Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko jakaneet vainajan irtaimistoa ilman pesänjakajaa?

Vierailija
31.03.2014 |

minulle rakas anoppi kuoli pari kuukautta sitten ja jätti perinnöksi meille ja miehen siskolle asuntonsa ja sen irtaimiston.

asunnon päätimme laittaa myyntiin mutta irtaimiston kanssa on jako ongelmia, miehen sisko on jo "varannut" vaikka mitä..

mieheni ehdotti että kaikki esineet arvioitaisiin ja sitten jokainen saisi ottaa vuorotellen, ja lopuksi summa laskettaisiin yhteen ja erotus tasattaisiin rahalla. Minusta idea on hyvä ja oikeudenmukainen, vai onko teillä antaa jotain muuta ideaa?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 18:47"]

tuo huutokauppajuttu oli hyvä idea koska esineiden arvoa voi olla vaikea määrittää. Kiitos siitä

ap

[/quote]

Se on ideana hyvä, koska sen arvopiirongin saa hän joka haluaa sitä eniten. Arvostus ja tunnearvo mitataan suoraan rahassa eikä jälkeenpäin ole mitään valittamista koska jokaisella on sama mahdollisuus. Joku ulkopuolinen voi tarvittaessa toimia meklarina.

Jos sitten yksi osakkaista onkin muille kiusaa tekevä kusipää, voi hän tehdä kiusaa sille jonka tietää haluavan tiettyä esinettä hinnalla millä hyvänsä. Korottaen tarjousta tietäen että toinen korottaa lisää. Ratkaisuna on sitten irtaimiston luettelointi ja jokaiselta osakkaalta kirjallinen tarjous.

Vierailija
62/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis tuhanteen kertaan sanonut että asunto ja irtaimisto jaetaan kolmeen osaan. Kukaan ei ole siitä valittanut että menee kolmeen osaan, ei edes miehen sisko! Varmaan siksi kun ovat omien laikimiehiensä kanssa jutelleet. Anoppi on halunnut että hänelle läheiset ihmiset saavat hänen perintönsä tasapuolisesti.

Tavaroita jne. haluan säästää lapselleni (ei miehen lapsi) jonka varamummu anoppi oli, anoppi ei halunnut hänelle mitään erikseeen testamentata vaan toivoi että saa tavaran minun kauttani. 

No sain muutaman hyvän vinkin miten irtaimistoa jakaa. Kiitos niistä toivotaan että toteutuu oikeudenmukainen ja reilu jako.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:44"]

Olen siis tuhanteen kertaan sanonut että asunto ja irtaimisto jaetaan kolmeen osaan. Kukaan ei ole siitä valittanut että menee kolmeen osaan, ei edes miehen sisko! Varmaan siksi kun ovat omien laikimiehiensä kanssa jutelleet. Anoppi on halunnut että hänelle läheiset ihmiset saavat hänen perintönsä tasapuolisesti.

Tavaroita jne. haluan säästää lapselleni (ei miehen lapsi) jonka varamummu anoppi oli, anoppi ei halunnut hänelle mitään erikseeen testamentata vaan toivoi että saa tavaran minun kauttani. 

No sain muutaman hyvän vinkin miten irtaimistoa jakaa. Kiitos niistä toivotaan että toteutuu oikeudenmukainen ja reilu jako.

ap

[/quote]

Anoppi olisi voinut antaa selkeät ohjeet. Testamentata sinulle rahaa palkaksi ja lapsellesi ne tavarat, jotka arveli hänen haluavan. 

Onko teillä paljon tavaraa, josta ette pääse sopuun? Onko tavaraa mitä kukaan ei halua? Tehkää lista tavaroista, jotka kaikki haluavat ja arpokaa ne. En lähtisi tavalliselle koti-irtaimistolle antamaan arvoa ja tasaamaan erotusta rahalla, arvotavaralle kyllä.

Vierailija
64/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ap:n sisko on ollut huonoissa väleissä äitinsä kanssa, eikä ole ollut tekemisissä vuosiin? Jos poika ja ap ovat huolehtineet vainajasta elinaikanaan, niin mun mielestä ap:lla on täysi oikeus perintöön.

Mä olen huonoissa väleissä äitini kanssa, ei olla oltu juuri tekemisissä viimeiseen 10-vuoteen. Mua ei haittais yhtään jos mun siskon mies sais perintöä ja mä en mitään. Hehän ovat huolehtineet alkoholisti-äidistäni vuosia, kun mua ei jaksa sen vanhan juopon asiat eikä tavarat kiinnostaa.

Halusin vaan sanoa sen, että kaikki ei aina ole niin mustavalkoista, kuin ensi lukemaltaan luulisi.

Vierailija
65/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:19"]

Entä jos ap:n sisko on ollut huonoissa väleissä äitinsä kanssa, eikä ole ollut tekemisissä vuosiin? Jos poika ja ap ovat huolehtineet vainajasta elinaikanaan, niin mun mielestä ap:lla on täysi oikeus perintöön.

Mä olen huonoissa väleissä äitini kanssa, ei olla oltu juuri tekemisissä viimeiseen 10-vuoteen. Mua ei haittais yhtään jos mun siskon mies sais perintöä ja mä en mitään. Hehän ovat huolehtineet alkoholisti-äidistäni vuosia, kun mua ei jaksa sen vanhan juopon asiat eikä tavarat kiinnostaa.

Halusin vaan sanoa sen, että kaikki ei aina ole niin mustavalkoista, kuin ensi lukemaltaan luulisi.

[/quote]

Siis ap:n miehen sisko!

Vierailija
66/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 18:47"]

Miten jaetaan arvokas piironki, yksi arvokas taulu, Vanha puusänky, vanha senkki, 2 vanhaa talonpoikais pöytää ja jakajia 4. Riitaa tulee.

[/quote]

Vastaus: moottorisahalla.

Vierailija
67/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos et halunnut ottaa palkkaa silloin niin miksi haluat nyt! ?Ja eiköhän miehesi saa ihan tarpeeksi haalittua tavaraa muistoiksi teidän lapsillenne.

[/quote] "

Testamentissä ei ole ap. vaan vainajan tahdosta ja vastaava testamentti on melko yleinen, jossa vainaja määrää osan omaisuudestaan häntä hoitaneelle henkilölle "palkaksi" taanehtivasti, koska vainajan eläessä häneltä on puuttunut maksukyky palkan maksamiseen. Ei siinä paljon hoitajalle palkkoja maksella, jos eläke on ollut esim. 800e/kk (keskim. eläke v.2013 oli reilut 1300e/kk) josta maksetaan asuminen, ruoka, lääkkeet jne. Ei siinä enää palkkoja makseta ulkopuoliselle ja usein omaisuus on seinissä kiinni.

Mitä tulee irtaimiston jakamiseen, jakaisin sen vainajan tahdon mukaisesti eli kolmeen osaan, laittamalla tavarat arvojärjestykseen ja jokainen pesänosakas saisi ottaa vuorollaan omansa ja näin jokainen saisi mieleisensä. 

Vierailija
68/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen siskona vaatisin pesänjakajan irtaimistolle. Se maksaa todennäköisesti sen verran, että teille ei jää asunnosta euroakaan rahaa, mutta jako on oikeudenmukainen.

Vierailija
69/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljien vaimot ovat ne pahimmat riidan aiheuttajat. Tiedän kokemuksesta. Ennen lähiiomaisen kuolemaa perheessäni välimme olivat hyvät ja rakastavat veljeni kanssa. Miehen vaimo riitaannutti meidät ja kuului veljeni äänessä taustapiruilina. Miten esim. kesämökki nyt kuuluisi heille jne. Raivostuttava nainen.

Toivon, että kokee elämässään vielä samanalaiset murheet, mitä on aiheuttanut perheellemme.

Vierailija
70/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:40"]

Miehen siskona vaatisin pesänjakajan irtaimistolle. Se maksaa todennäköisesti sen verran, että teille ei jää asunnosta euroakaan rahaa, mutta jako on oikeudenmukainen.

[/quote]

juu ei missään nimessä reilua ja oikeudenmukaista jakoa mitä ap ehdottaa Vaan oma kusipäisyys on tuotava esille.

Vierailija
71/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:35"]

"Jos et halunnut ottaa palkkaa silloin niin miksi haluat nyt! ?Ja eiköhän miehesi saa ihan tarpeeksi haalittua tavaraa muistoiksi teidän lapsillenne.

[/quote] "

Testamentissä ei ole ap. vaan vainajan tahdosta ja vastaava testamentti on melko yleinen, jossa vainaja määrää osan omaisuudestaan häntä hoitaneelle henkilölle "palkaksi" taanehtivasti, koska vainajan eläessä häneltä on puuttunut maksukyky palkan maksamiseen. Ei siinä paljon hoitajalle palkkoja maksella, jos eläke on ollut esim. 800e/kk (keskim. eläke v.2013 oli reilut 1300e/kk) josta maksetaan asuminen, ruoka, lääkkeet jne. Ei siinä enää palkkoja makseta ulkopuoliselle ja usein omaisuus on seinissä kiinni.

Mitä tulee irtaimiston jakamiseen, jakaisin sen vainajan tahdon mukaisesti eli kolmeen osaan, laittamalla tavarat arvojärjestykseen ja jokainen pesänosakas saisi ottaa vuorollaan omansa ja näin jokainen saisi mieleisensä. 

[/quote]

Ei se ap:n anoppi kovin köyhä voinut olla, jos poika ja tytär sai asunnon irtaimistoineen ja vielä miniä testamentilla siitä osan JA lisäksi oli muita perillisiä. Ihan pieni ei ole omaisuus, josta alle 50% on asunto.

Vierailija
72/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 21:40"]

[/quote]

juu ei missään nimessä reilua ja oikeudenmukaista jakoa mitä ap ehdottaa Vaan oma kusipäisyys on tuotava esille.

