Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
461/551 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäjä kirjoitti:

Sukka- ja alusvaatevarastot on uhkaavasti ehtymässä ja tutkinkin juuri vaihtoehtoja, miten ne voisi hankkia mahdollisimman kotimaisesti ja vastuullisesti. Löysin kotimaisen sukkavalmistaja sidosteen ja Lavanna lingerien, jonka alusvaatteet suunnitellaan Suomessa, ja valmistetaan Euroopassa, käsittääkseni pääosin Latviassa.

Jotenkin hintataso tuntui järkyttävältä, kun yhdet alushousut maksavat muutaman kympin ja sukkaparikin kaksinumeroisen summan, kun on tottunut siihen, että alushousuja saa jostain pikamuotiliikkeessä muutamalla eurolla, samoin esim alushousuja parhaimmillaan tai pikemminkin pahimmillaan useammat kympillä. Samalla jotenkin aloin hahmottaa sitä, että miten paljon asioita pitää olla tuotantoketjun eri osissa pielessä, että noin halvalla voidaan myydä yhtään mitään.

Haluaisin uskoa, että nuo kotimaiset tuotteet ovat myös kestävämpiä. Vaikka en ole todellakaan koskaan ollut mikään himoshoppaaja, vaan ostanut vain tarpeeseen, uskon, että jos alkaisi hankkia vain noita vastuullisemmin tuotettuja ja sitä kautta myös hinnakkaampia vaatteita, voisi myös arvostus noita vaatteita kohtaan kasvaa. Samalla niistä varmasti tulisi pidettyä parempaa huolta.

Kotimaisia Sidosteen sukkia myy vaikkapa Tokmanni. Kalliimmat villapohjasukat maksaa noin 6€ siellä. Ja jos käyt joskus Tampereella niin Korkinmäen kaupunginosassa, Hallilantiellä, on Sidosteen tehtaanmyymälä. Googlaa aukiolot.

Harmi:

TEHTAANMYYMÄLÄMME ON TOISTAISEKSI SULJETTU

Hallilantie 29, 33820 Tampere

Vierailija
462/551 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei elä tuotteen suussa voi olla yksin ja maassa, mutta kun löytää aarteen päästä, voi käydä vaikka kuussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/551 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika masentavaa kun jotkut tulee tänne keulimaan että kaikki on hanskassa ja kettuilee että mikä tässä muka on niin vaikeeta. Jos se olisi kaikille yhtä helppoa, niin ei kai tätäkään ketjua olisi? Haen täältä vertaistukea ja tsemppiä että jaksaisin eteenpäin. Uskon että moni muukin tekee niin, ja sitten joku keppihyypiö tulee pilaamaan muiden ilon? Mikä on motiivi tulla tänne pätemään?

Mulla meni 4 vuotta, jotta sain kotini perattua.

Ensimmäinen kierros oli puhtaasti raha. Eron jälkeen palkka ei riittänyt, kuin pakollisiin. Kirppiksellä kävi kauppa.

Tyhjennän aina huoneen tyhjäksi, konnarin tapaan mietin jäätänkö vai en ja kiertoon on mennyt älyttömän paljon.

Nyt koti on kunnossa. Kk siivoukseen ei mene kauaa ja kotona on nyt paljon tilaa. Esim keittiössä oli tyhjiä hyllyjä, joita olen täyttänyt karkkilaatikoilla, joissa on valmiita käsitöitä, jotka ovat menossa myyntiin.

Mm vaatekomero on puoliksi täynnä kirppistavaraa, jotka menevät eteenpäin keväällä. Ja käsityöt lokakuussa. Näiden jälkeen säilytystilaan tulee tilaa. Nyt tilaa on runsaasti, näiden jälkeen säilytystilassakin on.

Kotona pukeutuminen on vaatimattomampaa. Kokouksiin yritän laittaa hiukset kiinni ja kauniin paidan päälle. Vanhoille teepaidoille on tullut käyttöä.

Vierailija
464/551 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee kahden viikon raportit.

Vko 10: ruoka 75€, terveys ja puhtaus 33€, herkut 20€

Vko 11: ruoka 33€, terveys ja puhtaus 5€, herkut 14€

Lisäksi dvd-boksi 35€ (Better Call Saul kausi 5)

Herkuissa on siis edelleen vähentämistä.🙄

Vierailija
465/551 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana ei ole mennyt rahaa muuhun kuin ruokaan ja yksiin talvikenkiin.

