Miehen ex-vaimo antoi lapselleen nimen, joka...
...on miehen toinen nimi. (Siis hänellä on uuden miehen kanssa lapsi). Itse en todellakaan olisi antanut vastaavassa tilanteessa mitään samaa nimeä, kuin exälläni on ollut, en siis edes toista nimeä -mua se haittaisi jotenkin- mutta ollaan erilaisia, ja kaikkia se ei tietenkään haittaa...En tiedä, onko hänen suvussaankin/uuden miehensä tuo nimi yleinen (no varmasti on, kun kyseessä on niinkin yleinen nimi kuin Juhani...). Mua vaan ärsyttää NIIN paljon, kun haluaisin antaa lapsellemme, jos on poika, toiseksi nimeksi Juhani, kun kerran miehenikin toinen nimi on Juhani...Pitäiskö vaan unohtaa ärsytys ja antaa tuo nimi?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:06"]
Voin kertoa, et tää nainen on sen verran outo, et voisi antaa sen nimen jopa minua ärsyttääkseen...
Ollaan erilaisia.
Ap
[/quote]
Aika samanlaisilta kuulostatte kyllä. Molemmat miettivät ärsyttämistä. Tai sitten kaikki on vain omassa päässäsi.
onko miehelläsi ja tällä exällä yhteisiä lapsia vai miksi olette tekemisissä?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:12"]
OMG tajusin juuri, että yhden eksäni toinen nimi on Mikael, kuten meidän kuopuksemmekin toinen nimi on. Pitääköhän miehelle paljastaa, että eksäni ja poikamme ovat tokanimi-kaimoja. En ollut aikaisemmin ajatellut koko asiaa.
[/quote]
Ei sun miehellesi tarvitse mitään paljastaa, mutta miehen exälle kyllä olet velvollinen perustelemaan nimivalintasi :)
[/quote]
ei vaan exän nyxälle ;)
Kuinka paljon ne sinun exäsi oikein kummittelee sinun päässäsi, jos todellakin olet sitä mielstä, että exien toiset tai kolmannet nimet ( joita ei käytönnössä ole koskaan käyttänytt) tuovat mieleen exät kokoa ajan? Tuo on minusta outoa. Nimiä ei ole mikään suuri määrä, ja jos vielä puhutaan jostain erittäin yleisistä perinteikkäistä miesten toisista nimistä, niin niitä on noin 5-10. Suuri on mahdollisuus, että noita nimiä on joko omassa suvussa rakkaalla isällä, rakkaalla isooisällä, rakkaalla kummisedällä. Samoin puolison suvussa, vaikka puolisolla itsellään sitä nimeä ei olisi. Jotkut myös vielä (esim. me) noudattaa sitä vanhaa periaatetta, että yksi nimi tulee jonkin kummin mukaan. Tästä syystä minullakin on lapsi jolla totta tosiaan on yksi nimistä sama kuin kahdella exälläni toisena/kolmantena nimenä. Nimi vain on sekä meidän suvussa annettu jokaiselle miespuoliselle samoin nykyisen puolisoni suvussa jokaiselle miespuoliselle. Samoin tuo nimi on vielä kahdella hänen suvun ulkopuolisista kummeistaan. Eli noudattaen ap:n määräystä, olisi tuo lapsi pitänyt erottaa suvustaan vain siksi, että minulla on ollut poikaystävänä 25 vuotta sitten ( oltiin 14-vuotiaita) sellainen mukava poika, jonka kolmas nimi tuo oli ja myös sen takia että parikymppisenä deittailin pari kuukautta toista mukavaa poikaa, jonka toinen nimi tuo on.
Älytöntä!
Minä voisin antaa lapselleni nimeksi miehen eksän nimen siitä syystä että nimi on kaunis, ei siitä syystä että nimeäisin vauvan eksän mukaan.
Jos miehesi eksä on antanut lapselleen toiseksi nimeksi Juhani, niin hän mieltää Juhani-nimen vauvaansa eikä eksäänsä.
Nyt ongelma on kyllä sinun korviesi välissä. Ei muualla. Ehdottaisin, että et piittaa tippaakaan siitä mikä miehesi eksän vauvan toinen nimi on. :)
OMG tajusin juuri, että yhden eksäni toinen nimi on Mikael, kuten meidän kuopuksemmekin toinen nimi on. Pitääköhän miehelle paljastaa, että eksäni ja poikamme ovat tokanimi-kaimoja. En ollut aikaisemmin ajatellut koko asiaa.
[/quote]
Selvisi varmaan nyt myös, että olet antanut ( miehelläsi ei ole ollut osaa eikäa rpaa tuohon nimivalintaan) tuon Mikael-nimen vain ärsyttääksesi exäsi nykyistä :) Älä unohda sitä tärkeintä pointtia ap:n kertomuksessa!
Itse olen antanut poikani etunimeksi exäni toisen nimen. Tuli ekana mieleen eikä lapsen isää haittaa tippaakaan. Se on vain NIMI!
Apua, 30! Mun mielestä olisi tosi friikkiä, jos eksäni tytöllä olisi sama nimi kuin minulla.
Ap
Tässä ei ole kyse "yhdestä eksästä", vaan aviomiehestä, jonka kanssa olivat yhdessä yli 15 vuotta, eli aika merkittävän pitkän ajan. Eikä kai minua se kiinnosta, mitä joku eksä antaa lapselleen, siis jos on antanutkin nimen Juhani, mitä väliä sillä on? Pointti on se, että tämän nykyisen mieheni toinen nimi sattuu olemaan Juhani ja hänen pitkäaikaisen eksänsä oli aivan pakko antaa pojalleen nimeksi Juhani.
Ap
Luulenpa ettei siinä ole ex-vaimolla ex-miehen nimi mielessä päällimmäisenä ollut vaan todennäköisesti nimi tulee jostain vaimon omasta suvusta, omalta isältä tai isoisältä kenties.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:38"]Tässä ei ole kyse "yhdestä eksästä", vaan aviomiehestä, jonka kanssa olivat yhdessä yli 15 vuotta, eli aika merkittävän pitkän ajan. Eikä kai minua se kiinnosta, mitä joku eksä antaa lapselleen, siis jos on antanutkin nimen Juhani, mitä väliä sillä on? Pointti on se, että tämän nykyisen mieheni toinen nimi sattuu olemaan Juhani ja hänen pitkäaikaisen eksänsä oli aivan pakko antaa pojalleen nimeksi Juhani.
Ap
[/quote]
Ja edelleen, ongelmasi oli...? Nimi ei välttämättä liity mieheesi, eikä sitä ole välttämättä laitettu sinun kiusaksesi ja nimen on voinut päättää isä. Anna jo olla, et voi asialle mitään.
Mun miehen exä oli Anna. Meidän tyttären nimi on Anna. Mies oli leski, kun tapasimme, joten en ole hetkeäkään miettinyt, voimmeko antaa tytöllemme sen nimen, jonka minä päätin omalle lapselle antaa jo varmaan 15v sitten haaveillessani perheestä.
Se on vain kaunis nimi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:35"]
Apua, 30! Mun mielestä olisi tosi friikkiä, jos eksäni tytöllä olisi sama nimi kuin minulla.
Ap
[/quote]
Epäilemättä! Et saisi öisin unta kun miettisit että exäsi kaipaa sinua yhä. Epäilist että exä tai hänen uusi kumppaninsa olisi antanut nimen vain ärsyyttääksesi sinua.
Yksikään tässä ketjussa kirjoittanut ei ole ymmärtänyt asennettasi, kertoisikohan se jotain? Luuletko että maailma pyörii sinun ympärilläsi? Exä on exä, siihen on syynsä. yritä keskittyä teidän parisuhteeseenne, älä exän. Voisit jopa olla onnellinen joku päivä!
Tietääkö miehesi näistä ajatuksistasi? Jos miehelläni olisi tällaisia pakkomielteitä exääni kohtaan tai yhtä neuroottisia ajatuksia, en kyllä uskaltaisi hankkia lapsia hänen kanssaan.
