Käsidesin lotraamisesta ei vastustuskykyisten bakteerien vaaraa?
Vuosikymmenet on selitetty, kuinka desinfiointi aiheuttaa bakteerien muuttumisen vastustuskykyisiksi ja tuhoaa myös hyviä bakteereja. Koronan aikaan tämä on unohdettu. Oletan ettei tästä silti haittaa ole, koska kyse on vain tilapäisestä ilmiöstä?
Kommentit (9)
Kyllä sellainen vaara on. Vaaraa pienentää sama menettely kuin antibioottienkin kanssa, el se, että käsidesiä köytetään sitten niin kunnolla, riittävästi ja annetaan vaikuttaa pitkään, että kaikki pöpöt kuolevat, eikä jäljelle ää niitä vahvimpia jatkamaan kantaa.
Ei sitä käytetä kuin käsiin, muualla ihossa on ne samat pöpöt kuin käsissä jotain kyllähän niille vastustuskyky säilyy. Pintojen turhaa desinfiointia ei edelleenkään suositella, joten älkää peskö koko kämppää kloridilla, yleispuhdistusaine on tarpeeksi tehokas koronaa vastaan.
Mikrobiologian asiantuntijat ovat varoitelleet kyllä, että kun pitkään käyttää käsidesiä ja maskia, vastustuskyky heikkenee melko tavalla. Moni asiantuntija pelkääkin, että koronan unohduttua ihmiset alkavat sairastaa entistä enemmän tarttuvia tauteja. Onneksi monessa kaupassa on mahdollisuus käydä pesemässä kädet vessassa jopa niin, ettei tarvitse koskea esim. ovien kahvoihin ja hanoihin. Itse asioin vain kaupoissa, joissa tämä mahdollisuus on. Käsidesiä käytän vain pakkotilanteessa, kuten maskiakin.
Mikään eliö ei pysty suojautumaan alkoholilta. Vähä sama juttu ku kalat uis laavassa... Joo ei tule koskaan tapahtumaan.
Ei. Samalla tavalla kuin vaikka keittämällä desinfioidessa ei ole tuota vaaraa. Mekanismi, jolla käsidesi tai kuumuus tuhoaa mikrobeja on täysin eri kuin antibiooteissa. Antibiootit vaikuttavat bakteerien aineenvaihduntaan ja nuo kaksi muuta niiden fyysiseen rakenteeseen.
Entäpä jos tulenkestäviä pintoja desinfioitaisiin tulen avulla, pian meillä olisi täällä tulelle immuuneja viruksia joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikrobiologian asiantuntijat ovat varoitelleet kyllä, että kun pitkään käyttää käsidesiä ja maskia, vastustuskyky heikkenee melko tavalla. Moni asiantuntija pelkääkin, että koronan unohduttua ihmiset alkavat sairastaa entistä enemmän tarttuvia tauteja. Onneksi monessa kaupassa on mahdollisuus käydä pesemässä kädet vessassa jopa niin, ettei tarvitse koskea esim. ovien kahvoihin ja hanoihin. Itse asioin vain kaupoissa, joissa tämä mahdollisuus on. Käsidesiä käytän vain pakkotilanteessa, kuten maskiakin.
Jaa, itse olen lukenut lähinnä päinvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Maria Nordinko sinulle näin kertoi?
Käsidesissä ei ole antibioottia. Eli ei vaaraa.