Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021
Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?
Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.
Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.
Kommentit (551)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrin valitsemaan käyttämistäni tuotteista suomalaisen vaihtoehdon. Ei niin, että rupean ostamaan vaan ostamisen ilosta, mutta pienissä arjen asioissa, tuotteita jotka muutenkin ostaisin, ja joissa ei ole kummoista hintaeroa.
Esim. :kynttilat:Havi, vaahtopuhdistus kasvoille:Lactoline, kodin yleispuhdistusaine Foxtel, langat Novita jne.
Vaatteiden kohdalla pyrin nollatulokseen, eli ei mitään uutta itselle, mulla on kyllä päällepantavaa kaapissa.Muuten hienoa, mutta eikö olisi samalla hyvä hetki opetella kynttilöistä eroon? Ne ovat tarpeettomia, ja lisäksi niiden polttaminen aiheuttaa kovasti pienhiukkasia, jotka heikentävät merkittävästi hengitysilman laatua.
Terveempi hengitysilma voisi olla hyvä lisätavoite. Samalla saa kai muistuttaa, että kaikki hajusteet ovat ihmisille haitallisia - joten pyrkikää ostamaan hajusteettomia tuotteita siivousaineita ja käsisaippuoita myöten.
Jokainen menee omien tavoitteidensa mukaan. Ei lähdetä arvostelemaan muiden tavoitteita, ketju on muuten täynnä vänkäämistä siitä, mikä on turhaa.
Olet kyllä oikeassa kynttilän polttamisen aiheuttamien haittojen kanssa, mutta sekin on jo plussaa ostaa kotimaisia laadukkaita kynttilöitä ties missä valmistettujen ja ties mitä sisältävien kynttilöiden sijaan.
Ap
Jos oikein haluaa panostaa, niin mehiläisvahakynttilät eivät päästä huoneilmaan haitallisia aineita. Näitä saa lukuisista paikoista kotimaisena, toki hinta on tavallista kynttilää korkeampi. Mutta jos pihistää jostain muusta (kaikki turha shoppailu), niin ehkä mehiläisvahakynttilöihin voisi panostaa, mikäli kynttilät kokee tärkeäksi.
Onkohan Kiilto-tuoteryhmässä jauhe -tai nestemäistä konetiskiainetta?
Vältän tiskitabletteja.
Hmm, niin mikä sitten on turhaa? Ymmärrän, jos on pakko säästää jotain isompaa hankitaa varten tai ei vain ole ylimääräistä rahaa. Muuten maan ollessa tässä tilanteessa, toivon, että kukaan ei jätä ostamatta Suomessa valmistettuja tuotteita tai käyttämättä palveluja tai vaikka jätä ostamatta verkkokursseja. Tietysti aina kannattaa miettiä kulutuskäyttäytymistään, ei mitään itselleen täysin turhaa kannata hankkia koskaan tai jotain, joka on erityisen haitallista luonnolle. Toivottavasti ihmiset suosivat nyt joululahjahankinnoissaan suomalaisia tuotteita. Itse olen hankkinut mm. neuleita, koruja ja taulun, kaikki suomalaista tuotantoa.
No minä poltan kynttilöitä. Tykkään tuoksukynttilöistä, ja joka talvi niitä on tarttunut mukaan ihan vaan muutama esim. Ikeassa käydessä, sillä lopputulemalla että kynttilöitä on oikeasti useammaksi talveksi.
En mielestä ole mikään suuri shoppailija, mutta en myöskään mikään tarkan euron ihminen. Minulla on selvänä pahana tapana ostaa jotain pientä kivaa ja periaatteessa tarpeellista jos vain ylimääräistä rahaa on, ja ajatus vaikka parin kuukauden ostolakosta kuulostaa jotenkin tosi ankealta. Niinpä minulle on kertynyt varastoon asti kaikenlaista ja "tarpeeni" alkavat kuulostaa omiinkin korviin melko pöhköiltä.
Esimerkiksi olen löytänyt itseni ajattelemasta, että tarvitsisin töihin tietynmallisen tummanharmaan neulemekon, kun eihän minulla ole yhtään neulemekkoa. No ei ole, ei, kun minulla on sen sijaan kaapin täydeltä muita hyviä työvaatteita enkä edes kaivannut mokomaa mekkoa ennen kun inspiroiduin parista instakuvasta. Ja sitten minun pitäisi muka tilata lankaa neuletakkia varten, kun varastossa ei ole sopivaa. Varastossa tosin on sekä ihan tarpeeksi neuletakkeja että vaikka mitä muita lankoja joista saa tehtyä vaikka mitä -paitsi sitä yhtä yksiväristä neuletakkia. Se mitä todella tarvitsen on lisää saldoa säästötilille, ja sillähän sitä alkaa kertyä että laitan turhan kulutuksen tauolle ja koitan käyttää sitä mitä minulla jo on. Myös muuton tekeminen on taatusti mukavampaa jos saan asioita käytettyjä.
Joten ensi vuoden ostoslista olkoon lähtökohtaisesti 1 välikausitakki, JOS löydän hyvän. Toinen asia minkä jätän kulukurin ulkopuolelle on tuoreet kukat, ne tuovat paljon iloa varsinkin pimeään aikaan ja ovat "kuluvia" asioita. Kaiken muun pääsenkin sitten säännöllisesti perustelemaan tänne, jos ketju pysyy jotenkin hengissä.
Tähänastisen keskustelun innoittamana aion kiinnittää myös entistä enemmän huomiota päivittäistavaroiden kotimaisuuteen, silloin kun en osta niitä hävikkikaupasta (esim. Fiksuruualla on yleensä valikoimassa paljon kodintarvikkeita ja hygieniatuotteita). Näin ennestään käytän ainakin Vuokkoset-siteitä, XZ-shampoota ja hoitoainetta, Foxtelin kanisterisaippuaa, kotimaista wc-paperia ja Sinituotteen siivoustarvikkeita.
19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt nimenomaan niiden joilla on varallisuutta pitää kuluttaa. Kuten aiemmin mainittu etenkin kotimaista. Koronalla on laajemmat vaikutukset kuin voi kuvitella
Koronasta huolimatta kulutumme jatkuvasti aivan liikaa luonnonvaroja, ja korona on pieni ongelma ilmastonmuutokseen ja ylikulutukseen nähden.
Itse aion jatkaa kotimaisten palveluiden käyttöä ja toki aina ostetaan suomalaista kun vaan mahdollista. Esimerkiksi olen alkanut ostamaan kaikki kodin puhdistuskemikaalit suomalaisilta valmistajilta, esimerkiksi Kiilto tekee astianpesukonetabletteja ja niiden jäljiltä koko kone ja astiat ei haise synteettiseltä hajusteelta. Ap
Olen itsekin ostanut kiillon tabletteja kotimaisuuden uskossa, mutta ne valmistetaankin Italiassa😬
Tämä keskustelu/haaste tuli kuin tilauksesta. Olen suunnitellut karsivani kulutusta ja painottavani hankinnoissa kotimaista. Olen opiskelija, joten rahaa ei joka tapauksessa ole ihan älyttömästi ylipäänsä kuluttaa, mutta siitä huolimatta tarkoitus on jatkuvasti säästää asunnon käsirahaa varten hitaasti mutta varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa.
Miksi ei verkkokursseja? Nehän on hyödyllisiä oman osaamisen kehittämisessä. Vai tarkoitiko, että pitää löytää ilmainen vastine?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei verkkokursseja? Nehän on hyödyllisiä oman osaamisen kehittämisessä. Vai tarkoitiko, että pitää löytää ilmainen vastine?
Kuten tässä keskustelussa on aiemminkin sanottu, jokainen voinee luoda itselleen sopivimmat "rajat". Jos AP pitää verkkokursseja itselleen turhana, hän ei niitä osta. Jos sinä koet, että ne ovat hyödyllisiä, niin silloin et rajaa niitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse neljää elämäntapavalmennusta vuodessa, siksi ei verkkokursseja, jotka parhaimmillaan jäävät "käyttämättä".
Jokainen tekee itselleen säännöt ja jos verkkokurssi on tarpeellinen, niin tottakai sen voi hankkia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt nimenomaan niiden joilla on varallisuutta pitää kuluttaa. Kuten aiemmin mainittu etenkin kotimaista. Koronalla on laajemmat vaikutukset kuin voi kuvitella
Koronasta huolimatta kulutumme jatkuvasti aivan liikaa luonnonvaroja, ja korona on pieni ongelma ilmastonmuutokseen ja ylikulutukseen nähden.
Itse aion jatkaa kotimaisten palveluiden käyttöä ja toki aina ostetaan suomalaista kun vaan mahdollista. Esimerkiksi olen alkanut ostamaan kaikki kodin puhdistuskemikaalit suomalaisilta valmistajilta, esimerkiksi Kiilto tekee astianpesukonetabletteja ja niiden jäljiltä koko kone ja astiat ei haise synteettiseltä hajusteelta. Ap
Olen itsekin ostanut kiillon tabletteja kotimaisuuden uskossa, mutta ne valmistetaankin Italiassa😬
No voi. No silti mieluummin Kiillottaa kuin joltain ylikansalliselta brändiltä.
Vierailija kirjoitti:
No minä poltan kynttilöitä. Tykkään tuoksukynttilöistä, ja joka talvi niitä on tarttunut mukaan ihan vaan muutama esim. Ikeassa käydessä, sillä lopputulemalla että kynttilöitä on oikeasti useammaksi talveksi.
En mielestä ole mikään suuri shoppailija, mutta en myöskään mikään tarkan euron ihminen. Minulla on selvänä pahana tapana ostaa jotain pientä kivaa ja periaatteessa tarpeellista jos vain ylimääräistä rahaa on, ja ajatus vaikka parin kuukauden ostolakosta kuulostaa jotenkin tosi ankealta. Niinpä minulle on kertynyt varastoon asti kaikenlaista ja "tarpeeni" alkavat kuulostaa omiinkin korviin melko pöhköiltä.
Esimerkiksi olen löytänyt itseni ajattelemasta, että tarvitsisin töihin tietynmallisen tummanharmaan neulemekon, kun eihän minulla ole yhtään neulemekkoa. No ei ole, ei, kun minulla on sen sijaan kaapin täydeltä muita hyviä työvaatteita enkä edes kaivannut mokomaa mekkoa ennen kun inspiroiduin parista instakuvasta. Ja sitten minun pitäisi muka tilata lankaa neuletakkia varten, kun varastossa ei ole sopivaa. Varastossa tosin on sekä ihan tarpeeksi neuletakkeja että vaikka mitä muita lankoja joista saa tehtyä vaikka mitä -paitsi sitä yhtä yksiväristä neuletakkia. Se mitä todella tarvitsen on lisää saldoa säästötilille, ja sillähän sitä alkaa kertyä että laitan turhan kulutuksen tauolle ja koitan käyttää sitä mitä minulla jo on. Myös muuton tekeminen on taatusti mukavampaa jos saan asioita käytettyjä.
Joten ensi vuoden ostoslista olkoon lähtökohtaisesti 1 välikausitakki, JOS löydän hyvän. Toinen asia minkä jätän kulukurin ulkopuolelle on tuoreet kukat, ne tuovat paljon iloa varsinkin pimeään aikaan ja ovat "kuluvia" asioita. Kaiken muun pääsenkin sitten säännöllisesti perustelemaan tänne, jos ketju pysyy jotenkin hengissä.
Tähänastisen keskustelun innoittamana aion kiinnittää myös entistä enemmän huomiota päivittäistavaroiden kotimaisuuteen, silloin kun en osta niitä hävikkikaupasta (esim. Fiksuruualla on yleensä valikoimassa paljon kodintarvikkeita ja hygieniatuotteita). Näin ennestään käytän ainakin Vuokkoset-siteitä, XZ-shampoota ja hoitoainetta, Foxtelin kanisterisaippuaa, kotimaista wc-paperia ja Sinituotteen siivoustarvikkeita.
19
Yritetään pitää tämä hengissä! Tunnistan itseni niin tuosta mekko- ja neuletakkiesimerkistä. Itellä sama homma noiden lankojen ja neuleprojektien kanssa. Lankaa on vaikka kuinka mutta juuri se yksi tietty lanka puuttuu:D
Ap
Mukana. Olenkin tätä jo pari vuotta harjoitellut ja säästöön jäävä raha lämmittää kyllä enemmän kuin hankittu tavara jota on jo tarpeeksi. Pokkareita olen ostellut vähän liikaa siihen nähden miten vähän luen. Nyt luen ne ostetut pois.
Laittakaa ne säästyneet rahat sijoituksiin joka kk
Mukana.
Itselle en osta vaatteita ellei aivan pakottava tarve ilmaannu tai turhaa kosmetiikkaa, En osta turhia sisustusjuttuja. Ennen kun ostan jotain tarkastan onko meillä jo tarvittava tavara tai vastaava tuote. Jos ostan suosin kotimaista.
Pyrin myös vähentämään autolla ajoa.
Lapsille ostan mitä tarvitsevat.
Viime vuoden isoin muutos oli kun jätin shampoon pois ( käytän pelkkää hoitoainetta) ja
Siirryin käyttämään palasaippuaa. Lopetin myös biojätepussien oston sekä siirryin lopullisesti käyttämään kestokasseja.
Minulla tähän liittyy myös ajatus luonnon varojen säästämisestä, ei niinkään taloudelliset tarpeet.
Mielenkiintoinen ketju. Kiitos aloituksesta Ap. Mitäpä sitä ihminen turhaa krääsää tarvii?
Luulen, että ensi vuoden ( kuten tämänkin) ostokset jäävät aika minimiin: ilman sanomalehteä aamu ei lähde käyntiin. Se on pakollinen. Samoin auton kulut.
Jos mikään ei hajoa ensi vuoden aikana, ainoa, mitä nyt tulee mieleen ovat kynttilät 2021 jouluksi, nyt poltellaan entiset pois. Myös 6.12. kaksi kynttilää :-)
Tunnelmallista Joulun Odotusta!
En minä muutenkaan hirveästi turhaa ostele. Vaatteita ostan sitten kun edelliset on ihan reikäiset ja joidenkin mielestä käyttökelvottomat, verkkokursseja en ole ostellut, en meikkaa, enkä osta sisustusjuttujakaan.
Joten ok, voin osallistua :D
Vierailija kirjoitti:
En minä muutenkaan hirveästi turhaa ostele. Vaatteita ostan sitten kun edelliset on ihan reikäiset ja joidenkin mielestä käyttökelvottomat, verkkokursseja en ole ostellut, en meikkaa, enkä osta sisustusjuttujakaan.
Joten ok, voin osallistua :D
Tähän voi kaikki osallistua omilla säännöillään :) ap
Mietin mukaan lähtemistä, koska en ole varma, mitä turhaa ostan, ts. Millä säännöillä mukaan lähtisin.
Ostan nimittäin käytännössä vain ruokaa, eläinten rehuja ja jotain vaatetta, jos on pakko ostaa, sekin yleensä lapsille. Herkkuihin kyllä käytän aivan liikaa rahaa! On myös pakko laihduttaa, olen lihonut ihan liikaa viime vuosina. En meikkaa, ja pesuaineet ym on ihan perus markettitavaraa, halvimmasta päästä, en tykkää testailla uusia juttuja tms. Eli ostan aina samoja.
