Miehen ex-vaimo antoi lapselleen nimen, joka...
...on miehen toinen nimi. (Siis hänellä on uuden miehen kanssa lapsi). Itse en todellakaan olisi antanut vastaavassa tilanteessa mitään samaa nimeä, kuin exälläni on ollut, en siis edes toista nimeä -mua se haittaisi jotenkin- mutta ollaan erilaisia, ja kaikkia se ei tietenkään haittaa...En tiedä, onko hänen suvussaankin/uuden miehensä tuo nimi yleinen (no varmasti on, kun kyseessä on niinkin yleinen nimi kuin Juhani...). Mua vaan ärsyttää NIIN paljon, kun haluaisin antaa lapsellemme, jos on poika, toiseksi nimeksi Juhani, kun kerran miehenikin toinen nimi on Juhani...Pitäiskö vaan unohtaa ärsytys ja antaa tuo nimi?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:32"]
Ja niin, ehkä tää kertoo tästä nykymaailman menosta laajemminkin; millään ei oo mitään väliä. Ehkä mä kuulun sit niihin harvoihin ihmisiin, joiden mielestä asioilla on vielä väliä.
Ap
[/quote]
Ei ap, et sinä ole sen kummempi kuin me muutkaan.
Juhani nyt vaan sattuu olemaan yksi annetuimmista nimistä tässä maassa, koska se on suosittu ensimmäisenä, toisena ja kolmantena nimenä.
Minun isoisäni, isäni ja veljeni toinen nimi on Juhani. No sattumalta myös mieheni ja hänen isänsäkin toinen nimi on tuo Juhani. Mitä minä ja mieheni teimme? Me EMME antaneet pojallemme miksikään nimeksi Juhania. Lapsi on nyt 6-vuotias, ja anoppi on hapan vieläkin...
Jatka elämääsi.
Kyllä mää jaksan aina vaan ihmetellä näitä uusia onneja ja niiden ongelmia. Mulla ei ole hajuakaan minkä nimen mieheni eksä on antanut uuden suhteensa lapselle ja miksi se asia mua edes kiinnostaisi? Meillä on oma elämä, heillä omansa ja meidän elämät ei linkity millään lailla yhteen vaikka edellisistä liitoista onkin lapsia.
Oho. Pitäisiköhän mun selvittää minkä niminen mun exän ( joanka kanssa olin naisisissa 10 vuotta ) nyxännkanssa saaman lapsen koko nimi on. lapsi on jo pari vuotias, en ole koskaan tavannut nyxää tai lasta. Ja miksi olisin ja ja mitä sen nimi minulle kuuluisikaan ??
Ao niin. Jos vaikka sattuisi olemaan saman niminen , niin voisin alkaa raivoamaan :D
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:40"]
Oho. Pitäisiköhän mun selvittää minkä niminen mun exän ( joanka kanssa olin naisisissa 10 vuotta ) nyxännkanssa saaman lapsen koko nimi on. lapsi on jo pari vuotias, en ole koskaan tavannut nyxää tai lasta. Ja miksi olisin ja ja mitä sen nimi minulle kuuluisikaan ??
Ao niin. Jos vaikka sattuisi olemaan saman niminen , niin voisin alkaa raivoamaan :D
[/quote]
raivota voit myös siksi, jos ei anna samaa nimeä. Pääasiahan on, että ajattelee esän nyxän tekevän kaiken sinun kiusaksesi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:01"]
Ja tässä tilanteessa nimi EI ole yksi lapsen isän nimistä, sen tiedän varmasti. Mutta pointti on siinä, että vaikka kuinka olisi suvussa jne., mulla menee korkeammalle se fakta, että on entisen rakkauteni nimi, ja ihan nykyistä miestänikin kohtaan on mielestäni huomioonottavaisempaa se, että ei anna sitä eksän nimeä.
Ap
[/quote]
Niin me ihmiset olemme erilaisia. Itse en todellakaan jättäisi lapselleni antamatta suvussa kulkevaa kaunista nimeä vain siksi, että kyseessä olisi jonkun exäni toinen nimi. Suvussa kulkevat nimet assosioituu minusta kiinteämmin sukuun ja niihin sukulaisiin, joilla ko. nimi on kuin exiin. Veri on vettä sakeampaa ja ainakin minulle sukuni perinteet ovat tärkeämpiä kuin exäni toinen nimi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:38"]
7, antaisitko ihan oikeasti tyttövauvan nimeksi miehesi exän nimen? Ihan oikeastiko?
Entäs muut?
Ap
[/quote]ei ole ollut tuota pulmaa kun ei oo tyttölasta vaan POIKA.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:01"]
Minulle "nimi ei ole vain nimi". Ei siis todellakaan. Ehkä ajattelen sitten nimistä syvällisemmin kuin keskivertoihminen ajattelee. Mietin kyllä tarkkaan kaikkia nimiä, jotka lapselleni aion antaa.
Ap
[/quote]ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:07"]
No jos isät osallistuu nimen valintaan, eikö sitä miestä yhtään haittaa, että toinen nimi on eksän nimi?
Ap
[/quote]
Mitäs jos Juhani on sen nyxän isän nimi? Tai jonkun muun läheisen nimi? Pitääkö hänen lakata ajattelemasta isäänsä Juhanina vain siksi, että se sattuu olemaan toisena nimenä jollain nyxälle tuntemattomalla miehellä? Siis tuskin sun miehesi toisella nimellä on mitään merkitystä sille nyxälle. Jos kerran Juhani ei ole edes miehesi kutsumanimi, ei sitä nimeä silloin juuri häneen luultavasti edes liitetä mitenkään. Harvoin ihmisiä muistetaan toisien tai kolmansien nimien kautta, elleivät ne sitten ole kutsumanimiä.
"Ja niin, ehkä tää kertoo tästä nykymaailman menosta laajemminkin; millään ei oo mitään väliä. Ehkä mä kuulun sit niihin harvoihin ihmisiin, joiden mielestä asioilla on vielä väliä.Ap"
Tämä tosiaan kertoo jo jotakin nykymaailman menosta ja uusioperheistä. Yksikään etunimi ei voi olla suojattu, eikä sitä voi nuoremmat polvet edes omia, saatio uusiopuolisot. Juhani tulee nimestä Johannes, joka tunnetaan jo Raamatusta ja monessa suvussa niin Juhani kuin Johannes on ollut ihan yleisesti käytössä jo 1600-luvulla, ja todennäköisesti myös miehesi x-puolison suvussa.
Miksi miehesi x-puoliso ei olisi voinut antaa lapselleen suvulle kulkevaa nimeä? Yleensä nimi ei suinkaan tule vanhemmilta, vaan edellisiltä sukupolvilta.
Ap, puhut koko ajan nimestä jonka SINÄ aiot antaa tulevalle lapsellesi.
Ellet ole exä jo sinäkin, asian pitäisi olla nimi jonka TE annatte tulevalle lapsellenne.
Minusta sinä ap olet tässä nimiasiassa pinnallisempi kuin muut. Sinullehan tärkeämpää on se, ettei lapsesi nimi liity mitenkään kehenkään exään kuin esim. omassa tai puolisosi suvussa kulkevat nimet. Minun mieheni muutama vuosi sitten kuolleella veljellä oli sama etunimi kuin yhdellä mun existäni. Jos mieheni haluaisi meidän lapsemme nimetä rakkaan velivainaansa mukaan, en todellakaan asettuisi poikkiteloin. Todella pinnallista minusta olisi kieltää miehelle hyvin tärkeä nimi vain siksi, että sama nimi sattuu olemaan myös entisellä poikakaverillani.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:59"]
Ootte kyllä muutamat tosi huvittavia :). Mun mielestä neuroottista on puolestaan se, ettei millään ole väliä enää tässä maailmassa. Sen taas tämäkin keskustelu osoittaa. Aika pinnallisia ihmisiä olette, jos ette asioita ikinä yhtään syvällisemmin mieti.
Ap
[/quote]
:)
Vai millään ei ole väliä tässä maailmassa. Voi kuule, minulle monellakin asialla on paljon väliä. Haluan lapsilleni läsnäolevan isän, jolla on jalat maassa ja terveet elämän arvot. Elämässä on niin paljon merkityksellisempiä asiota kuin exät ja niiden nyxät ja lasten nimet. Juuri tästä syystä exäni on exä ja kykyinen mieheni se nykyinen kumppani. Exä halusi isot hienot häät, että muut pääsisivät juhlimaan ja ihastelemaan meitä. Lapsille mahdollisimman neutraalit nimet ja valtaväestön mukaan kastetaan kristinuskoon, vaikkemme uskovaisia olekaan. Mutta liika erottuminen massasta olisi vahingollista. Piti olla hienot vaatteet ja koti Punavuoressa, hienot ammatit, ja kaikki vain siksi, että niin vain kuuluu olla. Se on hienompaa kuin olla parturikampaaja Tikkurilassa.
Hohhoijaa. Onneksi nykyinen mieheni jakaa arvokäsitykseni. Tärkeintä onelää tässä ja nyt, ensisijaisesti meitä varten, muut hyvällä tavalla huomioon ottaen. Ulkokultaisuus on etovaa, jos siältä on mustaa. Onnellinen voi olla niin monella tavalla, ulkopuolisten ei tulisi sitä määrittää.
Minulle on yksi ja hailee minkä nimen exäni antaa lapsilleen. Tärkeämpää on, että oma perheeni on onnellinen, että oma hyvinvointini on rakennettu mahdollisimman vähän muita riistäen. Että itse voin parempiosaisena kantaa korteni kekoon ja auttaa heikommassa asemassa olevia. Että lapseni oppivat samat arvot. Että lapsillani on hyvä huominen, oli heidät sitten nimetty exän, exanexän, nyxänexän tai exännyxän mukaan :).
Jos mitättömien asioiden vatvominen tekee sinusta ja perheestäsi onnellisemman, Jatka samaan malliin. Sehän tarkoittaa vain sitä, että asiasti tuntuvat olevan varsin mallillaan jos energiaa riittää tuollaisiinkin pikkujuttuihin.
hyvää kevättä ap:lle ja muille!