Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
21/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana.

Tavoitteena on säästää konkreettisesti, koska kiikarissa on isompi, remontoitava asunto joka taatusti nielee kaiken mahdollisen rahan. Rehellisesti sanottuna, uskon säästäväni nelinumeroisen summan vaikkei menisikään täydellisesti.

Eli ensi vuonna jokainen ei-ehdottoman välttämätön (normaali ruoka, hygienia, lääkkeet yms.) ostos on perusteltava kirjallisesti itselleen. Käyn läpi listan joka kuun lopussa.

Ei kaupasta tai edes kirpparilta mukaan "tarttuvaa" parin euron pikkukivaa. Kaikkea on jo.

Ei uusia vaatteita ellei tarve ole todella välttämätön (vaikea kuvitella). POISLUKIEN välikausitakki jos sellainen tulee vastaan (olen nyt etsinyt täydellistä 5v, en ole vielä löytänyt joten...)

Ei harrastustarvikkeita kuten lankoja, kirjoja, koruntekotarpeita, kosmetiikkaa paitsi loppuun kuluvan tilalle. Kaikkea on jo.

Ei sisustusjuttuja nykyiseen kotiin. Uudessa taas mihinkään ylimääräiseen tuskin on vielä ensi vuonna varaa.

Hyvältä kuulostaa! Mullakin osatavoitteena on säätää asuntoa varten; pk-seudulla asuessa pitäisi saada ihan kunnon köntti rahaa sivuun asunnon omarahoitusosuutta varten ja nyt summa kertyy aivan liian hitaasti.

Selkeä tavoite auttaakin hyvin onnistumisessa, kun tietää, mitä varten haasteeseen ryhtyi.

Ap

Vierailija
22/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tämän jo päättänyt. Parit pikkuhousut taidan tarvita, ostan ne tämän vuoden puolella ja sitten pidän vaatteiden ostossa täyden lakon. Jos jotain hajoaa, mietin tarkkaan tarvitsenko ja sitten kirpparille etsimään löytyykö, jos kerta kaikkiaan tarvitsee. Kyllä yritetään mennä nyt sillä, että ruokaa ja pesuaineita sekä wc-paperia ostetaan, muu aineellinen pois. Yhden poikkeusen teen, juhlamekkoa minulla ei ole tällä hetkellä ollenkaan, joten jos tulee juhlia hommaan sellaisen, mutta koetan löytää kirpparilta. Jos en löydä, ajattelin ompeluttaa, että tulisi työllistettyä palveluita ja samalla en tukisi lapsityövoimaa. Tiedän että se on hintavaa, ei haittaa. 

Mulla on vaatteita ainakin enemmän kuin olisi tarvetta. Hyvin voi vähentää, eikä tartte ostaa uutta heti rikki menneiden tilalle. Laukkuja mulla on yksi arkilaukku ja pieni  juhlalaukku, mikä mustana käy häihin ja hautajaisiin. Nää on uudehkoja.  Edellistä laukkua korjautin kerran suutarilla ja se sai jatkoaikaa. Näin aion toimia jatkossakin, korjaan tai korjautan. Suuntaan tulojani yhä enemmän palvelluihin uuden ostamisen sijaan. Se työllistää kotimaista työvoimaa ja on samalla ekologista. Kaikki palvelutkaan eivät ole, joten kampaajia esim. työllistän niin, että leikkautan hiuksia vähän useammin, mutta en anna laittaa muotoilutuotteita tai ota väriä enää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana ☺ Tämän vuoden jo yrittänyt noudattaa tätä kaavaa ja muutama tonni säästöön jäänyt rahaa. Tulevana vuonna jatkuu turhan tavaran karsiminen ja ostoissa voisi alkaa suosia entistä enemmän kotimaista. Toki vain välttämättömät ostot. Vähän alkais houkutella jo säästöön jääneen rahan tuhlaaminen joten tsemppiä tähän tarvitaan 😅

Mahtavaa! Sullahan onkin jo hyvä onnistumistarina meille muille jaettavaksi. Itseäkin kiinnostaa nähdä paljonko rahaa alkaa kertyä. Ap

Vierailija
24/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin seurata ostoskäyttäytymistäni päiväkohtaisella käsin tehtävällä kuluseurannalla. Ostokset on aina kirjattava paperille ja tavoitteena on mahdollisimman paljon "nollapäiviä", jolloin rahaa ei kulu yhtään.

