Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada 12 v. huolehtimaan hygieniastaan?

Vierailija
02.04.2014 |

On aivan mahdoton. Olen tullut siihen tulokseen, että hän on Ronja Ryövärintyttären sukulaisia, inhoaa peseytymistä.

Saattaa mennä suihkuun, mutta ei pese itseään. Tai jos pesee, niin pesee huonosti. Ja deodorantista pitää tapella AINA.

Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla, mikään ei auta. Ja ihan pienestä pitäen ollaan opetettu noita asioita.

Mä kävin hänen kanssaan pitkän aikaa suihkussa ja pesin hiuksia, mutta sitten alkoi murrosikää tulemaan ja aivan järjetön huuto ja meteli, jos yritinkään pestä hiuksia.

Hänen kaksi vanhempaa sisarustaan on osannut aina huolehtia hygieniastaan, joten kasvatuksestakaan ei voi olla kiinni.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoa nuorelle tärkeisiin asioihin - kavereihin. Kysy käykö kaverit suihkussa, mitä kaverit ajattelee haisulista jne.

Voit vihjata myös vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksesta. Voit myös ostaa hajusteettomia pesuaineita ja deodorantteja, jos nuorta häiritsee tuoksut.

Vierailija
2/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käveltiin edellisviikolla kahden miehen perässä ja ainakin toinen heistä haisi vahvasti hielle. Tyttäreni huomasi sen heti ja alkoi yökkimään ja mä sanoin, että tuollaiselta haisevat kaikki, jotka eivät peseydy kunnolla tai käytä deodoranttia. Ei mitään vaikutusta.

Olen vedonnut kavereihin, lahjonut ja vaikka mitä.

Mä itse käytän hajusteettomia deodorantteja. Tytöllä on ollut niitä sekä valikoinut useasti itse deodorantin kaupasta.

Tuntuu kuin seinän kanssa juttelisi, mutta tyttö lähtee seuraavaksi yläasteelle ja johan viimeistään siellä aletaan tuollaista haisulia kiusaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hän on hyävllä tuulella, selitä ystävällisesti, miksi hygieniasta on tärkeä huolehtia, että alkaa haisemaan ja kutisemaan ja kaveritkin voi huomata hajun ja että teininä alkaa eri tavoin hikoilemaan + kuukautisasiat ja hygienia niiden aikana jne.

Sitten vaan teet selväksi, että pesulla käydään säännöllisesti ja piste. Siitä ei neuvotella. Viet suihkuun. Jos ei peseydy siellä aina, valvot siinä vieressä, että peseytyy.

Tarvittaessa otat jonkun hänelle kivan asian ehdoksi peseytymiselle. Niin, että peliaikaa saa, jos pesuista ei tarvitse riidellä tai mikä ikinä onkaan se asia, joka häneen vetoaa.

Vierailija
4/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma 11-vuotiaan tytön kanssa. Eikä auta kavereihin vetoamiset eikä mitkään itsevalitsemat tai hajusteettomat dödöt. Tukka näyttää aina rasvaiselta, koska se täytyisi pestä joka toinen päivä ja hyvä, jos kerran-pari viikossa saan tytön pesemään tukkansa :(

Vierailija
5/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä oikein järjestänyt kahden keskistä aikaa tuon tyttäreni kanssa. Ollaan pidetty hauskaa ja juteltu kaikesta. Silloin tuntuu kuin hän ymmärtäisi ja olen aivan varma, että alkaa peseytymään kunnolla, mutta ei kuitenkaan ala.

Tätä on kestänyt jo jonkun aikaa ja aikoinaan seisoinkin suihkussa tai pesin hänet itse, mutta kun sitä ikää alkaa jo olemaan ja murrosikä näkymään ja kun itse ajattelen, että mun äiti olis kytännyt kuin natsi mua suihkussa tai tullut jopa pesemään mun kainalot, niin sehän olisi jättänyt muhun pysyvät traumat. Siksi en enää tunge väkisin hänen kanssaaan suihkuun (saunassa toki käydään VÄLILLÄ samaan aikaan), mutta vahdin että menee sinne suihkuun.

Olen jopa lahjonut häntä peseytymään, mutta se toimi vain hetken.

ap

Vierailija
6/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen täytyy olla jokin vaihe. Meillä 2 vanhinta on jo täysi-ikäisiä, muistelen että yhtäkkiä alkoi se jumalaton vedellä lotraaminen, sai oikein olla kieltelemässä, ettei tuhlaisi niin hirveästi vettä. Nyt meidän nuorin on 14 vee poika ja taitaa olla näillä hetkillä se, kun haisuli muuttuu vedellä lotraajaksi. Dödöstä yritän muistuttaa, muuten se tahtoo unohtua. Ja olen ihan selkeästi sanonut, että joku täällä haisee hieltä... ja että tyynyliina tai pipo haisee likaisilta hiuksilta. Vanhemmat sisarukset sanoo saman tosi karkeaan tyyliin, eivät todellakaan hienotunteisina pidättele sanojaan. Mutta ongelma sekin, että tuon ikäinen hikoilee niin järjettömästi, että mikään pesu ei riitä, kun aina on uudestaan hikinen ja haisee.

Vierailija
7/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, vahingossa alapeukutin viestiä 5!