Relaa vähän, ongelma on täysin omassa päässäsi, ei exän. Voit kohta olla itsekin exä jos kehittelet aina ongelmia tyhjästä.
Ootte kyllä muutamat tosi huvittavia :). Mun mielestä neuroottista on puolestaan se, ettei millään ole väliä enää tässä maailmassa. Sen taas tämäkin keskustelu osoittaa. Aika pinnallisia ihmisiä olette, jos ette asioita ikinä yhtään syvällisemmin mieti.
Ap
Minulle "nimi ei ole vain nimi". Ei siis todellakaan. Ehkä ajattelen sitten nimistä syvällisemmin kuin keskivertoihminen ajattelee. Mietin kyllä tarkkaan kaikkia nimiä, jotka lapselleni aion antaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:59"]
Ootte kyllä muutamat tosi huvittavia :). Mun mielestä neuroottista on puolestaan se, ettei millään ole väliä enää tässä maailmassa. Sen taas tämäkin keskustelu osoittaa. Aika pinnallisia ihmisiä olette, jos ette asioita ikinä yhtään syvällisemmin mieti.
Ap
[/quote]
Minulle on monellakin asialla väliä. Se, että minkä nimen mieheni ex-vaimo ja hänen puolisonsa antavat lapsilleen ei ole merkitystä. Tai että sillä olisi ainakaan sellaista merkitystä, että voisin ajatella olevani tälle naiselle niiiiiiin tärkeä, että hän nimeäisi lapsensa ihan vain minun kiusakseni. Ja jos nyt yrittäisikin nimetä minun kiusakseni, niin häntä itseäänhän se vain haittaisi: Hänhän sillä nimellä joutuu lapsiaan kutsumaan, en minä.
Mutta esim. sillä on mielestäni syvällisempää merkitystä, että mieheni osallistuu heidän yhteisten lapsiensa kasvatukseen tasavertaisen kumppaninaex-puolisonsa kanssa, ja myös sillä että niin tämän lapsipuolteni äiti ja hänen kumppaninsa pyrkivät kaikella mahdollisella, myös yhteisten lasten nimeämisellä siihen, että kaikki lapset kokisivat olevansa sisaruksia. Samoin me pyrimme siihen mieheni kanssa. Monesti on niin, että koko sisarussarja, niin tämä minun ja mieheni lapsi, heidän yhteiset lapsensa ja mieheni ex-vaimon ja tämän uuden puolison yhteiset lapset viettävät yhdessä aikaa. Se tietysti vaatii meiltä aikuisilta saman köyden vetämistä, ja ehdottomasti sitä, että vaikka joku meistä aikuisista tekisi jonkin asian toisen mielestä oudosti, pyrkii toinen kääntämään sen asian myönteiseksi ja löytämään myönteisiä lähtökohtia. Jos jokainen tai edes yksi meistä esim. nillittäisi, että joku aikuinen on tehnyt jotain vain toisen kiusaksi, niin lapset eivät voisi hyvin. (Eivätkö toki aikuisetkaan.)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:01"]
Minulle "nimi ei ole vain nimi". Ei siis todellakaan. Ehkä ajattelen sitten nimistä syvällisemmin kuin keskivertoihminen ajattelee. Mietin kyllä tarkkaan kaikkia nimiä, jotka lapselleni aion antaa.
Ap
[/quote]
Voi kuule. Kun on työssä, jossa kohtaa nimiä nimien perään, niin omille lapsille ei voisi koskaan antaa yhtään mitään nimeä, kun vuosien aikana kuitenkin yhdistäisi kaikki nimet johonkin lapseen tai aikuiseen :)
veikkaan, että se juhani on jonkun sen naisen tai naisen miehen sukulaisen nimi, esim. isän tai vaarin!
Jos se olisi Vincent tai jotain, mutta Juhani! Herrajestas ap, joka suvussa on juhaneita, eikä se siis ole edes miehesi 1. nimi. Syvällisesti et kyllä ajattele yhtään mistään, pikemminkin pinnallisesti.
[/quote]
Ei sun miehellesi tarvitse mitään paljastaa, mutta miehen exälle kyllä olet velvollinen perustelemaan nimivalintasi :)