Kotiäitiyden hyvät puolet
Niin monesti kun täälläkin puhutaan siitä, että kotiäidit elävät yhteiskunnan luusereina ja laiskottelevat niin voin sanoa että näin ei ole. Ei ainakaan lähipiirissäni. Kotiäidit säästävät luontoa, tekevät yhteiskunnallisestikin tärkeitä asioita..ne eivät vain näy heti. Mutta pidemmän ajan päästä.
Tässä listaa, miksi kotiäiti on hyvä asia:
- Pienillä tuloillaan moni äiti leipoo itse, tekee ruokia. Näin lapset saavat terveellisempää, lisäaineetonta ruokaa.
- Kotiäiti harvoin ostelee kaupan hyllyiltä " turhaa" tavaraa. Moni pienellä kotihoidon tuella oleva kierrättää, ostaa kirppiksiltä kun taas työssäkäyvät ostelevat uutta ja kuluttavat hervottomasti.
- Kotiäiti hoitaa ja kasvattaa lapsensa itse, mikä tarkoittaa sitä että lasten sairastumiskierteet ovat pienempiä. Samoin lapset saavat rauhallisen lapsuuden ilman joka aamuisia pakkoherätyksiä ja kiireitä. Tällä saattaa olla vaikutusta lapsen hermostolliseen kehittymiseen kun ensivuosina lapsi saa levätä tarpeeksi.
- Kotiäiti ylläpitää monesti sellaisia ihmissuhteita mikä kiireisiltä työssäkäyviltä jää. Moni hoitaa sairaita ja vanhoja isovanhempiaan, käy ilahduttamassa heitä.
- Perheen kannalta hyvinvoiva kotiäiti on suuri ilo: Äiti on tyytyväinen siihen että SAA hoitaa lapsensa kotona ja näin ollen tyytyväisyys siirtyy omalle miehelleen. Rankka päivä voi tietysti verottaa kotiäitiäkin mutta uskon että suurimmalla osalla tämä arvovalinta tuottaa henkistä pääomaa.
- Kotiäiti harvoin jaksaa maksaa turhista juorulehdistä ja muutenkaan osallistua työpaikallaan erilaisiin juorutuokioihin. Hän keskittyy omaan elämäänsä. Moni työssäkäyvä purkaa vittuuntuneisuuttaan työkavereihinsa.
Listaa voisi jatkaa vaikka millä. Muistakaan että on olemassa siis ISO joukko kotiäitejä, jotka oikeasti tekevät lastensa ja omasta päivästään suurta ELÄMÄÄ!!!!
Kommentit (5)
- Mitään en ikinä leiponut (paitsi jouluksi) ja eineksiä söimme joskus
- Kun esikoinen oli kerhossa ja pikkuinen nukkui vaunuissa, lähdin kaupoille tuulettumaan ja kaikkea pientä tarttui mukaan: kynsilakkaa, uusi naistenlehti, paita.... Kirppiksellä en käynyt koskaan, maitopurkit ym vein keräykseen
- Tämä on totta! Kun lapset aloittivat päiväkodin alkoi flunssakausi ja aikaiset aamuherätykset.
- Ketään en koskaan nähnyt kun omat vanhemmat töissä ja appivanhemmat kuolleet, kaikki kaverit myös töissä.
- vittuuntunut ja väsynyt kotiäiti purkaa kaiken puolisoonsa ja lapsiinsa
Olin 5 vuotta kotona, töissä nyt vuoden verran. En kadu kotiin jäämistä, halusin hoitaa lapseni itse, kun he ovat pieniä ja pääasiassa nautin kotona olemisesta. Mutta pakko sanoa, että töihinpaluu on tehnyt minulle hyvää, pieni piirini on laajentunut eikä lapsen kakka ole enää päivän tärkein puheenaihe.
Vierailija:
- Pienillä tuloillaan moni äiti leipoo itse, tekee ruokia. Näin lapset saavat terveellisempää, lisäaineetonta ruokaa.
- Kotiäiti harvoin ostelee kaupan hyllyiltä " turhaa" tavaraa. Moni pienellä kotihoidon tuella oleva kierrättää, ostaa kirppiksiltä kun taas työssäkäyvät ostelevat uutta ja kuluttavat hervottomasti.
