Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
161/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säästöjä tehdään myös turhista ruokaostoksista. Paljon muusta en voi säästää koska pyrin jo nyt kuluttamaan mahdollisimman vähän.

Ruoka on se mistä meillä on mahdollisuus hiukan nipistää, kuitenkin niin, ettei siinä mennä älyttömyyksiin vaan tietty laatu ja terveellisyys säilyy.

Vierailija
162/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on ensimmäisen päivän tunnelmat?

Toisaalta tuntuu jotenkin helpolta, ettei tarvitse miettiä voiko ostaa jotain, koska vastaus on haasteen takia ei. Yllättävän paljon menee aikaa erilaisten ostosten pohtimiseen ja hankinnan oikeuttamiseen, etenkin kun raha tai sen puute (joka opiskeluaikoina oli hyvä syy olla ostamatta) ei välttämättä toimi automaattisena oston esteenä vaan mielessä pyörii ajatuksia haluamisen ja sen, ettei pitäisi ostaa ympärillä.

Toisaalta ihan varmasti tulee hetkiä, jossa haasteessa pysyminen ei ole ihan niin helppoa kuin näin ensimmäisenä päivänä tunnustaa.

Ap

Käytä aikaa sen miettimiseen miten sijoitat säästöt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin viime vuonna olemaan ostamatta yhtä ainutta lehteä. Vielä pari päivää ennen vuodenvaihdetta jouduin seisomaan kassajonossa ja huomasin tuijottavani siinä olevia naistenlehtiä ja niiden kansia ja miettiväni "olisihan se kiva ostaa vuoden vaihtumisen kunniaksi.." ja kauhistuin ajatustani. Näin se pää toimi. Alat itse keksiä perusteluita itsellesi ja selittää, että olisi ihan järkevää / nautinnollista / ansaittua rikkoa antamasi lupaus.

Pitänee keksiä jotain tekemistä kassajonojen varalle, ettei tule kiusauksia. Ehkä kuuntelen äänikirjaa, vaikka se onkin vähän epäkohteliasta kassaa kohtaan. Keksikää lisää :)

80

Vierailija
164/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaaran paikkana myös uusi harrastus, josta olen tosi innostunut ja jossa opettelen tekemään ja luomaan uusia juttuja. Haluaisin ostaa sitä varten kaikenlaista lisätarviketta, mutta yritän nyt saada sen alkuun ja pyörimään ilman uusia hankintoja.

80

Vierailija
165/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime hetken turhat ostokseni olivat 3 pokkaria: 2 jännäriä ja 1 romantiikkaa. Tekosyynä oli tietysti se, että vuosi ei ollut vielä vaihtunut.

Viimeinen energiajuoma ostettu 30.12.

Vierailija
166/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitytään mukaan näin pari päivää myöhässä. Onneksi ei ole kerennyt kuluttaa tälle vuodelle 😅

Olen jo muutaman vuoden yrittänyt pitää kulutuksen (varsinkin tavaraan) mahdollisimman pienenä. Ensin oli säästettävä taloa varten, siihen menikin käytännössä kaikki säästöt reilu vuosi sitten. Ja velkaa yli 200k.

Hieman yllättäen säästö-/ puskuri-/ remonttitilillä on jo 7000€ ja sijoituksissa 3000. Jollain aikavälillä olisi tarkoitus uusia keittiö ja kylpyhuone (ei kiire), lisäksi pitää puskuria yllätyksiä varten. Eli vielä olisi tarvetta saada säästöön ja paljon jos haluaa välttyä lisälainalta.

Oma kulutus on hyvinkin maltillista, mutta lapset. Teinejä ja nuoria aikuisia. Varsinkin kotona asuvat teinit haluavat kaiken ja vähän enemmän. Yritän pitää kohtuuden siinä mitä hankitaan, mutta oma köyhä lapsuus traumoineen tekee tästä hieman hankalaa. Kun haluaa että lapset saavat kaiken sen mistä itse jäi paitsi. Rehellisesti teinien toiveet ovat kohtuuhintaisia (siksikin vaikea kieltäytyä), mutta toiveet muuttuvat niin nopeasti.

Osittain tästä syystä itselle ei ole tarvetta ostaa vaatteita pitkään aikaan. Käytän teinien entisiä mielihaluja loppuun.

Tavoitteena olla ostamatta mitään itselle tänä vuonna. Lapsille vain poistuvan tilalle. Eli jos joku rikkoutuu tai käy pieneksi, uutta vasta sitten tilalle. Kotiin yritän olla ostamatta mitään. Mitään ei ole "pakko" saada, kaikkea on jo. Mies saa huolehtia itse itsestään, ei onneksi yleensä hamstraa mitään.

-vh (velaton hinta ja myös omat nimikirjaimet, miten sattuikin)

Vierailija
167/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liityn mukaan.

Pari viime vuotta olen jo harjoitellut, mutta vielä on varaa kiristää ilman, että alkaa tuntua hirveältä nipottamiselta. Turhia vaatteita ja krääsää en ole ostellut, mutta ruokaan menee edelleen liikaa rahaa. Sinällään en ole kokenut sitä ongelmaksi, koska rahaa jää koko ajan ihan kivasti säästöön muutenkin, mutta toisaalta tiedän käyttäväni rahaa ruokaan vieläkin keskivertoa enemmän.

Omia "ylimääräisiä" sallittuja ostoksia tälle vuodelle on vaellustarvikkeet. Olen pari vuotta harrastanut päiväretkiä, nyt olisi haaveissa pidentää reissuja ja se tarkoittaa paljon uusia hankintoja (rinkka, teltta, makuupussi jne). Yritän löytää näitä pitkin talvea ja kevättä edullisesti tarjouksista ja mahdollisesti osan käytettyinä.

Toisaalta tavoitteena on myös tyhjentää kaappeja ja myydä ylimääräisä vaatteita, astioita yms. eteenpäin. Niin, ja ensimmäisen oman asunnon ostan tänä vuonna, jos sopiva löytyy. Iso, mutta kaikkea muuta kuin turha hankinta. :)

Vierailija
168/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitytään mukaan näin pari päivää myöhässä. Onneksi ei ole kerennyt kuluttaa tälle vuodelle 😅

Olen jo muutaman vuoden yrittänyt pitää kulutuksen (varsinkin tavaraan) mahdollisimman pienenä. Ensin oli säästettävä taloa varten, siihen menikin käytännössä kaikki säästöt reilu vuosi sitten. Ja velkaa yli 200k.

Hieman yllättäen säästö-/ puskuri-/ remonttitilillä on jo 7000€ ja sijoituksissa 3000. Jollain aikavälillä olisi tarkoitus uusia keittiö ja kylpyhuone (ei kiire), lisäksi pitää puskuria yllätyksiä varten. Eli vielä olisi tarvetta saada säästöön ja paljon jos haluaa välttyä lisälainalta.

Oma kulutus on hyvinkin maltillista, mutta lapset. Teinejä ja nuoria aikuisia. Varsinkin kotona asuvat teinit haluavat kaiken ja vähän enemmän. Yritän pitää kohtuuden siinä mitä hankitaan, mutta oma köyhä lapsuus traumoineen tekee tästä hieman hankalaa. Kun haluaa että lapset saavat kaiken sen mistä itse jäi paitsi. Rehellisesti teinien toiveet ovat kohtuuhintaisia (siksikin vaikea kieltäytyä), mutta toiveet muuttuvat niin nopeasti.

Osittain tästä syystä itselle ei ole tarvetta ostaa vaatteita pitkään aikaan. Käytän teinien entisiä mielihaluja loppuun.

Tavoitteena olla ostamatta mitään itselle tänä vuonna. Lapsille vain poistuvan tilalle. Eli jos joku rikkoutuu tai käy pieneksi, uutta vasta sitten tilalle. Kotiin yritän olla ostamatta mitään. Mitään ei ole "pakko" saada, kaikkea on jo. Mies saa huolehtia itse itsestään, ei onneksi yleensä hamstraa mitään.

-vh (velaton hinta ja myös omat nimikirjaimet, miten sattuikin)

Anna niille kk budjetti ja jos ne ei käytä sitä sijoitatte loput rahat. Heidän nimiin

Vierailija
169/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti turhat karsimalla on varaa joskus sitten siihen mitä oikeasti haluaa

Vierailija
170/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida nyt onnistua. Sänky vetelee viimeisiään ja mökille pitäisi laittaa ainakin saunatupaan uusi keittiö. Mutta tsemppiä teille muille!

Vierailija
171/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule mukaan.

Nyt juurikin pitäisi kuluttaa enemmän, vaikkapa suosia suomalaista, että talous ei simahtaisi kokonaan.

Vierailija
172/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule mukaan.

Nyt juurikin pitäisi kuluttaa enemmän, vaikkapa suosia suomalaista, että talous ei simahtaisi kokonaan.

Pandemiasta huolimatta meillä on edelleen ilmastonmuutos ja luonnonvarojen turha käyttö ongelmana ja niiden mittaluokka ja vaikutus ihmiseen on huomattavasti suurempi kuin Suomen kansantalouden heikkous.

Vierailija
173/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ne lehtiostokset, joista 80 jo kirjoittikin. Mulla on viime vuonna ollut paha tapa ostella ties mitä irtonumeroita arkiaamuisin Triplasta, jossa vaihdan junaa matkalla töihin. Nimenomaan paperilehtiä on ollut kiva lukea aamiaistauolla. Yhtä hyvin voisin ottaa tämän iPadin mukaan. Puhelimeni on Nokia 1100, joten siitä ei ole viihdykkeeksi. Enkä osta uutta puhelinta kun vanha toimii ja mahtuu työhousujen taskuun eikä vaadi usein lataamista.

Mutta nyt siis riitti nämä lehtiostokset. Turhia ilman muuta.

Vierailija
174/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule mukaan.

Pandemiasta huolimatta meillä on edelleen ilmastonmuutos ja luonnonvarojen turha käyttö ongelmana ja niiden mittaluokka ja vaikutus ihmiseen on huomattavasti suurempi kuin Suomen kansantalouden heikkous.

Jos saat aasialaiset ensin mukaan, niin sitten mä voin harkita myös.

Vierailija
175/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule mukaan.

Nehän on jo mukana. Heidän kulutuksensa per nuppi on huomattavasti vähemmän kuin länsimaissa.

Vierailija
176/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule mukaan.

Tähän haasteeseen osallistuminen on aivan vapaaehtoista :).

Ap

Vierailija
177/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule mukaan.

Kun kulutus länsimaissa vähenee, niin sitä mukaa Aasiankin päästöt pienenee. Tämä olisi siis tavoite. Ainakin made in China-tuotteiden hankkimista olisi hyvä rajoittaa mahdollisimman paljon.

Vierailija
178/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden mukaan. Omat kulutustottumukset kaipaa ravistelua isolla kädellä. Alkuvuodesta 2020 maksettiin kulutusluotot ja autolaina pois, kun asuntokaupoista jäi rahaa käteen. ( vaihdettiin uudesta okt vanhaan, jota nyt remontoimme) Syksyllä kuitenkin toinen auto alkoi alvariinsa reistailemaan ja päädyttiin nostamaan autolaina uutta menopeliä varten. Nyt viuhuu luottokortitkin jo useissa tonneissa... Nyt on otettava itseään niskasta kiinni ja lopetettava ylenpalttinen tuhlailu! Remontointiin menee kyllä rahaa, mutta en aio ostaa sisustusjuttuja enkä itselleni mitään tänä vuonna. Kaikki rahat laitetaan nyt remontointiin ja luottojen kuolettamiseen. Enkä edes tarvitse materiaa, sitä on kaapit väärällään ja vaatteetkin taatusti kestää tämän vuoden.

Vierailija
179/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussilakanasettejä on varmasti tarpeeksi vaikka loppuiäksi. Uusin on toissavuodelta ja vielä avaamattomana pakkauksessaan! Olen jokaista kuosia ostanut yleensä 2 pakkausta vaikka asunkin yksin. Kuvioiden ja värien kauneuteen on kiva kietoutua. Nyt käyttövuorossa taas ensimmäiset hankintani vuodelta 1991 Graniittitalon Anttilasta. Ovat hyvässä kunnossa koska kokoelma on niin laaja.

Mutta jo riittää tämäkin shoppailu.

Vierailija
180/551 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vanhasta tottumuksesta selaamassa nettikauppojen vuodenvaihteen alennusmyynnit mutten tilannut mitään, vaikka pari kivaa vaatetta löytyikin. Tammikuussa tulot on normaalia pienemmät, joten se onneksi hillitsee alkuvuoden kulutusta muutenkin. Pitäisi varmaan keksiä ihan muuta ajanvietettä nettikaupoissa surffailin tilalle, koska joskus aina tulee heikko hetki ja tilaaminen on ihan liian helppoa 😅

Minulla oli myös aiemmin tapana ostella lehtiä, mutta nykyään lainaan nekin kirjastosta. Yllättävän paljon rahaa menee, jos ostaa irtonumeroina yhden tai kaksi lehteä viikossa. Kirjastosta ei yleensä löydy ihan uusimpia numeroita (pitäisi varmaan varata niitä etukäteen), mutta yleensä lukemistani sisustus- ja tiedelehdissä ei haittaa vaikka jutut olisivat muutaman kuukauden vanhoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme