Huijaan ihmisiltä rahaa. Tai no, onko tämä huijaamista?
En asu Suomessa. Olin pitkään kotiäiti ja olen koulutukseltani luokanopettaja, kouluttautunut Suomessa. Asun maassa, jossa Suomen Pisa-tuloksista on ollut kovasti asiaa. Minua arvostetaan pelkän koulutukseni takia, vaikken ole päivääkään luokanopettajan töitä tehnyt.
Satuin pari vuotta sitten näkemään telkkarista jonkun täysin hömppäsarjan yhden jakson, jossa kotiäidit kertovat rikastumistarinoistaan. Yksi liimaili pullonkorkeista koruja, yksi oli perustanut kakkufirman ja niin edelleen. No, minäpä keksin sitten hyödyntää tätä mahtavaa koulutustani ja perustin 0-3-vuotiaille lapsille yksityisen hoitopaikan. Vähän kuin perhepäivähoito, mutta sitä hoitomuotoa tässä maassa ei ole virallisesti.
Minulla on viiden perheen 0-3-vuotiaita lapsia hoidossa noin kuusi tuntia joka arkipäivä. Teen siis kuusituntista työpäivää viitenä päivänä viikossa. Sen lisäksi hoitopaikka on kiinni koko kesän ja joulun tienoillakin kolme viikkoa.
Ja hinta? Paikallista rahaa paljon, Suomen euroissa noin 1300 euroa kuukaudessa. Tarjoan lounaan ja välipalan, luomua tietenkin.
Ja mitä teen? Kasvatan lapsia, kuten kasvatin omiani Suomessa. Luen, leikin, lauleskelen, nukutan ulkona (myös pakkasessa). Elän arjessa. Ei siis mitään erikoista. Ollaan omalla pihalla leikkimässä.
Tienaan siis 6500 euroa kuukaudessa, josta maksan veroja, yrittäjämaksuja, lupamaksuja ja vakuutuksia noin 1900 euroa kuukaudessa. Hintataso täällä on edullinen verrattuna Suomeen, joten olemme rikkaita.
Siis kuinka typeriä ihmisiä maailmassa onkaan!!
Terveisiä kaukaa aamupalapöydästä. Pian alkaa taas "tooosi rankka" työpäivä.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 13:59"]
Et sinä ketään huijaa, rehellistä työtä lasten hoitaminen on! Kuulostaa hyvältä hoitopaikalta, kun kodinomaista elämistä ilman päiväkotien pakkotahtista rytmiä ja isoja lapsiryhmiä, luomuruoat jne. Eikä max 3-vuotiaat vielä mitään varsinaista opetusta tarvitse joten sillä ei ole merkitystä oletko tehnyt luokanopettajan työtä koskaan, ei olisi silläkään vaikkei sinulla olisi sitä koulutusta.
[/quote]
No aivan. En tee mitään erikoista. Aivan perusarkea. Samaa, jota tein omien lasten kanssa. Tosin sillä erotuksella, että saan nukkua yöni hyvin ja vaikeinkin uhmaikäinen lapsi on hoidossa vain sen kuusi tuntia päivässä, sen nyt seisoo vaikka päällään.
Vanhemmat ovat todella tyytyväisiä hoitoon. Hoitopaikka on turvallinen, minulla on aikaa lapsille. Ovat äärimmäisen innostuneita siitä, että heidän lapsiaan hoitaa huippupedagogi.
ap
MInä en ymmärtänyt tuota kuukausitienestiäsi, kun sanot ensin, että palkkasi on 1300/kk ja sitten sen jälkeen sanot tienaavasi 6500 e/kk.
Voitko vähän selventää?
Jos teet työsi hyvin, niin eihän tuo mitään huijaamista ole. Hienoa, jatka samaan tyyliin!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:14"]
MInä en ymmärtänyt tuota kuukausitienestiäsi, kun sanot ensin, että palkkasi on 1300/kk ja sitten sen jälkeen sanot tienaavasi 6500 e/kk.
Voitko vähän selventää?
[/quote]
Varmaan yhdestä lapsesta 1300 euroa, ja lapsia on useampi?
*kröhöm*
Minäkin teen tällaista :) Häpeän vain sitä, etten tajunnut tehdä tätä jo vuosia aiemmin. Itselläni on lastentarhanopettajan koulutus, eli alempi korkeakoulututkinto.
En ihan tuollaisia hintoja vetele, mutta 800 euroa per lapsi (neljä hoidossa) saan hoidosta. Pakollisia veroja ja maksuja menee 900 euroa kuukaudessa, loput siis jäävät käyttöön.
Jos en tekisi tätä, olisin muuten vain kotona. Leppoista hommaa, eipä tule päivisin tylsää ;)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:14"]
Voitko vähän selventää?
[/quote]
1300 per lapsi. Se kertaa viisi on 6500 euroa.
ap
Ei hyva ihme! Makin alan tehda tuollaista. Olenkin miettinyt mita tyota voisi kotona ollessa tehda. En halua menna mihinkaan toimistotyohon, vaan olla kotona laittamassa lapsia kouluun ja vastaanottamassa heita iltapaivalla. Loistava idea, taytyypa ottaa selvaa!!
Ollaan muuten varmaan samoilla aikavyohykkeilla, hyvaa huomenta taaltakin!
Kiitos tarkennuksesta, en heti hoksannut. Onhan tuo hyvä bisnes, eikä mikään huijaus. Mutta asiakkaasi ovat varmasti varakkaita?
Kun hoidin tuttavani lasta, joka ei heti päässyt päivähoitoon, kun oli tarve, siis ei järjestynyt lakisääteistä päivähoitopaikkaa, suostuin hoitamaan tätä mukavaa lasta. Olin vielä kotona omien lasteni kanssa. Tämä tuttava suostui maksamaan minulle 10 euroa päivässä. Siis eihän sillä kata kunnolla ruokailuakaan. Ja lapsi oli meillä joskus 8,5 tuntia päivässä! Olin varmaan aika epätoivoinen rahan suhteen tuolloin, enää en moiseen suostuisi tuolla hinnalla!!
Miksi koet huijaavasi....etkö arvosta omaa työtäsi?
Siis jos todella välität näistä lapsista ja hoidat heitä kuin omiasi kodissasi ja sinulla on heille aikaa ja teet lasten ikää sopivia juttuja niin tuo hoitohan on kultaakin arvokkaampaa.
Jos vain teet kylmästi rahaa ja lapset ovat heitteillä koko päivän kun puuhaat omiasi ja syötät heille roskaruokaa niin sitten huijaat.
0-3v, minkä ikäisiä nuorimmat siis on? AIka sitovaa minusta
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:25"]
Miksi koet huijaavasi....etkö arvosta omaa työtäsi?
Siis jos todella välität näistä lapsista ja hoidat heitä kuin omiasi kodissasi ja sinulla on heille aikaa ja teet lasten ikää sopivia juttuja niin tuo hoitohan on kultaakin arvokkaampaa.
Jos vain teet kylmästi rahaa ja lapset ovat heitteillä koko päivän kun puuhaat omiasi ja syötät heille roskaruokaa niin sitten huijaat.
[/quote]
Koen huijaavani, koska tämä on hirveän helppoa rahaa minulle. Alle 3-vuotiaita lapsia vain käytännössä hoidetaan, ei tarvitse oikeasti "opettaa" mitään. Tavallista arkea. Lapset ovat ihania, minulla on hauskoja työpäiviä. Ja koska nämä päivät ovat näin lyhyitä, jaksan ihan hyvin tehdä kaikenlaista hauskaa. Omien lasten kanssa en jaksanut olla näin energinen, koska se työ oli kokopäiväistä.
Lasten vanhemmat ovat varakkaita ja haluavat parasta. Olen rehellisesti kertonut, miten lapsia Suomessa hoidetaan ja että teen tasan samaa, mitä siellä maagisessa Pisa-tulosten huippumaassa lasten kanssa tehdään.
Ulkona nukuttamisenkin ovat ottaneet vastaan kuin se olisi jotain täysin käsittämätöntä ja huippuviisasta lastenkasvatusta..
Ehkä vähän provosoiva aloitus, myönnän. Silti, en koe tekeväni mitään erikoista, kunhan vietän aikaa kivojen pienten lasten kanssa päivisin ja saan sillä aika hyvän elintason aikaiseksi perheellemme täällä.
ap
Millä tavoin tuo on huijaamista :D? Ymmärtäisin sitten, jos olisit väärentänyt jotain papereita. Kai sitä nyt saa lapsia hoitaa työkseen, oli koulutusta alalle tai ei. Kyllä minäkin antaisin mielelläni lapsen hoitoon jollekkin sellaiselle, jolla on joku lapsiin liittyvä koulutus. Luokanopettaja tai lastentarhanopettaja kävisi ihan hyvin, kyllä he lapsista nyt enemmän tietävät (jos nyt siis mietitään koulutuksen kautta opittuja asioita) kuin vaikkapa taloustieteilijät.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:36"]
0-3v, minkä ikäisiä nuorimmat siis on? AIka sitovaa minusta
[/quote]
Nuorimmat 6kk, sitä pienempiä en ota. Suosittelen vanhempia imettämään sen 6kk vähintään, sen jälkeen voi tulla hoitoon ja imettää osittain halutessaan.
Nyt minulla hoidossa kolme kaksivuotiasta ja yksi 7kk vauva.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:38"]
Millä tavoin tuo on huijaamista :D? Ymmärtäisin sitten, jos olisit väärentänyt jotain papereita. Kai sitä nyt saa lapsia hoitaa työkseen, oli koulutusta alalle tai ei. Kyllä minäkin antaisin mielelläni lapsen hoitoon jollekkin sellaiselle, jolla on joku lapsiin liittyvä koulutus. Luokanopettaja tai lastentarhanopettaja kävisi ihan hyvin, kyllä he lapsista nyt enemmän tietävät (jos nyt siis mietitään koulutuksen kautta opittuja asioita) kuin vaikkapa taloustieteilijät.
[/quote]
No heh, ehkäpä tämä tuntuu huijaukselta siksi, että vanhemmat maksavat jonkinlaista Pisa-lisää koulutukseni takia. Tavallinen päivähoitopaikka maksaa alle puolet siitä, mitä minä perin hoitomaksuna. Enkä nyt ihan oikeasti näe paikallisessa päiväkodissa tai yksityisissä hoitajissa mitään niin hirveää, ettenkö omia lapsiani olisi voinut heille laittaa.
ap
Provo. Faktat ei voi pitää paikkaansa. Ensinäkin väitä olevasi aikavyöhykkeestä päätellen Pohjois- tai Etelä-Amerikassa. Paikassa jossa on pakkasta. Ja siellä ei ole hoitopaikkoja 0-3-vuotiaille. No, kaikissa maissa on yksityisiä tarhoja 0-3-vuotiaille ja ne ketkä näitä palveluja tarvitsevat eivät tyydy siihen, että tarha on auki noin huonosti (eli kesät ja joulun kiinni) ja noin vähän aikaa päivässä. Tuo sinun systeemisi tarkoittaisi sitä, että asiakkaasi ovat erittäin varakkaita, jotka eivät varsinaisesti tarvitse lapsilleen hoitoa mutta haluavat vain muiden lasten seuraa ja "huippuopetusta". No, tällaiset ihmiset ovat kyllä opetuksen suhteen erittäin valveutuneita ja osaavat löytää joka maasta ne huippumontessoritarhat ja siitä sitten yksityiskoulut, yksityislukiot ja huippuyliopistot.
Tiedän tämän kun olen ex pat elämää aika monessa maassa nähnyt.
