Helsinki aloittaa rotuun, ikään ja sukupuoleen jne. perustuvan syrjinnän työhönotossa
UuudenSuomen mukaan Helsinki aikoo käyttää positiivista erityiskohtelua tyhön otossa.
Eli vapaasti tulkiten ajatuksena on syrjiä kaupungin työhon otossa alkuperältään Suomalaisia kristittyjä heteromiehiä jotka muuten tulisivat yliedustetuiksi verrattuina muihin etnisiin ryhmiin.
Se millaiset etniset kriteerit pitää täyttää että pääsee töihin on sitten jo mielenkiintoisempi juttu.
Itse olen absoluuttisen tasa-arvon, kuin myös absoluuttisen sananvapauden kannalla, koska muunlainen tulkinta näissä kysymyksissä johtaa väistämättä vallitsevan yhteiskuntaluokan mielivaltaan.
Kommentit (35)
Linkin huutelijoille: https://www.talouselama.fi/uutiset/helsingin-kaupunki-aikoo-kayttaa-pos…
Tarkoittaako tämä, että kansallispukuisten määrä Helsingin kaupungin viroissa räjähtää nyt käsiin?
Höpönlöpön viime kuussa rekrysin kolme uutta työntekijää ja kaikki etniseltä taustaltaan valkoihoisia +30 - +50 miehiä.
Noin 20 alaista, joista 2 naista ja loput edellä mainittua etnistä taustaa. Uskonnollisesta- tai seksuaalisesta suuntautumisesta en tiedä, koska moinen ei musta esihenkilönä ole työn kannalta relevanttia. Kiinnostus suuntautuu siihen, että selviääkö ihminen työstä mitenitsenäisesti. Mulla, kun ei ole aikaa siinä vieressä seistä.
Syy tälläiseen työyhteisön etniseenrakenteeseen on, että mä valitsen sen, joka on pätevin. Rekry tilanteessa nään vain sen CV.n ja yksilön. Jos Mahmud on pätevämpi, kuin Risto, niin paikka menee hälle. Mikäli Risto on pätevämpi, niin paikka on hänen tai, jos Pirkko selättää osaamisellaan molemmat edellä mainitut, niin Pirkko saa duunia.
Etenkin päätöksentekotasolla alkaa olemaan niin surkealla tasolla, että jos tosta vielä aletaan menemään yhtään alaspäin, niin silloin Helsingin konkurssia ei voi enää estää mikään.... Eikä tuolla suorittavassakaan portaassa ole välttämättä vaadittu keskimääräistä äo tasoa. Hyvä vaan, että siivoojat, lastentarhahoitaja, kouluavustajat, sihteerit, sossuakat saa kenkää persauksille ja uutta kouluttamatonta matoa koukkuun.
Toivon todellakin, että rahtihameita alkaa näkymään työtehtävissä, olisi mukavaa jos rahtihame olisi koulussa opettamassa hellsinskin tulevaisuuden toivoja. Ei kai se koulutuskaan niin väliä ole.
Kristiina xx kirjoitti:
Mä ymmärrän, että vaikka päiväkotiin palkataan arabiankielentaitoinen vastavalmistunut lastenhoitaja mieluummin kuin sellainen hakija, jolla on muutaman vuoden työkokemusta, jos ajattelee, miten paljon päiväkodeissa on ulkomaalaistaustaisia lapsia,joiden vanhemmat eivät osaa kovin hyvin suomea.
Ja katastrofi on valmis. On nähty ettei näiden kielitaito riitä siihen mihin pitäisi. Koulu läpäistään (en tiedä miten???) mutta sitten tullaan sijaiseksi ja puolet jää ymmärtämättä, on hankala kommunikoida lasten vanhempien kanssa kun suomi ei oikein hallussa. Toki osaa kommunikoida oman kielisten vanhempien ja lasten kanssa mutta kun siellä päiväkodissa pitäisi puhua suomea jotta lapset oppisivat sitä ja kielitaito olisi riittävä eskariin mennessä.
Ja paljonko tämä kaikki maksaa valkoiselle heteromiehelle kun Danny boy Koivulaakso puhuu jostain määrärahoista?
Halla-ahon lähtö pormestariehdokkaaksi tekee entistä tärkeämmäksi positiivisen diskriminaation määrärahat sekä rasisminvastaisen työn. Irti todellisuudesta olevat käsitykset stadin lähiöistä ja persujen vaatimukset vähentää asuntorakentamista eivät toivottavasti saa kannatusta.
Ja miksi se väestökehitys on niin perseelleen. Onko Helsingin vetovoima kadonnut?
Jos joudun aivoleikkaukseen, haluan että aivokirurgiksi on valittu henkilö pätevyyden vuoksi, vaikka hän olisi hetero lihaa syövä perusmies. Ei siinä lämmittäisi, jos saisin tietää että minut leikkaa kääpiötransuafrosuomalainen, koska hänet valittiin positiivisen syrjinnän perusteella.
Suurin osa maapallon väestöstä on värillisiä.
Enemmistö tulee vähemmistön alueelle, vaatii ja saa VÄHEMMISTÖoikeudet.
Pormestarin paikalle ei ole mitään koulutusvaatimusta, joten olisi hienoa jos siihen paikkaan valitaan esim komea romanitar tai vaikka joku isis-tero.
Vierailija kirjoitti:
Ja lähde oli?
Minä olen kuullut, että työnhaku järjestetään niin, että henkilön ikä, sukupuoli ja etninen tausta ei näy työhönottajalle. Valituksi tulee vain omilla ansioillaan, eli koulutuksella ja kokemuksella.
Rekrytoija tässä, terve.
Kun rekrytoidaan niin tottakai osaaminen on ykkösjuttu. Mutta pitää myös tulla työyhteisössä toimeen, joten kyllä haastattelussa tuotakin pyritään selvittämään. Ja kyllä se tausta tulee hyvin nopeasti esiin esim jos cv:ssä on vain ulkomaisten oppilaitosten nimiä. Ja kielitaito tulee esiin haastattelussa, joten en voi tajuta miten nuo esim varhaiskasvattajat saavat touhuta tuolla huonolla kielitaidolla. Samoin en tajua vanhusten heidän käyttämistään vanhustyössä jos suomi ei suju.
Vaikka olisi kuinka ”positiivisen syrjinnän pisteitä” niin ei voi eikä kannata palkata henkilöä, joka ei oletettavasti tule muun porukan kanssa toimeen. Ei haluta halvaannuttaa koko muuta kaartia vain yhden henkilön vuoksi.
Yhdelle ei voi kumartaa pyllistämättä toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mä ymmärrän, että vaikka päiväkotiin palkataan arabiankielentaitoinen vastavalmistunut lastenhoitaja mieluummin kuin sellainen hakija, jolla on muutaman vuoden työkokemusta, jos ajattelee, miten paljon päiväkodeissa on ulkomaalaistaustaisia lapsia,joiden vanhemmat eivät osaa kovin hyvin suomea.
Mä ymmärrän, etten koskaan vie lastani sellaiseen päiväkotiin, missä ei suomen kielellä pärjää ja missä oma kulttuuri ja kieli on niin kaukana omasta. Ei ihan älyttömästi innosta viedä 5 vuotiasta tyttöä Ahmedin ja muhammedin hoitoon päiväkotiin. Viekää ketkä haluatte, minä en!
Tämä vaan on jo todellisuutta että monikulttuurillisuutta yritetään pakottaa; meille esitettiin ensin kaksikielistä päiväkotia (somali, suomi) vastoin koulupiirirajoja ja pitkän "tappelun" jälkeen saimme lapsemme päiväkotiin, joka liittyy kotimme alueen koulupiiriin.
Vanhemmat, pitäkää kiinni oikeuksistanne älkääkö hyväksy pakkokulttuurinrikastuttamista. Tärähtäneistö voisi ensin itse antaa mallia.
ettekö suostuneet integroituviksi somaliin :D
Ei aloita. Se on aloittanut tämän jo aikaa päivää sitten. Työpaikan lähiesimies suosii nimenomaan näitä. Ovathan ne niin lutusia ja niihin voi heijastaa kaikenlaisia epärealistisia toiveita ja fantasioita. Lisäksi kukaan ei mene takuuseen työhistoriasta toisella mantereella. Ei tarvi suosittelijoita, eikä tarvi kuin auttavasti ymmärtää suomea. Työnantaja myös tekee joustavia työaikajärjestelyjä. Saa tehdä pelkkää aamuvuoroa. Niin Ihquja ovat!