Miksi ajat koko ajan lähellä vaikka et aio mennä ohi?
Minulla on vakkarissa yleensä esim. 80 alueella 89, mikä autollani vastaa nopeutta 84 ja satasen alueella 109, mikä vastaa nopeutta 105. Eli en ole hidastelija, jos ajan hitaammin, se johtuu siitä että joku ajaa edellä hitaammin enkä pääse ohi. Jos joku ajaa vain hiukan omaa nopeuttani hitaammin, en ohittele jos ei ole todella turvallista paikkaa ohittaa eli ohituskaista tai pitkä suora. Joskus joku tulee ahteriin kiinni ja jos koetan pykälälllä nostaa, silti pysyy kiinni. Jos hidastan, siltikään ei mennä ohi. Miksi ajatte noin? Lukekaa viesti ennen vastausta, eli minä en aja tosi hiljaa, ne vastaukset eivät nyt kuulu tähän missä valitetaan, että joku ajaa koko ajan kuuttakymppiä, kun minä en niin aja. Enkä muuten itse aja noidenkaan takapuolessa kiinni, vaan pidän väliä, sitten menen lähemmäksi ja ohitan heti kun on hyvä paikka ohittaa.
Kommentit (27)
Niitä kutsutaan persekäerpäsiksi. Ne tarvitsevat vetoapua ja tykkäävät paskan hajusta. Jos hidastaisit ja pakottaisit sellaisen ohittamaan, niiin sen jälkeen se ajaisi hitaampaa ja olisi hidastamassa sinua kun ei olisi vetoapua. Näitä on liikenteessä jonkin verran ja ne ovat välttämätön paha kuten sukupuolistaudit tai syöpä, joita vaan joutuu sietämään.
Viikonloppuna oli yksi tuollainen perskärpänen pohjoisessa ja ajoi lopulta n. 50 km takanani ajettuaan ohi, vähän ennen kuin alkoi satasen alue (pohjoisessa on satasen alueita paljon myös talvella, kun liikennemäärät ei ole isoja). Siinä se sitten hetkeksi häipyi, kunnes satasen merkin kohdalla nostin nopeuteni ja ajoi hiukka alle satasta. Ei, kuski ei ollut pappa eikä nuori nainen, vaan ihan 30-40 -vuotias mies näytti olevan nopeasti vilkaisten.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 06:23"]
Minulla on vakkarissa yleensä esim. 80 alueella 89, mikä autollani vastaa nopeutta 84 ja satasen alueella 109, mikä vastaa nopeutta 105. Eli en ole hidastelija, jos ajan hitaammin, se johtuu siitä että joku ajaa edellä hitaammin enkä pääse ohi. Jos joku ajaa vain hiukan omaa nopeuttani hitaammin, en ohittele jos ei ole todella turvallista paikkaa ohittaa eli ohituskaista tai pitkä suora. Joskus joku tulee ahteriin kiinni ja jos koetan pykälälllä nostaa, silti pysyy kiinni. Jos hidastan, siltikään ei mennä ohi. Miksi ajatte noin? Lukekaa viesti ennen vastausta, eli minä en aja tosi hiljaa, ne vastaukset eivät nyt kuulu tähän missä valitetaan, että joku ajaa koko ajan kuuttakymppiä, kun minä en niin aja. Enkä muuten itse aja noidenkaan takapuolessa kiinni, vaan pidän väliä, sitten menen lähemmäksi ja ohitan heti kun on hyvä paikka ohittaa.
[/quote]
Jossakin mättää? Niillä autoilla, millä minä olen ajanut, se todellisen nopeuden ja vakionopeussäätimeen laitetun nopeuden ero tuppaa kasvamaan mitä suurempi nopeus. Eli tuo todellisen nopeuden ja mittarin näyttämän nopeuden erotus ei todennäköisesti sullakaan ole vakio 9 km/h, vaan se on enemmän satasen nopeudessa...
Saispa takaikkunaan tekstin *älä aja liian lähellä täällä on lapsia takapenkillä*
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:03"]
[/quote]
Jossakin mättää? Niillä autoilla, millä minä olen ajanut, se todellisen nopeuden ja vakionopeussäätimeen laitetun nopeuden ero tuppaa kasvamaan mitä suurempi nopeus. Eli tuo todellisen nopeuden ja mittarin näyttämän nopeuden erotus ei todennäköisesti sullakaan ole vakio 9 km/h, vaan se on enemmän satasen nopeudessa...
[/quote]
Joo, mä sekoilin noissa nopeuksissa, mutta idea säilyy:
89 vs. 84
109 vs. 105
eivät kuulosta normaaleilta.
Mulla on yleensä
89 vs. 84
112 vs. 104
Mulla tuli aloitusviestiin ihan vaan näppäilyvirhe, navigaattorina mitattuna tuo 109 on minun autollani 103. ap.
Ajat juuri "kriittistä" nopeutta. Ohi ei mennä, koska silloin ohittajalle tulisi omasta mielestä liiallinen ylinopeus. Eli aja satasen rajoituksella 95km/h niin menevät ohi, tai 115km/h niin eivät roiku perässä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 06:28"]
Mä en tee tuota, ellen todella ole menossa ohi - mutta esim Tampere-Lahti - tiellä sitä ohitusvöliä joutuu kyllä kärkkymään aika lähellä aika pitkään, koska tie nyt vaan on niin perseesstä, että harvassa välissä ehtii ohi jos ei ole ollut aika lähellä ohitettavaa ja vastaantulijoitakin on aika paljon.
Moni taas ei muuten tajua, kuinka pitkä sen turvavälin oikeasti pitäisi olla. Eivät siis tajua ajavansa lähellä.
[/quote] Ohittaminenkin onnistuu paremmin kun ei roiku kovin lähellä, jolloin voi sopiviin ohituspaikkoihin kiihdyttää valmiksi omalla kaisltalle ennen ohitukseen lähtemistä.
Lähellä ajaminen kertoo että kuski on typerys.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:03"]
[/quote]
[/quote] Noin ehkä 70 luvun mekaanisissa mittareissa, mutta kyllä se ero nykyaitoissa voi jopa olla vakio. Kannattaa tarkistaa navigaattorinkanssa. Itse lainan satasen alueella vakkariin nopeuden 116, jolloin todellinen nopeus on 109km/h ja tähän poliisi ei vielä puutu.
Minä olen jakanut jakamisen ilosta noille perskärpäsille tuulilasin pesunestettä.. Yleensä ajavat sen verran lähellä, että saavat osansa kun antaa pissapojan laulaa. Nopeasti ottavat vähän pidemmän välin minuun...
Lapsellista? Ehkä joo, mutta onnettomuustilanteessa sekin välimatka on kultaakin kalliimpi. Minulla on yleensä kaksi alle 3-vuotiasta kyydissä enkä halua ketään tulemaan takakontista sisään.
Ajan itse reipasta vauhtia eli 80 alueella 83-86 km/h navigaattorin mukaan. Kuitenkin niin, että sää ja keliolosuhteet määräävät vauhdin eikä kiire tai vauhdin tarve.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:26"]
Minä olen jakanut jakamisen ilosta noille perskärpäsille tuulilasin pesunestettä.. Yleensä ajavat sen verran lähellä, että saavat osansa kun antaa pissapojan laulaa. Nopeasti ottavat vähän pidemmän välin minuun...
Lapsellista? Ehkä joo, mutta onnettomuustilanteessa sekin välimatka on kultaakin kalliimpi. Minulla on yleensä kaksi alle 3-vuotiasta kyydissä enkä halua ketään tulemaan takakontista sisään.
Ajan itse reipasta vauhtia eli 80 alueella 83-86 km/h navigaattorin mukaan. Kuitenkin niin, että sää ja keliolosuhteet määräävät vauhdin eikä kiire tai vauhdin tarve.
[/quote] Ja ajovalot päällä että myös valojen pesimet toimii. Mutta on niinkin idiootteja että eivät jätä tuossakaan tilanteessa lisää väliä.
Persroikkujat ovat hyvin heikkolahjaisia. He eivät koskaan vastaa näihin ketjuihin koska eivät kykene ymmärtämään olevansa henkilöitä joista puhutaan.
Heikkolahjaisuuteen viittaa myös kaikkien vihjeiden ymmärtämättömyys. Itse vilauttelen tiuhaan jarruvaloja ja pesen tuulilasia, mutta ei ne herää edes siihen.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:21"]
Mä en tee tuota, ellen todella ole menossa ohi - mutta esim Tampere-Lahti - tiellä sitä ohitusvöliä joutuu kyllä kärkkymään aika lähellä aika pitkään, koska tie nyt vaan on niin perseesstä, että harvassa välissä ehtii ohi jos ei ole ollut aika lähellä ohitettavaa ja vastaantulijoitakin on aika paljon.
Moni taas ei muuten tajua, kuinka pitkä sen turvavälin oikeasti pitäisi olla. Eivät siis tajua ajavansa lähellä.
[/quote] Ohittaminenkin onnistuu paremmin kun ei roiku kovin lähellä, jolloin voi sopiviin ohituspaikkoihin kiihdyttää valmiksi omalla kaisltalle ennen ohitukseen lähtemistä.
[/quote]
Sun lähellä on selvästi paljon lähempänä kuin mun lähellä: taisit juuri todistaa kakkoskohtani
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:41"]
Heikkolahjaisuuteen viittaa myös kaikkien vihjeiden ymmärtämättömyys. Itse vilauttelen tiuhaan jarruvaloja ja pesen tuulilasia, mutta ei ne herää edes siihen.
[/quote]
Älä vilauttele sitä jarruvaloa vaan runttaa ne jarrut oikeasti kiinni, alkaa rakoa tulemaan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:39"]
Persroikkujat ovat hyvin heikkolahjaisia. He eivät koskaan vastaa näihin ketjuihin koska eivät kykene ymmärtämään olevansa henkilöitä joista puhutaan.
[/quote] Kerran johonkin radion liikenneohjlemaan soitti joku tuohtunut täti, joka kertoi miten oli ajanut jotain tietä 20km jonku perässä ja ihmetellyt kun se välillä hidastaa tosi hitaaseen vauhtiin vaikka ei ollut mitään näkyvää syytä ja oli lopulta tyhjentänyt 60 vauhdissa auton ikkunasta kaataen tuttipullon jossa oli maitoa ja tuo maito oli lentänyt tämän tädin auton tuulilasiin.
Kuinkahan lähellä tämä täti on roikkunut, jos näki että pullo oli tuttipullo ja maito osui auton tuulilasiin? Eikä ollut tajunnut sitäkään kun hidastamalla oli tarjottu paikkaa mennä ohi. Jotku vaan ovat idiootteja. Olette varmaan katsoneet suomen huonoimpia kuskeja, tuollaisia tuolla liikenteessä on ihan oikeasti, ei onneksi kovin paljon.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:41"]
[/quote]
Se on varmaan se juttu siinä, että saa toisen huomaamaan ja provosoitumaan. Perässä roikkujat ovat idiootteja.
Itse ajelin kerran rekan perässä, pidin ison turvavälin itse, jatkuvasti vastaantulijoita joten perässäni olevat 4 perskärpästä eivät päässeet ohi, perässäni oli aivan liian pieniä turvavälejä. Sitten joku "tavallista parempi kuski" päätti luottaa arviokykyynsä vastaantulevissa ja lähti ohittamaan kun rekka oli tulossa vastaan.
Rekka teki paniikkijarrutusta, samoin vastaantulevista se jota ohitettiin. Auto pääsi juuri ja juuri sujahtamaan ilman että pelti kolisi.
Itse olin autoni kanssa vain pari metriä rekan perästä siinä vaiheessa kun tilanne oli ohi ja pääsimme jatkamaan ajamista, jouduin antamaan reaktioaikaa ja tilaa niille perskärpäsillekin joten en voinut täysillä pysäyttää, lapsi kun oli takapenkillä.
Ihme tapahtui, pelti ei kolissut ainoastaan sen takia että minä olin pitänyt tarpeeksi turvaväliä, niille perskärpäsille selvisi lopultakin että ei se auto pysähdy tuosta vain satasta ajaessa ja loppumatkan ajan ilmestyi taaksenikin kunnolliset turvavälit.
Toivon että he muistavat loppuelämänsä pitää turvavälit.
ps. Koen olevani tavallinen kuski, en parempi joka saa hallittua autonsa satasen vauhdissa kahden metrin turmavälillä toisen perässä joten pidän turvavälejä, lisäksi olen vauhtisokea joten rekan perässä on mukava ajaa koska silloin ajan tasaista vauhtia eikä vauhtini seilaa moottoritiellä 60-140.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 07:21"]
[/quote]
Sun lähellä on selvästi paljon lähempänä kuin mun lähellä: taisit juuri todistaa kakkoskohtani
[/quote] En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Ohittaminen siis onnistuu helpommin kun ei roiku lähellä, vaan jättää selvän raon. Vauhtia kelataan lisää sopiviin ohituspaikkoihin, jos ohituspaikkaa ei aukea, niin silloin toki käydään vähän aikaa lähempänä, jonka jälkeen jätetään taas lisää väliä seuraavaa kiihdytystä varten.
-10-