Minä vuonna olette viimeksi nähneet eläviä kynttilöitä kuusessa?
Kommentit (57)
Sekin on hyvä muistaa että tulipalon sattuessa vakuutusyhtiöt eivät maksa korvauksia. On käsitelty tulta törkeän huolimattomasti.
Taisi olla vuosi 1988. Kuusi syttyi palamaan ja sen jälkeen ei ole kuusessa eläviä kynttilöitä vanhempieni luona nähty.
Ei sellaisia ole ollut anoppilassakaan.
Meillä ei ole kuusta sisällä. Takapihan terassille laitetaan, jos laitetaan.
Onko "elävä kynttilä" ihan yleisestikin käytettävä termi? En ole koskaan kuullut
Vierailija kirjoitti:
Onko "elävä kynttilä" ihan yleisestikin käytettävä termi? En ole koskaan kuullut
Meillä käytettiin nimitystä ’oikea kynttilä’.
1996. Ja meinasi tulipalo syttyä. Ja siksi jäi viimeiseksi kerraksi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuli mielenyhtämä elävästä tulesta. Sitä ainakin meilläpäin Keski-Suomessa käytetään ihan yleisesti.
mitäs jos liittyisit raittiuskerhoon
🤨
2018. Mummolan kuusessa, sytytettiin siksi aikaa kun laulettiin jouluvirsiä ja sammutettiin ennen kuin alettiin jakaa lahjoja.
1975 ehkä. Mökkimme vamistui 1972 ja parina enimmäisenä vuotena vietimme joulupäivän ja tapaninpäivän mökillä, haimme metsästä kuusen ja koristimme sen ja koska mökillä ei ollut sähköä, piti laittaa steariinikynttilät.
Ihan 80-luvun alussa, mummolassa. Kaunista ja tunnelmallista oli, mutta onneksi mummokin siirtyi sitten sähköisiin.
Mun lapsuudessa oli monenakin vuonna 1970-luvulla. Ja meillä oli 4 lasta+ kissoja ja koira. Tuntuuhan se nyt hullulta :).
80-luvun alussa. Vanhemmilla on yhä tallessa niiden jalat.
Nyt tuntuu kyllä aika hullulta. Mutta eihän silloin ollut turvavöitäkään takapenkillä eikä mitään pyöräilykypäriä. Eikä oikein edes pelastusliivejä välttämättä.
1983. Sen jälkeen ei ole ollut joulukuustakaan.
Minulla on aina ollut, milloin on kuusi ollut. Ehkä viisi vuotta sitten viimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä. Pelkkä ajatuskin tuntuu hullulta :D onko ihmiset ennen olleet jotenkin ajattelemattomia, tyhmiä vai puuttunut terve itsesuojeluvaisto?
No tosi kauan sitten ei sähkökynttilöitä ollut, ja elävien kynttilöiden käyttö jäi sitten tavaksi monelle. Minustakin todella vaarallista.
Kuusen sähkökynttilöitä on ollut varmaan 1950-luvulta lähtien
En tiedä olenko koskaan nähnyt eläviä kynttilöitä joulukuusessa. Jos ne vielä olivat yleisessä käytössä ihan 80-luvun alussa, niin meidänkin perheessä sellaiset toki oli, mutta en muista niitä aikoja. Minun täytyykin jouluna kysyä vanhemmiltani.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/