Itselle olen kuluneena vuotena ostanut lidlin trikoo paitoja (ovat hyviä) ulkohousut (tarpeeseen,ovat jatkuvassa käytössä, vaikka olisin ilmankin pärjännyt niillä aiemmin hankkimillani) ja toppatakin (tämä jäi harmittamaan, ei olisi ollut pakko, vanhallakin olisi pärjännyt). Sekä alushousuja ja sukkia, mutta niitä oli jo pakko hankkia, nekin mahdollisimman edullisia ja hyväksi tietåmääni mallia ja merkkiä. Töissä on työvaatteet ja kotona nyt on ihan sama, mitä päällä on.
En tilaile mitään netistä, en shoppaile kaupoissa, en käytä kosmetiikkaa ja vihaan elektroniikan ostoa. Lapset halusivat sähköhammasharjan, joten sen hankin, muuta uutta ei ole hankittu, ja käytettykin vain tarpeeseen (tv, tietokone)
Rakastan vanhoja huonekaluja, mutta taloon ei mahdu enempää, ja räsymattojani, joten niitäkään en hanki. Sisustustekstiileistä olen vuoden aikana ostanut verhoja (edellisiä, eriparisia käytin 10 vuotta) ja pari koristetyynynpäällistä. Pyyhkeitä jouduin hankkimaan, kun vanhat oli niin hiuteja, että läpi näkyi, ja reikäisiäkin. Silti kirpaisi ostaa, pidin markettipyyhkeitä kalliina, kun ostin useamman, sekä käsi- että kylpypyyhkeitä. Lakanatkin ovat parhaat päivänsä nähneet, mutta menevät vielä. Heikkouteni ja oikeastaan ainut, mitä ostan netistä, on langat! Niitä on liikaa, vaikka paljon kudonkin. Koitan olla ostamatta enempää,ja kutoa vanhoja, jollei ole pakko ostaa.
Autoni hajoamista pelkään, se vetelee viimeisiään, joten vaihto uuteen vanhaan edulliseen kulkupeliin on edessä, vaikken haluaisi.
Tekisi mieli hankkia led-valot pihapuuhun, sellainen, missä on n.300 lamppua, että riittää kauniisti ympäri puun. Hinnat vain on suolaisia, juuri googlettelin, ja kyllähän ne edullisimmatkin on 25 euroa. Minusta se on paljon! Toisaalta, nykyisetkin valot (jotka eivät ole puussa, vaan lyhdyssä) ovat kestäneet jo ainakin 3 talvea, jos ei kauemminkin, että ehkä raskin ostaa ne yhdet valot, onhan niistä iloa pitkään. Toivottavasti.
Mutta lasketaanko esim ne valot turhaksi? Miten te määrittelette turhan millaiset teidän kulutustottumuksenne ovat?
Pitäisikö jokaisen keksiä itselleen nimimerkki, jotta on helpompi seurata, kuka kirjoittaa mitäkin?
Voisin lähteä, koska nyt joulun aikaan availen kosmetiikkakalentereita parikin ja itseni tuntien kulutan niitä tuotteita vielä kesällä. Vaatteita on, meikkiä on ja ruokakaapissa on korona-ajan hätävarana (muistatteko, kun hamstrattiin keväällä :D) valtavasti mm. nuudeleita sekä syömättä jääneitä nutriletteja tms. Voisin vaikka yrittää elää niillä sapuskoilla niin pitkälle kuin pystyn.
Ehkä voit vielä työstää sitä, miksi haluat säästää? Mikä on perimmäinen syy halullesi säästää? Jospa myös sieltä kumpuaisi motivaatiota. Ymmärrän kyllä tilanteesi. Itselläni on vähän samaa sekä säästämisen suhteen että yksinäisyyden. Ennen koronaa tuli lähdettyä huvikseen kaupoille.
Tänne voi tulla aina höpöttelemään, muttei se toki ihmiskontakteja korvaa.