- Kotiäiti hoitaa ja kasvattaa lapsensa itse, mikä tarkoittaa sitä että lasten sairastumiskierteet ovat pienempiä. Samoin lapset saavat rauhallisen lapsuuden ilman joka aamuisia pakkoherätyksiä ja kiireitä. Tällä saattaa olla vaikutusta lapsen hermostolliseen kehittymiseen kun ensivuosina lapsi saa levätä tarpeeksi.
- Kotiäiti ylläpitää monesti sellaisia ihmissuhteita mikä kiireisiltä työssäkäyviltä jää. Moni hoitaa sairaita ja vanhoja isovanhempiaan, käy ilahduttamassa heitä.
- Perheen kannalta hyvinvoiva kotiäiti on suuri ilo: Äiti on tyytyväinen siihen että SAA hoitaa lapsensa kotona ja näin ollen tyytyväisyys siirtyy omalle miehelleen. Rankka päivä voi tietysti verottaa kotiäitiäkin mutta uskon että suurimmalla osalla tämä arvovalinta tuottaa henkistä pääomaa.
- Kotiäiti harvoin jaksaa maksaa turhista juorulehdistä ja muutenkaan osallistua työpaikallaan erilaisiin juorutuokioihin. Hän keskittyy omaan elämäänsä. Moni työssäkäyvä purkaa vittuuntuneisuuttaan työkavereihinsa.i]
En kuluttanut holtittomasti, mutta selvästi enemmän oli aikaa miettiä kaikkea mitä haluaisi kotiin, itselle, lapsille. Töissäkäyvänä hyvin harvoin tulee mentyä kauppoihin haaveilemaan ja " tuulettumaan" . Ruoka on samaa (pääasiassa itse tehtyä) niin nyt kuin silloin, ei kaikki työssäkäyvät vaan lykkää valmisruokaa pöytään. Ja lapset heräävät samaan aikaan nyt kuin ollessani kotona, ei ole sen aikaisempia aamuherätyksiä hoitoonlähtiessä, koska lapset heräävät luonnostaan niin aikaisin.
En myöskään " pura vittuuntuneisuutta työkavereihin" vaan töissä on ihan hyvä henki. Ei puhuta juorulehdistä, ei taida ketään kiinnostaa sellaiset kovin paljon. Niin ja kotiäitiaikana taisin purkaa harmistusta yksitoikkoisuudesta ja turhautumisesta aika paljon mieheen, joten ei se parisuhteellekaan ollut mitään kukoistusaikaa.
Toki olen ylpeä siitä, että sain lapsia hoidettua kotona enkä raahannut heitä heti äitiysloman loputtua hoitoon, vaikka välillä ehkä mieli olisi tehnyt, mutta enpä näkisi, että kotiäitiys olisi välttämättä mikään autuaaksitekevä asia.
Vierailija:
Niin monesti kun täälläkin puhutaan siitä, että kotiäidit elävät yhteiskunnan luusereina ja laiskottelevat niin voin sanoa että näin ei ole. Ei ainakaan lähipiirissäni. Kotiäidit säästävät luontoa, tekevät yhteiskunnallisestikin tärkeitä asioita..ne eivät vain näy heti. Mutta pidemmän ajan päästä.Tässä listaa, miksi kotiäiti on hyvä asia:
- Kotiäiti harvoin jaksaa maksaa turhista juorulehdistä ja muutenkaan osallistua työpaikallaan erilaisiin juorutuokioihin. Hän keskittyy omaan elämäänsä. Moni työssäkäyvä purkaa vittuuntuneisuuttaan työkavereihinsa.Listaa voisi jatkaa vaikka millä. Muistakaan että on olemassa siis ISO joukko kotiäitejä, jotka oikeasti tekevät lastensa ja omasta päivästään suurta ELÄMÄÄ!!!!
Ei se autuaaksi ketään teekään mutta kuten kirjoitin, minun lähipiirissäni kaikki kotiäidit todellakin ovat iloisia ja aikaansaavia ihmisiä. Kotiäitiys on meille siis valinta ja hyvä sellainen. Kotiäitinä oleminen on raskasta totta kai, mutta itse ainakin nautin siitä kun saan herätä palleroiden kanssa ja aloittaa aamut ihan meidän omalla tavalla.
t. ap joka ymmärtää myös niitä jotka menevät töihin
Tosin yksi hyvä puoli tässä kotiäitiydessä on että ei haittaa työnteko harrastuksia =DDD
minua taas kotiäitiys masentaa ja yritän lievittää masennustani shoppailemalla turhuuksia ja ostelemalla naistenlehtiä. Ihanaa päästä taas töihin!