Laitetaanko ala ikäisen lähihoitajaopiskelijat pesemään kusisankoja
kuljettamaan vaipparoskiksia ja huuhtelemaan verisiä perseitä?
Kommentit (24)
Se kuitenkin on totta että useissa työssä oppimis paikoisa työharjoittelija joutuu tekemään enemmän niitä paska hommia joita joku muu ei viitsi tehdä. Koettu on monellakkn alalla.
Jos meinaat tällä sitä, että jätetäänkö lähäriopiskelijoille ja muutenkin harjoittelijoille kaikki ns. "likaiset työt", niin kyllä se valitettavasti menee yleensä niin - ihan alalla kuin alalla. Itse olen perehdyttänyt paljon opiskelijoita ja olen pyrkinyt antamaan heille mahdollisuuden mahdollisimman monipuoliseen työskentelyyn, mutta ei alle 18-vuotiaalle edes pysty antamaan kovin raskaita hommia (ei fyysisesti eikä henkisestikään). Vaippojen vaihdot ja takapuolen pyyhkimiset sujuvat keneltä tahansa, jonka vuoksi niitä usein lykätäänkin alaikäisille opiskelijoille. Vain hyvin harvalle opiskelijalle uskallan antaa oikeasti raskaita hommia, jotka työhön toki suurella painotusarvolla kuuluvat.
Tietysti joutuu pesemaan, haavanhoidot, avanteet, legit jne opetetaan. Itse ohjaajana neuvon, naytan ja annan tehda. Jos oppilaalla tekee joking tosi pahaa, opetan perusteet niin Etta hallitsee mm haavanhoidon, mutts en jata yksin koskaan! Jo's twas innokas opiskelija hallitsee ja haluaa, katson sivusta tai tarkistan jalkeenpain.
Mulla jos on opiskelija niin kysyn haluaako tulla katsomaan vainajaa tai vainajan laittoa. Ei ketään siihen pakoteta. Edes täysi-ikäistä.