Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021
Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?
Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.
Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.
Kommentit (551)
Mahdoton haaste toteuttaa. Kaikki on turhaa mitä ei tarvitse hengissä pysymiseen. Vaatteiden ostaminen, karkit ym. ym. Ruuan lisäksi ei juuri muita ole mitkä eivät ole turhia kuin yksi tai kaksi asiaa.
Aika hyvin olen pysynyt ruodussa, yhden hiustenkuivaustarvikkeen olen ostanut. Ruokakaupassa tulee kyllä sitten ehkä käytettyä enemmän rahaa, kai sitä yrittää palkita itseään herkuilla. Sekin loppuu nyt kun aion pudottaa kympin painosta pois.
Mites muilla?
Ite otin tavoitteeksi, etten tilaa/osta ollenkaan vaatteita tänä vuonna. Tullu aiemmin vähän liikaa tilailtua. Tähän asti oon pysynyt päätöksessä.
Ihan mahtava idea. Kaikki asiasta ja ympäristöstä kiinnostuneet mukaan vaan. Ostetaan kotimaista ruokaa, korjataan vaatteita, lainatakin voi tavaroita ynm. Tavarat ja kuluttaminen ei tuo onnea. Koronan myötä ihmiset on pakotettu etsimään oikeita arvoja ja kestävämpi elämäntapa luo uusia mahdollisuuksia.
Pidetään huolta toisistamme, myös niistä vähäosaisista ja maan hiljaisista.
Tässä maaliskuun ensimmäinen viikkoraportti:
Ruoka 31€
Puhtaus ja terveys 25€
Herkut 7€
Varasin seuraavan kasvohoidon toukokuulle.😌
Tilanne suunnilleen sama. Ei vaateostoksia, vain ruokakauppa ja apteekkimenot. Kosmetiikkaa ostin, eräällä ketjulla oli 20% ale ja ostin niitä tuotteita, joita käytän. Tavallaan varastoon, ihan pakko ei olisi ollut. Mutta puolustelin asiaa sillä, että joka tapauksessa parin kolmen viikon sisällä sen ripsarin ym. olisin ostanut ja nyt sen sai alehinnalla.
Somelakkoni jatkuu myös ja se on ehkä vaikeinta. Mutta se jatkuu.
Ruodussa ollaan eikä mitään turhaa ole tullut ostettua kolmeen kuukauteen. Tätä helpottaa kyllä kun ei ole millä mällätä kun jäin työttömäksi.
On taas hirvee hinku ostaa jotain vaikka on vielä edellistenkin karsiminen kesken. Katson tuskassa YouTube videoita karsimisesta ja yritän tsempata itseäni että en ostaisi mitään turhaa. Miksi tämä on välillä niin vaikeeta!
päätin etten käytä mitään ravintola enkä kulttuuri palveluita. niin paljon ovat asiakkaitaan syyllistäneet. v23 kun uus jako on tehty voin harkita silloinkin tinkien älyttömistä hinnoista
Ei ole tarvetta miettiä tuollaista kun olen sen verran älykäs etten ole aiemminkaan ostellut mitään turhaa. Se nyt tietenkin on henkilökohtaista mitä pitää turhana. Pärjäähän sitä vaikka vedellä ja leivällä neljän seinän sisällä alasti jos niikseen tulee. Ei ostamani fendin ym luksustuotteet ja kalliit meikit ole minulle turhia koska käytän niitä ja ne ilahduttavat, samoin kun joku peli tai kukat, vaikka pärjäisi ilmankin. Astiastoja on kyllä kaapissa liikaa ja suurin osa käyttämättä, muuta turhaa on vaikea keksiä. Silti haluaisin uusia, mutta olen päättänyt etten osta kuin rikkimenneiden lasien tilalle uusia jos tulee tarjous...
En osta kuin muutenkaan tarvittavan.Puutu mitään...
Ruoassa en säästä.
En osallistu. Nyt tarvitaan kaikki kulutus mikä vain on mahdollista, ettei Suomi syöksy entistä pahempaan lamaan kuin joka nyt on tulossa. Joka puolella menee yrityksiä konkkaan koronan takia ja ihmisiä jää työttömäksi. Tietenkään ei pidä yli varojen elää ja turhuuksia ostella, mutta todella tyhmää nyt tällaisena aikana ruveta oikein kitsastelemaan ja vähentämän kaikkea yritysten tukemista.
Vuokran ja pakollisten kuukausittaisten menojen jälkeen 250 euroa. Ei tarvitse mitään älä-osta-turhaa-haastetta. Tuosta 250 eurosta maksan joka kuukausi ruoat, hygienian jne. ja toivon ettei mikään vaate/kodinkone koskaan hajoa.
Maaliskuu ei ole mennyt yhtä hyvin kuin toivoin. Töissä on ollut kiireistä ja olen ollut tosi väsynyt, minkä takia olen muutaman kerran tilannut kotiin ruokaa. No, ainakin menee ravintola-alan tukemiseen. Ostin myös yhden vaatteen, mutta se oli pitkän harkinnan seuraus ja kotimaiselta merkiltä. Loppukuun budjetti on noin 150 e, minkä pitäisi riittää mainiosti, koska tein juuri isot ruokaostokset ja niillä selviän melkein kuun loppuun saakka.
Olen ostanut 2 kosmetiikkatuotetta. Kummatkin ovat tällä hetkellä käyttämättömiä. Eli turhia ostoksia olivat. Tällä hetkellä. Muuten on tosi pienillä menty.
Vierailija kirjoitti:
En osallistu. Nyt tarvitaan kaikki kulutus mikä vain on mahdollista, ettei Suomi syöksy entistä pahempaan lamaan kuin joka nyt on tulossa. Joka puolella menee yrityksiä konkkaan koronan takia ja ihmisiä jää työttömäksi. Tietenkään ei pidä yli varojen elää ja turhuuksia ostella, mutta todella tyhmää nyt tällaisena aikana ruveta oikein kitsastelemaan ja vähentämän kaikkea yritysten tukemista.
Olen käyttänyt joidenkin sellaisten yritysten palveluja, jotka ovat osoittautuneet täysin vastuuttomiksi. En palaa näiden firmojen asiakkaaksi myöhemminkään.
No onpa taas haaste. En ole teini-iän jälkeen ostanut mitään turhaa. Shoppailu on perseestä, enkä saa kiksejä siitä, että klikkaan "Tilaa" nettikaupassa. Rahaa vaan kertyy kertymistään säästöön, kun ei sitä tule käytettyä mihinkään. En käsitä ostohysteriaa tai sitä, että lääkitään omaa pahaa oloa / täytetään tyhjiötä ostamalla tavaraa.
Kivasti taas kärjistetään ja ymmärretään (tahallisesti ?) väärin. Aika monella tähän ketjuun kirjoittaneilla ei ole ollut ongelmia överishoppailun, tunneshoppailun tai minkään muun sellaisen kanssa. Välillä vaan tekee hyvää tarkastella omia kulutustottumuksiaan ja katsoa, jos voisi vähentää tai kohdentaa sitä uudelleen.
Nojaa, per ateria kustannus on noin 3.5 euroa. Ei mun mielestä kovin paljon, kun emme syö mitään laatikko yms. Ruokia, joissa tärkkelyshiilihydraatti on pääasiassa. Etenkin kun summassa on mukana tilalta suoraan ostettua luomulihaa. Ap