Akillesjänne yhtäkkiä kipeä ja tuntuu narisevalta
Mistä voisi johtua? Tänään kaupungilla kävellessäni alkoi sattua hirveästi, luulin että oli kantapäähän tullut rakko. Mitään näkyvää ei ole, mutta todella kipeä kun painaa akillesjänteen kohdalta ja kahdella sormella tunnustellessa tuntuu narinaa (mitään ei kuulu). Mistä voisi johtua?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Paljasjalkakenkä ei ole mikään kaikille sopiva optimaali. Jos kävelet pitkään täysin korottomalla, ohutpohjaisella kengällä ja sinulla on pienikin askellusvirhe, ei ole mikään ihme, että akillesjänne ylirasittuu. Nyt vain äkkiä lepoa sille jänteelle, ennen kuin vaiva kroonistuu. Sukat jalkaan, vaimennetummat kengät ainakin hetkeksi käyttöön, tarvittaessa tulehduskipulääkekuuri. Ja kun kipu on ohi, ala treenata säären ja pohjeen lihaksia.
Jännä, miten on kolme vuotta tullut tepasteltua pj-kengillä täysin ilman ongelmia ja kipuja ja nyt vasta tuli kipeäksi toisen jalan jänne. Lepokuuri kyllä paikallaan jalalle. Laitoin Hirudoid Fortea yöksi kipukohtaan ja on lieventänyt pahimmat kivut pois. Narisee kyllä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkikengissä on se korotettu kanta nimenomaan siksi, että se suojelee akillesjännevaivoilta. Nyt ne paljasjalkakengät pois.
Suojaa vammoilta, eli estävät nilkan luonnollisen taipumisen sekä lyhentävät akillesjännettä entisestään? Ei kiitos. Normilenkkareista mulla jalat kipeiksi tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastatko jotain liikuntaa säännöllisesti? ja onko ylipainoa?
Olen täysin normaalipainoinen, 163cm/53kg. Kotijumppaa sekä satunnaisesti lenkkeilyä.
Et ole täysin normipainoinen vaan alipainorajallasi. Jätitkö kunnolla syömättä? Silloin ei jänteet saa ravintoja ja jos vielä hyppäät koko ajan jaloilla pitkiä niin joku kohtahan se rämähtää.
Vierailija kirjoitti:
Onko paljasjalkakenkäily aloitettu hiljattain? Kenkiin on hyvä totutella rauhassa. Tai oletko hiljattain rasittanut itseäsi liikunnalla enemmän kuin normaalisti? Itsellänikin oireet tulivat lepopäivänä yhtäkkiä.
Olen pj-kenkiä käyttänyt kolme vuotta. Eilen kyllä oli sellainen juoksentelupäivä, kun piti koko ajan eri paikkoihin kävellä. Ehkä siitä rasittui? Pakko olla joku virhe mun askelluksessa...
Vierailija kirjoitti:
Nestori k kirjoitti:
Akilles-jänteen jännetuppi tulehtunut ja turvonnut, kiristää!
Miten tätä voi hoitaa, muuten kuin venyttämällä? Vai saako sitä edes venyttää jos on mahdollisesti tulehtunut?
Itse koin saman kun aloin treenata ensimmäiselle maratonille liian ohutpohjaisilla tennistossuilla ja liian kovasti.
Nilkat turposivat niin etteivät kengät mahtuneet jalkoihin 😖. Itse hodin sen pelkällä levolla ja sairaslomalla. Jotain kenkälankin tehoista Mobilatia taisin käyttää. Kipua ja turvotusa kesti muutaman viikon.
Nykyään käytän vastaaviin vaivoihin tehokkampaa Voltaren Forte 23,2 mg/g geeliä! Kokeile! Ja rakkoihin Compeed-laastaria!
Nyt on 39 maratonia takana ja kaikki muutkin vaivat ja tuskat on koettu 🥵🤮!
Fysioterapeutille! Itse sain kuntoutusohjeita sieltä ja lääkäriltä tulehduskipulääkkeet. Hidastahan se parantuminen oli, taisi vuosi mennä, ennen kuin oireet lakkasivat kokonaan ja pystyi liikkumaan huolettomammin. Normaaliksi jänne ei palautunut enää, vaan on paksumpi, joustamattomampi ja ilmeisesti arpinen.
Ei ole antibioottikuuria päällä, eikä itse asiassa ei ole koskaan ollut.