Helsinki aloittaa rotuun, ikään ja sukupuoleen jne. perustuvan syrjinnän työhönotossa
UuudenSuomen mukaan Helsinki aikoo käyttää positiivista erityiskohtelua tyhön otossa.
Eli vapaasti tulkiten ajatuksena on syrjiä kaupungin työhon otossa alkuperältään Suomalaisia kristittyjä heteromiehiä jotka muuten tulisivat yliedustetuiksi verrattuina muihin etnisiin ryhmiin.
Se millaiset etniset kriteerit pitää täyttää että pääsee töihin on sitten jo mielenkiintoisempi juttu.
Itse olen absoluuttisen tasa-arvon, kuin myös absoluuttisen sananvapauden kannalla, koska muunlainen tulkinta näissä kysymyksissä johtaa väistämättä vallitsevan yhteiskuntaluokan mielivaltaan.
Kommentit (35)
Onneksi en koskaan enää hae tuohon shitholeen töihin. Pitäkää ghettonne ja syrjintänne. Osaaminen ja työkokemus ja koulutus ratkaisee, ei ihonväri tai uskonto kuten nyt hellsinskissä jatkossa.
Olen aina ihmetellyt sitä, että kuinka luuseri pitää olla edes hakeakseen julkisen sektorin hommiin?
yhyy, kun etuoikeutettu loukkaantuu, kun ei ymmärrä asemaansa. Sit ei voi ymmärtää, mihin lakiin perustuva positiivinen erityiskohtelu tarkoittaa.
Helsinki tarvitsee Jussin ja nopeasti. Annetaan helsingille se mitä se tarvitsee. Muista kuntavaalit!
Kiva työllistyä mamuna ja tietää että jokainen kollega tietää että sinut on palkattu maskotiksi eikä siksi että olisit ollut paras hakija?
Ja lähde oli?
Minä olen kuullut, että työnhaku järjestetään niin, että henkilön ikä, sukupuoli ja etninen tausta ei näy työhönottajalle. Valituksi tulee vain omilla ansioillaan, eli koulutuksella ja kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ja lähde oli?
Minä olen kuullut, että työnhaku järjestetään niin, että henkilön ikä, sukupuoli ja etninen tausta ei näy työhönottajalle. Valituksi tulee vain omilla ansioillaan, eli koulutuksella ja kokemuksella.
Jepjep. Ja edes haastattelussa ei käy ilmi että pikimusta mieshän se siinä.
Vierailija kirjoitti:
yhyy, kun etuoikeutettu loukkaantuu, kun ei ymmärrä asemaansa. Sit ei voi ymmärtää, mihin lakiin perustuva positiivinen erityiskohtelu tarkoittaa.
Toivottovasti sinun työpaikkasi (jos sellaista sattuu olemaan, tuskin) annetaan jollekin thaimaalaiselle hyväpeppuiselle kaunottarelle, jolla ei ole mitään kokemusta eikä koulutusta asiasta, mutta hän saa positiivista erityiskohtelua :D
Se on ymmärtääkseni tutkittu juttu, että jos rekrytointiprosessissa ei ollenkaan edes ajatuksen tasolla pohdita ikä/sukupuoli/etninen tausta/yms. kysymyksiä, niin silloin rekrytoijat palkkaavat pääsääntöisesti vain itsensä kaltaisia ihmisiä, vaikka kuinka kuvittelisivat kysyttäessä olevansa tasa-arvoisia ja palkkaavansa vain pätevyyden ja osaamisen perusteella.
Mä ymmärrän, että vaikka päiväkotiin palkataan arabiankielentaitoinen vastavalmistunut lastenhoitaja mieluummin kuin sellainen hakija, jolla on muutaman vuoden työkokemusta, jos ajattelee, miten paljon päiväkodeissa on ulkomaalaistaustaisia lapsia,joiden vanhemmat eivät osaa kovin hyvin suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lähde oli?
Jepjep. Ja edes haastattelussa ei käy ilmi että pikimusta mieshän se siinä.
Jos haastattelu tehdään etänä ilman kuvaa, ei ihonväri näy haastattelijalle. Mutta tokihan "ulkomaalainen korostus" puheessa voi vaikuttaa.
Mä luulen, että työnantajat kuvittelevat olevansa jotenkin suvaitsevaisempia ja hienompia ihmisiä, kun he palkkaavat työpaikkaan ulkomaalaistaustaisen työnhakijan.
Meillä kuntasektorilla on palkattuna, usein onneksi pätkissä, muualta tulleita. Muuten mukavia yleensä, mutta kun kielitaito on huono, ei se työnteko vaan asiakkaiden kanssa onnistu täysin. Sitten kaikessa hiljaisuudessa me suomalaiset työntekijät korjaillaan virheitä, selvitellään asiakkaalle tulleita maksuja ja pyydellään anteeksi mokia asiakkailta.
Nämä puolikielitaitoiset sitten nostetaan lehtijutuissa malliesimerkeksi sopeutuneista ja työteliäistä tänne tulleista, hmm.
Paremmin tulisi työt tehtyä ilman heitä, valitettavasti. Kotoutumisen suhteen toki työnteko on monelle plussaa. Mutta kyllä se joskus nyppii, että he saa about samaa palkkaa, mokailee jatkuvasti ilman että siihen puututaan ja mä peruspalkallani sitten korjailen oman työni ohessa toisten mokat. Tämä on lisännyt negatiivista suhtautumista itselläni noihin tulijoihin.
Kristiina xx kirjoitti:
Mä ymmärrän, että vaikka päiväkotiin palkataan arabiankielentaitoinen vastavalmistunut lastenhoitaja mieluummin kuin sellainen hakija, jolla on muutaman vuoden työkokemusta, jos ajattelee, miten paljon päiväkodeissa on ulkomaalaistaustaisia lapsia,joiden vanhemmat eivät osaa kovin hyvin suomea.
Lopputulos on se, etteivat lapset opi Suomen Kielta, jos heille ei kukaan puhu suomea. Luuletko etta he katsovat kotona telkkarista muumeja, eivat katso. He elavat omassa kuplassaan.
On tarkea etta lapsille puhutaan suomea jos he meinaavat elaa Suomessa syrjaytymatta.
Vastaavasti esim ulkomaille muuttavien perheiden lapset nopeasti oppivat maan kielen kun koulussa ja hoidossa on pakko oppia se nopeasti kun suomea voi puhua vain vanhempien kanssa kotona.
Kristiina xx kirjoitti:
Mutta kun noin toimimalla ne vanhemmat oppivat, että heidän ei tarvitse opetella kieltä, koska yhteiskunta hankkii omankieliset apulaiset vaikka joka perheelle. Minusta pitäisi päinvastoin toimia niin, että käytössä olisi vain suomi tai ruotsi, silloin olisi pakko opetella. En minä ranskalaisessa päiväkodissa saanut ohjeita suomeksi, ihan piti itse yrittää ne omalle kielelle kääntää.
Tällä tavalla saadaankin kivasti lisää tehottomuutta jo lähtötilanteessa tehottomaan toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mä ymmärrän, etten koskaan vie lastani sellaiseen päiväkotiin, missä ei suomen kielellä pärjää ja missä oma kulttuuri ja kieli on niin kaukana omasta. Ei ihan älyttömästi innosta viedä 5 vuotiasta tyttöä Ahmedin ja muhammedin hoitoon päiväkotiin. Viekää ketkä haluatte, minä en!
Tämä vaan on jo todellisuutta että monikulttuurillisuutta yritetään pakottaa; meille esitettiin ensin kaksikielistä päiväkotia (somali, suomi) vastoin koulupiirirajoja ja pitkän "tappelun" jälkeen saimme lapsemme päiväkotiin, joka liittyy kotimme alueen koulupiiriin.
Vanhemmat, pitäkää kiinni oikeuksistanne älkääkö hyväksy pakkokulttuurinrikastuttamista. Tärähtäneistö voisi ensin itse antaa mallia.
Vierailija kirjoitti:
Kiva työllistyä mamuna ja tietää että jokainen kollega tietää että sinut on palkattu maskotiksi eikä siksi että olisit ollut paras hakija?
Vielä mukavampaa työyhteisölle, kun yhdelle pitää selittää asiat sanakirjan avulla. Umpisuomalaisessa yhteisössä on pakko ryhtyä puhumaan englantia yhden ainoan pätevänä palkatun takia, joka ei osaa työtään eikä aina ymmärrä, mitä häneltä odotetaan. Tai yksinkertaisesti ei edes välitä.
Minä puhun sinnikkäästi suomea ja sanon, että joko opettelet kielen tai sitten et, mutta minä en töitäsi tee. Yleensä nämä maskotit ovat 3-4 kk töissä ja jotenkin siististi katoavat.
Tähän siis BBC viittasi "rasismin nousulla" Suomessa.