Keliakia todettu!
Heips!
Muutama päivä sitten esikoistyttärelläni todettiin keliakia. Se on näköjään mun puolen suvussa periytyvä sairaus - äidilläni diagnosoitiin keliakia muutama kuukausi sitten ja hänen veljellään joskus 70- ja 80-lukujen vaihteessa.
Onko muita keliaakikkoja kuulolla? Vinkkejä otetaan vastaan!
Lapseni on vasta 2-vuotias, joten hän ei tästä osaa ottaa mitään paniikkia. Ja kuinka sitä pystyy hyväksymään sen tosiasian, että oma lapsi on sairas?
En tarkoita loukata niitä, joilla itsellään tai joiden lapsella on keliakiaa pahempi sairaus ja mahdollisesti kuolemaan johtava. Tämä on vain meillä ajankohtainen asia ja yritän säilyttää jonkinlaisen suhteellisuuden tajun.
Ystävällisesti,
masuli81
+ ihanat tytöt 2v. sekä 2x6kk
=)
Kommentit (8)
Meillä kotimaisille viljoille allerginen poika (tosin allergiat jo poistumassa onneksi)
Mutta muutamia vinkkejä ruoanlaittoon.
Selviät aika hyvin tavallisella kotiruoalla jota kaikki voivat syödä, kunhan ensin oppii tekemään ruoat niin ja löytämään kaupasta sopivat vaihtoehdot.
Keitot käyvät oikein hyvin (huom lihaliemikuutioissa vehnätärkkelystä)
Eli kannattaa katsoa tarkkaan..
Vaalean ja ruskean kastikkeen voit tehdä maizenalla, nopeaa ja helppoa. Meillä kaikki söi samaa..
Mutta tuohon kannattaa lisätä ruokakermaa koska muuten kastike jää sellaiseksi ns läpikuultavaksi niin saa siitä maukkaampaakin.
Kiusaus-ruoat myös käyvät kaikille. (kala-peruna-sipuli tai liha/jauheliha/broileria.
Leivät ovat tosi kalliita ja mauttomia kaupasta mutta itse leipomalla saa hyvää.
Kun leivot niin lisää taikinaan hiivan lisäksi leivinjauhetta ja jätä taikina löysäksi (vaikea pyöritellä sämpylät/pullat mutta muuten tulee kuin kiviä koska ei ole vehnää..)
Kakut onnistuvat loistavasti sekä kääretortut. Joko kokonaan perunajauhoon tai puolet perunajauhoja ja puolet hienoa gluteenitonta jauhoseosta. Meillä monet ihmettelivät miten on niin hyvää kakkua ja olivat kummissaa kun kerroin että täysin viljatonta.. =)
Muutamia tuotteita mitä kannattaa katsoa kaupasta!
Eli gluteenittomia.
Saarioisten herkkupyörykät
vatajan tuotteet http://www.maalaistuotevataja.fi/
riisikakut
semper tuotteet (makarooni, näkkäri, keksit, jauhot)
Schär (makaroonia, keksiä yms.)
Valmista vaaleaa ja tummaa leipää löytyy lähes joka kaupasta.
Pakastealtaasta mm. leivonnaisia, hampurilaisia yms.
Ko tuotteet ovat hinnakkaita, joten kannattaa panostaa siihen että tekee itse ja pakastaa sitten osan tms.
Keliakia on onneksi nykyisin paljon helpompi koska tarjolla on paljon vaihtoehtoja mitä tarjota, joten tuota kannattaa ajatella niin että lapsesi noudattaa erikoisruokavaliota eikä niinkään sairautena.
Kannattaa kokeilla jos saisit kelalta alempaa hoitotukea. Me saimme vilja-allergian ja korvakierteen perusteella. tuki n 77e /kk
Terkuin
pullenah ja poju 3v 3kk
Siinä on käytetty muunneltua tärkkelystä, joka on tehty perunasta ja maissista. MM viime Pirkassa oli tämä juuri todettu.
Anopillani on keliakia,jolta sain nopsan ohjeen kakkukesteihin,jotka ovat ajankohtaisia pienille päivän sankareille.Laita perunajauhoa vehnäjauhon sijasta sama määrä kakkuun,kuin kakkuun.Erikoisjauhot ovat kalliita!Perunajauhokakku on minusta kuohkea ja ilmava.Maukkaus on marjoissa ja makeutuksessa.
Itse olin jo helpottunut poikani keliakiaepäilystä, ajattelin että on hyvä ettei ole oikeasti " vakava" tauti. Tarkoitan siis sitä, että keliaakikko on täysin terve, kunhan noudattaa vain oikeaa ruokavaliota. Mitään lääkkeitä ym ei tarvita. Ja keliakiasta ei tule (käytännössä) mitään jatkosairauksia dieetin pitäessä. Eli jos joku pitkäaikaissairaus pitäisi valita, niin ottaisin kyllä keliakian vaikka uudelleen :) Tämä ihan lohdutuksena, et ehkä noin alussa osaa asiaa ihan arvostaa, kuten en itsekään osannut. Ja lisäksi vielä voi olla tyytyväinen että keliakia on diagnosoitu, itse kärsin monta vuotta kauheista vatsakivuista kun lääkärit eivät osanneet epäilläkään keliakiaa.
Mutta neuvoja: Liity paikkakuntasi keliakialiittoon, kts www.keliakialiitto.fi, sieltä saat tukihenkilöiden nimiä ja numeroita. Tukihenkilöinä on myös sellaisia, joiden lapsilla on keliakia, he osaavat parhaiten neuvoa.
- Leipää saat Moilaselta joka kaupasta, lisäksi Stockalta ja isoimmista CM:stä myös muita (parempia) merkkejä.
- Tilaa Semperiltä ja muilta jauhon valmistajilta esitteet, niistä saa hyviä ohjeita.
- Hanki leipäkone, jos uunin käyttö tuntuu hankalalta (muista vaan että tavallista leipää ei siinä koneessa saa tehdä). Muista hankkia myös oma leikkuulauta ja leivänpaahdin, oma margariini on myös tarpeen.
- Käy paikkakuntasi ravitsemusneuvojalla, häneltä saat myös esitteet.
- Mene keliakialiiton järjestämälle sopeutumiskurssille, tietoa saat liitosta.
Ja älä masennu, lapset sopeutuvat tällaiseen asiaan yllättävän hyvin :)
meidän 2v tyttö ei ainakaan valita jos ei saa täsmälleen samannäköistä herkkua kuin isoveljellä, kunhan vaan saa herkkua. Gluteenittomia tuotteita on tosi hyvin tarjolla, ja jonkin verran myös niitä luontaisesti gluteenittomia, munattomia, maidottomia ja soijattomia, joita meidän lapsille on alkuun pitänyt olla allergioiden takia.
Himpulle vinkiksi, että jos gluteeniton ruokavalio ei auta, kannattaa kokeilla jättää pois maito, muna ja soija, jotka ovat tavallisimmat allergian aiheuttajat pikkulapsilla. Ja vaihtaa luontaisesti gluteenittomaan eli täysin vehnättömään ruokavalioon. Vasta sillä sain meidän pojan aina löysällä ja kipeänäkin olleen mahan kuntoon alle 2-vuotiaana. Keliakiakokeetkin otettiin ensin. Loppujen lopuksi ei ollutkaan allerginen viljoista kuin kauralle, ja parani muistakin ruoka-allergioistaan jo 3-vuotiaana. Ihottumahan viittaa yleensä enemmän allergiaan kuin keliakiaan.
Heippa! Piti jo aikaisemmin käydä lukemassa kommentteja ja vinkkejä, mutta nettiyhteys on tietenkin just nyt pätkinyt enemmän kuin toiminut.
