Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketä kutsua rippijuhliin?

Vierailija
02.04.2014 |

Meillä on miehen kanssa pienet lähisuvut eli vain yhdet sisarukset molemmilla ja toinen heistä on yksinäinen ihminen. Kyseiset sisarukset ovat lapsen kummeja. Lisäksi on yksi ystäväpariskunta kummeina. Mun mielestä rippijuhlat ovat lähipiirin juhlat, mutta lapsi harmittelee, kun vieraita tulee vain vähän toistakymmentä.

Lapsen ystävän vanhempien suvut ovat myös pienet, mutta he kutsuvat isovanhempien sisarukset, toisen vanhemman serkun perheineen yms. kummien ja isovanhempien lisäksi. Vieraita tulossa noin 30. 

Mitä mieltä olette, onko rippijuhliin tapana kutsua kaukaisempaakin porukkaa vai pitää juhlat pienenä?

Mä en kyllä keksi yhtään ketä muita voisi juhliin edes kutsua, kun mun muu suku asuu kaukana ja ollaan aika harvoin tekemisissä. Miehen suku on lähellä, mutta miehen täti (joka on lähin sukulainen) menee samaan aikaan lapsenlapsensa rippijuhliin, kuten myös hänen lapsensa perheineen.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsutaan myös ihan vaan läheisimmät ihmiset. Itse saatiin viime kesänä rippijuhlakutsu perheeltä, jonka lapsen kanssa omamme leikki joskus 4-vuotiaana, ei sen koommin ole yhteyttä pidetty. Minusta vaikutti pelkästään lahjojen kalastelulta. Meidän rippilasta ei haittaa vaikkei vieraita paljoa olekaan.

Vierailija
2/25 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kutsutaan isovanhemmat, vanhempien sisarukset lapsineen, kummit lapsineen ja rippilapselle muut tärkeät ihmiset . Kyllä meillä on ollut myös vanhempien serkkuja lapsineen, naapureita jne., koska minusta rippijuhla on hieno tilaisuus kutsua väkeä koolle enemmänkin eikä se nyt näytä lapsia ihmeemmin tuhonneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään ollut  tuon enempää, eli ihan lähimmmät ihmiset. Mukavampaa se niin oli, laitettiin ruokaa ja kaikki juttelivat keskenään. Lapset taitaa nykyään kilpailla siitä, kuka saa eniten rahaa :(. 

Vierailija
4/25 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että meidän lapsi on rahan perässä, hän vain tykkää juhlista ja ihmisistä. Ketään lähellä asuvia ystäväperheitäkään ei voida kutsua, koska lähes kaikkien lapset ovat samassa konfirmaatiossa ja sukulaisia ei tosiaan ole enempää lähistöllä. Meilläkin tulee kummit lapsineen ja isovanhemmat. Sisarukset ovat siis myös kummeja. 

Lohdutin lasta, että ylioppilasjuhliin kutsutaan sitten enemmän porukkaa, mutta silloinkin ongelmana on, että luultavasti lähes kaikkien ystävien lapset pääsevät samaan aikaan ylioppilaiksi ja kaukana asuvat serkut, tädit ja sedät tuskin tulevat silloinkaan eikä heitäkään ole paljoa. Ei olla kovin sukurakkaita, mutta ihan lähisukuun ja lähiystäviin pidetään tiiviisti yhteyttä. 

ap

Vierailija
5/25 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni suku on ongelma myös meillä. Minulla on elossa vain yksi sukulainen. Miehellä on yksi veli, joka perheineen tekee viisi vierasta. Lisäksi on miehen vanhemmat. Juhliin kutsutaan lisäksi miehen sukua äidin puolelta (tätejä ja setiä) yhteensä kymmenen ja  yksi tuttavaperhe (4). Hyvällä yrityksellä saamme kokoon siis 21 vierasta. Ylioppilasjuhliinkaan ei ole luvassa enempää. Omissa juhlissani oli muuten 10 vierasta ja nekin sukuriitojen takia eri aikaan. 

Vierailija
6/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sukunne on nii pieni nii ei vaan kun lapsia tekemään!! Siinähän se suku sitten kasvaa! :D

Vierailija
7/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina menty mummit kummit periaatteella. Toki yksi perheetön tätikin löytyy, joka saa myös kutsun. Kolmet rippijuhlat on näin vietetty. Mielestäni toimivaa, juhlat olleet ihan riittävän suuret, kaikkien kanssa juteltu.

Vierailija
8/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli vain miehen veli vaimonsa kanssa, mummo toiselta puolelta (ukki kuollut), ukki toiselta puolelta, tällä puolella taas mummo jo kuollut sekä minun kaksi veljeäni, joilla ei ole perhettä. Ei kukaan kaivannut enempää. Miehellä on enemmänkin sisaruksia, mutta on tekemissä suunnilleen soitto kaksi kertaa vuodessa -tiheydellä. Asuvat  kaukana, eikä lapset edes tunne näitä kunnolla. Mies päätti, että vain tuo yksi veli, jonka kanssa itse on läheinen, kutsutaan. Lapset eivät ole hänenkään kanssaan erityisen läheisiä, mutta enojensa kanssa ovat. On vain mennyt luonnostaan näin. Ihan mukavat pikkujuhlat tulivat, eikä tarvinnut laitella älyttömiä. Kakunkin hain leipomosta edellisenä päivänä, pieni kakku oli helppo hommata. 

Vierailija
9/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vain kummit.

Kaveri maalla kutsui kaikki naapureita myöten.

Vierailija
10/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippijuhla on kyllä elämänkaarijuhlista ylivoimaisesti turhin. Ehkä vain kummit kahville?

Vierailija
11/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sukunne on nii pieni nii ei vaan kun lapsia tekemään!! Siinähän se suku sitten kasvaa! :D

Hyi hitto mitä junttimeininkiä.

Vierailija
12/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kutsutaan myös ihan vaan läheisimmät ihmiset. Itse saatiin viime kesänä rippijuhlakutsu perheeltä, jonka lapsen kanssa omamme leikki joskus 4-vuotiaana, ei sen koommin ole yhteyttä pidetty. Minusta vaikutti pelkästään lahjojen kalastelulta. Meidän rippilasta ei haittaa vaikkei vieraita paljoa olekaan.

Ihmiset, jotka ajattelee juhlia lahjojen kalasteluna, eivät ole tainneet koskaan itse pitää isoja häitä, rippijuhlia tms! Esim. häissä et tule koskaan pääsemään omillesi. Häät maksavat helposti 10 000 euroa. Rippijuhlissakin usein tarjotaan ruoka kirkon jälkeen. Siinä on tosi iso työ järjestää juhlat: siivota, kutsua, järjestää naulakot tyhjäksi, laskea tuoleja & pöytiä kaikille riittäväksi, vuokrata astioita, lainata pöytiä, pystyttää pihaan telttoja. Alkoholitarjoilu (viini rippijuhlissa ruuan kanssa) nostaa kuluja. Ruokalistaa on suunniteltu ja kokeiltu viikkoja. Piha on kitketty viimeistä rikkaruohoa myöden. Ihan järkyttävän iso työmäärä! 

Itse rakastan isoja juhlia, niin vieraana kuin järjestäjänä. On kiva, että joskus on juhlia ja mukavia asioita. Ei pelkästään tavallista arkea. Meillä lähestymässä juhlat ja mieli tekisi pitää isot. Meillä on tavallisilla lasten synttäreillä (vain lähimmät) noin 30 henkilöä. Häissämme oli 180. Rippijuhliin varmaan tulisi jotain 100 vierasta. Tupaantuliaisiin kutsuimme vain aikuiskaverit, noin 80 (joista toki tiesimme, että kaikki eivät matkan/lasten takia tule). Kaikki häät ja muut juhlat, joissa olemme olleet vieraina, ovat olleet samaa kokoluokkaa.

Rippijuhliin kutsuisin

- omat ja miehen vanhemmat yht 4 hlöä

- omat ja miehen sisarukset perheineen yht. 20 hlöä

- lapsen kummit perheineen 10 hlöä

- lapselle tärkeät henkilöt (naapuri, kaverin perhe, tuttavaperheet)

- mahdollisesti omat setäni ja tätini, lähimmät serkkuni (serkkuja 25 hlöä, joilla kaikilla jo omat perheet, niin en ihan kaikkia voi kutsua)

- isovanhemmat ja heidän sisaruksensa (näitä elossa vain 2 henkeä)

Näitä kaikkia näen vuoden aikana toki muutenkin. Ja haluan ehdottomasti pitää yhteyksiä sukuun ja että lapsikin tuntee ja tietää, mistä tullut (liittyen isovanhempien sisarusten kutsumiseen).

Lahjojen kalastelusta itse ajattelen, että nuuat ja pihit ja epäkohteliaat ihmiset pitävät pieniä juhlia. Esim. työkaveri kutsui lapsensa rippijuhliin 6 vierasta, vaikka lapsilla samanikäisiä serkkuja, jopa naapurustossa. Ei varmaan jaksanut siivota ja laittaa kotia juhlakuntoon, sen verran hyvin tunnen työkamun.

Vierailija
13/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa ja sisarusten rippijuhlissa oli: tädit/sedät puolisoineen, serkut, isovanhemmat, lähimmät naapurit (joiden kanssa sen verran tekemisissä, että ovat perheystäviin verrattavia) ja sellaiset perheystävät (tais olla myös joku vanhempien serkku) jotka juhlakalu halusi kutsua. Kavereita ei juurikaan kutsuttu, koska niillä melkeinpä oli rippijuhla samana päivänä.

Vierailija
14/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippijuhla on kyllä elämänkaarijuhlista ylivoimaisesti turhin. Ehkä vain kummit kahville?

Niin on, koska ei sitä jumalan ja jeesuksen takia vietetä, vaan tavan vuoksi!

Vierailija
15/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsutaan lähisuvun lisäksi naapurit ja ystäviä.

Vierailija
16/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä kun suvut ovat isoja ja sisarukset lapsineen tekee 70 henkeä? Ei minulla ainakaan mahdollisuutta sellaisia juhlia järjestää. Johonkin pitää vetää raja kutsutuissa.

Vierailija
17/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka ajattelee juhlia lahjojen kalasteluna, eivät ole tainneet koskaan itse pitää isoja häitä, rippijuhlia tms! Esim. häissä et tule koskaan pääsemään omillesi. Häät maksavat helposti 10 000 euroa. Rippijuhlissakin usein tarjotaan ruoka kirkon jälkeen. Siinä on tosi iso työ järjestää juhlat: siivota, kutsua, järjestää naulakot tyhjäksi, laskea tuoleja & pöytiä kaikille riittäväksi, vuokrata astioita, lainata pöytiä, pystyttää pihaan telttoja. Alkoholitarjoilu (viini rippijuhlissa ruuan kanssa) nostaa kuluja. Ruokalistaa on suunniteltu ja kokeiltu viikkoja. Piha on kitketty viimeistä rikkaruohoa myöden. Ihan järkyttävän iso työmäärä! 

Itse rakastan isoja juhlia, niin vieraana kuin järjestäjänä. On kiva, että joskus on juhlia ja mukavia asioita. Ei pelkästään tavallista arkea. Meillä lähestymässä juhlat ja mieli tekisi pitää isot. Meillä on tavallisilla lasten synttäreillä (vain lähimmät) noin 30 henkilöä. Häissämme oli 180. Rippijuhliin varmaan tulisi jotain 100 vierasta. Tupaantuliaisiin kutsuimme vain aikuiskaverit, noin 80 (joista toki tiesimme, että kaikki eivät matkan/lasten takia tule). Kaikki häät ja muut juhlat, joissa olemme olleet vieraina, ovat olleet samaa kokoluokkaa.

Rippijuhliin kutsuisin

- mahdollisesti omat setäni ja tätini, lähimmät serkkuni (serkkuja 25 hlöä, joilla kaikilla jo omat perheet, niin en ihan kaikkia voi kutsua)

Näitä kaikkia näen vuoden aikana toki muutenkin. Ja haluan ehdottomasti pitää yhteyksiä sukuun ja että lapsikin tuntee ja tietää, mistä tullut (liittyen isovanhempien sisarusten kutsumiseen).

Lahjojen kalastelusta itse ajattelen, että nuuat ja pihit ja epäkohteliaat ihmiset pitävät pieniä juhlia. Esim. työkaveri kutsui lapsensa rippijuhliin 6 vierasta, vaikka lapsilla samanikäisiä serkkuja, jopa naapurustossa. Ei varmaan jaksanut siivota ja laittaa kotia juhlakuntoon, sen verran hyvin tunnen työkamun.

Me emne ole pihejä emnekä epäkohteliaita. Sukulaisia ei vain ole niin paljon kuin teillä, vanhempaa sukupolvea ei elossa tai siinä kunnossa, että voisi osallistua. Kummitkin ovat näitä lähisukulaisia. Ystäväperheet ja lapsen kaverit viettävät rippijuhlia samaan aikaan. Toki kutsuttaisiin miekellään paljon vieraita, mutta ei todellakaan lahjat mielessä. Tosi tylsää, jos joku meidän ystäväpiirissä pitää meitä vieraiden vähyyden takia nuukina.

Vierailija
18/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippijuhliin kutsuisin

Ikävästipä arvotat ihmisiä. Sinä olet nainut ja syntynyt sukuun, jossa runsaasti ihmisiä, joten helppohan sinun on noita kutsuja järjestellä ja sitten moittia muita.  On maailma mennyt kovaksi, kun jo siitä arvostellaan, jos ei ole paljon vieraita kutsuttavaksi.  

Vierailija
19/25 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuttiin lähisuvun lisäksi 3 ystäväperhettä, joiden rippi ja yo-juhliin meidätkin on viime vuosina kutsuttu. Näin vierasmäärä n. 30

Vierailija
20/25 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuule kutsuin mummun ja papan ja enon.