Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on aina niin tärkeää itse ansaita kaikki rahansa?

Vierailija
06.04.2014 |

Miksi sitä korostetaan niin paljon?

Itse olen hyvin ahkera ja työlläni ansainnut ihan sievoisen omaisuuden, mutta sain myös kotoa lähtiessäni yhtä sun toista. Opintoni rahoitettiin ja minulle ostettiin asunto. Oli hienoa aloittaa elämä niin, kultalusikka suussa niinkuin sanotaan. Siitä lähdin sitten vaurastumaan ja olen kovalla työllä ja ahkeruudella nyt tilanteessa, että voin tehdä omille lapsilleni samoin: antaa kunnon pesämunan heille käyttöön, kun he pian lähtevät omilleen. Hekin ovat hyvin kunnianhimoisia ja ahkeria.

Mikä tässä nyt sitten on niin kamalaa? Miksi olisi ollut parempi, etten olisi saanut kotoa tätä kaikkea? Mitä jäi oppimatta?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ollut mahdollisuudet kerryttää omaisuuttasi, koska sait pesämunan jo valmiiksi.

Mä en saanut, vaan kaikki on pitänyt itse hankkia. Sulta on jäänyt ainakin oppimatta se, mitä on omillaan toimeen tuleminen.

Vierailija
42/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat kuolleet jo toistakymmentä vuotta sitten. Perintö oli vähäinen, ja meitä oli sitä kolme jakamassa. Maksoin omalla osuudellani muistaakseni opintolainan lyhennyksiä.

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:29"]

Kukaan ketjuun kirjoittavista ei tietenkään perikään mitään?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 16:37"]

Sulta on jäänyt ainakin oppimatta se, mitä on omillaan toimeen tuleminen.

[/quote]

Tässä keskustelussa on kai lähinnä kyse siitä antaako se mitään lisäarvoa "pärjätä omillaan".

Vierailija
44/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 16:37"]

Sulla on ollut mahdollisuudet kerryttää omaisuuttasi, koska sait pesämunan jo valmiiksi.

Mä en saanut, vaan kaikki on pitänyt itse hankkia. Sulta on jäänyt ainakin oppimatta se, mitä on omillaan toimeen tuleminen.

[/quote]

Mitä se ihan konkreettisesti hyödyttää? Mitä ihminen saa elämästään, tästä suht lyhyestä ajasta täällä maapallon päällä, enemmän ns. irti sillä tavalla, että tulee omillaan toimeen? Miksi se on tärkeää?

Koku amerikkalainen juoksupojasta johtajaksi unelma?

Vierailija
45/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se ole tärkeää. Suurin osa isotuloisista on saanut ne rahansa perintönä, optiojärjestelmän kautta tai ylisuurten palkkojen kautta, joiden eteen ei tosiaan ole tehty sen palkan arvosta työtä.

En muista enää vuosikausiin kenenkään puhuneen tuosta, kuinka tärkeää on ahkeruudella ansaita omaisuutensa, kun jokainen tietää, että isojen omaisuuksien taustalla on aina vähän jelppiä edellisiltä sukupolvilta tai anteliaalta yritysmaailmalta.

Vierailija
46/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole minusta mitään kamalaa. Olet saanut oppisi ja ihanteesi ahkeruuteen kotoa ja lisäksi maallistakin hyvää. Se on ihan ok. Asia olisi eri, jos elelisit tarkoituksellisesti vain perheesi varoilla tai miehesi varoilla, etkä itse tekisi mitään hyödyllistä.

Vierailija
47/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus, mikäpä muu. Tuskin kukaan on mistään sinun oppimisestasi kiinnostunut.

Vierailija
48/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli tärkeää aikuistua ja olla itsenäinen vanhemmista riippumaton ihminen siinä vaiheessa kun muutin omilleni 19-vuotiaana.

Halusin maksaa omat laskuni ja tulla toimeen omillaan, tein töitä opintojen ohella ja tulin toimeen ihan kivasti. Vanhemmat olisivat sponsanneet mutten halunnut!

Vierailija
49/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mitä ihmiset ovat mieltä.

Rahaa on tilillä -sillä on minulle väliä.

Vierailija
50/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:52"]

No ei kai se ole tärkeää. Suurin osa isotuloisista on saanut ne rahansa perintönä, optiojärjestelmän kautta tai ylisuurten palkkojen kautta, joiden eteen ei tosiaan ole tehty sen palkan arvosta työtä.

En muista enää vuosikausiin kenenkään puhuneen tuosta, kuinka tärkeää on ahkeruudella ansaita omaisuutensa, kun jokainen tietää, että isojen omaisuuksien taustalla on aina vähän jelppiä edellisiltä sukupolvilta tai anteliaalta yritysmaailmalta.

[/quote]

Meillä se ahkeruudella ansaitseminen kyllä on toiminut. Olemme kaikki hyvin työteliäitä. Emme tuhlaa materiaan, mutta esim. siihen, ettei nuoren tarvitse käydä opintojen ohessa töissä (ns. hanttihommissa. Eri asia on alan työt, joista saa arvokasta työkokemusta) tai joudu kituuttamaan niin, että opintomenestys jo kärsii. Ja että pääsee ehti elämän alkuun, kun on omistusasunto ja auto. Ei mitään avobemaria vaan ford fiesta - 08. /ap

Vierailija
51/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi on tärkeää ansaita omat rahansa kun minä en ainakaan ole kotoa mitää saanut. Mistä sitä rahaa sais jos ei itse tienaisi? Tyhmä aloitus. 

Vierailija
52/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:54"]

Itselleni oli tärkeää aikuistua ja olla itsenäinen vanhemmista riippumaton ihminen siinä vaiheessa kun muutin omilleni 19-vuotiaana.

Halusin maksaa omat laskuni ja tulla toimeen omillaan, tein töitä opintojen ohella ja tulin toimeen ihan kivasti. Vanhemmat olisivat sponsanneet mutten halunnut!

[/quote]

Miksi?

Vierailija
53/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia ettei marise ja kuluta enempää kuin ansaitsee.

Vierailija
54/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:54"]

[/quote]

En kokenut, "etten aikuistunut", ku sain vanhemmiltani omistusasunnon nimiini. Kiitin sydämellisesti ja jatkoin aikuisen elämääni. Mitä se asunto olisi aikuistumiseni esteenä ollut? Päinvastoin. Vau, minulla oli asunto! Siinä vasta itsensä aikuiseksi tunsikin, kun meni ensimmäiseen yhtiökokoukseen. /ap

Vierailija
55/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:52"]

[/quote]

Meillä se ahkeruudella ansaitseminen kyllä on toiminut. Olemme kaikki hyvin työteliäitä. Emme tuhlaa materiaan, mutta esim. siihen, ettei nuoren tarvitse käydä opintojen ohessa töissä (ns. hanttihommissa. Eri asia on alan työt, joista saa arvokasta työkokemusta) tai joudu kituuttamaan niin, että opintomenestys jo kärsii. Ja että pääsee ehti elämän alkuun, kun on omistusasunto ja auto. Ei mitään avobemaria vaan ford fiesta - 08. /ap

[/quote]

Niin, kun ei se työteliäisyys itsessään merkkaa mitään, vaan palkka. Vaikka siivooja pakertaisi yötä päivää, niin ei siinä saa edes itselleen omistusasuntoa, saati sitten että vois ylimääräisen satatuhatta pätkäistä lasten opiskeluaikaiseen kämppään. 

Rahaa on paljon helpompi tehdä, jos on jostain saanut pääomaa, tai saa työstään sellaista palkkaa että sillä elää ja jää ylikin. Sen perusteella voi sitten saada lainaa ja tehdä sijoituksia, ja tehdä tuottoa pitkällä aikavälillä.

Vierailija
56/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:59"]

No siksi on tärkeää ansaita omat rahansa kun minä en ainakaan ole kotoa mitää saanut. Mistä sitä rahaa sais jos ei itse tienaisi? Tyhmä aloitus. 

[/quote]

pointtina olikin, että JOS kotoa sitä rahaa saa, niin miksi se on paha? Miksi on muka hienompaa kituuttaa opiskeluajat ja tehdä jotain myöhemmän työllistymisen kannalta merkityksettömiä hanttihommia, jos vanhemmat haluavat auttaa taloudellisesti? 

Vierailija
57/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinä varmaan ole mitään muuta ongelmaa kuin se, että sinun kaltaistesi henkilöiden tulee tiedostaa että suurimmalla osalla ihmisistä tilanne on aivan toinen. Helposti itse itsensä elättäneet ihmiset kokevat tämän epäreiluna.

Vierailija
58/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 12:05"]

Ei sinä varmaan ole mitään muuta ongelmaa kuin se, että sinun kaltaistesi henkilöiden tulee tiedostaa että suurimmalla osalla ihmisistä tilanne on aivan toinen. Helposti itse itsensä elättäneet ihmiset kokevat tämän epäreiluna.

[/quote]

Kyllä minä sen tiedän. Tyttäreni poikaystävä tulee oloista, että pahaa tekee. Hän on meille rakas ja läheinen, ja vaikka nuorilla menisi poikki, luulen, että hän jää ikäänkuin toiseksi pojaksi meille edelleen. Minusta nuoria tulee tukea, ei lytätä eikä sysätä maailmaan liian varhain "ansaitsemaan elatuksensa", kun vielä koulutus on kesken eikä todellisia edellytyksiä ole. Aikuistuminen on monivuotinen prosessi. /ap

Vierailija
59/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ok, eli ne joilla ei ole mahdollisuutta saada kotoa apua, korostavat itse ansaitsemisen tärkeyttä, koska ovat kateellisia apua saaville? 

Vierailija
60/73 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 12:12"]

[/quote]

Ok, eli ne joilla ei ole mahdollisuutta saada kotoa apua, korostavat itse ansaitsemisen tärkeyttä, koska ovat kateellisia apua saaville? 

[/quote]

Bingo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi