Jos saat Koronan - osaisitko nimetä lähikontaktisi 10 päivän ajalta
Vai onko joukossa tuntemattomia ?
Minä käytän bussia - joten en tiedä keitä siellä oli ja lounaalla olen käynyt
Kommentit (39)
Jos mitään odottamatonta ei ole tapahtunut eli en ole vastoin tapojani heilunut kyläluutana ympäriinsä niin kyllä, osaan. Opiskelen, opetus täysin virtuaalista, eli istun kotona koneella, välillä käyn juoksemassa ja kaupassa. Lasketaanko kaupassa asiointi lähikontaktiksi? En ole nähnyt harvoja kavereitakaan aikoihin. Lähinnä "tavataan" somessa. Joo olen epäsosiaalinen enkä kauheasti tapaa ihmisiä normaalistikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, mutta kaupassa samaan aikaan asioineita ei lasketa lähikontakteiksi, eikä saman koulun oppilaita, jos ette ole olleet missään tekemisissä. Ei myöskään samaan aikaan bussissa olleita, jos ette ole istuneet vierekkäin (mitä kukaan ei tehnyt edes ennen koronaa). Eikä niitä tarvitse kymmenen päivän ajalta laskea, vaan 48 tunnin.
Osaisin laskea lähikontaktini 48 tunnin ajalta. Tarkoittaa niitä ihmisiä joiden kanssa olen ollut 2 metrin etäisyydellä enemmän kuin 15 minuuttia.
Sittenhän kauppaan ei ole mitään syytä laittaa maskia kun ei kerran ole kontakteja.
Tiedän että lapsen koulussa on 462 muuta oppilasta.
Muualta se ei ole voinut tulla.
En pysty. Kyljen jukkisilla pitkin pk-seutua eri paikkoihin ja tapaan paljon eri ihmisiä.
Eilen asetettiin yksi perheeni jäsen karanteeniin. Jos nyt tuli korona niin ei minun altistamia pysty jäljittämään.
Yritysten yhteyshenkilöiden sähköpostit minulla on että itse voin heille ilmoittaa mutta se keitä heidän tiloissaan todella kohtasin jää kuitenkin auki.
Äitini, siskoni, kaksi kaveriani. Random ihmisiä kaupassa en sitten pystyisikään.
Työkaverit ja oma mies, siinäpä ne. Työmatkat kuljen omalla autolla. Kaupassa tietenkin käyn, mutta mahdotontahan siellä samaan aikaan olleita olisi nimetä. Suunnilleen kyllä muistan päivät ja kellonajat milloin olen käynyt kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, mutta kaupassa samaan aikaan asioineita ei lasketa lähikontakteiksi, eikä saman koulun oppilaita, jos ette ole olleet missään tekemisissä. Ei myöskään samaan aikaan bussissa olleita, jos ette ole istuneet vierekkäin (mitä kukaan ei tehnyt edes ennen koronaa). Eikä niitä tarvitse kymmenen päivän ajalta laskea, vaan 48 tunnin.
Osaisin laskea lähikontaktini 48 tunnin ajalta. Tarkoittaa niitä ihmisiä joiden kanssa olen ollut 2 metrin etäisyydellä enemmän kuin 15 minuuttia.
Sittenhän kauppaan ei ole mitään syytä laittaa maskia kun ei kerran ole kontakteja.
Ei siellä kaupassa tosiaan pitäisi tulla kontakteja, koska turvavälit on pidettävä. Tosin maskilliset tästä eivät hirveästi välitä kun onhan meillä nämä maskit :)
Ihanteellisessa tapauksessa maski on varakeino, ei se pääasiallinen suojautuminen koronavirusta vastaan.
Se on viimeiset 48 tuntia, ei 10 vrk taaksepäin.
Osaan toki! 200 oppilasta, joiden nimet saan suoraan wilmasta. Lisäksi 10 opettajaa, joiden kanssa jaan työhuoneen. Plus mieheni ja lapseni.
t. Aineenope Helsingistä
En osaa. Toimin kiertävänä sijaisena usein koulun yhteydessä olevissa kirjastoissa, joihin matkaa bussilla yli 30 min. Maskia olen käyttänyt bussissa, mutta kirjastossa meillä on visiirit ja pleksilasit, jotka antavat vain osittaista suojaa ja asiakkaita (etenkin koululaisia) riittää.
Kyllä, mun mies, eli 1kpl.
Vikko sitten kävin Tokmannilla, Alkossa ja Lidlissä + 1 ratikkamatka. Nämä alle 15 min. kaikki.
Tänään aion käydä kirjastossa.
Käytän joka paikassa maskia.
Osaan. Ei ole ketään, ei lähi- eikä kauempia kontakteja, ei vastaantulijoita, ei ristin sielua.
Opetan viikon aikana 223 eri oppilasta. Näen noin kymmentä opettajaa opehuoneessa. Bussilla töihin ja takaisin joka päivä. Siinä kontaktini.
En. Mutta tiedän missä olen käynyt ja mihin aikaan, jos se nyt jotain helpottaa.
Jos saan koronan, niin saan sen metrossa tai lentokentällä tai junassa.
Käytän kyllä maskia, enkä hipellä naamaa.
Osaan nimetä. Julkisia en käytä koskaan muutenkaan ja olen yvin tarkka kontakteistani ollut jo ennen koronaa, en hillu kauppakeskuksissa viettämässä aikaa kuten suurin osa suomalaisjunteista näköjään tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kaupassa tosiaan pitäisi tulla kontakteja, koska turvavälit on pidettävä. Tosin maskilliset tästä eivät hirveästi välitä kun onhan meillä nämä maskit :)
Ihanteellisessa tapauksessa maski on varakeino, ei se pääasiallinen suojautuminen koronavirusta vastaan.
Käytän maskia ja silti pidän huolta turvaväleistä. On paljon ihmisiä joita ei turvavälitkään enää kiinnosta, suuri osa heistä ovat maskittomia kyllä. Telkkarissa näkyi kyllä iso joukko seuraamassa jotain urheiluseuran pelejä, kaikilla maskit muttei turvavälejä, eli ei järjen häivää heillä. En ihmettele että korona leviää kun ihmiset ei tajua.
En osaisi eikä niitä tarvitsekaan. Vain päivää ennen oireiden alkua tarvii ne nimetä.