Nyt on jo kulunut viikko tyttären keliakiadiagnoosista ja olen jo suht toimintakykyinen. Ei tieto sinällään ollut lamauttava, mutta itsensä uudelleen ohjelmointi ja jatkuva tarkkaavaisuus ruokien valinnassa vaatii totuttelua.
Meidän oli helppo saada tyttö keliakiakokeisiin, koska äidilläni todettiin keliakia noin puoli vuotta sitten ja myös enollani se on. Itsekin olen menossa testeihin ikäänkuin varmuuden vuoksi. Enää en osaa ajatella keliakiaa sairautena - eihän lapsi edes näytä sairaalta! =) Nyt on vain tullut muutos ruokavalioon ja sillä selvä.
Leipomispuuhiin aloin heti samana iltana, kun saimme tiedon keliakiasta. Meinasi tulla kunnon itku, kun tyttö sanoi, ettei tykkää leivästä. Seuraavana aamuna leivoin erilaista leipää ja hyvin on kelvannut. Leipäkonekin hommattiin ja kerran ollaan ehditty kokeilla - tosi vaivaton kapistus.
Meillä ei ole tullut vielä kysymyksiä siitä, miksi jollain toisella on erilaista ruokaa tai miksi ei saa samoja herkkuja kuin kaverit. Olen kyllä näin alkuun pitänyt huolta, että me emme syö tavallista leipää tytön aikana ja kaikki ruoka tehdään kaikille sopivaksi. Haluan, että ainakin kotona tyttö voi syödä kaikkea eikä tarvitse tuntea erilaisuutta. Olen hänelle kertonut keliakiasta ja sanonut, että hänellä on nyt omia erityisen hyviä ruokia ja omia erityisen hyviä herkkuja ja, että äiti pitää huolen, ettei masu tule kipeäksi. Tyttö on mielissään ja nyökyttelee ja sanoo " äiti hoitaa" .
Aurinkoista kesää kaikille!
Kiitokset!
masuli81
+tyttötrio
Meillakin suhteellisen tuore keliakiadiagnoosi. Poika sai sen 2v 10 kk iassa toukokuussa. Hyvin ollaan koko porukka sopeuduttu asiaan. Poika on tyytyvainen kun jatkuvat mahakivut ovat helpottaneet. Ainoastaan matkailu ja ulkona syominen on hankalaa (emme asu Suomessa), mutta Suomessa nekin onnistuvat aika hyvin.
Tilasin heti leivontaohjekirjat keliakialiitosta. Sielta saa muutenkin paljon tarpeellista tietoa.
Onko teidan perheen muut laspet testattu keliakialle altistavan geenin suhteen? Meilla se loytyi myos pikkuveljelta ja minulta. Laakari sanoi, etta 40 % todennakoisyys sairastua, jos on geeni ja jo keliaakikko perheessa.
En osaa kommentoida tai antaa vinkkejä, mutta omalla samanikäisellä tytöllä aloitetaan juuri gluteiinitonta ruokavaliota kokeilumielessä. On kärsinyt ikänsä ripulista, kakka ei ole koskaan ollut edes kiinteä. Koitin tyttöä saada lääkäriin, mutta tuli vain käsky kokeilla itse kotona että mille olisi yliherkkä, mikä sen jatkuvan ripulin aiheuttaa. Keliakiaa epäilivät, joten nyt sitten katsotaan kovettaako gluteiititon ruokavalio vatsaa. Ihottumaa on tullut myös nyt parin viikon aikana, muta sitä ei ole aiemmin ollut.
Miten teidän tytöllä tuo keliakia todettiin? Pitikö ensin kokeilla itse kotona ruokavaliota, ennen kuin pääsitte lääkäriin? Näkyikö pelkällä verikokeella, vai pitikö tehdä tähystys? Entä miten keliakia oireili?
Tuntuu kyllä että tytölle sallitut syömiset menevät vähiin, vaikka kyllähän noita gluteiinittomia eväitä on kaupassa jo paljon tarjolla. Mutta miten selittää pikkusiskolle että ei voi syödä samaa kuin isoveli syö :(
Hinpu