Ehkä jos haluat väkisin ajatella huijaavasi, voit lukea itsesi huijariksi, kun et selvästikään ymmärrä paljoa antamasi alkuopetuksen arvoa. Tietenkin opetusta olisi enemmän vasta, jos sinulla olisi hoitajia ja suunnittelisit heidän päivärytmin ottaessasi itse enemmän koulutuksesi mukaista vastuuta lasten kehittymisestä ja työn ohjaamisesta. Eli jos palkkaisit vaikka neljälle ryhmälle hoitajat ja vetäisit koko touhua, ehkä kokisit tekeväsi työtä, mutta silloin se tuskin olisi enää noin hauskaa, eikä palkkasi kasvaisi samassa suhteessa, kun joutuisit maksamaan työntekijöillekin ja heidän kulut.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:43"]
Provo. Faktat ei voi pitää paikkaansa. Ensinäkin väitä olevasi aikavyöhykkeestä päätellen Pohjois- tai Etelä-Amerikassa. Paikassa jossa on pakkasta. Ja siellä ei ole hoitopaikkoja 0-3-vuotiaille. No, kaikissa maissa on yksityisiä tarhoja 0-3-vuotiaille ja ne ketkä näitä palveluja tarvitsevat eivät tyydy siihen, että tarha on auki noin huonosti (eli kesät ja joulun kiinni) ja noin vähän aikaa päivässä. Tuo sinun systeemisi tarkoittaisi sitä, että asiakkaasi ovat erittäin varakkaita, jotka eivät varsinaisesti tarvitse lapsilleen hoitoa mutta haluavat vain muiden lasten seuraa ja "huippuopetusta". No, tällaiset ihmiset ovat kyllä opetuksen suhteen erittäin valveutuneita ja osaavat löytää joka maasta ne huippumontessoritarhat ja siitä sitten yksityiskoulut, yksityislukiot ja huippuyliopistot.
[/quote]
Eihän ap sanonut, ettei 0-3 vuotiaille ole hoitopaikkoja, vaan ettei perhepäivähoitoa ole virallisena hoitomuotona. Ymmärtäisin siis niin, että on kotiäitejä, jotka hoitavat muiden lapsia, mutta virallisesti ei ole mitään yhteiskunnan tukemaa perhepäivähoitojärjestelmää kuten Suomessa.
Ja kyllä kuule varakkaat ihmiset maksavat ihan mitä vaan ihan mistä vaan. Tuttavalla on koirien psykologipalvelu New Yorkissa. Hoitavat masentuneita ja ahdistuneita koiria. Asiakkaita riittää :)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:43"]
[/quote]
Eihän ap sanonut, ettei 0-3 vuotiaille ole hoitopaikkoja, vaan ettei perhepäivähoitoa ole virallisena hoitomuotona. Ymmärtäisin siis niin, että on kotiäitejä, jotka hoitavat muiden lapsia, mutta virallisesti ei ole mitään yhteiskunnan tukemaa perhepäivähoitojärjestelmää kuten Suomessa.
Ja kyllä kuule varakkaat ihmiset maksavat ihan mitä vaan ihan mistä vaan. Tuttavalla on koirien psykologipalvelu New Yorkissa. Hoitavat masentuneita ja ahdistuneita koiria. Asiakkaita riittää :)
[/quote]
Mitä sillä on väliä, kutsutaanko hoitoa yhteiskunnan tukemaksi perhepäivähoitosysteemiksi vai ainoastaan random yrittäjä, joka hoitaa lapsia? Minun asuinmaassani heitä kutsutaan nimellä Tagesmutter, mutta samansuuntainen juttu.
Etelä-Amerikan valtiot ovat melko sosiaalisia ja siellä varmaan löytyy yhtä ja toista lapsille ihan valtionkin puolesta.
Tottahan toki varakkaat maksavat koiriensa psykologipalveluista. Mutta se tarkoittaa jo itsessään sitä, että henkilö on perillä maailman asioista ja osaa ajatella, että koiran psyykettäkin pitää hoitaa ja on valmis maksamaan siitä. Koulutus on sellainen asia, että siihen ensimmäisenä panostetaan. Kaikki tuntemani sekä nousukkaat ja että vanhan rahan sukujen edustajat miettivät lapsilleen parhaan mahdollisen koulun jo ennen kuin lapsi on syntynytkään. Tuo väite, että löytyisi varakkaita ihmisiä jotka menevät tuollaiseen idioottimaisuuteen maassa, jossa ihan varmasti on tarjolla kaikenlaisia montessoritarhoja ym varhaiskasvatuksen huippupaikkoja, on vain mielestäni täysin epäuskottava.
t.17
Et sinä ketään huijaa, rehellistä työtä lasten hoitaminen on! Kuulostaa hyvältä hoitopaikalta, kun kodinomaista elämistä ilman päiväkotien pakkotahtista rytmiä ja isoja lapsiryhmiä, luomuruoat jne. Eikä max 3-vuotiaat vielä mitään varsinaista opetusta tarvitse joten sillä ei ole merkitystä oletko tehnyt luokanopettajan työtä koskaan, ei olisi silläkään vaikkei sinulla olisi sitä koulutusta.