Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021
Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?
Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.
Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.
Kommentit (551)
Tänne on taas tullut muutamia aika ikävänsävyisiä viestejä. Onko ihan mahdotonta pitää tämä mukavana ja kannustavana ketjuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi ostaa verkkokursseja? Opiskelu kannattaa aina!
Muutoin olisin mukana, mutta tuon takia en.
Minäkin maksoin juuri seuraavan avoimen yliopiston verkkokurssini. Miksi opiskelu olisi turhaa?
Koko ketjun ideana on tarkastella OMAA kulutusta ja pohtia, mikä siinä on tarpeetonta ja mikä ei. Jos joku kokee käyttäneensä liikaa rahoja verkkokursseihin eikä ole saanut niistä haluamiaan hyötyjä, silloin ne ovat hänelle turhia. Sinulle verkkokurssit voivat olla hyvinkin tarpeellisia.
Kai minäkin liityn mukaan. Olen lueskellut ketjua alusta asti mutta tämä on ensimmäinen viestini. Kirjoitan lyhyesti tähän esittelyn ja tavoitteeni.
Olen jo vuoden 2020 aikana kiinnittänyt huomiota kulutustottumuksiini. Heikoimpana kohtana on selkeästi kosmetiikka. Tilanne tällä hetkellä on ihan hyvä, sillä olen prosessoinut ongelmaani jo muutaman vuoden ajan. Tällä hetkellä ostan kosmetiikkaa ehdottomasti enemmän kuin keskiverto kuluttaja, mutta suunta on silti oikea.
Olen matkalla hieman minimalistisempaan elämäntyyliin. Asumme miehen kanssa kaksin ja perheenlisäystä olisi toiveissa saada lähivuosina. Olen jo jonkin aikaa ollut totaalikyllästynyt kaikkeen roinaan kotona. Olen jo vuosi sitten aloittanut tavaroidenvähennysprojektin, joka onkin aika hyvässä vauhdissa. Tavaroiden vähentäminen ei ole ongelma, vaan se ettei uutta roinaa ilmesty kotiin. Olenkin jo hyvin päässyt mielentilaan jossa harkitsen ostokseni tarkasti. Lisäksi ostoksieni on oltava aikaa kestäviä sekä tyylillisesti että laadullisesti.
Raha-asiaa. Olemme mieheni kanssa suhteellisen hyvätuloisia, asumme halvasti vuokralla eikä meillä ole vielä lapsia. Tällä hetkellä asuntosäästömme on "täynnä" ja odottelemme sopivaa asunnon löytymistä. Nyt kun asuntosäästäminen on loppu, voimme sijoittaa ja säästää myös muuhun. Säästäminen tulee siis olemaan keskeisessä roolissa ostolakon ohella.
Olen tehnyt exceliin kuukausi/vuosi budjetoinnin. Siitä ainakin näkee konkreettisesti mihin raha on mennyt ja tulee menemään.
Hauskaa kun on olemassa keskustelu mihin voi jakaa tuntojaan.
Vierailija kirjoitti:
En mä osta koskaan mitään turhaa. Tänä vuonna on ostettava vaatteita, mm. pojalle huppareita, itselle rintsikoita, tarvitsen uuden puhelimen, just ostin uuden maton koska sille on tarve jne.
Mitä se turha on mitä ihmiset yleensä ostavat?
Jokaisen elämäntilanne ja vanhat tavaravarastot varmaan vaikuttaa siihen, mikä kellekin on turhaa.
Mulle esimerkiksi on turhaa sellainen kosmetiikka, jota on jo kaapissa. En esim. tarvi kymmeniä erivärisiä huulipunia, vaan pari erisävyistä huulipunaa riittää. Tällöin ehdin käyttämään ne oikeasti loppuunkin ennen pilaantumista ja sitten vanhan loputtua voin ostaa jotain uutta kivaa sävyä, jos vanha ei enää iske. Samoin luomiväreissä ei mun tarvi ostaa joka vuosi uutta luomiväripalettia vaan mulla on se yksi vakkari jota käytän, kunnes se loppuu (eli tuskin ikinä :D).
Toinen mulle turha tavara olisi kodin pientarvikkeet: kotona on jo kaapit täynnä astioita, pyyhkeitä ja liinavaatteita. En varmaan saa elinikänäni käytettyä noita vanhoja loppuun, joten olisi täysin turhaa ostaa uudet tilalle vaikka vaan koska haluaa uutta väriä niihin (tietty jollekin voi olla tärkeä saada vaikka pyyhkeet mätsäämään, mutta mulle ei niin väliä, kunhan ajavat asiansa).
Samoin vaatteet on mulle enimmäkseen turhia. Välillä tietenkin voi oikeasti tarvia jotain, kun vanhat menee käyttökelvottomiksi: aluvaatteita, sukkia ja sukkahousuja usemmin, mutta myös esim. farkut kuluu kyllä käytössä. Mutta lukuunottamatta vanhojen rikkinäisten vaatteiden uusimista, en tarvi mitään uutta vaatekaappiini. Päinvastoin sieltä saisi karsia nykyisiäkin pois, kun esim. mekkoja en läheskään kaikkia käytä säännöllisesti. Mieluummin kaappi saisi olla väljä ja täynnä vaan vaatteita, joista oikeasti pidän, jotka sopivat mulle ja joita olisi sen verran, että kaikkia ehtii käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin maksoin juuri seuraavan avoimen yliopiston verkkokurssini. Miksi opiskelu olisi turhaa?
Ei ole turhaa, jos todella käyt/seuraat sen kurssin.
Ketjussa kyse TURHISTA hankinnoista, joita ilman voi elää.
Mä lupaan ostaa kotimaista työtä, mutta muissa asioissa tingin. Korjaan ja parsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee itse omat säästönsä eikä muiden tarvitse noudattaa minun sääntöjäni...
Oma sääntöni koskee laihduttamista, elämäntapamuutosta yms. käsitteleviä verkkokursseja, joita on tullut ostettua jo ihan tarpeeksi...
Voihan noiden sijasta vaikka käydä enemmän kävelylenkillä, ja vaikka tehdä kotiruokaa einesten sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä osta koskaan mitään turhaa. Tänä vuonna on ostettava vaatteita, mm. pojalle huppareita, itselle rintsikoita, tarvitsen uuden puhelimen, just ostin uuden maton koska sille on tarve jne.
Jokaisen elämäntilanne ja vanhat tavaravarastot varmaan vaikuttaa siihen, mikä kellekin on turhaa.
Mulle esimerkiksi on turhaa sellainen kosmetiikka, jota on jo kaapissa. En esim. tarvi kymmeniä erivärisiä huulipunia, vaan pari erisävyistä huulipunaa riittää. Tällöin ehdin käyttämään ne oikeasti loppuunkin ennen pilaantumista ja sitten vanhan loputtua voin ostaa jotain uutta kivaa sävyä, jos vanha ei enää iske. Samoin luomiväreissä ei mun tarvi ostaa joka vuosi uutta luomiväripalettia vaan mulla on se yksi vakkari jota käytän, kunnes se loppuu (eli tuskin ikinä :D).
Toinen mulle turha tavara olisi kodin pientarvikkeet: kotona on jo kaapit täynnä astioita, pyyhkeitä ja liinavaatteita. En varmaan saa elinikänäni käytettyä noita vanhoja loppuun, joten olisi täysin turhaa ostaa uudet tilalle vaikka vaan koska haluaa uutta väriä niihin (tietty jollekin voi olla tärkeä saada vaikka pyyhkeet mätsäämään, mutta mulle ei niin väliä, kunhan ajavat asiansa).
Samoin vaatteet on mulle enimmäkseen turhia. Välillä tietenkin voi oikeasti tarvia jotain, kun vanhat menee käyttökelvottomiksi: aluvaatteita, sukkia ja sukkahousuja usemmin, mutta myös esim. farkut kuluu kyllä käytössä. Mutta lukuunottamatta vanhojen rikkinäisten vaatteiden uusimista, en tarvi mitään uutta vaatekaappiini. Päinvastoin sieltä saisi karsia nykyisiäkin pois, kun esim. mekkoja en läheskään kaikkia käytä säännöllisesti. Mieluummin kaappi saisi olla väljä ja täynnä vaan vaatteita, joista oikeasti pidän, jotka sopivat mulle ja joita olisi sen verran, että kaikkia ehtii käyttää.
Mä en meikkaa ollenkaan joten ei kerry meikkejä. Vaatteita en koe turhaksi, työ on sellaista että vaatetta on oltava moneen lähtöön. Ja jos pidän kesämekkoa kaksi päivää kesässä vaikka viitenä kesänä en koe mekkoa turhaksi kaapissani. Miksi niitä liinavaatteita pitää ostaa jos kokee ne turhana? Mä olen ostanut pyyhkeet 20 vuotta sitten ja edelleen ne on hyvät. Valkoinen väri jota valkaisen välillä, ei kyllästytä. Toki tiedän että on ihmisiä joiden mielestä pyyhkeet on oltava tällä viikolla vihreät, ensi viikolla siniset ja sen jälkeen punaiset. Mutta onko se turhaa jos henkilö tykkää ja on varaa? Mä ostan paljon kirjoja mitä joku voisi pitää tyhmänä ja turhana kun on kirjastot. Joo, en tykkää jonottaa ja yleensä luen ostamani kirjan jopa kolmeen kertaan, väliä saattaa olla 5 vuotta mutta se ei haittaa. Kirja on siinä ulottuvillani heti kun haluan sen lukea.
Vierailija kirjoitti:
Nyt nimenomaan niiden joilla on varallisuutta pitää kuluttaa. Kuten aiemmin mainittu etenkin kotimaista. Koronalla on laajemmat vaikutukset kuin voi kuvitella
Kyllä. Siksi päätin ostaa suomalaista työtä. En mitään rojua.
Mä haastan teitä etsimään kaappien perukoilta vanhat urheiluvälineet, ja käyttämään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en meikkaa ollenkaan joten ei kerry meikkejä. Vaatteita en koe turhaksi, työ on sellaista että vaatetta on oltava moneen lähtöön. Ja jos pidän kesämekkoa kaksi päivää kesässä vaikka viitenä kesänä en koe mekkoa turhaksi kaapissani. Miksi niitä liinavaatteita pitää ostaa jos kokee ne turhana? Mä olen ostanut pyyhkeet 20 vuotta sitten ja edelleen ne on hyvät. Valkoinen väri jota valkaisen välillä, ei kyllästytä. Toki tiedän että on ihmisiä joiden mielestä pyyhkeet on oltava tällä viikolla vihreät, ensi viikolla siniset ja sen jälkeen punaiset. Mutta onko se turhaa jos henkilö tykkää ja on varaa? Mä ostan paljon kirjoja mitä joku voisi pitää tyhmänä ja turhana kun on kirjastot. Joo, en tykkää jonottaa ja yleensä luen ostamani kirjan jopa kolmeen kertaan, väliä saattaa olla 5 vuotta mutta se ei haittaa. Kirja on siinä ulottuvillani heti kun haluan sen lukea.
Eli et edes yritä ymmärtää. Heti viestini ylälaidassa kirjoitin, että turhuus riippuu elämäntilanteesta ja nykyisistä tavaravarastoista.
Esim. noiden liinavaatteiden kanssa monesti tulee mielitekoja "haluan!", kun näkee jotain kaunista kaupassa. Todellisuudessa tiedän sellaisen olevan kuitenkin turhaa, koska kotoa löytyy jo ihan hyviä ja toimivia yksilöitä enkä todellakaan tarvi niitä lisää. Tällaisiä turhia "haluan!" ostoksia siis pidän turhina.
Mulle myös kirjat olisi turhia ostoksia. Voin kyllä odottaa kirjan saamista kirjastosta tai jos haluan heti lukea, niin otan kuukaudeksi jonkin äänikirjapalvelun ja voin samalla kuunnella sieltä useammankin kirjan samaan hintaan. Aiemmin olisin myös ostanut itse kirjani, mutta nyt joitain vuosia näin elettyäni (ja taisteltuani kiirjojen oston kiusausta vastaan) tajua, että mulla kirjat onkin itseasiassa turhia, Ne nurkkiin kertyvät kirjat, joilla ei ole edes nykyään mitään jälleenmyyntiarvoa vaan ahdistaisivat.
Kummallisia neuvoja istaan, faceen, blogeihin ja uutiskirjeisiin liittyen. Ei mulla ole mitään noista. Verkkokurssitkin pitäisi jättää väliin eli työturvakorttiakaan ei sit ilmeisesti tarvita? Jos meikit loppuu, niin niitä saa ostaa mutta ei vaatteita? Näkisin kyllä, että ehjät vaatteet on tärkeämmät kuin joku joutava tökötti naamalla. Jännää logiikkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia neuvoja istaan, faceen, blogeihin ja uutiskirjeisiin liittyen. Ei mulla ole mitään noista. Verkkokurssitkin pitäisi jättää väliin eli työturvakorttiakaan ei sit ilmeisesti tarvita? Jos meikit loppuu, niin niitä saa ostaa mutta ei vaatteita? Näkisin kyllä, että ehjät vaatteet on tärkeämmät kuin joku joutava tökötti naamalla. Jännää logiikkaa täällä.
Ketjun ideana on, että ei osta ITSELLEEN turhia juttuja. Esimerkiksi jos asuu kävelymatkan päässä työpaikastaan, kulkee työmatkan kävellen eikä bussilla. Tai että ei osta uutta puhelinta, jos edellisessäkään ei ole vielä mitään oleellista vikaa. Tai esimerkiksi mun ei tarvitse nyt etätöissä ollessani ostaa lainkaan meikkejä, koska ei tarvitse meikata, En myöskään aio ostaa hiusvärejä vaan oma väri saa nyt rauhassa kasvaa, koska mun koiraani ei kiinnosta, minkä väriset hiukset mulla on. Jokainen siis määrittelee itse, onko jokin asia tarpeellinen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä niitä vaatteitakin varmasti saa ostaa, jos ne on kaapista loppumassa. 99% suomalaisista näin turkin on, vaan kaapista päinvastoin löytyy sellaisiakin vaatteita, joita ei ole käytetty vuosikausiin tai joita ei ole ehkä koskaan korkattu käytöön. Tietty, jos oikeasti joku vaate kuluu puhki eikä kaapissa toista vastaavaa ole (ja tarvin tämäntyylistä vaatetta), niin ostan sitten uuden tilalle. Tätä vaan melko harvoin tapahtuu, koska oikein huollettuna vaatteet kestävät aikuisella vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oli tarve uudelle matolle? Kuoletko, jos sulla ei ole mattoa? Et, eli oli turha ostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oli tarve uudelle matolle? Kuoletko, jos sulla ei ole mattoa? Et, eli oli turha ostos.
Entä jos lattia on kylmä ilman sitä mattoa? Tai huone kaikuu ikävästi?
Ei kai sitä kuole, mutta ei silti ole välttämättä turha ostos.
Kylläpä ihmisillä tuntuu olevan kaikkea turhaa hirveät määrät. Ilmankos moni ihmettelee miten mulla jää rahaa säästöön ja kaksio pysyy siistinä. No mulla ei ole kuin yksi suoratoistopalvelu kerrallaan, en tilaa jotain kosmetiikkapaketteja kerran kuukauteen, ei ole kymmeniä eri lankoja jne. Aivan älytöntä mihin porukka tuhlaa rahojaan! Teille ryhtiliike taitaakin olla paikoillaan.
Minua kannustaa se, että meillä on niin vähän kaapitilaa, että niihin ei mahdu mitään uutta. Ei mahdu uusia pyyhkeitä, ei vaatteita, ei juuri mitään. Uusi turvaliivi olisi hankittava, en pysty hengittämään vanhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on käsitelty tässä ketjussa jo useita kertoja. Jokainen määrittelee itse, mikä on itselleen turhaa.
Tänään oli ensimmäinen kauppareissu tälle vuodelle. Ruokaa ostin viikoksi, sitäkin hyvin harkiten sillä pakastimessa on monenlaista syötävää. Harmittaa vieläkin että ostin euron arvan lisäksi, täysin turha ostos, etenkin kun en voittanut sillä edes sitä euroa. Alesta en ole ostanut yhtään mitään joulun jälkeen. Tämä on jo iso saavutus sillä olen sulovilen eli kun halvalla saa, ostaa mitä vaan, tarvii eli ei. Katselin tossa joulun edellä tehtyjä ostoksiani, lähinnä kynttilöitä, että ihan turhia ovat, puolta vähemmällä määrällä olisin pärjännyt tai vaikka kokonaan ilman. Kukahan ostaisi ne pois. Nyt yritän pysyä pois kirppikseltä, sillä siellähän sitä vileenit innostuu ostamaan kun halvalla saa. Sainpa onneksi myytyä jotain tavaraa netissä poiskin eli voiton puolella olen vielä.