Vierailija
466/551 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Maaliskuu on mennyt myös aika kivasti, mutta menin ostamaan villapaitalangat, kun himoitsemani ohje ja langat tuli settinä myyntiin. Rahat meni kyllä suomalaiselle suunnittelijalle ja suomalaiselle kivijalkakaupalle, jonka värjäämiä langat myös olivat. Vastaavaa lankaa ei ollut varastossa villapaidallista eikä ohjetta, että sinällään ei turha ostos, mutta mikään ei tietysti olisi pakottanut neulomaan kyseistä mallia tänä vuonna.

Vierailija
467/551 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään vein kirppikselle 50 tavaraa, 1 fb ostos haettiin ja huomenna postitan 2 tori kauppaa.

Sellainen peruskestokassillinen on tossa.

Vierailija
468/551 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostellaanpa tätä! Miten on kunkin projekti edennyt? Mulla kuluseuranta osoittaa, että ruokakaupassa olisi mahdollisuus olla tarkempi ja liian usein tulee woltattua ruokaa kotiin. Muuten on mennyt ihan mukavasti eli kotiin ei ole tullut turhaa roinaa ja rahaa saan säästöön.

Vierailija
469/551 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsän tasaisesti menee, ruokaan kului pääsiäisen takia enemmän rahaa kuin aiemmin tänä vuonna. Pääsiäiseksi tuli hankittua myös makeita herkkuja. Terveyssyistä olin koko alkuvuoden ostamatta niitä ja nyt pitäisi palata ruotuun. Pääsiäisen kunniaksi ostin kauniita leikkokukkia. Aiemmin maaliskuussa ostin pitkään haaveilemani harrastusvälineen 70 eurolla. Vähemmälläkin olisi pärjännyt, mutta olen hankintoihin tyytyväinen.

Kengät on pakko ostaa tässä kuussa. Jalkani ovat ”vaikeat” ja hyviä kenkiä on aina yhtä vaikea löytää. Kun yksi pari hajoaa, korvaavat on pakko ostaa pian tilalle.

Underbuyer

Vierailija
470/551 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mitä olisi tehnyt mieli ostaa, melko hyvin on kuitenkin mennyt. Ruokaa, jatkuvassa käytössä olevia luontaistuotteita, harrastusmaksut, jäsenkorjaus ja suolahuone käyntejä. Eli mitään turhaa romua en ole ostanut. Yhden kirjan sain synttärilahjaksi. Kun olen lukenut sen, niin aion myydä sen, kirjoja on muutenkin paljon.

Vierailija
471/551 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynks mä täällä usein?

Näin lukee t-paidassa, jonka löysin kaapin uumenista tänään. Siitä pääsenkin nyt asiaan: on 3 viikkoa raportoimatta.

Viikko 12: ruoka 25€, puhtaus ja terveys 21€, herkut vain3€.

Viikko 13: ruoka 53€, puhtaus ja terveys 16€, herkut jopa 23€

Viikko 14: ruoka 50€, puhtaus ja terveys 16€, herkut 8€

Kirjaostokset 23€

Vierailija
472/551 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis painattaa paita jossa teksti: addiktoitunut vauvapalstaan. Tuliskohan kukaan kertomaan omasta palsta-addiktiostaan. Kehtaisiko sinä kertoa?

Mun kohdalla kyse on siitä että yritän korvata palstalla olemattomia ystävyyssuhteita. Elämä on ollut niin hektistä, että en ole jaksanut ylläpitää ystävyyssuhteita. Nyt kun olen vähentänyt työntekoa, ja aikaa olisi niin ystävät on jäänyt jonnekin matkalle. Viimeinen jäi kun en jaksanut liian raskaaksi käynyttä ystävyyttä. Vastavuoroisuus oli jäänyt jo vuosia sitten ja hänen ongelmansa olivat ystävyyden sisältö. En jaksanut enää kantaa häntä. En enää jaksaisi yhtä raskasta "ystävyyttä". Ehkä siksi tyydyn palstailuun, ja satunnaisiin kävelyihin naapurin kanssa.

Vierailija
473/551 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu paitsi ruoka on periaatteessa turhaa. Sitäkään ei tarvitse ostaa, metsät sitä täynnä. Mutta ei tule onnistumaan, laitteeni syövät paristoja, en suosi pestävää vessapaperia, itse tehtyjä vaatteita jne. Mukavuuden haluinen olen kuitenkin, vaikka se hyvin pitkälti on täysin turhaa kulutusta.

Ennemminkin voisi tehdä lupauksen että yrittää ostaa edes vähän vähemmän (turhaa)tavaraa. Mutta moni tuskin tavoilleen mitään voi. Jollekin auto on turha, joillekin bussi on turha, joillekin polkupyörä on turha. Maailmassa elää myös ihmisiä jotka eivät ole koskaan edes kenkiä omistaneet, ne ovat turhia isommalle määrälle ihmisiä kuin suomessa asuu yhteensä.

Vierailija
474/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko vuosi on mennyt ostamisen suhteen todella hyvin. Aloitin tammikuussa kirjaamaan kaikki ostot ruutuvihkoon ja huomaan, että olen käyttänyt suuria summia herkkuihin. Selkeästi tuntuu, että korvaan jotain puutetta mättämällä makeaa ja suolaista (pyrin tekemään sen vain viikonloppuisin). Olen käynyt kerran viikossa ruokakaupassa listan kanssa ja tuntuu, että tulee sen takia ostettua enemmän herkkuja, ettei ne lopu kesken, koska seuraavan kerran pääsee vasta viikon päästä.

Muutamia yksittäisiä mielitekoja on tullut, haluaisin uudet kengät töihin ja Kude designilta tulee mainoksia koko aika someeni, jolloin tekisi mieli hankkia joku uusi vaate niiltä, mutta tähän mennessäolen onnistunut hillitsemään itseni, koska olen luonut aika kovan säästötavoitteen itselleni. Opiskelen aikuiskoulutustuella, ja pyrin saamaan n. puolet summasta joka kuukausi säästöön, koska tässä on tulossa muutoksia asumisjärjestelyihin, enkä halua joutua pulaan siinä vaiheessa.

Nyt kun on elänyt todella tiukasti, tuntuu etten enää edes ”osaa” ostaa mitään hetken mielijohteesta, edes niitä iloa tuottavia asioita. Haluaisin tämän koronan jälkeen käydä ravintolassa ja teatterissa, niin kuin joskus ennen, mutta yhtäkkiä joku 50€ menoerä tuntuukin tosi isolta ajatuksena. Ehkä täytyy alkaa tehdä erikseen joku virkistysrahasto, mihin siirrän joka kk esim 20-50€ ja vuoden loppuun mennessä olisi tarkoitus, että se rahasto on käytetty näihin virkistystoimiin, jolloin voisi huijata itseään, ettei se raha ole pois käyttö/säästörahoista vaan erikseen budjetoitu ja käytettävä kulttuuriin, harrastuksiin, viihteeseen, ulkona syömiseen, baariin jne.

Vierailija
475/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukka linja päällä. FB myynneistä saadut tulot käytän uusien ostamiseen.

Ei ole tarvetta ostaa mitään, en myy tällä hetkellä mitään.

Olen saanut tänä vuonna 2 mukia. FB.ssä oli ostoilmoitus sarjasta, mitä minulla oli ja olivat vaan kaapissa.

Heti myynnin jälkeen huomasin kaipaan muutamaa. FB.ssä oli annetaan ilmaiseksi ilmoitus.

Vierailija
476/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden ! Vien entisetkin käyttämättömät vaatteet spr:lle ja varaan kirpparipöydän. Kaikki ylimääräinen pois kodistani (ja mielestäni).

Vierailija
477/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis nyt edes varaa ostaa sitä pakollista tarpeellista. ois vaikka kiva syödä ja kämppäkin ois ihan kiva.

Vierailija
478/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi ostaa verkkokursseja? Opiskelu kannattaa aina!

Muutoin olisin mukana, mutta tuon takia en.

Jokainen tekee itse omat säästönsä eikä muiden tarvitse noudattaa minun sääntöjäni...

Oma sääntöni koskee laihduttamista, elämäntapamuutosta yms. käsitteleviä verkkokursseja, joita on tullut ostettua jo ihan tarpeeksi...

EIVITTUvoi olla totta. Te siis olette niitä v a j a k k e j a jotka näitä höynäytyskursseja ostatte 😂🤣

Ettekö oikeasti osaa lukea esim kirjoja?

Vierailija
479/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 95 % tämän ketjun naisista on terapiassa ravaavia ongelmakasoja. Sellaiset on jutut.

Vierailija
480/551 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tänä vuonna ei tule kauden aikana pyöräiltyä paljo paskaakaan, niin en ala kyllä enää välineitä ja varusteita päivittämään. Hukkaan tulisi menemään.

Laji on muutenkin kallis harrastaa, jos sitä rupee paljon tekemään. Kalliita sykeleitä pitäisi jaksaa koko ajan huoltaa ja vaihdella uuteen muutaman vuoden välein. Ja luonto kiittää, kun romuvuoret kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi