minkä ikäinen lapsi kaverin kanssa ulos?
Ilman aikuisten valvontaa? Kokemuksia kaipaisin, minulla esikouluikäinen lapsi.
Kommentit (11)
Riippuu varmaan lapsesta. Kai tunnet oman lapsesi? Ja minkälaiselle pihalle... jne. Tuskin täältä löydät "oikeaa" vastausta.
Meidän lapset oli 1v 8kk kun aloittivat yksinolon pihalla.
Meillä 6-vuotiaat ovat olleet omalla tai naapurin pihalla ihan kunnolla kaksistaan. Olivat lyhyitä aikoja jo 5-vuotiaina, mutta silloin ramppasin vähän väliä (10 min välein) kurkkimassa että kaikki on ok.
Kyllä voi ainakin omaan pihaan mennä vaikka 2 vuotias
Edellisellä asuinalueella (rauhallinen omakotitaloalue, asuimme rivarissa) annoin jo 4-5-vuotiaiden olla kavereiden kanssa ulkona. Näin heidät koko ajan ikkunasta.
Nykyään asutaan kerrostaloalueella, enkä päästä viisivuotiasta kavereiden kanssa ulos ilman valvontaa. Lapset ovat kokeeksi olleet pari kertaa ilman valvontaa pihalla, ja menneet heti muidenkin kerrostalojen pihalle, koska tämän talon muut lapset juoksevat myös tosi laajalla reviirillä (ja alle kouluikäisä ovat). Meidän naapurikerrostalo on tosi levoton, poliisi käy siellä useasti, joku humalainen mölisee parvekkeella tms. Mua kylmää ajatuskin että joku hullu nappais lapset asuntoonsa. Puhumattakaan näistä pienemmistä vaaroista. En ymmärrä miten naapureita ei näytä yhtään huolettavan. Ei heillä ole useimmiten juurikaan hajua missä lapset viipottavat, heitä huudellaan sitten ruualle ja etsiskellään. Meidän ero on tietenkin se, että he ovat asuneet tällä alueella aina, me vasta muutettu tänne, joten heillä on vähän eri luotto ympäristöön.
Enpä tiedä. Meidn pihalla on 2-vuotiaatkin ilman valvontaa. Itse en 4-vuotiasta ole vielä päästä
Meillä 6v eskarit ja 7 ekaluokkalainen ovat ukoilleet ilman aikuista n 4v asti... hyvin ovat pysyneet pihalla ja uskoneet rajoja. Kyllä jo eskarilaisen uskaltaa laittaa pihalle, täytyyhän hänen mennä kouluunkin ensi syksynä ilman aikuista olettaisin?
5v hetkittäin, 6v:nä hieman pidempään. koulukäisenä sitten kokonaan poissa silmistä, toki mielellään kännykän päässä tai tieto missä liikkuu ja kenen kanssa.