Käsinkirjaaminen tekee kulutuksen paljon konkreettisemmaksi, etenkin verkko-ostosten osalta.

Ap

Vierailija
25/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin seurata ostoskäyttäytymistäni päiväkohtaisella käsin tehtävällä kuluseurannalla. Ostokset on aina kirjattava paperille ja tavoitteena on mahdollisimman paljon "nollapäiviä", jolloin rahaa ei kulu yhtään.

Käsinkirjaaminen tekee kulutuksen paljon konkreettisemmaksi, etenkin verkko-ostosten osalta.

Ap

Olispa ihana elää sellaista elämää, kun voisi ostella joka päivä jotain.

Vierailija
26/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt niin jo viisi vuotta, ensi vuonna pyrin myymään loput turhat tavarat ja asunnon.

Vierailija
27/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt niin jo viisi vuotta, ensi vuonna pyrin myymään loput turhat tavarat ja asunnon.

Tosi hieno homma, että olet onnistunut!

Vierailija
28/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Yritän tehdä niin, etten osta lapsille mitään kysymättä ensin heiltä. Mutta mität ähän ketjuun sitten kirjoitetaan? "En ostanut tänäänkään mitään." Vai miten tää pysyy elossa?

Vierailija
29/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana! Yritän tehdä niin, etten osta lapsille mitään kysymättä ensin heiltä. Mutta mität ähän ketjuun sitten kirjoitetaan? "En ostanut tänäänkään mitään." Vai miten tää pysyy elossa?

Itse ajattelin laittaa viikkokohtaista raporttia onnistumista. Ja toki tänne voi tulla hakemaan vertaistukea vaikeina hetkinä tai jakamaan fiiliksiä. Ei tämä varmaan jatkuvasti etusivulla pysy, mutta toivottavasti ihmiset jaksaisivat jakaa kokemuksiaan ja vaikka niitä onnistumisia:) ap

Vierailija
30/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nimenomaan niiden joilla on varallisuutta pitää kuluttaa. Kuten aiemmin mainittu etenkin kotimaista. Koronalla on laajemmat vaikutukset kuin voi kuvitella

Vierailija
31/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt nimenomaan niiden joilla on varallisuutta pitää kuluttaa. Kuten aiemmin mainittu etenkin kotimaista. Koronalla on laajemmat vaikutukset kuin voi kuvitella

Koronasta huolimatta kulutumme jatkuvasti aivan liikaa luonnonvaroja, ja korona on pieni ongelma ilmastonmuutokseen ja ylikulutukseen nähden.

Itse aion jatkaa kotimaisten palveluiden käyttöä ja toki aina ostetaan suomalaista kun vaan mahdollista. Esimerkiksi olen alkanut ostamaan kaikki kodin puhdistuskemikaalit suomalaisilta valmistajilta, esimerkiksi Kiilto tekee astianpesukonetabletteja ja niiden jäljiltä koko kone ja astiat ei haise synteettiseltä hajusteelta. Ap

Vierailija
32/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa syöminen ei tietääkseni ole sen epäekologisempaa kuin kotonakaan, koska ne laitteet yms. niissä on jo. Koetan valita sellaisia, mitkä käyttävät kotimaisia raaka-aineita. Ne, jotka käyttävät, kyllä muistavat. Nimenomaan koetan olla ostamatta mitään halpatyövoimakrääsää. Luonto pitää olla olemassa 50 vuoden päästä, se on tarpeellisempaa kuin aineelliset hyödykkeet. Lisäksi palveluita käyttämällä tuen nimenomaan pienyrittäjiä, krääsän ostamisesta suurin osa menee suurpääomalle ja ulkomaille. Eli hierontaa, ravintolaruokaa jne mutta ei tavaraa on oma ajatukseni. Minulla ei ole säästötarvetta mihinkään erikoiseen, paitsi nyt työttömyyden varalle. Kotimaista ruokaa niin paljon kuin mahdollista. Pienillä valinnoilla työllistää. Ne, joilla on valmiiksi paljon varallisuutta, pysyvät hengissä kyllä ilman minun kuluttamistakin. 

Vierailija
33/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistun ostamalla tänä vuonna ostamattaa jääneet lomalennot. Eivät ole turhuutta edes, olen tehnyt neljä viime viikkoa joka päivä töitä koronan takia.

Vierailija
34/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronasta huolimatta kulutumme jatkuvasti aivan liikaa luonnonvaroja, ja korona on pieni ongelma ilmastonmuutokseen ja ylikulutukseen nähden.

Itse aion jatkaa kotimaisten palveluiden käyttöä ja toki aina ostetaan suomalaista kun vaan mahdollista. Esimerkiksi olen alkanut ostamaan kaikki kodin puhdistuskemikaalit suomalaisilta valmistajilta, esimerkiksi Kiilto tekee astianpesukonetabletteja ja niiden jäljiltä koko kone ja astiat ei haise synteettiseltä hajusteelta. Ap

Meillä on on Kiillon tuotteet olleet suosiossa jo vuosia. Ne ovat hyviä ja kotimaisia. Joku kysyi mitä tähän pitäisi kirjoittaa, voi kirjoittaa vaikka mitä palveluita on käyttänyt ilman että kuluttaa. Näinhän meillä on ap ajatus nimenomaan, ettei osteta tavaraa, palvelut on asia erikseen. Myös jos löytää sellaista kulutustavaraa kotimaisena, mitä tarvitsee, niin siitä voi kertoilla. Vessapaperiahan on täysin järjetöntä ostaa muualla tehtyä, kun täällä on tuotantoa edelleen. Jättäkää ne tuontipaperit kauppaan, niin ei viimeisiä paperitehtaita lakkauteta. 

No yksi poikkeus, mulle tulee ristikkolehti ja siitä en haluaisi luopua. En tykkää täytellä ristikoita tietokoneella. Muuten meille ei tule lehtiäkään. 

Vierailija
35/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkokurssit on ehkä järkevintä mitä ihminen voi ostaa! Ei ole materiaa. Muutenkin kuluttaminen kohtuudella on mukavaa. Joten en ole mukana.

Vierailija
36/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kertoa mitä palveluita on käyttänyt, mitä tuotteita on mennyt rikki mutta saanut jatkoaikaa korjaamalla itse tai korjauttamalla. 

Meillä muuten ei ostettu tänäkään vuonna rikki menneen pesukoneen tilalle uutta. Tilattiin piirikortti ja tuttu elektroniikkasentaja laittoi sen paikoilleen, maksettiin hänelle ihan asianmukainen taksa alv:ineen. Hintaa tuli 40 % uuden vastaavan hinnasta. 

Vierailija
37/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyrittäjiltä kannattaa ostaa ns. turhaakin.

Vierailija
38/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on on Kiillon tuotteet olleet suosiossa jo vuosia. Ne ovat hyviä ja kotimaisia. Joku kysyi mitä tähän pitäisi kirjoittaa, voi kirjoittaa vaikka mitä palveluita on käyttänyt ilman että kuluttaa. Näinhän meillä on ap ajatus nimenomaan, ettei osteta tavaraa, palvelut on asia erikseen. Myös jos löytää sellaista kulutustavaraa kotimaisena, mitä tarvitsee, niin siitä voi kertoilla. Vessapaperiahan on täysin järjetöntä ostaa muualla tehtyä, kun täällä on tuotantoa edelleen. Jättäkää ne tuontipaperit kauppaan, niin ei viimeisiä paperitehtaita lakkauteta. 

No yksi poikkeus, mulle tulee ristikkolehti ja siitä en haluaisi luopua. En tykkää täytellä ristikoita tietokoneella. Muuten meille ei tule lehtiäkään. 

Jep, vessapaperi on hyvä esimerkki kotimaisesta tuotteesta, joka kannattaa ostaa tuontitavaran sijaan. Sen kuljettamisessakaan ei ole paljon järkeä.

Ristikkolehti kuulostaa kyllä hankkimisen arvoiselta; pysyy aivot virkeänä ja ovat kotimaista tuotantoa, jos suomenkielisiä täyttelee.

Vierailija
39/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkkokurssit on ehkä järkevintä mitä ihminen voi ostaa! Ei ole materiaa. Muutenkin kuluttaminen kohtuudella on mukavaa. Joten en ole mukana.

Jokainen tekee omat sääntönsä. Omalla kohdallani en tarvitse uutta painonpudotuksen verkkokurssia neljä kertaa vuodessa, jos edellistenkään oppeja ei ole sisäistetty, mutta se ei tarkoita ettei muut saa ostaa tarpeellisia verkkokursseja.

Vierailija
40/551 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisekseen ei verkkokurssitkaan ekologiselta kannalta ole aivan synnittömiä; eivät ne tyhjässä pyöri ja palvelinkeskukset ovat melkoisia energiankuluttajia.