Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä vanhoja perintöjoulukoristeita, joita on pakko käyttää joka joulu ja säästää?

Vierailija
28.11.2020 |

?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihmisellä on oikeus heittää vaikka kaikki vanhat joulukoristeet roskiin ja hankkia uudet ilman menneisyyden painolastia.

Vierailija
2/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Vain sellaisia, mitä tykätään käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On isovanhempieni vanha takorautainen 7-haarainen joulukynttelikkö. Noin 40 vuotta vanha ja toimii hyvin edelleen. Käytän joka joulu, pidän siitä.

4/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lasten tekemät joulukoristeet on tallessa. Samoin edesmenneen kummienoni vaatimattomat vanhanpojan joulukuusenkoristeet. Sekä ensimmäistä lasta odottaessani saama työpaikan pikkujouluarvonnassa voitettu iso keramiikkatonttu, johon saa kynttilän. Tonttu on pudonnut lattialle monta kertaa ja liimattu aina uudelleen kasaan.

Vierailija
5/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on oikeus käyttää niitä vanhoja, eikä tarvitse ostaa uutta muoviroskaa. Isovanhempieni lasipallot ovat 1950-luvulta ja käutössä edelleen. Muovia en tahdo tilalle.

Vierailija
6/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koristele minkään juhlan takia.

Vierailija
7/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Minä taas en tykkää bataatista.

Vierailija
8/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mulla on kuusenkoristeissa pieni typerän näköinen tonttu, jonka olen itse askarrellut 3-vuotiaana. Vuosi oli 1964. Sattuu muuten olemaan omiille lapsillenikin (jotka ovat jo kolmekymppisiä) joulun tärkein kuuusenkoriste. 

Vierailija
9/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlat on ihan typeriä. Vuosi sitten kaveri meni naimisiin ja järjesti häät. Sain kutsun, mutta en todellakaan osallistunut mihinkään typerästi koristeltuun typerään juhlaan. 

Vierailija
10/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meillä joulukoristelaatikot tursuaa joka vuosi entistä enemmän.

Tein joskus kahden vanhimman lapsemme ollessa pieniä heidän kanssaan sellaiset pienet styroksi-enkelit... Hahmoilla on pää ja alaspäin levenevä hamemainen vartalo. Liimattiin lasten omat hiuskiehkurat näille. Joka vuosi melkein itken, kun tupsahtavat esiin. Hiukset ovat haalistuneet vuosien saatossa.

Olen tallettanut myös lasten päiväkodissa ja koulussa tekemät joulujutskat. Liikuttavia. Ne ovat niin erilaisia kuin kalliit kaupan tekeleet. Sellaisiakin toki löytyy ja ne ovat omalla tavallaan upeita. Sisareni mm. on tuonut upeita saksalaisia lasikoristeita ja suitsuttelevia puu-ukkeleita.

Vierailija
11/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Koristeet on rakkaita, koska niihin liittyy muistoja. Lapsena itse tehtyjä, mummon vanhoja, ekaan omaan kämppään hommattuja. Ei tulisi mieleenkään ostaa marketista uusia koristeita. Ilman tunnesidettä se on pelkkää turhaa krääsää.

Vierailija
12/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huokaus! Mulla on isoäidin vanhat peltiset nipistimellä oksiin kiinnitettävät pikkulinnut. Aivan ihanat. Itkisin, jos ne roskiin menisivät tai muuten häviäisivät. Samoin muistan aina lapsuudenystävääni kun ripustan kuuseen hänen neulomansa punaisen "tiukukellon" vihreine satiininauhoineen. Osan koristeista olen ostanut itse mutta useat muut koristeet tuovat hienoja muistoja - niin - ja ne itse ostetutkin. Muistan aina miksi jouluksi olen ne hankkinut.

Eikö ap pidä perinteistä?

Vierailija
13/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi huokaus! Mulla on isoäidin vanhat peltiset nipistimellä oksiin kiinnitettävät pikkulinnut. Aivan ihanat. Itkisin, jos ne roskiin menisivät tai muuten häviäisivät. Samoin muistan aina lapsuudenystävääni kun ripustan kuuseen hänen neulomansa punaisen "tiukukellon" vihreine satiininauhoineen. Osan koristeista olen ostanut itse mutta useat muut koristeet tuovat hienoja muistoja - niin - ja ne itse ostetutkin. Muistan aina miksi jouluksi olen ne hankkinut.

Vanhan tavaran paljous ahdistaa vain yleisellä tasolla. ap

Vierailija
14/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kyse on perinteistä ja muistoista. Oikeasta lasista, vanhasta paperista ja lametasta. Jotkut koristeeni ovat liki sata vuotta vanhoja, useimmat 50-luvulta.

Vierailija
15/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vuonna 1966 saatu piipunkrassitonttu, alla lukee lapsen käsialalla saaja ja lahjoittaja.

Kunniapaikalla kuusessa.

Vierailija
16/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta uuden tavaran jatkuva haaliminen ei ahdista, ap? Jos kerran säästämistä epäilet syyksi vanhan kierrättämiselle. Siitä kun ei ole kyse.

Vierailija
17/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhan tavaran paljous ahdistaa vain yleisellä tasolla. ap

Minkä ikäinen mahdat olla? Säästä ne perintökoristeet. Saatat ihastua ikihyviksi kun viidenkymmenen ikävuoden jälkeen ne löydät. En usko, että yksi pahvilaatikollinen yläkaapissa tai vaikka vinttikomerossa kauheasti haittaa mielenrauhaasi. -sama

Vierailija
18/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolasta aikanaan saadut kuusenkynttilänpidikkeet, sellaiset, joissa on rautalankainen koukku joka tulee oksaan ja alaspäin sojottaa varren päässä metallinen tähti. Ovat mutkalla ja kolhuilla, mutta esille ne pitää kuitenkin saada. Alkujaan ovat jostain 40- / 50-lukujen taitteesta.

Vierailija
19/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut ikinä joulu koristeita lapsuudenkodissa muuta kuin jotain paperi tonttuja ikkunoissa ja joulukuusessa jotkut paperiset suomenliput. Ale myynnistä aina ostan uusia joulukoristeita ja vanhat kierrätän. Teko kuusenkin koristelen vähän eri lailla joka vuosi. Ei ole mitään perinne koristeita. 

Vierailija
20/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin koristeet 20 vuotta sitten eikä niitä ole vielä tarvinnut uusia. Mutta perinnekoristeita ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi