Lapsella joka aamu vatsa sekaisin
10-vuotias poika valittaa joka aamu että vatsa on sekaisin ja kipeä. Kakka on kuulema ihan ripulia. Välillä on kuulema niin kipeä että on paha olo ja itkettää Outoa tästä tekee se että kakan jälkeen kipu poistuu ja olo kuulema paranee. Nyt ollut taas viikon kipeä ja viimeksi tänään tuli ripuli. Sitä ennen oli parempia viikkoja ja välillä taas samaa ongelmaa.
Mikähän voisi olla? Kouluun lähtee mielellään ja on kavereita, joten ei kai psyykkistä? Ja ennen kun haukutte ihan paskaksi äidiksi niin kyllä, olen soittanut terkkarille ja mennään siellä käymään iltapäivällä.
Onko muilla ollut samaa ja jos on niin miksi on paljastunut?
Kommentit (68)
Pelkääkö jännittääkö mennä kouluun.
Kiusataanko.
Vierailija kirjoitti:
Oliko kaikki ruoka koulussakin laktoositonta? Sillä laktoosin aiheuttamat ongelmat voivat tulla isollakin viiveellä, itsellä 12-24h päästä, riippuen onko ummetusta samalla. Siten edellisenä päivänä syödyt ruuat voi vaikuttaa tänään.
Lapsen serkulla oli vatsaoireita, ja sen diagnoosissa kesti kauan, terkkari vaan ihmetteli ajoittaisia vatsakipuja ja ripulia.
Sitten yksityisessä tehtiin geenitesti, laktoosi-intoleranssi.
lapsi 10-v. Kumnallakaan vanhemmalla ei laktoosi-intoneranssia, isoisällä kyllä.
Oireet riippui siis syödyn maidon määrästä, siksi ajoittaista.
Oksentelu tosin ei yleisesti kuulu laktoosi-intoleranssiin, maitoallergiassa ehkä. Joten hyvä että menette lääkäriin selvittämään asian.
Tästä tulikin mieleen. Mun tytöllä on laktoosi-intoleranssi ja syö kotona vain laktoositonta. Sitten tuli joku vaihe eikä halunnut olla erinlainen ja alkoi syömään koulussa normaalia ruokaa. Ihmettelin kun oli aina välillä maha iltaisin kipeänä. Myöhemmin paljasti että kokee nololta hakea eri paikasta ruoan. Nyt onneksi tuo vaihe mennyt ohi. Ettei olisi teillä samaa?
Minulla oli maha sekaisin koko ajan, kun vaihdoin tavallisen maidon kaurajuomaan. Kun jätin kaurajuoman pois, tilanne helpotti heti.
Onko lapsen diabetes tasapainossa? En tiedä voiko vaikuttaa noin, kunhan mietin..
Tuli mieleen että onko alkanut juomaan kahvia? Itsellä tulee kans kunnon vatsanväänteet jos sen erehdyn tekemään. Vessan jälkeen helpottaa heti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pahalta ummetukselta. Meillä on ollut pojalla samanlaisia oireita, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Huolella käytettynä ummetuslääkkeet on selvästi auttaneet. Ummetukseen voi liittyä ripuli, eikä ripuli tarkoita että se kovettunut uloste olisi lähtenyt mutta helpottaa tietysti hetkellisesti oloa. Meillä lapsi ei edes itse sanonut, että joskus kakkaaminen sattuu, koska luuli että se on tavallista, oli jatkunut hänellä niin pitkään. Ummetus on pojilla yleisempää.
Itselläni ei oikein ollut kokemusta ummetuksesta, niin en ihan tajunnut ottaa vakavasti. Ajattelin että no maha joskus aamuisin sattuu tai on huono olo, ehkä siksi kun haluaa jäädä kotiin, mutta jos annan jäädä kotiin, kipu menee aamupäivän aikana ohi joten tuskin on vakavaa (liikkuminen helpottaakin vähän).
Ota yhteyttä kouluterkkariin ja hae apteekista heti tänään Microlax-peräruisketta, jota käytetään pari päivää, ja jotain noita Levolac tms. mehuun sekoitettavia päivittäin käytettäviä makrogoli-tuotteita (liukenematon sokeri). Makrogolia on syötävä pitkään. Tarkista ruokavalio ja katso että poika liikkuu ja juo paljon vettä.
Sitä microlaxia ei kyllä apteekkarit suosittele edes minulle jolla on ollut kroonista ummetusta ym. Se on kuulemma aika rajua. Ja jos tuo poika on vatsa sekaisin joka aamu, ei se kyllä ihan ummetukselle kuulosta. Miksi pahentaa sitä?
Viekää lääkäriin. Veikkaan stressivatsaa/jännitystä. Ehkä se koulu kummiskin jännittää tai siellä kiusataan. Tai ihastunut johonkin.
Tai sitten syötte aamuisin jotain, mikä ei sovi. Viljaa? Kahvia? Onko aamupala rasvainen? Jokin allergiakin voi olla.
Jokatapauksessa lääkäri on se paikka mistä kannattaa kysellä, ei tämä palsta.
Ei tuntunut olevan Microlax rajua lapselle, vaan helpotti nopeasti oloa akuutissa kivussa. Vessassahan sen kanssa piti pysyä sen aikaa että suoli tyhjenee, eli ehkä 30 min, eli ei se sellainen ole että tuikataan ja lähdetään heti kouluun. Eikä se ole pitkäaikaiskäyttöön. Ihan kouluterveudenhuollon suosituksesta sitä ostettiin ja ohjeen mukaan käytettiin kolmena peräkkäisenä päivänä heti alkuun ja vielä toiseen otteeseen myöhemmin, kun makrogoli oli mummolassa jäänyt viikonlopun yli ottamatta ja seuraavana viikkona maha taas kipeytyi kovasti. En kysynyt apteekkarilta mielipidettä asiaan. Jännä jos sinun apteekkari myy ummetuslääkettä jota ei kuitenkaan suosittele ummetukseen :).
Ummetus olisi suhteellisen helppohoitoinen, yleinen vaiva, joka oireilee noin kuin AP:n lapsella, ripulia, mahakipua, oksetusta, tulee ja menee. Ja minulla oli tosiaan hyvin samanlaisesta tilanteesta kokemusta. Siksi neuvoin näin. AP tekee niin kuin parhaaksi näkee ja oli jo menossa asiantuntijan katsottavaksi. Jos lapsella on keliakia tai joku vakavampi sairaus, sen tutkiminen ja lääkitseminen ei luultavasti toteudu heti tänään. Ummetuslääkettä voi kokeilla ummetuksen poissulkemiseksikin.
t. 8
Mulle on sanonut useampikin apteekkari ja terveydenhuollon ammattilainen näin, että microlax on aika raju jos on kunnolla ummetusta.
Itse en lähtis suosittelemaan ummetuslääkettä sellaiselle, joka kertoo kärsivänsä ripulista vaan suoraan lääkäriin. Ummetuslääkkeestäkin voi olla haittaa, väärinkäytettynä tai väärään vaivaan käytettynä. Ihan kuten ripulääkkeistäkin voi olla.
Joskus ripuli voi myös tulla esim. nestehukasta.
Tietenkään keliakia ei välttämättä selviä tänään, mutta ei se vaivakaan välttämättä selviä niillä itsehoitolääkkeitä lottoamalla sen nopeammin. Päinvastoin, se saattaa vain sekottaa tilannetta. Siinä vasta lääkärille onkin mietittävää, kun ei tiedä johtuuko jokin vaiva siitä itsehoitolääkkeestä vai itse alkuperäisestä vaivasta. Lisäksi se omalääkintä voi peittää alleen sen oikean sairauden, vaikkapa sen keliakian tai suolistotulehduksen.
Enkä usko ett lapsen kohdalka lähete keliakianäytteeseen kestää kauaa. Sekin tutkimus kestää vain 4 minuuttia muistaakseni. Sitä ennen tehdään todennäköisesti keliakiatesti verikokeesta.
Ja koska ap:n lapsella on diabetes, on todella tärkeää että hän vie lapsensa lääkäriin ennen kuin kokeilee ripulia lisääviä lääkkeitä. Diabeteskin voi kuivattaa elimistöä. Ehkä lapsi ei juo tarpeeksi tms tai jokin muu mikä liittyy asiaan.
Vain koska sulla, sun lapsella tai mulla noi oireet vois sopia ummetukseen, ei tarkoita että ois ap:n lapsella samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ummetukseen voi liittyä ns. ohivuotoripuli. Tarkoittaa sitä, että juoksevampi tavara tulee kovan tukoksen ohi ripulina. Tällöin paine ja kipu vatsassa helpottaa hetkellisesti. Omalla lapsella ollut myös joskus oksentelua ummetuksen yhteydessä. Tärkeää on, että asia tutkitaan, mutta ummetuslääkkeillä voisi saada nopeastikin apua vaivaan. Jos kyseessä on ummetus niin ruokavalio tulee laittaa kuntoon.
Mä en kyllä ap:n tapauksessa usko että kyse olis ummetusripulista, mutta sepä ei selviä kuin siellä lääkärissä.
Jos tuo ripuli on jatkuvaa, niin se viittais kyllä johonkin muuhun kuin ummetukseen. Luulis että lapsi (tai edes ap) mainitsisi jos olisi ollut jotain ummetustakin välillä. Itse en ainakaan huomannut sellaista ap:n kirjoittaneen tai sitten on mennyt minulta ohi.
On totta että ummetus voi pitkään jatkuessaan tehdä ripulin kun keho yrittää sitä pehmittää. Kokemusta on. Mutta sekin ripuli on yleensä vähän poikkeavaa yleensä eikä ylävatsakipu tai navan seudun kivut kuulosta ummetukselta. Ummetykseen liittyvät kivut on usein jossain alavatsalla tai itsellä ainakin "pömppömahan" kohdalla. Olen ravannut niin paljon lääkärissä/päivystyksessä sekä ummetuksen, refluksin että ärtyvän suolen ripulin (ja tottahan toki gynekologisten kipujen) kanssa että vaikken itse mikään ammattilainen ole niin melko lailla kokemuksen perusteella sanoisin että poika kärsii jostain muusta kuin ummetuksesta. :)
Keliakia harvinainen syy (meillä suvussa esiintyy), mutta pitää ehdottomasti varmistaa ettei sitä ole. Ylipäätään syy mikä tahansa niim ennen kun antaa mitään ummetuslääkkeitä, uuden vatsakivun syy tulee aina selvittää. On eri asia kun on itse tottunut johonkin vaivaan, mutta toisen puolesta sitä on vaikea sanoa. Ei me tiedetä ap:n lapsesta tarpeeksi, jotta voitais mitään itsehoitolääkettä lähteä suosittelemaan.
No, 10 v pojalla täällä oli nimenomaan ripulia ja vatsakipua oli ylhäälläkin, kylkiluiden alla ja navan kohdalla. Ei sanonut ummetuksesta tai ulostamisvaikeuksista mitään, koska ei ymmärtänyt koko asiaa. Lopulta todella tuskaisena kuvaili vatsakipua (ylävatsa) samanlaiseksi polttavaksi kivuksi kuin kakalla käydessä. Toivotaan, että AP ja lapsensa saa nopeasti selvyyttä oireiluun.
Tuossa on voinut olla stressi, mikä on aiheuttanut sekä ummetusta että ylävatsanärästystä. Ei mitenkään kummallista jos yhtä aikaa esiintynyt.
Oliko kaikki ruoka koulussakin laktoositonta? Sillä laktoosin aiheuttamat ongelmat voivat tulla isollakin viiveellä, itsellä 12-24h päästä, riippuen onko ummetusta samalla. Siten edellisenä päivänä syödyt ruuat voi vaikuttaa tänään.
Lapsen serkulla oli vatsaoireita, ja sen diagnoosissa kesti kauan, terkkari vaan ihmetteli ajoittaisia vatsakipuja ja ripulia.
Sitten yksityisessä tehtiin geenitesti, laktoosi-intoleranssi.
lapsi 10-v. Kumnallakaan vanhemmalla ei laktoosi-intoneranssia, isoisällä kyllä.
Oireet riippui siis syödyn maidon määrästä, siksi ajoittaista.
Oksentelu tosin ei yleisesti kuulu laktoosi-intoleranssiin, maitoallergiassa ehkä. Joten hyvä että menette lääkäriin selvittämään asian.