Mistä laiskuus johtuu?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa yhtä laiskuutta, vaan tekojen niin sanottu kirjo, joihin on pureuduttava.
Sama asia voi tuntua kivalta kotona, muttei työpaikalla.
Esimerkki: en ole koskaan laiska kotona, kun on kyse siivoamisesta, mutta töissä siivoan vain pakon edessä.
Niin eli työssä siivoaminen tuntuu turhemmalta.
Ap
Riiippuu esim älykkyydestä, ihhmisen fyysisestä kooosta, auktoriteeettivallasta, huumorintajusta, kyvyyystä selviytyä vähälllä jnee.
Kyllä on olemassa yksi laiskuus. Minä olen yhtä laiska töissä ja kotona. Kaikessa.
Sälytän aina kaiken muille.
Luonteesta tai sairauksista. Sama kun pakottaisi introvertin olemaan ekstrovertti jos käskeen laiskaa reipastumaan. Se ei vaan tule päivän voi huhkia kuin hullu mutta ei sitä iänkaiken jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Riiippuu esim älykkyydestä, ihhmisen fyysisestä kooosta, auktoriteeettivallasta, huumorintajusta, kyvyyystä selviytyä vähälllä jnee.
Mä oleeen elänytt esiim jatkuvasssa masennnuksessa jastresssiissä ainakin 2/3 osaa elämästä.
Tänään laiskottelin sängyssä yhteen asti. Tunnissa tein kotityöt. Minulla laiskuus johtuu siitä, ettei ole paljon hommia eikä kiinnosta puunata kaappeja yms. Jouluksi toki siivoan hyvin ja vaihdan verhot ja maton sekä laitan tähdet ikkunoihin.
Kuka oikeasti edes haluaisi olla laiska. Minä ainakin haluaisin olla energinen aina virtaa täynnä uusiin haasteisiin mutta lähinnä mietin hyvin tarkkaan mihin vähät energiani käytän ja onko se kannattavaa.
Vähäinen energiataso, kuormittuneisuus, heikko vireystaso, korkea motivaatiokynnys.
En ole laiska vaan ahkeruusrajoitteinen.
Ihan biologiaa että ihminen säästää energiaa.
Pyrin kaikissa toiminnoissani energiankäyttöminimiin. Nytkin olen virransäästöohjelma päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vähäinen energiataso, kuormittuneisuus, heikko vireystaso, korkea motivaatiokynnys.
Mulla nämä just on ne syyt, miksi olen laiska! Ei ole energiaa yhtään mihinkään. Väsyn tosi pienestä. Esim. täydet 8 tuntia päivässä töissä on kidutusta. Siis oikeasti, olen täysin poikki aina työpäivän jälkeen, ihan sama minkälaista hommaa olen tehnyt.
Toisaalta myöskään kovin moni asia ei minua kiinnosta. En esimerkiksi lähde katsomaan elokuvaa leffateatteriin, jollei se kyseinen elokuva kiinnosta minua erityisen paljon. En jaksa panostaa ruoanlaittoon, koska sehän on vain "polttoainetta". Ruoanlaitto pitkän kaavan mukaan tuntuu siltä kuin muotoilisi huolellisesti astioita savesta ja sitten paiskoisi ne valmiit astiat rikki. Mitä järkeä nähdä kaikki se vaiva?
Syitä on monia. Itse en halua tehdä turhaa työtä jos saman asian voi tehdä helpomminkin. Väitän, että se on myös älykkyyttä.
Laiskuus on eri asia kuin väsymys.
Moni syyttää itseään laiskuudesta, kunnes myöhemmin saa tietää olevansa vakavasti sairas ja sen takia väsynyt. Tosi usein sairaat ihmiset kertovat noin haastatteluissa.
Toisaalta taas jos joku jaksaa aina tehdä hauskoja asioita, mutta ikävät ja tylsät tehtävät kasaantuvat, kyse on varmaan laiskuudesta eikä väsymyksestä.
Laiskuudessa olennaista on tottuminen siihen, ettei itse tarvitse nähdä vaivaa (vaan joku toinen tekee) sekä varmaan usein motivaation heikkous. Ensin mainittu ongelma eli huono tottumus täytyy vain väkisin muuttaa, ajan myötä uusi elämä alkaa tuntua luontevalta. Motivaatio-ongelma on hankalampi, se voi liittyä elämän mielekkyyden kyseenalaistamiseen ja kokemukseen, ettei vaivannäölläkään voi saada parempaa elämää itselleen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Laiskuus on virus joka tarttuu uudestaan. Siihen ei synny vastustuskykyä.
Laiskojen lapset usein saa tartunnan ja joskus käy niin että laiska tartuttaa ahkeran perheen lapset ja tartunta siirtyy ahkeriin vanhempiin.
Suomessa pohjoisen ilmaston ansiosta laiskuusvirus ei ole niin menestyksekäs kuin etelässä on.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti edes haluaisi olla laiska. Minä ainakin haluaisin olla energinen aina virtaa täynnä uusiin haasteisiin
Minusta tuo taas kuulostaa todella rasittavalta duracellpupumeiningiltä. Olen mieluummin laiska kuin menossa koko ajan.
Voiko olla geeni virhe? Meidänkin suvussa paljon laiskoja.
Ei ole olemassa yhtä laiskuutta, vaan tekojen niin sanottu kirjo, joihin on pureuduttava.
Sama asia voi tuntua kivalta kotona, muttei työpaikalla.
Esimerkki: en ole koskaan laiska kotona, kun on kyse siivoamisesta, mutta töissä siivoan vain pakon edessä.