Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esiteini 13v - jos ei saa tahtoaan läpi, raivoaa tai tekee jotain muuta haittaa ja kiusaa

Vierailija
26.11.2020 |

Esiteinin kanssa on mennyt täysin hermot. Jos haluaa laittaa kouluun paidan no on pyykkikorissa likaisena, enkä anna ottaa psyykkistä ja laittaa tahraista, likaista ja märkää paitaa, sanoo ettei aio mennä kouluun ja on monet kerrat tehnyt, että istuu sohvalla kunnes on pahasti myöhässä. Ilmoitin koulullekin mistä myöhästymiset johtuu.

Jos ei saa pelata, hyppii sohvalla niin, että sohva meni rikki.

Vastaavia temppuja koko ajan.

Emme anna silti periksi, että saisi tahtonsa läpi.

Onko muilla vastaavaa?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me jouduttiin laittamaan lapsi nuorisokotiin kesäksi.

Isäntä käveli yläkertaan tomerana ja totesi että älylaitteet lähtee ja pädit lähtee nyt jäähylle. Otti ne ja lähti pois huoneesta, niin teini potkaisi kintulle ja otti laitteet takaisin. Hän oli kuulemma tienannut ne kesätöissä ihan itse omilla rahoillaan.

Isäntä raahautui sitten alakertaan ja soitti hälyytysnumeron ja meni ensiapuun. Lähettivät takaisin kun oli vain iso mustelma reidessä. Ajatteli myös soittaa poliisit paikalla pahoinpitelystä. Minä sitten toppuuttelin, että mitä nyt naapuritkin sanoo. Asutaan rivarissa.

Syynä epäily tupakan poltosta takapihalla ja poikaystävän salailusta. Nuorempi sisar oli nähnyt asian ja ilmoittanut meille.

Isäntä sitten lähtee kolkuttelemaan taas ovea kovalla äänellä ja edellistä tomerampana, niin teini ilmoitti että hakee turvakotiin, kun olemme niin hulluja ja nipoja. Oli soittanut jo apua tarjovaan puhelimeen.

Tästä syystä hän myös on katkera, kun jäi sen kesän kesätyöpaikka kesken ja tulotasot tippuivat.

Hän oli jo niin itsenäinen 16 vuotiaana.

Olkaa tyytyväisiä että teidän lapset osaa käyttäytä edes jotenkuten. Meidän ei osanut.

On tainnut tulla isännän sukuun.

Nyt on aikuinen ja osaa käyttäytyä hyvin. Tällainen muisto minulla tuli kamalasta teini-iästä puhuttaessa!

Sekopäitä olette, en ihmettele jos lapsi ei ole tekemisissä kanssanne.

Vierailija
22/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vielä aikaisempaa viestiä selventämään. Jos teinillä nyt on vaikka 5 erilaista paitaa sininen, punainen, valkoinen, harmaa ja musta, jotka äiti on valinnut ja kaikkia pitäisi käyttää, mutta teini pitää vain mustasta ja haluaisi käyttää vain mustaa niin miksi teinille ei olisi voinut vain hankkia 5 mustaa paitaa? Toimimalla näin olisi säästynyt paljoilta riidoilta, turhalta tavaralta ja teinillä olisi riittävästi mieluisia vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen osaa pistää likaiset vaatteet koneeseen ja koneen päälle. Ja taas on puhtaita kuteita.

Oikeesti kasvattakaa niitä lapsia. Yrittäkää edes.

Vierailija
24/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu ettei lapset osaa käyttäytyä? Millaiset ovat esimerkit nuorilla? Johtuuko kaikki vaan "kaveripiiristä"? Enpä usko. Lapsi voi itsekkin paremmin kun hänelle opetetaan jo pienestä pitäen käyttäytymis säännöt ja se että mikä on oikein ja mikä väärin. Ketkä siinä perheessä on auktoriteettejä?? Eikös ne ole ne vanhemmat, edelleenkin. Kyllä lapset ja nuoret hyppii silmille jos niitten antaa niin tehdä.

Vierailija
25/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini ei siis saisi enempää vaatteita, vaikka kaikki olisivatkin samanlaisia. Eiköhän olisi tärkeintä, että vaatteet olisivat mieluisia,kunhan ovat sopivia, asiallisia, tarpeeksi peittäviä jne., eivätkä liian kalliita? Miksi esim. kaikki sukat, alusvaatteet ja aluspaidat, edulliset perusvaatteet eivät saisi olla samaa suosikkiväriä tai perusväri, jos se helpottaa elämää?

Vierailija
26/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatteko teinien olla sellaisissa vaatteissa missä haluavat? Esim. talvella tuulitakissa ja ilman hanskoja?

Ja mitenhän tämän estäisi? Kävelemällä 24/7 vieressä? Pikkusen vaikeaa esim niissä perheissä, joissa vanhemmilla on työpaikat. Jos ei itse tajua, että liian vähissä vaatteissa tulee talvella ulkona Suomessa kylmä, sanoisin, että kyse on sitten luonnonvalinnasta. Yleensä kyllä siperia on opettanut...

Vierailija
27/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu ettei lapset osaa käyttäytyä? Millaiset ovat esimerkit nuorilla? Johtuuko kaikki vaan "kaveripiiristä"? Enpä usko. Lapsi voi itsekkin paremmin kun hänelle opetetaan jo pienestä pitäen käyttäytymis säännöt ja se että mikä on oikein ja mikä väärin. Ketkä siinä perheessä on auktoriteettejä?? Eikös ne ole ne vanhemmat, edelleenkin. Kyllä lapset ja nuoret hyppii silmille jos niitten antaa niin tehdä.

Opetetaan säännöt joo, mutta mikä takaa että lapsi haluaa noudattaa niitä opetuksia?

Vierailija
28/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tuo, että lähtee talvikeliin ohuilla vaatteilla ja kesälenkkareilla?

Vierailija
29/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat on rakkautta, mutta järki käteen siinäkin. Ei ole koskaan ymmärtänyt pelien järjetöntä rajoittamista. Pelata saa, mutta muutakin elämää pitää olla ja osallistua välillä perheen juttuihin. Vaatteitakin saa käyttää miten haluaa. Kyllä ne kaverit huomauttaa, jos pukeutuu miten sattuu.

Monet teinit myös kokeilee. Kun antaa olla rauhassa niin tekevätkin toisin. Kokemusta on. Vanhin on nyt 19 v ja pelannut on 10-15 vuoden iässä melkoiset määrät. Kun sai mopon niin loppui pelit. Nyt nauraa ja ihmettelee, että tulikin pelattua paljon.

Välit nuoreen luodaan osallistumalla lapsen elämään ja sillä, että ollaan kiinnostuneita lapselle tärkeistä asioista. Ei kieltämällä ja käskemällä tekemään mitä vanhemmat haluaa saa nuoren luottamusta. Tulee taistelu.

Vierailija
30/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en yleistä eihän kaikki aina samanlaisia ole.Moni sanoo tyttölapset on pahimpia teininä.Pojat helpompia.Voin yhtyä heihin kyllä elämän karmeimmat vuodet.Niiden ikävyyksien,turhien tappeluiden määrää,oven läimimistä.Kerran piti katoamusilmoituskin tehdä poliisille,etelästä pojan luo ouluun.Kiukkuu kun muut saa mä en.Juominen nuoremmal alko 13v joka viikonloppu,kun muutkin..no nyt kunnon nainen onneksi.Parisuhtees ja elämä hyvässä jamassa sama toisella.Olen hyvin onnellinen sisarustenkin lapset kunnon kansalaisia.Mutta nuo vuodet kun muistelee ne oli rankkoja..

Vierailija
31/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta se pesemään pyykkiä niin saa itteensä syyttää jos paita on likaisena.

Vierailija
32/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voisi miettiä, miltä tuntuu, kun joku tulee järjettömästi vaatimaan jotain millä ei ole oikeasti mitään väliä. "Tuohon paitaan et pukeudu. Et saa pelata, kun pitää lukea kirjaa. Et tee noin, kun teet mitä minä haluan." Kuinka moni suostuisi? Antakaa teinille tilaa. Antakaa osallistua omien asioiden päättämiseen esim vaatteet. Antakaa oppia elämää.

Vierailija
33/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, teinitkin ovat erilaisia. Se mikä toimii toisella ei toimi välttämättä jollain muulla. Esikoispoikani on aina ollut helppo ja rento tyyppi. Ei häntä ole tarvinnut edes erityisemmin kasvattaa, vaan hän on ollut aina muut huomioon ottavainen ja kiltti. Tyttären kanssa sitten onkin väännetty senkin edestä. Olen joutunut valitsemaan taisteluni jo hyvin varhaisessa vaiheessa oman mielenterveyteni ja minkäänlaisen sovun perheessä säilyttääkseni. Täytyy huomioida sekin, että erittäin omaehtoisen lapsen kanssa ehdottomuus johtaa helposti siihen, että vääntöä, riitaa ja pahaa mieltä on KOKO ajan, ellei vanhempi osaa välillä hellittää.

Vierailija
34/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä tätä, miksi teini ei edes saisi valita vaatteidensa väriä. Jos tarjolla olisi samoja perusvaatteita useassa eri värissä, niin miksi ei saisi käyttää mustia, vaan pitäisi käyttää valkoista tai jotain räikeää kun äiti käskee. Itse en olisi saanut käyttää mustia vaatteita, enkä varsinkaan mustia alusvaatteita. Noh, sitten heti täysi-ikäisenä rupesin ostamaan lähes pelkästään mustaa ja tämänkin äiti yritti estää. Nykyään minulla on oikeastaan pelkkiä mustia vaatteita, koska en kestä värejä, enkä varsinkaan mitään räikeää. Nuo aiheuttavat mm. päänsärkyä. Ei nyt pienille lapsille mustaa, mutta kyllä teinin pitäisi saada käyttää asiallisia mustia vaatteita niin halutessaan ilman, että taustalla on mitään erityistä.

Toisaalta en teininä ylipäätään juuri saanut vaatteita, vaikka olisin tarvinnut jotain. Sitten äiti kuitenkin valitti minun näyttävän rähjäiseltä. Useampi talvi meni ohuessa ja rikkinäisestä kesätakissa kun äidin mielestä talvitakit o,ovat liian kalliita. Samaan aikaan itselleen kuitenkin osti ties mitä ja siskolla sai olla kallis harrastus.

Vierailija
35/35 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me jouduttiin laittamaan lapsi nuorisokotiin kesäksi.

Isäntä käveli yläkertaan tomerana ja totesi että älylaitteet lähtee ja pädit lähtee nyt jäähylle. Otti ne ja lähti pois huoneesta, niin teini potkaisi kintulle ja otti laitteet takaisin. Hän oli kuulemma tienannut ne kesätöissä ihan itse omilla rahoillaan.

Isäntä raahautui sitten alakertaan ja soitti hälyytysnumeron ja meni ensiapuun. Lähettivät takaisin kun oli vain iso mustelma reidessä. Ajatteli myös soittaa poliisit paikalla pahoinpitelystä. Minä sitten toppuuttelin, että mitä nyt naapuritkin sanoo. Asutaan rivarissa.

Syynä epäily tupakan poltosta takapihalla ja poikaystävän salailusta. Nuorempi sisar oli nähnyt asian ja ilmoittanut meille.

Isäntä sitten lähtee kolkuttelemaan taas ovea kovalla äänellä ja edellistä tomerampana, niin teini ilmoitti että hakee turvakotiin, kun olemme niin hulluja ja nipoja. Oli soittanut jo apua tarjovaan puhelimeen.

Tästä syystä hän myös on katkera, kun jäi sen kesän kesätyöpaikka kesken ja tulotasot tippuivat.

Hän oli jo niin itsenäinen 16 vuotiaana.

Olkaa tyytyväisiä että teidän lapset osaa käyttäytä edes jotenkuten. Meidän ei osanut.

On tainnut tulla isännän sukuun.

Nyt on aikuinen ja osaa käyttäytyä hyvin. Tällainen muisto minulla tuli kamalasta teini-iästä puhuttaessa!

Sekopäitä olette, en ihmettele jos lapsi ei ole tekemisissä kanssanne.

Joo naureskelin samaa luettuani tyhjäpään kirjoituksen.

Jos en tietäisi omasta nuoruudesta tuollaisia perheitä, niin pitäisin provona.

Taustalla on uskonnollisuutta ja perseistä niskaan asti seivästettyä konservatiivisuutta.

Mitäpä poikaystävät vanhemmille kuuluu kuusitoistavuotiaana???

Tupakka on alaikäisiltä kielletty, mutta ei tuollaisesta pidä mitään riitaa aloittaa tai ottaa puhelimia tai läppäreitä pois.