Siis mikä tämä kotihoidontuen puolitus on oikein olevinaan?
Mitä tämä meidän hallituksemme oikein puuhaa ja osaako ne miettiä seurauksia ollenkaan? Mikä on tämän uudistuksen tarkoitus?
Hyvin harvassa perheessä on sellainen tilanne, että kumpikin voisi vuoron perään olla sen 1½ vuotta kotona lapsen kanssa. Tämä uudistushan saa jotkut viemään lapsensa aikaisemmin päiväkotiin ja päivähoidon järjestäminen maksaa enemmän (varsinkin noin pienelle) kuin kotihoidontuki, joten takkiin tulee. Osa äideistä/isistä jättäytyy tuen loppumisen myötä esim. työttömyyspäivärahoille ja hups keikkaa, taas tulee takkiin sillä nuo korvaukset ovat paljon suuremmat kuin tuo kotihoidontuki. Eikö perheet voisi ihan itse päättää kuka on kotona?
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:19"]
Typerä idea, tälla ei saada mitään säästöjä aikaan. Meillä mies on yrittäjä eikä todellakaan jää 1,5 vuodeksi kotiin vaan se olen minä joka kotona olen. pystyyköhän tällaisessa tilanteessa mitenkään kiertämään tätä uudistusta?
[/quote]
Joko ilmottaudut työttömäksi ja tässä kohtaa huomautan, että myös työttömien oloja kiristettiin mm. töitä pitää vastaanottaa 3h/pvä työmatkan päästä ja työllistämistoimia kuten työharjoittelu yms. lisätään, tarjotaan siis entistä useammin. Tai toinen vaihtoehto on se, että olet kotona ilman mitään tukia.
[/quote]
Työnantaja saa edelleen päättää, kenet ottaa eikä tässä tilanteessa oteta sieltä 150 km päästä pienten lasten äitiä, kun voi ottaa 10 km päästä lapsettoman!
Heh, jos työllisyystilanne jatkuu samana, ei ole työttömäksi jäävällä mitään pelkoa että joutuu töihin jos ei välttämättä halua. Eikä töitä ole vaikka haluaisi. Nythän kannattaa ehdottomasti olla työtön eikä kotihoidontuella.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:24"]
Typerä idea, tälla ei saada mitään säästöjä aikaan. Meillä mies on yrittäjä eikä todellakaan jää 1,5 vuodeksi kotiin vaan se olen minä joka kotona olen. pystyyköhän tällaisessa tilanteessa mitenkään kiertämään tätä uudistusta?
[/quote]
Joko ilmottaudut työttömäksi ja tässä kohtaa huomautan, että myös työttömien oloja kiristettiin mm. töitä pitää vastaanottaa 3h/pvä työmatkan päästä ja työllistämistoimia kuten työharjoittelu yms. lisätään, tarjotaan siis entistä useammin. Tai toinen vaihtoehto on se, että olet kotona ilman mitään tukia.
[/quote]
Työnantaja saa edelleen päättää, kenet ottaa eikä tässä tilanteessa oteta sieltä 150 km päästä pienten lasten äitiä, kun voi ottaa 10 km päästä lapsettoman!
[/quote]
Totta, mutta jokatapauksessa tullaan vähintäänkin työkokeilua yms. tarjoamaan (pakottamaan)entistä enemmän, turha luulo että saisi rauhassa kotona olla jatkossa.
Mitäs sitten jos haluan olla lapseni kanssa kotona vaikka 1v10kk..... saanko olla kuitenkin töistä jollakin hoitovapaalla tuon ajan vaikka en tuon 1v6kk jälkeen enää kotihoidontukea saisikaan?
Siis jos kotihoidontuki puolitetaan, niin eikö se tarkoita sitä, että 9kk asti vapaita voi pitää aivan kuten aiemminkin ja vasta se loppu osa pistetään vanhempien kesken puoliksi?
Eipä hallitus varmaan tiedä itsekkään vielä mitä tuli päättäneeksi.
Tähän asti ei ole tarvinnut olla pois töistä saadakseen kotihoidon tukea, on riittänyt että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
Meilläkin aikoinaan järjestettiin työvuorot niin että selvittiin ilman hoitoa, kun toinen oli aina kotona.
Ihan turha pelotella täällä työkkärin jutuilla, työkkäri meinaan lakkautetaan lähivuosina ja Kela alkaa maksamaan sossurahatkin. :) Uusin uudistus työkkärissä on jo se, että työnhaku on aina voimassa "toistaiseksi" eikä virkailijaa tarvitse tavata kertaakaan, jollei itse halua tai ole painavaa syytä.
Meidän kunnassa ei saa kuntalisää, eli kht on jotain 290€ nettona muistaakseni kuukaudessa. Jos ilmottaudun työttömäksi, tulen saamaan yli tuplana tuon, kahden lapsen korotuksella (toinen kouluiässä) nettona noin 650€/kk. Lisäksi laitan nuorimmaisen kunnalliseen hoitopaikkaan, ja työttömänä en maksa euroakaan hoidosta.
Tosi halpaa!
[/quote]Paitsi että työtön ei jatkossa saa lasta päivähoitoon.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:45"]
Miksei tästäkään uudistuksesta tule mitään virallisempaa infoa koska astuu voimaan, vai onko tullut... ja miten tämä koskee yksinhuoltajia esimerkiksi? Ja onko todellakin niin että esim mummo ei voi enää hoitaa ja sitten nostaa kotihoidontukea....eli hoitaja pitää olla äiti tai isä?
[/quote]ilmeisesti hoitajan pitää olla vanhempi ja hänen pitää jäädä pois töistä. Eihän tuossa ole muuten sitä vähääkään järkeä. Muutos ei olisi edes kosmeettinen jos raha maksetaan puoliksi vanhempien tieille ja muuten homma säilyisi kuten ennen. Toisaalta tämä sopisi kataisen ajattelutapaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:19"]
Meidän kunnassa ei saa kuntalisää, eli kht on jotain 290€ nettona muistaakseni kuukaudessa. Jos ilmottaudun työttömäksi, tulen saamaan yli tuplana tuon, kahden lapsen korotuksella (toinen kouluiässä) nettona noin 650€/kk. Lisäksi laitan nuorimmaisen kunnalliseen hoitopaikkaan, ja työttömänä en maksa euroakaan hoidosta.
Tosi halpaa!
[/quote] Työttömien oikeuteen viedä lapsi hoitoon ei olla kajoamassa, koskee vain alle 3v lapsen kanssa kotona olevia.
Sitten kun hallitus tajuaa tehneensä virheen he voivatkin taas vuorostaan leikata jostain muualta, että saavat tasapainoteltua budjetin taas nätin näköiseksi. Sekin leikkaus tietysti maksaa, mutta kun oravanpyörässä on niin mukavaa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:45"]
Miksei tästäkään uudistuksesta tule mitään virallisempaa infoa koska astuu voimaan, vai onko tullut... ja miten tämä koskee yksinhuoltajia esimerkiksi? Ja onko todellakin niin että esim mummo ei voi enää hoitaa ja sitten nostaa kotihoidontukea....eli hoitaja pitää olla äiti tai isä?
[/quote]ilmeisesti hoitajan pitää olla vanhempi ja hänen pitää jäädä pois töistä. Eihän tuossa ole muuten sitä vähääkään järkeä. Muutos ei olisi edes kosmeettinen jos raha maksetaan puoliksi vanhempien tieille ja muuten homma säilyisi kuten ennen. Toisaalta tämä sopisi kataisen ajattelutapaan.
[/quote]
Niin ja sitten työssäkäyvätkin joutuvat viemään lapsensa hoitoon. Siinähän se säästö tuleekin... eikun?
Meillä mummu on hoitanut lapsen vuoden iän jälkeen, kun minä olen mennyt töihin. Khh-tuki on sitten maksettu hänelle, eli kaikki ovat hyötyneet. Mummu saa isommat tulot eläkkeensä päälle, eikä meidän tarvi viedä pienokaista hoitoon. Tämäkö ei tosiaan enää onnistu????
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:19"]
Tosi halpaa!
[/quote] Työttömien oikeuteen viedä lapsi hoitoon ei olla kajoamassa, koskee vain alle 3v lapsen kanssa kotona olevia.
[/quote]Ja missä niin on luvattu ja vaikka olisikin luvattu, niin ei Katainen ole ennenkään pitänyt lupauksiaan. Olen 100% varma että työttömiltä lähtee vähintään kokopäivähoito-oikeus.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:04"]
Ihan turha pelotella täällä työkkärin jutuilla, työkkäri meinaan lakkautetaan lähivuosina ja Kela alkaa maksamaan sossurahatkin. :) Uusin uudistus työkkärissä on jo se, että työnhaku on aina voimassa "toistaiseksi" eikä virkailijaa tarvitse tavata kertaakaan, jollei itse halua tai ole painavaa syytä.
[/quote]
Oletko lukenut ollenkaan hallituksen uusia päätöksiä..
Hallituksella on näköjään sellainen luulo että kun terminoidaan mahdollisuus olla kotona lasten kanssa, niin työpaikat lisääntyy.
Jos isä jättää käyttämättä vanhempainvapaan ja äiti menee aikaisemmin töihin, niin työpaikat ei lisäänny, äidin sijainen jää työttömäksi.
Siis mitä onko tällaista ajettu läpi?
Siis missä on sanottu että uudistus tulee ja että millainen se on? Linkkiä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:06"]
Tosi halpaa!
[/quote]
Kyllä saa mutta ei kokopäiväisesti.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:34"]
Työharjoittelu on poistettu nykymuodossaan ja työkokeilulla on tiukemmat rajat.
Jos rahaa ei tule Kelasta, sossusta sitten.
[/quote]
Itse kyllä mieluummin haen kelan rahaa, ei tarvii joka kk tiliotteita kiikuttaa. Ja silloin kun tuli työmarkkinatukeen 100e tasokorotus, jäi minulla ainakin enemmän rahaa käteen kuin toimeentulotuesta, olin silloin ollut vuoden verran toimeentulotuella ja tasokorotuksen myötä ei tarvinnut enään sossun luukulla juosta. Nyt olen töissä, mutta jäämässä loppuvuodesta työttömäksi, ellei nyt niin hyvin käy, että saisin heti uuden työpaikan, niin kyllä vähän pelottaa nämä uudet säädökset ja sossun luukulle en enään takaisin halua.