[/quote]Reilu ja oikeudenmukainen eivät sovi samaan lauseeseen ap:n kanssa.

Vierailija
73/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljien vaimot pilaa sisarusten väliset suhteet. Tässä selvästi yksi tapauksista.

Vierailija
74/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava anoppi, tuplaperintö pojalle. Taas kerran poika saa enemmän. Jos olisin miniä, en puuttuisi yhdenkään kipon jakoon, vaan antaisin anopin lasten jakaa ne keskustellen ja yhdessäolemalla. Ap ei kuuluisi mennä lähellekään jakotilaisuutta, testamentista huolimatta. Miehensä ja tämän siskon tulis testamenttia kunnioittaa ja antaa jotain ap:lle. Ihmettelen miksei anoppi sitten eläessään jakanut tavaroita tai nimennyt niitä siinä testamentissa. Jotenkin epäilen koko testamenttia. Hyi ja hui!

Vierailija
75/83 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:05"]

Veljien vaimot pilaa sisarusten väliset suhteet. Tässä selvästi yksi tapauksista.

[/quote]

Ai minä pilaan välit kun anoppi jätti minulle perintöä:))) selvä! 

kiitos kaikille vastauksista. Päätettiin että jokainen kirjoittaa toiveitaan ylös ja jos on paljon samoja ne arvotaan. Ja jäljelle jääneistä valitaan vuorotellen. Arvon katsomme netistä, olisko jollain antaa vinkkiä mistä vanhoihin astioihin (arabia, muumimukit, lasitavara yms) voisi katsoa hinnan kun näyttää vaihtelevan paikoittain aika paljon.

ap

Vierailija
76/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap nyt on epäreilu? Minusta ap:n ehdotus on reilu

Vierailija
77/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:07"]

Inhottava anoppi, tuplaperintö pojalle. Taas kerran poika saa enemmän. Jos olisin miniä, en puuttuisi yhdenkään kipon jakoon, vaan antaisin anopin lasten jakaa ne keskustellen ja yhdessäolemalla. Ap ei kuuluisi mennä lähellekään jakotilaisuutta, testamentista huolimatta. Miehensä ja tämän siskon tulis testamenttia kunnioittaa ja antaa jotain ap:lle. Ihmettelen miksei anoppi sitten eläessään jakanut tavaroita tai nimennyt niitä siinä testamentissa. Jotenkin epäilen koko testamenttia. Hyi ja hui!

[/quote]

tuplaperintö? Ensin täällä huudetaan että vaimolla ei ole mitään osaa ja arpaa miehensä perintöön ja sitten kun on niin yhtäkkiä onkin tuplaperintö.

jokainen saa jättää peRintönsä miteN haluaa ja mikä sinä olet sanomaan kuka saa perinnön vastaanottaa? Jos anopilta ei ole pienestä eläkkeestä ollut maksaa ap:lle niin ymmärrän hyvin miksi jättää perintöä! Missä sisko on ollut kun ap on hoitanut hänen äitiä?

sinä kuulostat ahneelta kusipäältä joka haluaa rohmuta kaiken itselleen, vähät siitä kuka vainajAsta on oikeesti huolehtinut. Oksettava akka

Vierailija
78/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kumpi nyt enemmän haluaa niitä siskon varaamia tavaroita, ap:n mies vai ap itse...? ;)

Tuntuisi pahalta, jos veljeni vaimo haluaisi jonkin muistoesineen, jonka minä, tytär, äidin kodista varaan. Se on mun äiti. Ne kamat menis varmaan hyvin kaupaksi kirppiksellä, mutta kun minulle niillä on tunnearvo.

Tiedäthän ap, että rintaperillinen voi moittia testamenttia ja mitätöidä sen. Jos tässä on sinun osaltasi kyse kateudesta, ahneudesta tms., koeta hillitä itsesi. Anna miehen siskon ottaa, mitä hän haluaa. Riita koituisi kuitenkin vain hänen edukseen, kun hän on rintaperillinen.

Vierailija
79/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Åidin kuoltua me kolme lasta perimme hänet. Mitään kovin arvokasta hänellä ei ollut asuntoa lukuunottamatta. Me kirjotimme listaan, mitä kukakin haluaisi, ja jos useampi halusi samaa, sovittiin asia tyyliin "jos sinä saat tämän, niin saanko minä sitten tämän". Tärkeintä oli vaan sijoittaa se tavara jonnekin. Itse jäin varmasti huonoimmalle osalle, kun ei ollut niin paljon tilaa, mihin otttaa tavaraa. Ja tosi, tosi paljon annettiin myös pois. Pääasia, kun sai jotain, jonka muistaa lapsuudesta. Ei meillä riitaa tullut. Se oli ihan muulla tavalla raskasta.

Vierailija
80/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tavarat, joiden rahallinen arvo on suurempi kuin arviolta 100 e, yhteen kasaan ja toiseen vähäarvoisemmat. Sitten jaetaan kumpikin kasa erikseen siten, että vuorotellen valitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan