Kotitalousvähennys pois!
Sain tarjouksen kylpyhuoneen (4m2) remontista, jossa työn hinnaksi oli laitettu 12 000 €, siis pelkkä työn hinta. Itse maksan kaikki kalusteet, materiaalit, putki- ja sähkömiesten työt, asbestinäytteet, kaatopaikkakuljetukset ja valvonnan. Ihmetellessäni näin suurta hintaa niin vastauksesi sain, että voit tehdä kotitalousvähennyksen.
Aikaisemman kokemukseni mukaan, kun olen pyytänyt tarjouksia yrittäjiltä niin olen huomannut miten kotitalousvähennyksen varjolla hintaa nostetaan kohtuuttomasti.
Eli jos tämä kaveri tekee esim. kaksi kylpyhuoneremonttia kuukaudessa
a’ 12 000€, joka tekee 24 000 € kuukaudessa ja vuodessa 288 000 €. Jos pitää kuukauden loman niin 264 000€.
Sairaanhoitaja tekee vaativaa ja vastuullista vuorotyötä, ja saa keskimäärin
n. 3200 € kuukaudessa ja vuodessa n. 39000 €, verojen jälkeen jää käteen n. 2400/kk €.
Minusta pienen kylpyhuoneen remontin työn hinta maksimissaan olisi 5000€, eli jos tekee kaksi kylpyhuonetta tienaa 10 000€/kk, mikä on minusta hyvin. Töitä kyllä riittää.
Omasta mielestäni vedätys on 12 000-5 000= 7 000€. Eli maksan ilmaa 7000€, tätä ei korvaa 2250 euron kotitalousvähennys. Mieluiten maksan
5 000 € ilman kotitalousvähennystä kuin pyydetyn hinnan kotitalousvähennyksellä 12000-2250= 9750€
Kaikki ei edes pysty hyötymään kotitalousvähennyksestä.
Mikä ihmeen hyöty tästä on muille kuin näille yrittäjille? Kalliiksi tulee pienellä palkalla maksella näitä, vaikka kotitalousvähennyksen saankin.
Aina puhutaan yrittämisen raskaudesta ja vastuullisuudesta, mutta entä työntekijät? Kun työntekijä uupuu, mikä ei tänä päivänä ole harvinaista, niin kyyti on kylmää. Voit menettää työkykysi kokonaan tai osittain niin sen jälkeen sinulla ei ole mitään asiaa työmarkkinoille.
Kommentit (2)
Otat yrityksen liikevaihdon ja vertaat sitä sairaanhoitajan palkkaan? Hyvin sä vedät, pidä toi.
Ei ainakaan kannata muita tarjouksia pyytää?