Miten puuttua vanhempien ongelmiin?
Olen huolissani vanhemmistani. Joka kerta kun käyn/käymme siellä kylässä molemmilla on jotain alkoholipitoista juotavaa siitä huolimatta, että seuraava päivä on työpäivä. Viikonloppuisin ostavat pari koppaa kaljaa ja juovat ne vähintään ja en tiedä paljonko olutta arkisin kuluu. Myös viini maistuu esim kolmen litran viinipönikkä menee helposti per viikonloppu. Samaten juovat Virosta tuotua halpaa viinaa lantrattuna limsaan. Näitä useimmiten joku kaveri tuo 12:n satsin kerrallaan ja sitten ne kulutetaan tahtiin pari pulloa per viikko. Ovat toistaiseksi tietääkseni käyneet vielä töissä normaalisti, mutta tiedä siitä sitten. Mielestäni tämä on selkeä alkoholiongelma, mutta kummalle tahansa siitä mainitsee niin reaktio on heti kiukku.
Toinen asia joista olen myös todella huolissani on vanhempieni rahaongelmat. Tai pikemminkin talousosaaminen. On itsestään selvää, että rahaa kuluu paljon alkoholiin. Mutta sen lisäksi ihan normaali eläminen näyttää olevan vaikeaa. He asuvat omakotitalossa josta ovat jo 15 vuotta lyhentäneet lainaa. Auto täytyy vaihtaa parin vuoden välein. Myös moottoripyörä "pitää" olla.
Näiden lisäksi on muitakin kulutusluottoja, en tiedä mitä varten ovat ottaneet, mutta kerran näin pinollisen laskuja esim. Big bankista tms. Olen huolestunut siitä ettei yhtään maalaisjärkeä kummankaan luupäästä löydy.
Mietin miten voisin puuttua heidän ongelmiinsa? Puhe ei heille riitä, pitäisi keksiä jotain muuta.
Mietin, että tuleeko heille vararikko vaiko kuolema viinaan aiemmin
Kommentit (5)
Ei ole sinun asiasi puuttua mitenkään. Anna heidän elää niin kuin itse valitsevat elää. Tosi moni elää noin tässä maassa, eikä se mikään ongelma heille ole. Sinulle se on vain ongelma, koska sinä et hyväksy sellaista elämää, mutta sinä et onneksi saa päättää miten vanhempasi elävät.
Minä olen eri mieltä. Tosi moniko Suomessa elää yli varojensa ja ryyppää jatkuvalla syötöllä?
Et voi tehdä muuta kuin puhua järkeä. He vastaavat itse omasta elämästään. Voi olla, että ymmärtävät vasta sitten kun terveys menee.
Miksi teet ongelmia sellaisista asioista jotka selkeästi eivät ongelmia ole nähneetkään? Ottaako sinua päähän kun vanhempasi nauttivat elämästä?
Oletko joku uskovainen!? Anna vanhempiesi juoda alkoholipitoisia juomia ja hoitaa työnsä kunnialla, heillä ei selvästikään ole asian kanssa ongelmia.