Saatko vanhemmiltasi rahaa vai maksatko vanhempiesi kuluja?
Vai onko teillä tilanne, että euroja ei siirry kumpaankaan suuntaan?
Meillä ei siirry euroja kumpaankaan suuntaan.
Kommentit (13)
Annan äidilleni välillä rahaa vaikka olen keskituloinen yh itsekin.
Äiti maksaa puhelinlaskuni, vakuutusmaksuni ja antaa sponssia
T. 26-vuotias perheellinen nainen
Toinen poika sai opiskeluajan 6 vuotta "opintorahaa", aluksi n.60 €/kk ja viimeisinä vuosina 120 €/kk paitsi kesäkuukausina, jolloin oli töissä. Nuorempi opiskelee vain neljä vuotta, mutta joutuu maksamaan opiskelijakämpästä (vakituisen asunnon lisäksi, jossa asuu avopuoliso), joten olemme maksaneet 200 €/kk , paitsi siis kesätyökuukausilta. Välillä olemme avustaneet vähän extraa, esim. ostettu talvirenkaat autoon ja maksaneet auton korjauskuluja (auto ostettu tuhannella eurolla liki 10 vuotta sitten).
Avustaminen on tapana perheessämme, omat vanhempani avustivat meitä kun olimme nuori opiskelijaperhe.
Meidän kuluja ei ole koskaan kukaan muu maksanut mutta olemme lähes 20v elättäneet appiksia, nyt enää anoppi hengissä mutta sama jatkuu. Samalla yritämme tukea lapsiamme edes vähän (yksi pienipalkkainen ja yksi opiskelija). Nämä eivät tosin ole koskaan pyytäneet rahaa tai apua meiltä toisin kuin nuo vanhemmat....
Mä en saa isältäni rahaa muuta kun jouluna (50€) miehen vanhemmilta jouluna ja synttäreillä n 100€. Mies saa saman, siis vanhemmiltaan+ jos auttaa remonttihommissa ( teki niille esim aidan niin sai 500€) niitten maksuja ei vielä oo tarvinnu maksaa (thank gaad ;-)
Saatiin nuorempina, kun lapset olivat pieniä, vanhemmilta sponssia. Mitään laskunmaksusopimuksia ei ollut.
Nykyään osallistutaan mielellään, jos vanhemmat (eläkeläisiä) tarvitsevat jotain kalliimpaa.
No ei todellakaan liiku kumpaankaan suuntaan.
T. 40v asuntovelkainen nainen, jolla kaksi sisarusta ja hyvin toimeentulevat (velattomat asunto, kesämökki, vene ja kaksi autoa) eläkeläisvanhemmat.
Mulla vanhemmat avustaa paljon, oon 23 ja opintojeni loppuvaiheessa. Hävettää saada ja ottaa heiltä sitä rahaa, mutta joka pennin maksan takaisin kun työelämään menen. Saan avustusta vuokranmaksuun opintotukien lisäksi. En mitään hömppärahaa tms. Hömpyttele sitten joskus omalla fyffellä.
Isä antaa mulle joululahjaksi satasen, peruja siitä kun vanhemmat erosivat ja alkoi kuitata osuutensa joululahjoista rahalla. Lisäksi antaa kirjan ja itse annan hänelle myös kirjan.Tuntuu joskus vähän hassulta, kun olen 35v ja ihan hyvätuloinen. Mutta kaipa ne rahat olisi jossain vaiheessa sieltä kumminkin tulossa, tällä tavalla ei pääse verottaja väliin.
Äiti ei anna rahaa, mutta haluaa aina maksaa jos ollaan esim. yhdessä syömässä. Kai se on sellaista huolehtimista, itsellä menossa se vaihe kun on suurimmat asuntolainat ja muut, ja hänellä kaikki maksettu. Samoin mumminikin teki lapsuudessani äidin suhteen.
Vanhempani ovat aika vakavaraisia, kohta eläköitymässä ja kiinteät omaisuudet maksettu, joten en välttämättä joudu heille mitään ikinä kustantamaan. Viimeisinä elinvuosina tietysti voi tulla eteen, että saavat parhaan mahdollisen hoidon.
Anopilta tulee rahaa toisinaan. Avustetaan häntä ja hän maksaa "palkkaa". Omaa äitiäni ollaan taloudellisesti autettu, tosin lainalla.
Ei ole tulonsiirtoja ollut kumpaankaan suuntaan sen jälkeen kun muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Olen nyt keski-ikäinen, vanhemmat jo vanhoja mutta varsin virkeitä ja ainakin matkustamistahdistaan päätellen edelleen ihan hyvin taloudellisesti toimeentulevia.
Rahaa ei siirry minun ja vanhempieni välillä, mutta vanhempieni antavat lapsilleni synttäri- ja joulurahaa, tosin nämä rahat eivät ole tarkoitettu lasten omien mielitekojen rahoittamiseen, vaan mm. harrastusvälineisiin, kenkiin jne.
Ei siirry meilläkään mihinkään suuntaan.