Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyitkö lapsesi sukupuolen raskausaikana?

Vierailija
28.11.2020 |

Tämä on siis kysely niille, joiden raskausaikana sukupuolen kysyminen oli mahdollista. Tiedän kyllä, että ultraa ei ole aina ollut, tai ne eivät ole aina olleet niin tarkkoja. Tiedän myös senkin, että joskus joissain sairaaloissa on ollut linjauksia, että sukupuolta ei ole kerrottu.

Voin vastata kysymykseen omalta osaltani: mä en halunnut tietää sukupuolta etukäteen kummallakaan kerralla. Mun mies olisi vähän halunnut, mutta meidän sairaalassa eivät sitten kerro toisellekaan, jos toinen ei halua tietää.

Kysyitkö lapsesi sukupuolen raskausaikana?

Vaihtoehdot

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla kerroilla olen ultrassa saanut poikalupauksen. Saa alkuvuodesta nähdä pitääkö tämän uuden tulokkaan kohdalla veikkaus paikkaansa.

Vierailija
2/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmilla kerroilla olen ultrassa saanut poikalupauksen. Saa alkuvuodesta nähdä pitääkö tämän uuden tulokkaan kohdalla veikkaus paikkaansa.

Pitikö ensimmäisellä kerralla? (Mä en ole muuten tuttavapiirissäni kuullut tapauksissa, joissa ultran perusteella kerrottu sukupuoli olisi paljastanut vääräksi, mutta varmasti näitäkin on.)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa lasta kun odotin, niin silloin ei ollut kyselyihin mahista, toisen lapsen kohdalla sai yksityiseltä ostaa kyseisen palvelun, kolmannen ja neljännen kohdalla julkinen rakenneultra oli siirretty muutamaa viikkoa myöhemmäksi ja silloin olisi voinut asiaa kysästä, mutta en halunnut.

Kun nämä kaksi pienintä lasta syntyi, niin kummallakaan kerralla kätilö ei kertonut lapsen sukupuolta heti syntymän jälkeen ennen kuin kysyin sitä. Pahoittelivat asiaa ja sanoivat, että kaikki nykyään jo tietää, niin ei hoksanneet erikseen kertoa.

Vierailija
5/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin miestä olisi pikkuisen kuumottanut esikoista odottaessani tietää kumpi on tulossa, mutta sovittiin jättää yllätykseksi. Toisella kerralla kuopusta odottaessani toimittiin samoin.

Vierailija
6/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättänyt, että tulokset ovat näin tasaisia! Toki vastaajia on tätä viestiä kirjoittaessani vasta 12. Musta tuntuu oman tuttavapiirini perusteella, että sukupuolen kysyminen on ollut yleistä – jos se on siis ollut mahdollista. Serkullani on 3 lasta, joista ensimmäinen on syntynyt vuonna 2004, ja muistan, että jonkun hänen lapsensa kohdalla Helsinkin naistenklinikalla oli käytäntö, ettei sukupuolta kerrota.

Ap

Vierailija
7/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien lapsettomuushoitojen jälkeen odotimme viimein kaksosia. Päätimme, ettemme halua tietää, saammeko kaksi tyttöä, kaksi poikaa vai yhden kumpaakin. Jotenkin vain kummastakin tuntui, että haluamme säilyttää sen yllätyksenä. Oli aika hauskaa miettiä kaikkia kolmea vaihtoehtoa, nimivaihtoehtoja ja kaikkea sellaista hömppää.

Olihan se sitten aika huikeaa, kun vauvat syntyivät ja ensin syntyi A-poika

- ja 5 minuuttia myöhemmin B-tyttö.

Tuo meidän valintamme oli sikäli yllättävä, että ennen raskautta olisin sanonut että joo tottakai haluan sitten tietää sukupuolen jo raskausaikana. Mutta jotenkin ei sitten tuntunutkaan siltä, vaan tuntuikin kivemmalta säilyttää joku salaperäisyyden verho. Vaikea selittää. En tiedä liittyikö se siihen, että koko raskaus oli aikamoinen ihme.

Vierailija
8/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kummallakin kerralla, mutta ei suostuttu kertomaan. Kotkan keskussairaala 2000 ja 2002

Vierailija
9/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuollaisista linjauksista kuullutkaan. Kyllähän sukupuoli on kirjattava ylös mikäli se selville saadaan, ja jokaisella on oikeus tarkistaa potilastietonsa.

Vierailija
10/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta kysyin, toisesta en, kolmannesta näin itse, että on samaa sukupuolta kuin kaksi aiempaa, joten ei tarvinut edes kysyä. Mulla on kolme tyttöä. Totesin silloin kolmannen lapsen ultrassa, että näyttää samalta kuin aiemmat ja ei ainakaan pojalta näytä. Ja ultraaja nyökkäsi. Ja niinhän se oli.

Vierailija
11/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans itse tein "diagnoosin" kun satuin oikealla hetkellä katsomaan ultrassa monitoria kun siihen lävähti massiiviset pallit. En olisi halunnut tietää sukupuolta. En siitä sillä hetkellä kuitenkaan sanonut mitään ja miehen kanssa oltiin pettyneitä sairaalan käytävällä ultran jälkeen, kun sukupuoli kuitenkin paljastui, vaikka ei oltais haluttu tietää. Mieskin näki kivekset ja hän oli samaan päätelmään tullut kuin minäkin, poika tulee. Kun vauva syntyi, oli melkoinen yllätys kun se olikin tyttö.

Sukupuolella ei ollut mitään väliä, olin pettynyt siihen, että "tiesin" sen etukäteen.

Vierailija
12/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tuollaisista linjauksista kuullutkaan. Kyllähän sukupuoli on kirjattava ylös mikäli se selville saadaan, ja jokaisella on oikeus tarkistaa potilastietonsa.

Tällä linjauksella varmaan tarkoitetaan sitä, että ultran tarkoitus ei ole sukupuolen selvittäminen. Mulle on joka kerralla painotettu, että jos se näkyy, niin se voidaan kertoa, mutta erikseen ei aleta kaivamaan, koska rakenneultran pointti on aivan muu, eli muiden tärkeämpien rakenteiden selvittely kuin sukupuolen. Käytännössä jos kaikki on hyvin ja mukelo mittausten kannalta oikeassa asennossa, niin sillekkin monesti jää aikaa. Olen kuullut, että jotkut tulevat rakenneultraan vain se mielessä, että tuleeko tyttö vai poika, eikä ole edes ajatelleet sille käynnille muuta syytä. Koko suku vielä rahdataan paikalle kurkkimaan kumpi tulee.

Vierailija
13/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin ja sain tietää. Minulla on ollut tarve "tutustua" lapseen jo odotusaikana, joten tietysti olen halunnut tietää heistä sen, mitä on mahdollista tietää.

Vierailija
14/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastausvaihtoehdoksi kannattaisi laittaa myös "haluan nähdä tulokset" jotta lapsettomat eivät sekoita tuloksia halutessaan nähdä muiden vastaukset.

Vierailija
15/15 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen sukupuolen kysyin vasta rv36. Muut olenkin tiennyt lvpn perusteella jo ennen ultraa. 3 poikaa ja 1 tyttö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan