Mikä ongelmana? pölyt pitää pyyhkiä joka päivä!?
Olen nuori, äskettäin omaan kotiin muuttanut. Ihmettelen, pitääkö kaikkien kämpässä pölyt tosiaan pyyhkiä melkein joka päivä? Ymmärrän, että toi alue koneen ympärillä pitääkin puhdistaa, mutta kun kaikki pöydät ja kaikki menee heti pölyiseksi. Onko tässä kämpässä jitain vikaa? Mikä auttaisi tähän ongelmaan kub olen vielä allerginen pölylle:/
Kommentit (11)
Aika paljon auttaa, kun ravistelet säännöllisesti ulkona päällysvaatteesi, torkkupeitot, neuleet yms. No, matotkin tietysti, jos ovat pehmeitä eli eivät lähde imurilla pölyttömiksi.
Entä pidätkö ikkunoita auki; onko niissä verkot? Varsinkin näin keväisin tulee paljon siitepölyä ulkoa ja kaikki pöly näkyykin valoisassa. Riippuu paljon myös siitä, miten lähellä tietä asut. Autoteiden pöly tunkeutuu kyllä asuntoihin tehokkaasti.
Itsekin ihmettelen pölyn määrää varsinkin aina keväisin!
veikkaan että sulla ei ole kuivausrumpua ja kuivaat pyykit tyyliin olkkarissa
Okei kiitos vinkeistä:) käytän kyllä kuivausrumua;) talossa on pyykkitupa.
Pöly kertyy tekstiileihin ja jos asunnon haluaa saada pölyttömöksi, kannattaako kaikki tomuttaa ja tampata myös sohvatyynyt. Tämän jälkeen siivous ylhäältä alaspäin, hyvällä pölyhuiskalla ensin lamput, verhotangon päälliset, oven karmit jne. Voi olla että edellinen asukas ei ole tälläistä ns yläpölyjen pyyhkimistä tehnyt. Voi olla tarpeen myös vetää huiskulla seinät jos ne ovat tapettia tai huokoista maalia johon pöly tarttuu. Lopuksi normi siivous imurilla, ja seuraavana päivänä kun kaikki pölyt ovat laskeutuneet vielä pintojen ja lattioiden pyyhkiminen nihkeällä, voi olla tarpeellista toistaa tämä myös sitä seuraavana päivänä. Kova kahden päivän urakkahan toi on, mutta pöly pysyy poissa monta viikkoa. Itse koitan kerran vuodessa saada tuollaisen pölyeliminoinnin aikaiseksi, muuten olenkin sitten toivottoman laiska siivoamaan :)
Itse pyyhin pölyt joka neljäs tunti. Paitsi en öisin. Viikonloppuisin joskus joka toinen tunti ja imuri laulaa kolme kertaa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 22:37"]
Itse pyyhin pölyt joka neljäs tunti. Paitsi en öisin. Viikonloppuisin joskus joka toinen tunti ja imuri laulaa kolme kertaa päivässä.
[/quote]
Munkin pitäisi lähteä tälle linjalle
Itse teen 1-2 kertaa viikossa niin, että jätän imurin letkuineen huutamaan lattialle siksi aikaa kun esim tiskaan (lattiasuulake pois). Niin, imurissa tietysti kannattaa olla mikrokuitupölypussi ja sopivin väliajoin puhdistettu/vaihdettu suodatin. Minulla on kissa ja koira, ja lisäksi esillä on paljon sisustustekstiilejä.
Millainen ilmastointi on? Meillä oli aikoinaan koneellinen, jolloin esim. wc-pytty oli kuin noettu, päivittäin.
Ei ole kyllä ihmisen hommaa tällainen siivoaminen. Mistä sitä pölyä oikein tulee, ei kai ne villakoirat itsestään tyhjästä materialisoidu?
Meillä on tosi valoisa asunto, mistä olen iloinen, mutta pölyn määrä kevätauringon paljastamana on jotain törkeää! Mielestäni kuitenkin muutettuamme toiseen asuntoon on pölyn määrä vähentynyt, mitä ihmettelen. Muuttuneet asiat:
- Mies muuttanut tänne pysyvästi, ennen oli viikot muualla
- Meille on tullut koira
- Yksiöstä kaksioon, neliöitä lisää 14
- Talo rakennettu -03, entinen oli -62
- Vanhassa oli hiekkapiha
- Saimme lahjaksi huippuimurin, tämän uskon olevan keskeinen tekijä, ettei puhalla pölyjä ilmoille!
Onko paljon pölyäviä tekstiilejä? Esim. verhoja pitää välillä pestä ja kuivausrumpua olisi hyvä käyttää.