Joulunvietto, kun perhesuhteet hankalia
Te, joiden perhepiiriin kuuluu vaikkapa mielenterveyspotilaita, asuntolassa asuvia vaikeasti kehitysvammaisia, muistisairaita vanhuksia, vankilassa istuvia ja kaikkia muita, joiden kanssa kaupan kuvastosta tuttu idyllinen joulunvietto ei luonnistu. Miten te olette käytännössä ratkaisseet asian?
Meidän perheeseen kuuluu veljeni, joka asuu päihdekäyttäjien hoitokodissa, ja on olemukseltaan ja kunnoltaan juuri sellainen kuin voi siellä olevan ihmisen kuvitella olevan. Lisäksi on yksi ukki jo huonokuntoisena palvelutalossa. Ja yksi muistisairas mummi toisessa palveluasunnossa, jossa joskus on yritetty joulua viettää, mutta muistisairas mummi ei tahdo sitä enää oikein selvästikään jaksaa laittaa.
Järjettömän huono omatunto joulunaikaan siitä, että pitäisi vierailla ja kutsua. Ja toisaalta se tuntuu niin vaikealta järjestää ja jaksaa. En varmasti ole ainoa tällaisessa tilanteessa. Konkreettisia neuvoja kaipaisin.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna vetosimme koronaan ja oli ihana joulu! Tänä vuonna sama juttu ja sen jälkeen onkin luontevaa jatkaa samalla linjalla. Pieni jouluvierailu vain ja muutan kotona.
Usein aiempina vuosina vietimme joulun ulkomailla ja säästyimme näiltä ongelmilta. JÄlkikäteen ajateltuna oli turha totuttaa siihen, että meillä ollaan ja me järjestellään. Jokainen voi viettää joulua omassa kotonaan. Laitoksissa asuvilla varsinkin on ihan hyvät oltavat, kun siellä on joulujuhlia ja muutakin muistamista sekä juttuseuraa.
Jännä juttu, kun eikös korona noussut kansainväliseen tietoisuuteen vasta vuodenvaihteen jälkeen?
No esim minä tiesin asiasta joulukuussa jo, kansainvälisten lääketieteen julkaisujen seuraajana.
Selvä. Onpas lääketieteen lehdissä tuo vertaisarviointi sitten nopeutunut aika paljon entisestä. :D Miten sukulaisesi reagoivat, kun vetosit viime vuonna koronaan? :D
En mä ole vedonnut koronaan. En ole koskaan muutenkaan suvun kanssa jouluna. Olen vaan ”lääketieteen alalla” töissä ja seuraan tavallista tarkemmin eri lähteitä asian tiimoilta.
Minä en ole lääketieteen alalla, mutta olihan tästä uutisointia vaikka kuinka paljon ennen joulua Suomessa, jos lehtiä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna vetosimme koronaan ja oli ihana joulu! Tänä vuonna sama juttu ja sen jälkeen onkin luontevaa jatkaa samalla linjalla. Pieni jouluvierailu vain ja muutan kotona.
Usein aiempina vuosina vietimme joulun ulkomailla ja säästyimme näiltä ongelmilta. JÄlkikäteen ajateltuna oli turha totuttaa siihen, että meillä ollaan ja me järjestellään. Jokainen voi viettää joulua omassa kotonaan. Laitoksissa asuvilla varsinkin on ihan hyvät oltavat, kun siellä on joulujuhlia ja muutakin muistamista sekä juttuseuraa.
Jännä juttu, kun eikös korona noussut kansainväliseen tietoisuuteen vasta vuodenvaihteen jälkeen?
No esim minä tiesin asiasta joulukuussa jo, kansainvälisten lääketieteen julkaisujen seuraajana.
Minä seuraan TikTokia ja olin tammikuusta lähtien huolissani.
Me lopetettiin jouluvierailut jo tosi kauan sitten ja rauhoitettiin joulu oman perheen kesken. Tapaninpäivänä voi käydä kylässä, jouluaattona vain soitto, ei enää ostella lahjojakaan, koska niissä on turhaa rahtaamista. Meidän vanhukset haluavat viettää joulun yksikseen, ovat siis itse näin sanoneet. Ei kannata olettaa, että sukulaiset välttämättä edes haluaisivat tulla kylään, koska kyläily voi olla vanhuksellekin raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että joku idiootti on ensinnäkin tuppautunut muistisairaan vanhuksen luo hoitolaitokseen (jonne ei tahdo millään päästä eli tilanne hyvin vakava) perheineen passattavaksi jouluaterialle.
Ja toisekseen kun yllätys yllätys tältä toimintakyvyttömältä sekavalta vanhukselta ei ole meinannut onnistua niin kehtaa valittaa netissä itseään säälien että mites tänä jouluna...
Annan ap sinulle ilmaisen vinkin: Pysy kotona, älä edes soita kellekään. Minä en luottaisi tilannetajuusi edes yhden puhelun verran. Luulen, ettei sinua edes juuri kaivata.
Ja sinä joka sepittelit, että viime jouluna vetosit koronaan. Älä unta näe. Emme me (kaikki?) muut täällä tyhmiä olla. Muutkin kuin sinä ovat seuranneet maailman uutisia ja ovat tietoisia tapahtumien aikataulusta. Sinä valehtelit ja jäit kiinni ja jälleen "korjasit" sen valheella. Älä selitä vaan ota opiksi.
Buahahhaa!. Osoitit oman sivistymättömyytesi viimeisessä kappaleessa. Korona oli tiedossa jo loka-marraskuussa 2019. Sinä et wee-tee ihmisenä siitä tiennyt kun osaat vaan suomea mutta me muut tiedettiin. NOLO!
Mitä pitää ottaa opiksi? Mitä saat ilkeilemällä aivan turhaan tuntemattomalle ihmiselle?