. Siellä luokassa oli kaverit ja tuttu ryhmä muutenkin.
Ei niin hyvä kokemus minulla (opettajana). Luokasta (7. lk) 60 % oli maahanmuuttajataustaisia, paljon oppimsivaikeuksia (mm. kielisyistä), hyvin levotonta. Vaatimustaso oli pakko pitää matalana. Kyllä siinä sääliksi kävi ne 2-3 oppilasta, jotka oikeasti olisivat halunneet oppiakin jotain. Onneksi minun ei tarvinnut opettaa ko. luokkaa enää seuraavana vuonna.
Minun mielestäni samalla (tavallisella) luokalla ei saisi olla kuin korkeintaan pari heikkokielistä, muuten muidenkin oppiminen kärsii.
Semmoinen, jossa on maahanmuuttajataustaisia oppilaita joukossa. Esim. minun lasteni luokat ovat olleet sellaisia, mukana aina noin 10-20% ulkomaalaistaustaisia. Kivoja luokkia ovat olleet.