Vierailija
8/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on vain vaihe, sitä on vain kestänyt jo luvattoman pitkään.

Ei meilläkään sisarukset ole aina suhtautuneet niin hyvin häneen, joten hän kyllä oikeasti tietää haisevansa.

Tyttö ei mun mielestä hikoile edes paljon, hän vain haisee hielle. Ja tietysti haisee, jos ei millään pysty pesemään itseään kunnolla ja deodoranttikin unohtuu aina kun mahdollista. Niin ja kun peset ne kainolot huonosti, niin deodoranttikin haisee jo hielle eli ihan muutama niitäkin ostettu.

ap

Vierailija
9/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, meillä lähes samanlainen tapaus, mutta tyttö on jo 15 v jolloin todellakin jo alkaa haista jos ei peseydy. Edistystä on tapahtunut siinä, että hän kyllä käy nykyään joka ilta suihkussa ja pesee tukan jokatoinen päivä, mutta ei käytä dödöä. Vaihtaa vaatteet vain jos käsken vaihtaa. Pahinta oli, kun huomasin, ettei vaihda pikkareita joka päivä, niitä oli likapyykissä ihan liian harvoin... siis 15-vuotiasta pitää muistuttaa vaihtamaan alushousut!!! Ei myöskään ole turhan tarkka rehottavista karvoista, koulussa oli uintia liikuntatunnilla ja silloin pakotin ajelemaan kainalot ja sääret. Tarviiko edes mainita ettei tyttö myöskään meikkaa eikä laita tukkaansa koskaan.

Vierailija
10/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä ongelmapeseytyjät pesty taaperosta tai vauvasta alkaen joka ilta? Jos ei, ongelma alkaa sieltä asti.

Olkaa kaukaa viisaita ja opettakaa lapsille alusta lähtien miten ihanaa on iltaisin mennä lämpimään suihkuun ja rentoutuneena puhtaiden lakanoiden väliin nukkumaan. Iltapesua ei kannata markkinoida pakkona vaan miellyttävänä päivän päätöksenä.

Vierailija
11/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 14:25"]

Onko nämä ongelmapeseytyjät pesty taaperosta tai vauvasta alkaen joka ilta? Jos ei, ongelma alkaa sieltä asti.

Olkaa kaukaa viisaita ja opettakaa lapsille alusta lähtien miten ihanaa on iltaisin mennä lämpimään suihkuun ja rentoutuneena puhtaiden lakanoiden väliin nukkumaan. Iltapesua ei kannata markkinoida pakkona vaan miellyttävänä päivän päätöksenä.

[/quote]

Mun mielestä kyllä varsinkin vauvan, mutta myös taaperon, peseminen joka ilta ei ole todellakaan tarpeellista. 

Vierailija
12/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 on pessyt omat lapsensa vauvasta lähtien, samoin oli kotiperheessäni tapana 70-luvulla. Kaikilla on yhä aikuisena tapana pitää hyvää huolta puhtaudestaan ja peseytyä joka päivä. Ei ole tarvinnut kinastella pienten eikä teinien kanssa aiheesta.

Siksi suosittelen vauvojen ja taaperoiden kylvettämistä kaikille, joilla ei erityisesti jokin sairaus estä peseytymästä.

Vierailija
13/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs se dödön käyttö? Sitä ei vauvoille eikä taaperoille laiteta... miten voi olla niin vaikeeta sutasta sitä kainaloon.

Vierailija
14/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä 10 ollut tuo tilanne vuosia?

Miten kavereiden? Onko heitä vai ovatko kaikonneet?

Pojilta tuollaista käytöstä ymmärtää joten kuten, mutta että tytöt. Luulisi, että he haluaisivat mieluummin tuoksua jollekin hyvälle kuin pahalle, vaikka olisivatkin ns. poikatyttöjä.

Kaikista pahinta tässä on se, että kun tytöt tulevat tiettyyn ikään, niin vaalivat yksityisyyttään kuin kansallisaarretta. Koita siinä sitten huolehtia, että toinen tekee kaikki tarvittavat asiat. Ei millään jaksaisi tapella joka päivä samoista asioista, jotka useimmilla ihmisillä kuuluvat normaaleihin rutiineihin ja ovat itsestäänselvyyksiä.

Kiva kuulla, että teillä on tapahtunut edistystä edes jonkin verran.

ap

Vierailija
15/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 14:32"]

Pojilta tuollaista käytöstä ymmärtää joten kuten, mutta että tytöt. 

ap

[/quote]

Miksi? Miksi pojat saa olla likaisia, mutta tytöt ei?

Vierailija
16/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin, kun itse noin 13-vuotiaana muutuin juurikin tuosta "kerran viikkoon suihku" -tyypistä joka päivä käyväksi. Eipä tuohon mikään paljoa auta, älä ainakaan tunge sinne suihkuun mukaan. Voit sanoa että oikeasti haisee pahalle ja vaikuttaa kaverisuhteisiin. Tajuaa itse aikanaan.

Vierailija
17/17 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mä olen ajatellut, etten enää voi tunkea suihkuun mukaan. 

No, jatkan samaa linjaa ja toivon, että tyttö tulee jossain vaiheessa järkiinsä. =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi