Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021
Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?
Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.
Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.
Kommentit (551)
Olen jo viime vuoden ajan työstänyt sitä, etten osta mitään turhaa. Tykkään kuitenkin toisinaan kierrellä kaupoissa/selata nettikauppoja ja vain katsella tavaroita. Ja lopuksi on helpottavaa, että sieltä ei raahaa mitään kotiin ja rahatkin säästyi. En tiedä onko päässä jotain vikaa kun tykkään käydä katselemassa niitä tavaroita, ehkä se on sellaista "maailmassa riittää kivoja tavaroita, mutta minun ei tarvitse omistaa niitä" -tyylistä?
Vierailija kirjoitti:
Olen jo viime vuoden ajan työstänyt sitä, etten osta mitään turhaa. Tykkään kuitenkin toisinaan kierrellä kaupoissa/selata nettikauppoja ja vain katsella tavaroita. Ja lopuksi on helpottavaa, että sieltä ei raahaa mitään kotiin ja rahatkin säästyi. En tiedä onko päässä jotain vikaa kun tykkään käydä katselemassa niitä tavaroita, ehkä se on sellaista "maailmassa riittää kivoja tavaroita, mutta minun ei tarvitse omistaa niitä" -tyylistä?
Olet henkisesti Nuuskamuikkunen.
"Kaikki muuttuu vaikeaksi jos haluaa omistaa esineitä, kantaa niitä mukanaan ja pitää omanaan. Minä vain katselen niitä, ja kun lähden tieheni, ne ovat minulla päässäni. Minusta se on hauskempaa kuin matkalaukkujen raahaaminen."
Nuuskamuikkunen kirjassa Muumipeikko ja pyrstötähti
Mukana.Ostan vain mitä välttämättä tarvitsen.Tämä on nyt tavoite.
Päivä 2 jääkaapissa tilanne et nyt kartoitetaan montako päivää selvitään ja mitä löytyy pakastimesta. Minimoidaan hukkaa ja mietitään ostokset tarkkaan.
Yhden lehden tilauksen lopetin, joten siitä säästöä vuodelle 2021 n. 60 €. Muita ei tulenkaan, tuo oli ainut, jatkossa kirjastoon.
Lapsien hankintalistalla vaikka mitä, se vähän turhauttaa. 500 € säästö tuli syntymäpäivälahjassa kierrättämällä puhelinta.
Eikö vieläkään sais relata?
Mä olin jo koko viime vuoden ostamatta mitään. Ostin vain ihan tarpeellista pääasiassa.
En mä enää jaksa. Täytyy tässä jo palata normaaliin elämiseen takaisin.
Mukana. Aloitin oikeastaan jo lokakuussa. En osta mitään kulutustavaraa, vain ruoka ja päivittäistarpeet (hygienia ym). Lapsille voin tietysti ostaa tarpeeseen, mutta silloinkin priorisoin kierrätettyä. Poikkeuksia: jos jokin vakikäytössä oleva laite hajoaa, sen saa korvata mikäli ilman olisi hankala pärjätä. Imurin hajotessa ei siis ole pakko hoitaa viikkosiivousta rikkalapiolla ja harjalla :)
Viime vuonna otin tavoitteeksi pärjätä 50 eurolla ruokaostoksia mahdollisimman pitkään. Muistaakseni pääsin jonnekin maaliskuuhun. Ostin vain välttämättömät.
Tämä ei ole minkäänlainen kärsimys. Koti pursuaa ruokaa. On kuivaruokaa. On pakastin täynnä.
Minkälaisia ruokabudjetteja teillä ajateltuna?
Perheen koko?
Mulla ei ole mitään tiettyä ruokabudjettia; ruuasta ei ole tarkoitus pihistää eikä minimoida siihen menevää rahaa. Tähän asti olen siirtänyt käyttötilille 550 euroa, jolla pitäisi ostaa ruuat, bensat ja perusjutut yhdelle hengelle, mutta nostan summaa seuraavasta tilistä. Tahtoo aina loppua kesken ja päädyn maksamaan luottokortilla ja siirtämään rahaa säästötililtä kortille.
Ap
Mikä pointti? Ymmärrän jos turhaa tavaraa ei osteta mutta itsensä kehittäminen jollakin verkkokurssilla laitetaan jäihin..? Mä en ole niin köyhä että tuo pitäisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia ruokabudjetteja teillä ajateltuna?
Perheen koko?
Ketjun perustajana toivoisin, ettei ketjua täytetä keskustelulla kuinka vähällä rahalla ruuat pitäisi saada ja haasteen tarkoitus ei ole kuluttaa mahdollisimman vähän ruokaan ja muihin perustarpeisiin. Fokus on suunnittelussa ja järkevissä ostopäätöksissä, ei selviytymisessä mahdollisimman vähällä.
Toki keskustelu on sallittua mutta kokemuksesta tiedän, että ruoka ja siihen menevä raha aiheuttaa aina negatiivista vääntöä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pointti? Ymmärrän jos turhaa tavaraa ei osteta mutta itsensä kehittäminen jollakin verkkokurssilla laitetaan jäihin..? Mä en ole niin köyhä että tuo pitäisi lopettaa.
Tätä on täsmennetty useaan kertaan; jokainen laatii _omat_ sääntönsä ja minun sääntöihin kuuluu, etten saa ostaa yhtään laihduttamiseen liittyvää verkkokurssia vuonna 2021.
Ap
Jospa otatte tavoitteeksi minimoida roskiin menevän ruuan määrän? Ja ostatte suomalaisia tuotteita ensisijaisesti ja vain tarpeeseen.
Vähemmän ruokaa kotona ja ei herätehössötyksiä - laihtuu ja säästää rahaa.
Säästöt pitää investoida
2021 - ostan vain harkitusti tarpeeseen. Vältän heräteostoksia
Ostan vain, jos tarvitsen. Esim vanhalle päiväpeitolle kaatui mustikkaa ja valitettavasti kerkesi homehtua, tiedän, huono minä.
Kävin läpi kaikki pussilakanat, otin käyttööni paksumman , 1 värisen ja ompelin 2 vilttiä yhteen, ne myös tämän pussilakanan sisälle .
Tuli tosi kiva. Ja monta ihan ok juttua tuli käyttöön.
Samalla kaivoin ne kauneimmat pyyhkeet ja otin käyttöön. Ei säästellä, vaan kauneimmat käyttöön.
Säästäkää satanen kuussa johonkin rahastoon seuraavat 10 v
Minulla on kaikki tarvitsemani kodin tavarat, en ole muutenkaan ostanut mitään sellaista. Vaateostoksissa en taivu kotimaisuuteen. Heti kun löytyy 155cm sopivilla mittasuhteilla varustettuja hyvännäköisiä vaatteita kotimaasta niin ostan. En tykkää teltoista, maahan asti ulottuvista kaavuista enkä mummotunikoista. Mistä te muut lyhyet ostatte kotimaiset vaatteenne. Minun vaatteeni ovat mikä mistäkin, ainoa kriteeri nykyään on mittasuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?
vaatteiden OSTAMINEN on turhaa JOS vaatekaappi jo valmiiksi tursuaa ehjiä ja sopivankokoisia vaatteita.
Mitkä on ensimmäisen päivän tunnelmat?
Toisaalta tuntuu jotenkin helpolta, ettei tarvitse miettiä voiko ostaa jotain, koska vastaus on haasteen takia ei. Yllättävän paljon menee aikaa erilaisten ostosten pohtimiseen ja hankinnan oikeuttamiseen, etenkin kun raha tai sen puute (joka opiskeluaikoina oli hyvä syy olla ostamatta) ei välttämättä toimi automaattisena oston esteenä vaan mielessä pyörii ajatuksia haluamisen ja sen, ettei pitäisi ostaa ympärillä.
Toisaalta ihan varmasti tulee hetkiä, jossa haasteessa pysyminen ei ole ihan niin helppoa kuin näin ensimmäisenä päivänä tunnustaa.
Ap