Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vasten tahtoaan lapsettomat - apua kaivataan!

Vierailija
25.11.2020 |

Olen raskauteni loppupuolella ja odotan esikoistani. Raskaus on hyvin toivottu, minulla ja miehellä oli taustalla useita asioita, jotka heikensivät raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. Raskaus alkoi ihmeeksemme melko nopeasti, vaikka olimme varautuneet jopa vuosien yrittämiseen. En puhunut ääneen näistä haasteista perheenlisäykseen liittyen, emmekä kertoneet yrittämisestä muille. En ole hehkuttanut raskautta ääneen ja olen yrittänyt puhua aiheesta mahdollisimman vähän. Tiedostan, että raskaus ei ole itsestäänselvyys ja suhtaudun tähän nöyrästi.

Raskauteni tuli yllätyksenä eräälle kaverilleni. Hän järkyttyi raskausuutisesta ja jätti yhteydenpidon hetkeksi raskaudesta kuullessaan. Epäilen, että kaverini kärsii lapsettomuudesta, vaikka hän ei ole sanonut asiaa ääneen. Raskauteni on ollut kaverilleni vaikea paikka. Kaverini on lapsirakas, hän ollut naimisissa muutamia vuosia ja perhe on kuulunut hänen omien sanojensa mukaan tulevaisuuden suunnitelmiin "sitten joskus".

Jo useamman kuukauden ajan kaveri on kuulumisistaan kertoessaan ottanut menkkansa puheeksi, vaikka en todellakaan kysele noin henkilökohtaisia koskaan. Siis tyyliin "Mulla on ollut ihan mukava marraskuu. Töissä on ollut mielekkäitä tehtäviä ja viime viikonloppuna käytiin äidin kanssa Tampereella teatterissa. Ylihuomenna lähdetään miehen kanssa illaksi syömään ja ulos. Mun menkat alkoi eilen, ihan kiva mennä lasillisille miehen kanssa." Johtuuko tuo menkoista puhuminen siitä, että hän yrittää puhua mahdollisesta lapsettomuudesta? Miten noihin menkkakommentteihin kannattaisi suhtautua/mitä sanoa? Jos olet itse lapseton vasten tahtoasi, miten toivoisit kaverisi tukevan sinua (jos et itse uskaltaisi/haluaisi ottaa lapsettomuutta esille itse)? Haluaisin kohdata kaverini mahdollisimman empaattisesti.

Ap

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaverisi on pitkään kärsinyt lapsettomuudesta, ja sen aiheuttamat tuntemukset ovat sitä tasoa, että läheisten ihmisten raskausuutiset ahdistavat, voi olla ettet voi tehdä mitään helpottaakseen hänen oloaaan, ainakaan kun itse olet raskaana. Mulla oli itsellä useamman vuoden tuskailua lapsettomuuden kanssa ennen kuin onnistunut raskaus sattui kohdalle. Tuona aikana kaikki, jotka onnistuivat siinä missä minä en, saivat aikaan primitiivisen vitutuksen ja välttelinkin osaa kavereistani. Joskus purskahdin julkisella paikalla itkuun kun kaveri esitteli minulle siskonsa vastasyntyneen vauvan valokuvaa. 

Ehkä kannattaa vaan kysyä kaverilta suoraan, että toivottavasti et koe tätä tungettelevana kysymyksenä, mutta onko teillä toiveita tai suunnitelmia lapsiin liittyen? Sillähän se selviää. Toki lapsettomuudesta jos kärsii, sieltä voi aueta sellainen tunteiden ja tuskien rojulaatikko, että et ehkä pysty ottamaan sitä vastaan.

Vierailija
2/5 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaverisi on pitkään kärsinyt lapsettomuudesta, ja sen aiheuttamat tuntemukset ovat sitä tasoa, että läheisten ihmisten raskausuutiset ahdistavat, voi olla ettet voi tehdä mitään helpottaakseen hänen oloaaan, ainakaan kun itse olet raskaana. Mulla oli itsellä useamman vuoden tuskailua lapsettomuuden kanssa ennen kuin onnistunut raskaus sattui kohdalle. Tuona aikana kaikki, jotka onnistuivat siinä missä minä en, saivat aikaan primitiivisen vitutuksen ja välttelinkin osaa kavereistani. Joskus purskahdin julkisella paikalla itkuun kun kaveri esitteli minulle siskonsa vastasyntyneen vauvan valokuvaa. 

Ehkä kannattaa vaan kysyä kaverilta suoraan, että toivottavasti et koe tätä tungettelevana kysymyksenä, mutta onko teillä toiveita tai suunnitelmia lapsiin liittyen? Sillähän se selviää. Toki lapsettomuudesta jos kärsii, sieltä voi aueta sellainen tunteiden ja tuskien rojulaatikko, että et ehkä pysty ottamaan sitä vastaan.

Mä en menis kyselee toiselta, onko perheenlisäys suunnitelmissa. Tohon on helppo vastata ei, vaikka oikeesti ois yritys päällä. Anna tyypin itse kertoa, jos haluaa. Älä painosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään pidän outona, jos toinen alkaa yllättäen puhua kuukautisistaan. :D

Vierailija
4/5 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi itse mahdollista lapsettomuutta esille. Kaverisi kyllä ottaisi, jos haluaisi puhua aiheesta. Plus voisi olla aika vaikea keskustelu, kun toinen itkisi lapsettomuuttaan ja toinen kuuntelee maha pystyssä...

Vierailija
5/5 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noi menkat sitä vaivaa jos toistuvasti ottaa aiheen esille. Ei mun ystävillä ole tapana raportoida kuukautiskierrostaan muille.