Kuinka ahneita ihmiset voivat olla!
Meidän 9-vuotias meni sunnuntaina yhden toisen perheen kyydillä turnaukseen, kun kumpikaan meistä vanhemmista ei millään päässyt häntä viemään. Soitin perheen äidille erikseen ja kysyin, onhan tämä järjestely varmasti ok. Oli ok, veimme aamulla pojan tuon perheen kotiin (eli ei tullut ylimääräisiä pysähdyksiä tai kiertoreittejä...) ja illalla jättivät matkan varrelle pojan isovanhempien kodin eteen.
Autossa perheen isä oli ruvennut pyytämään pojalta "paria kymppiä" bensamaksua! Pojalla ei ollut antaa ja sanoi antavansa myöhemmin, mutta helvetti soikoon, me ei sovittu mistään tuollaisesta! Totta, matka oli pitkähkö, mutta he tekivät sen joka tapauksessa. Puhelimessa mistään bensamaksusta ei sovittu.
Laitoin kiivaan viestin siitä, että toimittakoot mulle laskelmat meidän pojan osuudesta bensaan, eli paljonko yksi lisäihminen kasvattaa bensalaskua, sen voin siirtää tilille. Ei ole tullut vastausta...
Tuo ko. perhe on enemmän tuttu perheen tytön kautta, joka on meidän esikoisen hyvä kaveri. Kyllä minä vaan sitä olen kyyditellyt kotiin asti, enkä koskaan pyytänyt mitään bensamaksua!
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 19:37"]
Se 200 km suuntaansa ei ole mikään pikkumatka ajettavaksi, bussilla tuo olisi kalliimpaa kuin parikymppiä
[/quote]
No ei olekaan. Tuo perhe ajoi sen kuitenkin joka tapauksessa, joten syntyneet lisäkustannukset ovat ihan minimaalisia. Paljonkohan bensankulutus kasvaa, kun isossa autossa on n. 40 kiloa lisäpainoa, ei paljon mitään.
[/quote]
Ei kimppakyytiäkään makseta sen mukaan,mitä joku painaa ja tuo lisäkulua, vaan kustannukset tasataan. Kyydit voi jättää ottamatta, silloin kuski maksaa enemmän, mutta jos tulee mukaan, maksaa suhteessa, ei kilon perusteella :D
[/quote]
Siitä olisi pitänyt sopia etukäteen, eikä rueta peräämään rahoja 9-vuotiaalta! Sitä paitsi, jos ap on kuljetellut tuttavaperheen lasta omalla kustannuksellaan, niin eipä heti tulisi mieleen, ettei sama pädekään toisin päin. Orwell oli nähtävästi oikeassa, siinä, että toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset :(
[/quote]
En ottanutkaan kantaa siihen, miten asia olisi pitänyt hoitaa...
Mutta vaahdotkaa rauhassa.
Meillä on seurassa sovittu, että kyytimaksu on 20 e. Nähtävästi ap ei ole vaivautunut kuuntelemaan, kun kyydeistä sovitaan.
Meillä ei koskaan oteta muitten lapsia kyytiin. Jos ei omat vanhemmat pääse, ei tarvitse lapsenkaan lähteä. Ei se 9v niin iso ole, että yksin pärjää maailmalla, ymmrtää reissussa maksaa omat ruokansa jne.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 19:55"]
Meillä on seurassa sovittu, että kyytimaksu on 20 e. Nähtävästi ap ei ole vaivautunut kuuntelemaan, kun kyydeistä sovitaan.
[/quote]
Meininki jotenkin niin suomalainen, oikein seuratasolla tehty päätös siitä, paljonko pitää maksaa jostain kyydistä :D
No mutta mikäpä siinä, jatkakaa. Itse liikun onneksi rennompien ihmisten parissa, jossa ei olla ihan niin euron tai kahdenkaan perään.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 19:55"]Meillä on seurassa sovittu, että kyytimaksu on 20 e. Nähtävästi ap ei ole vaivautunut kuuntelemaan, kun kyydeistä sovitaan.
[/quote]
Sama. Se on huomioon ottamista. Bussit tulisi niin paljon kalliinmaksi.
Ei se varmaan bensan kulutusta ole kasvattanut mutta kyllä meillä on yleensä ollut tapana tarjota pieni korvaus (oma-alotteisesti) mistä tahansa pidemmästä kyydistä. Samoin meille on aina tarjottu. Aniharvoin on kukaan kylläkään sitä rahaa ottanut vastaan mutta johtunee varmasti siitä, että kilsat tasaantu aika hyvin perheiden kesken.
Tosi tökeröä kyllä lapselta alkaa mitään pummimaan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 19:57"]
[/quote]
Meininki jotenkin niin suomalainen, oikein seuratasolla tehty päätös siitä, paljonko pitää maksaa jostain kyydistä :D
No mutta mikäpä siinä, jatkakaa. Itse liikun onneksi rennompien ihmisten parissa, jossa ei olla ihan niin euron tai kahdenkaan perään.
[/quote]
Aika moni on kuin ap eli ei viitsi itse olla mukana lapsensa harrastuksessa vaan olettaa, että aina joku muu vie kisapaikalle ja palauttaa mummolaan, ettei ap itse menettäisi tärkeää omaa aikaansa. Seurassa tehtiin selväksi, että jos ei vanhemmat kuskaa, ei kuskaa ilmaiseksi kukaan muukaan vaan se maksu on 20 e kerta. Sillä karsitaan vapaamatkustajaäidit, joilla on aina menoja, kun pitäisi olla osallistumassa.
Meillä ideana on reilu peli, myös vanhemmilla. Jos ei siihen sopeudu, voi mennä muihin seuroihin. Ap:n lapselle sanottaisiin aika äkkiä, että ei tullut valituksi kisajoukkoeeseen. Harkoissa voi olla mukana, kisoissa ei.
Kahta harrastavaa lasta kavereineen vuosia kuskanneena ainoastaan yhden kerran olen joutunut tuollaisen maksunvaadinnan kohteeksi ja kyseessä oli yhden tytön isoisä, vähän kohtuuttomalta tuntui myös.
Kyseessä kun oli tavallaan palkka isoisälle lauantaipäivästä, kyytivuorot oli sovittu ja vaihto ei onnistunut, isoisä sitten suostui viettämään rahaa vastaan, tuntui pahalta myös tuon tytön puolesta isoisää ei hänen harrastuksena kiinnostanut kuin 100€ maksusta.
[/quote]
Meinaatko, että koko Suomessa ei ole kun yksi yhden lajin turnaus koko vkl ja se on juuri sama seura, kun sinulla? Sieltä se 200kilometriäkin nähtävästi tulee, jota ap ei ole maininnut sanallakaan.
Jos ao on kuskannut ilmaiseksi ko perheen lasta, niin eiköhän tämä olisi ollut ihan aiheellista olla takaisinmaksu. Muutenkin, järkyttävää kysellä sitä rahaa lapselta itseltään! Aikuisten asiat aikuisten kesken!
Sehän on kirjoittamaton sääntö, että harrastusmatkoilla lasten kavereilta ei pyydetä maksua bensakuluista. Ihan peruskohteliaisuutta.
Mun poika joskus harrasti jalkapalloa ja eräs pojan kaverin perhe kiemurteli vaikeena, kun pelkäsivät et kyytiä pyydettiin. No ei pyydetty vaikka heidän poika on majaillut meillä ja käyttäytynyt erittäin huonosti ja syönyt meillä.
Nykyään meillä on autoa ja poika harrastanut jo monta vuotta kilpauintia ja omalla autolla kuljetaan.
Apua annetaan nykyään vain vastavuoroisille ihmisille ja katsotaan ettei nämä kusipäiset perheet hyödy meistä mitään.
Ap minä sinua unohtaisin koko perheen kokonaan. Todella törkeetä pyytää bensarahaa lapselta.
Velivainaja tapasi sanoa: Ahneella on paskainen loppu. Perse pystyssä maantien ojassa.
[/quote]
No luulisi, että olisivat ap:n autossa ilmaiseksi istuneet edes kysyneet, etkö ota tätä 20euroo? Tai mitä maksaa? Fiksut vanhemmat laittaa lapsen mukaan sovitun rahan, jonka pyytävät antamaan kyyditsijälle. Mä soittaisin jopa perään, onko kuski saanut rahan.
Niin ja eikös ap ollutkin tämän perheen tyttöä kuskannut ihan ilmaiseksi ja ihan kotiovelle asti? Meillä ainakin poika joka on vähän ujo olisi hätääntynyt kun ei olisi ollut sitä pyydettyä rahaa antaa eli eiköhän nuo raha-asiat sovita aikuisten kesken jos on tarpeen!