harmittaa kun en saa hoitaa kummipoikaa
Minulla on viisivuotias kummipoika, jota en ole vielä koskaan saanut hoitoon, vaikka olen pienestä asti tarjoutunut. Haluaisin kovasti luoda poikaan suhteen ja toki myös tukea ystävääni, jonka vanhemmat asuvat kaukana, mutta jostain syystä en ole hoitamaan päässyt. Olen ehdottanut ihan konkreettisia juttuja tyyliin veisin pojan nukketeatteriin, tai voisiko hän tulla syömään meille lettuja, pienenä tarjouduin kaitsemaan pihalla jne. Olemme mieheni kanssa raittiita, akateemisia, työssäkäyviä ihmisiä ja meillä on yksi lapsi; kuusivuotias tyttö. Ystävään välit ovat kunnossa ja meillä on aika samanlaiset ajatukset lasten kasvatuksesta.
Ihmetyttää tilanne, kun aistin, ettei poikaa haluta antaa (minulle?) hoitoon ja pelkään että suhteemme jää etäiseksi. Olisiko kommentteja asiaan?
Kommentit (37)
mielestäni kummi ei ole keskeinen henkilö lapsen elämässä samalla tavalla kuin suku tai lapsen kaverit. Olet ap astunut roolisi ulkopuolelle ja siksi tilanne on se mikä on.
Seuraavaksi kannattaa etsiä vanhoja keskusteluja mitä vanhemmat odottavat kummeilta.
Olen itse hoitanut kaikkia kummilapsiani ja sain juuri yhdeltä kuulla olleenni "varaäiti". Omalle lapselleni hankin sellaiset kummit joiden uskoin olevan hänen elämässään läsnä, muutenkin kuin lahja-automaatteina. En ymmärrä miksi lapsen ja kummin ei anneta luoda omaa suhdetta toisiinsa. Jos lapsi ei ole muuallakaan hoidossa taitaa vanhemmilla olla vaikeuksia irrottautua lapsesta. Jos olet ainoa mihin lapsi ei pääse, niin kysäise erittäin hienovaraisesti asiasta.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:11"]
mielestäni kummi ei ole keskeinen henkilö lapsen elämässä
[/quote]
Jännä juttu. Kirkon sivuilla nimittäin todetaan seuraavasti: "Kummi on lapsen elämässä tärkeä ihminen, turvallinen aikuinen ja ystävä. Yleensä kummeiksi valitaan vanhempien hyvin tuntemia läheisiä ystäviä tai sukulaisia.
Kummina oleminen on paitsi tehtävä myös mahdollisuus erityisen läheiseen ihmissuhteeseen. Kummi on kutsuttu vanhempien rinnalla pitämään huolta lapsesta."
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI
Oletpa omituisia vastauksia saanut. Itse haluaisin pitää hyvät välit kummilapsiini juurikin viemällä heitä lastenteattereihin, uimaan, huvipuistoon tms. Toki kummilapsen vanhempien toiveita ja ajatuksia noudattaen. Ja eiköhän ap:kin juuri tälläistä "hoitoa" tarjoittanut. Vastaavasti minusta olisi ihanaa, jos lasteni kummit haluaisivat tehdä samoin. 5-vuotias kokee jo tälläiset retket tutun aikuisen kanssa oikeasti hauskoina. Mielestäni kummeuden pointti on juuri se, että lapsi saa mahdollisesti suvun ulkopuolisen oman luottoaikuisen.
Kannattaa varmaan kysyä ystävältäsi suoraan, kun näköjään on tälläisiäkin ihmisiä, jotka pyytävät kummeja, mutta eivät halua näiden luovan omaa suhdetta lapseen.
yks ja sama kirjottelee noita kommentteja täällä joku lapsestaan kateellinen. Kyllä pääsääntöisesti av.ta lukiessa näkyy enemmän niitä jotka odottavat kummeilta enemmän kuin paria lahjaa vuodessa
Kaikki eivät halua antaa lasta hoitoon. Toiset tykkää hoitaa lapsensa itse jne. Koita keskittyä vaikka siihen omaan lapseesi, hän osaa sitä varmaan arvostaa.
No on se kumma jos omaa kummilasta ei saa hoitaa!
Kummin (ei-sukulaisen) rooli on kyllä tosi hankalaa taiteilua sen välillä, mikä tulkitaan välinpitämättömyydeksi tai sitten toisaalta liiaksi tuppautumiseksi. Jos et pidä yhteyttä, olet huono kummi. Jos pidät yhteyttä liikaa, olet kaappaamassa lapsen itsellesi...hoh hoijaa.
Mulla sama juttu. En ole koskaan saanut hoitaa kummityttöäni.
Minä olisin ainakin erittäin iloinen jos joku jomman kumman lapseni kummeista ehdottaisi yhteistä tekemistä lapsen kanssa ja tottakai antaisin lapsen kummille hoitoon!
Täh? Täällä haukutaan ihanaa kummia tuputtajaksi?
Tuletko minun lapseni kummiksi? :D
Meillä todellakin saavat kummit lapsen hoitoon ja toivon, että suhde kestää läpi elämän.
Kiljuisin riemusta, jos kummi pyytäisi hoitoon lasta! Ihana kummi olet ap!
Meillä yksi kummi on yhtä lasta vienyt kerran teatteriin, se oli tosi mukavaa! :)
olet ap tupannut itseäsi liikaa. Anna vanhempien totutella ajatukseen. Muista että lapsi on heille tärkein ja he ajattelevat vain sen parasta.
Tasan ei jää onnenlahjat. Meillä ei kukaan sukulainen eikä kummi ole koskaan hoitanut lasta :( .
Kummallista tuo ellei sitten
elämässäsi ole jotain joka aiheuttaa epäluottamusta.
Ihmeen vihamielisesti jotkut suhtautuvat siihen, että perheen ulkopuolinen aikuinen ottaisi lasta silloin tällöin hoitoon. Parhaimmillaanhan se voisi olla iloinen asia kaikille osapuolille. Lapselle on vain hyvä, kun ympärillä on paljon välittäviä aikuisia, ja kummitädillä saattaa olla innostusta ja energiaa johonkin sellaiseen, mihin vanhemmilla ei välttämättä ole. Kummitäti tietysti nauttii lapsen kanssa viettämästään ajasta. Vanhemmillekin pieni lapsivapaa silloin tällöin voi tehdä ihan hyvää, kyllä kai useimmilla ihmisillä on sellaisia kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia, joita ei ole helppo toteuttaa lasten kanssa. Ei ajan viettäminen kummitädin kanssa muutaman kerran vuodessa tarkoita sitä, että kummitäti olisi jotenkin omimassa lasta itselleen tai että lapsen arjesta tulisi kamalan rikkoutunutta ja pirstaleista.