Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021
Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?
Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.
Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.
Kommentit (551)
Osallistun,huomen taas euro ostaa ruokaa.No ostin tarpeeseen astianpesu aineita 1€pullo./6.Mökil kuluu lavuaarit jne pesee.Hiustenpesu gliss shampoot/4....hoitoaineet 1€./2...järkevää.Kun kiertää jää käteen aina jotain tarpeellista.
Mukana! Tosin mitä enemmän yritän olla ostamatta juuri mitään, sitä enemmän houkutuksia tulee vastaan :)
Hei! Viikkoraportin aika. Nyt olin säästäväisempi kuin viime viikolla.
Ruoka: 23€
Puhtaus ja terveys: 12€
Herkut: 9€
Minä olen huomaamatta muuttanut kulutustottumuksia koronan aikana. Etätöiden takia ei ole tullut hankittua uusia työvaatteita. Myös kosmetiikkaa kuluu etäilyn takia jostain syystä vähemmän, vaikka ”laittaidun” työpäiviin. Ostettu ruoka ei mene hävikkiin, kun ei tule enää ravintolassa syötyä ja hankitut ruuat eivät sen takia jää syömättä. Alkoholiakaan en ole enää käyttänyt muutamaan kuukauteen, kun sosiaaliset tilanteet, joihin alkoholi on kuulunut, ovat loppuneet.
Sen sijaan olen viimeisten kuukausien aikana alkanut panostamaan kodin sisustukseen, kun täällä suurimman osan ajasta nykyisin viettää. Olen tehnyt pieniä remontteja, kuten maalannut. En ole kuitenkaan ostellut uutta sisutussälää - ennemminkin olen ”tuunaillut” vanhoja sisutuskalusteita uuteen uskoon eli maalannut tai päällystänyt kulahtaneita isuinosia. Eli ihan täydellisessä ostolakossa en ole, mutta kulutukseni on muuttunut huomattavasti tiedostavampaan suuntaan.
Ketjun hengessä kysyn onko kukaan käyttänyt hiusten pesuun marseillesaippuaa tai pesupähkinöitä. Päänahkani ei kestä enää sls:ää, joten on löydettävä uusi ratkaisu. Olen myös herkistynyt ruisjauhoille, jotka auttoivat aiemmin saamaan ihon tasapainoon.
Olen ajatellut kokeilla marseillesaippuaa pyykinpesuun. Sitä saa hiutaleina.
Shampoopala toimii, on kai melkein sama kun marseillesaippua
Viikko 7
Ma: 0e (sunnuntain risotto)
Ti: 10e keitto ainekset+kaurahiutaleet
Ke: 0e
To: 4e jauhoja, rasvaa ja appelsiineja (pinaatti/sienilettuja kesällä pakastetuista pinaateista ja sienistä)
Pe: 2e eines lounas töissä
La: 80e (koiran kuukauden lääkkeet)
Su: 60e (viikon dieselit autoon työmatkoja varten)
Leivät leivon itse, arkkupakastin täynnä vihanneksia/juureksia, vadelmia, mansikoita mustikoita ja viinimarjoja omasta pihasta.
Syön paljon puuroa marjoilla/kiisselillä sekä smoothieita. Niin sanotuista "turhakkeista" isoimmat kulut on aina koira ja auto.
Vierailija kirjoitti:
En ole erityisemmin ostolakossa, mutta mukana seurailemassa kulutusta kuitenkin. Aihe on kiinnostava. Tein viime vuonna päätöksen suosia kotimaisia tai edes Suomessa suunniteltuja vaatteita ja kenkiä. Tämä osoittautui helpoksi, koska ei tullut etätöissä tarvetta juuri hankkia vaatteita.
Tammikuun raportti: rahaa kului yhteen suoratoistopalveluun ja lukuaikapalveluun yhteensä 25 euroa ja terveyteen 200 euroa (lääkäri ja apteekki). Päivittäistavarakauppaan 370 euroa. Summassa on ruoan lisäksi kotiinkuljetusmaksuja ja pesuaine- ja hygieniatuotteita. En edes halua säästellä ruoassa. Päätin lopettaa lisätyn sokerin käytön joksikin aikaa ja se hiukan pienensi ruokalaskua. Toisaalta haluan koronankin takia pitää isoa kotivaraa.
Helmikuukin alkaa olla taputeltu, ei tule varmasti ostettua enää viikonlopun aikana mitään. Vaihdoin äänikirjapalvelua ja on vielä maksuton kokeilujakso menossa. Menoina siis yksi suoratoistopalvelu 8 e, päivittäistavarakauppa 310 euroa, ei muuta ”turhuutta” kuin pari kotiinkuljetusta ja hiukan kalliimmat käsisaippuat kuin normaalisti.
Otan nimimerkin käyttöön. Tämä kuvaa minua kuluttajana, nyt olen sentään käyttötavaroiden pitämiseen hiukan panostanut. https://gretchenrubin.com/2009/04/quiz-are-you-an-overbuyer-or-an-under…
Underbuyer
En yleensäkään tee ostoksia ilman jotakin haluun tai tarpeeseen liittyvää syytä ostamiselleni. Oletin useimpien toimivan samoin. Miksi tähän siis tarvitaan erillinen haaste?
Aloituksen määritelmät "turhalle" vaikuttavat aika rajoittuneilta. Syntyy vaikutelma, että mielihyvä tai esteettinen nautinto esimerkiksi olisivat lähtökohtaisesti turhia syitä materian hankkimiselle.
Vierailija kirjoitti:
Onpa surkea haaste: älä osta mitään turhaa. Mä en oo koskaan ostanu mitään turhaa, koko elämässäni.
-
"Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna."
Mulle helppo, en ostele tollasia, koskaan.
Joka ikinen kiinanpakettini on tuiku tarpeellinen, se tuo suunnattomasti iloa saadessani paketin, jonka laitan kaappiin odotttaan jos jkos tarttisin sitä. ;D
Vierailija kirjoitti:
En yleensäkään tee ostoksia ilman jotakin haluun tai tarpeeseen liittyvää syytä ostamiselleni. Oletin useimpien toimivan samoin. Miksi tähän siis tarvitaan erillinen haaste?
Aloituksen määritelmät "turhalle" vaikuttavat aika rajoittuneilta. Syntyy vaikutelma, että mielihyvä tai esteettinen nautinto esimerkiksi olisivat lähtökohtaisesti turhia syitä materian hankkimiselle.
Aika monella olisi tarve saada hiukan rahaa säästöön ja olet ehkä kaupoissa myytävistä tavaroistakin nähnyt, kaikki ei ole sellaisia, joita kannattaisi ostaa hetken mielihyvän tai nautinnon takia. Kotiin voi kertyä liikaa tavaroita, vaikka kaikki olisikin ihan kivaa ja esteettisesti miellyttävää ja siihen olisi varaa. Kolmas haluaa karsia kulutustaan ekologisista syistä.
Minulle ei tule kovin usein mielitekoja ostaa mitään, siksi ei ole tarvetta erityisesti haastaa itseään tällä alueella. Ennemmin melkein toivon, että tulisikin mielitekoja ja mielihyvää kuluttamisesta. Minä olen mukana seuraamassa uteliaisuudesta, millaisia muutoksia ihmiset tekevät kuluttamisessa, jos osallistuvat tähän haasteeseen. En oikein ymmärrä, miksi niin monella on tarve lytätä tätä. Ap on monta kertaa ketjussa todennut, että tämä on hänen listansa, jokainen osallistuu omilla säännöillään. Menetkö laihdutusketjuunkin kertomaan, että tarpeetonta on, kun ei minullakaan mene syöminen koskaan syöminen pieleen, ruokasuhteeni on täydellinen?
En osta kondomeja. Lopetin seksin harrastamisen ja aloitin 10 vuotta kestävän selibaatin. Koronavirus antoi minulle hyvän tilaisuuden pohtia omia elämäntapojani ja totesin, että seksi on turhaa. Miksi siis tuhlata rahaa kondomeihin, e-pillereihin ja sukupuolitautitesteihin.
Mies voi käydä hankkimassa sterilisaation (siemenjohtimet poikki) mikäli hän haluaa harrastaa seksiä minun kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?
Jokainen saa itse määritellä sääntönsä ja kyllähän rikki menneen tilalle voi ostaa uuden, jos muuten joutuu alasti kadulle.
Suurimmalla osalla ihmisistä saattaa kuitenkin olla sen verran vaatetta, ettei ne vuodessa loppuun kulu, mutta omien "sääntöjen" mukaan mennään.
Tää on hyvä haaste. "jokainen saa itse määritellä sääntönsä". ehdottomasti mukana
ostaako joku sitten jotain turhaa ilman tällaista haastetta? miksi ihmeessä joku ostaisi jotain turhaa? Onko se joku rikkaiden juttu?
Vierailija kirjoitti:
ostaako joku sitten jotain turhaa ilman tällaista haastetta? miksi ihmeessä joku ostaisi jotain turhaa? Onko se joku rikkaiden juttu?
Niin, kukaan pienituloinen ei ole koskaan ostanut mitään krääsää esimerkiksi wishistä, muuten vaan Suomeen rahdataan miljoonittain pikkupaketteja Kiinasta joka vuosi, sisältäen tietenkin kaikkea tuikitarpeellista hyödykettä.
Ap tässä.
Kuten jo todettu, tässä mennään omilla säännöillä.
Suurin osa nykyajan ihmisistä on varmasti ostanut ns. turhaa. Ei ne välttämättä käyttämättä jää, mutta ilmankin olisi pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun kaikki halun perusteella ostetut tavarat aivan välttämättömiä?
Omalla kohdallani on tarkoitus nimenomaan karsia niitä ostoksia, jotka perustuvat pelkkään haluun eivätkä tarpeeseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juoko joku alkoholia? Polttaako joku tupakkaa? Pelaako nettipokeria, Lottoa tai muuta uhkapeliä? Miksi ihmeessä joku niin tekisi? Joku rikkaiden juttu?
Onpa surkea haaste: älä osta mitään turhaa. Mä en oo koskaan ostanu mitään turhaa, koko elämässäni.