Lapsella joka aamu vatsa sekaisin
10-vuotias poika valittaa joka aamu että vatsa on sekaisin ja kipeä. Kakka on kuulema ihan ripulia. Välillä on kuulema niin kipeä että on paha olo ja itkettää Outoa tästä tekee se että kakan jälkeen kipu poistuu ja olo kuulema paranee. Nyt ollut taas viikon kipeä ja viimeksi tänään tuli ripuli. Sitä ennen oli parempia viikkoja ja välillä taas samaa ongelmaa.
Mikähän voisi olla? Kouluun lähtee mielellään ja on kavereita, joten ei kai psyykkistä? Ja ennen kun haukutte ihan paskaksi äidiksi niin kyllä, olen soittanut terkkarille ja mennään siellä käymään iltapäivällä.
Onko muilla ollut samaa ja jos on niin miksi on paljastunut?
Kommentit (68)
Syökö paljon xylitol ym tuotteita? Meillä lapselle riitti pastillimuotoiset joita sai koulussa ruokailujen jälkeen ottaa. Otti useamman ja vatsa reagoi.
Voi myös olla IBD joka vaatii lääkärissä käyntiä.
Ruisleivän syöminen saa vatsan kuralle.
Mitä syö aamupalaksi? IBS voi oireilla noin. (Itse pääsin toistuvasta aamuripulista muutettuani omilleni ja vaihdettuani ruisleivän vaaleaan. Lapsuudenkodissani kun ei vaaleaa "pullamössöä" syöty...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan uusi vaiva, kun välillä on tuota ja välillä taas ei. Kesällä alkoi, mutta hyvin pitkäksi aikaa hävisi, heti useiksi kuukausiksi. Silloin kesällä kuitenkin käytiin koronatestissä kun kuulin, että voi oireilla vatsassa. Oli nega. Taas lokakuussa tuli lapselle vatsa sekaisin ja kerran jopa oksensi kun oli niin kipeä, mutta sen jälkeen taas parempi, kunnes taas nyt alkoi. Lapsi syö sen viisi kertaa päivässä ihan terveellistä kotiruokaa, olen itse kotona pienen kanssa niin saan huolehdittua että välipalatkin on terveellisiä. Vettä ja maitoa juo joka ruoalla. Liikkuu joka päivä eikä ole ylipainoine0n, lähempänä jopa alipainoa. Ja mitäs vielä, herkkuja syö kerran viikossa ja laktoosittomia tuotteita käytetään jo valmiiksi. Ja joo tuo ripuli tuli tänään aamupalan jälkeen, mutta esimerkiksi eilen juoksi ensimmäisenä vessaan ja kuulin että oli ihan vatsa kuralla, eli ei ole ruoasta riippuvainen. Päivällä ei enää kuulema tule kakkaa. Paitsi silloin jos aamulla ei ole tullut on koulussa joskus kuulema tullut maha kipeäksi joka mennyt ohi kun on käynyt vessassa.. sellasta oirekuvaa jos saatte kiinni. Ap
Olen tuo 9/14. Minulla ripulikohtaukset (joskus ummetusta) ja kivut johtuvat edellisenä päivänä syödystä ruoasta. Ei siis samana aamuna syödystä. Kestäähän sillä ruoalla jonkin aikaa mennä suoliston läpi. Allergian ollessa kyseessä voisivat reaktiot tapahtua heti. Mutta katson kohdallani olevan ruoansulatushäiriö, suolistotulehdus tms. Tämä tähän kun kirjoitit, että ripuli tuli jo ennen syömistä.
Voiko tulla samasta ruoasta välillä ripuli ja välillä ei? Eilen syötiin neljän viljan puuroa ja mustikkasoppaa iltapalaksi ja tänään oli vatsa pojalla ihan kuralla, mutta aiemmin syksyllä siitä ei ole tullut mitään oireita? Tai ei ole ainakaan valittanut. Tosin nyt tuli mieleen, että joskus illalla sanoo että vatsaa polttelee tuosta navan seudulta. Voisikohan tuolla olla jotain yhteyttä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä syö aamupalaksi? IBS voi oireilla noin. (Itse pääsin toistuvasta aamuripulista muutettuani omilleni ja vaihdettuani ruisleivän vaaleaan. Lapsuudenkodissani kun ei vaaleaa "pullamössöä" syöty...)
Syö puuroa + marjoja, tai leipää (ruis tai vaalea mitä sattuu olemaan) + kurkkua ja tomaattia, tai maustamatonta jogurttia + soppaa. Tuossa yleisimmät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan uusi vaiva, kun välillä on tuota ja välillä taas ei. Kesällä alkoi, mutta hyvin pitkäksi aikaa hävisi, heti useiksi kuukausiksi. Silloin kesällä kuitenkin käytiin koronatestissä kun kuulin, että voi oireilla vatsassa. Oli nega. Taas lokakuussa tuli lapselle vatsa sekaisin ja kerran jopa oksensi kun oli niin kipeä, mutta sen jälkeen taas parempi, kunnes taas nyt alkoi. Lapsi syö sen viisi kertaa päivässä ihan terveellistä kotiruokaa, olen itse kotona pienen kanssa niin saan huolehdittua että välipalatkin on terveellisiä. Vettä ja maitoa juo joka ruoalla. Liikkuu joka päivä eikä ole ylipainoine0n, lähempänä jopa alipainoa. Ja mitäs vielä, herkkuja syö kerran viikossa ja laktoosittomia tuotteita käytetään jo valmiiksi. Ja joo tuo ripuli tuli tänään aamupalan jälkeen, mutta esimerkiksi eilen juoksi ensimmäisenä vessaan ja kuulin että oli ihan vatsa kuralla, eli ei ole ruoasta riippuvainen. Päivällä ei enää kuulema tule kakkaa. Paitsi silloin jos aamulla ei ole tullut on koulussa joskus kuulema tullut maha kipeäksi joka mennyt ohi kun on käynyt vessassa.. sellasta oirekuvaa jos saatte kiinni. Ap
Olen tuo 9/14. Minulla ripulikohtaukset (joskus ummetusta) ja kivut johtuvat edellisenä päivänä syödystä ruoasta. Ei siis samana aamuna syödystä. Kestäähän sillä ruoalla jonkin aikaa mennä suoliston läpi. Allergian ollessa kyseessä voisivat reaktiot tapahtua heti. Mutta katson kohdallani olevan ruoansulatushäiriö, suolistotulehdus tms. Tämä tähän kun kirjoitit, että ripuli tuli jo ennen syömistä.
Voiko tulla samasta ruoasta välillä ripuli ja välillä ei? Eilen syötiin neljän viljan puuroa ja mustikkasoppaa iltapalaksi ja tänään oli vatsa pojalla ihan kuralla, mutta aiemmin syksyllä siitä ei ole tullut mitään oireita? Tai ei ole ainakaan valittanut. Tosin nyt tuli mieleen, että joskus illalla sanoo että vatsaa polttelee tuosta navan seudulta. Voisikohan tuolla olla jotain yhteyttä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin kuulostaa ihan keliakialta. Menettehän äkkiä lääkäriin?
IBS. Minulla se oireili lapsena vatsakivuilla ja ummetuksella, mutta nyt aikuisena olen ollut ripulipainotteinen. IBS:n syitä ei tiedetä vielä tarkasti, mutta se on ainakin osittain psyykkistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pahalta ummetukselta. Meillä on ollut pojalla samanlaisia oireita, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Huolella käytettynä ummetuslääkkeet on selvästi auttaneet. Ummetukseen voi liittyä ripuli, eikä ripuli tarkoita että se kovettunut uloste olisi lähtenyt mutta helpottaa tietysti hetkellisesti oloa. Meillä lapsi ei edes itse sanonut, että joskus kakkaaminen sattuu, koska luuli että se on tavallista, oli jatkunut hänellä niin pitkään. Ummetus on pojilla yleisempää.
Itselläni ei oikein ollut kokemusta ummetuksesta, niin en ihan tajunnut ottaa vakavasti. Ajattelin että no maha joskus aamuisin sattuu tai on huono olo, ehkä siksi kun haluaa jäädä kotiin, mutta jos annan jäädä kotiin, kipu menee aamupäivän aikana ohi joten tuskin on vakavaa (liikkuminen helpottaakin vähän).
Ota yhteyttä kouluterkkariin ja hae apteekista heti tänään Microlax-peräruisketta, jota käytetään pari päivää, ja jotain noita Levolac tms. mehuun sekoitettavia päivittäin käytettäviä makrogoli-tuotteita (liukenematon sokeri). Makrogolia on syötävä pitkään. Tarkista ruokavalio ja katso että poika liikkuu ja juo paljon vettä.
Sitä microlaxia ei kyllä apteekkarit suosittele edes minulle jolla on ollut kroonista ummetusta ym. Se on kuulemma aika rajua. Ja jos tuo poika on vatsa sekaisin joka aamu, ei se kyllä ihan ummetukselle kuulosta. Miksi pahentaa sitä?
Viekää lääkäriin. Veikkaan stressivatsaa/jännitystä. Ehkä se koulu kummiskin jännittää tai siellä kiusataan. Tai ihastunut johonkin.
Tai sitten syötte aamuisin jotain, mikä ei sovi. Viljaa? Kahvia? Onko aamupala rasvainen? Jokin allergiakin voi olla.
Jokatapauksessa lääkäri on se paikka mistä kannattaa kysellä, ei tämä palsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.valio.fi/tuotteet/mehut-ja-marjakeitot/valio-mustikkakeitto…
Tuota mustikkakeittoa en ottaisi lusikallistakaan! Tarkista jo kaupassa ainesosaluettelo.
”Terveellinen ruoka” ei tarkoita etteikö voisi olla keliakia, maitoallergia, joku muu allergia, vatsan bakteeritasapaino sekaisin, jne. Olethan kuullut allergioista ja IBS:istä? Luonnollisesti pitää selvittää mihin vatsa reagoi jos olo helpottaa heti sen jälkeen kun ruoka poistuu elimistöstä eikä olettaa vaan että ruoka on terveellistä ja jatkaa saman syömistä kuin ennenkin ilman mitään muutoksia. Tietysti kannattaa myös selvittää bakteerit, vatsahapot ja niin edelleen.
Oma vatsa on rauhoittunut gluteenittomalla ja FODMAP:illa. Jos gluteenia yms söisin pyörisin varmasti vieläkin tutkittavana ja ripuloisin ja ummettelisin päivittäin.
Toki hermostokin saattaa ylireagoida jos on muutakin ongelmaa kuin vatsassa vain mutta jostainhan se reaktiokin tulee.
Tuli vielä mieleen että navan kohdalla oleva kipu vois viitata myös stressiin. Mulla nimittäin sattuu navasta pikkuisen ylöspäin kun on refluksia... mutta lääkäriin mars, ettei oo keliakiaa tai vilja-allergiaa.
Kannattaisi tehdä keliakiatesti. Sitten joillekin, niinkuin meidän perheessä, ei käy maitoproteiini. Silloin ei käy mikään maitotuote, vaikka ois laktoositon.
Vierailija kirjoitti:
Syökö lapsi kuituja tarpeeksi?
Niitä voi syödä myös liikaa, kuten vettäkin voi juoda liikaa.
Ylipäätään jos jotain syö liikaa kerralla, se voi laittaa vatsan sekaisin.
Puuro+marjasoppa kuulostaa siltä, että poika kyllä syö kuitua. Usein lämmin ruoka/tosi paljon nestettä kerralla aktivoi vatsan.
Toki itse ripuli voi johtua ihan mistä vain, mutta lämmin ruoka aamulla saattaa sen laukaista. Ei se ruoka heti sula/kulkeudu vatsan läpi. Jos se ripuli tulee nopeasti syömisen jälkeen, se on aiemmin syötyä ruokaa. Se uusi ruoka vain pistää sen aiemmin sulaneen tavaran liikkeelle.
Mutta ei tuo selviä kuin lääkärissä. Enempi olisin huolissani tuosta vatsakivusta, minkä ap kuvaili.
Se voi siis tosiaan viitata keliakiaan/allergiaan tai vatsahappo-ongelmaan. Nämä kaikki voi oireilla myös ripulina.
T. 30
Entäs kihomadot? Mun 5v. lapsella oli viime talvena vatsakipuja joita itkeskeli, käytiin lääkärilläkin eikä siellä ääneen mainittu kihomatojen mahdollisuutta. Vasta muutaman kuukauden päästä kun pk:ssa kerrottiin kihomadoista, tajusin tarkkailla lasta ja havaitsin yhden madon. Apteekista saa lääkettä ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä psyykkiseltä. Ei kerro sulle kaikkea
Ennen kuin alkaa psyykettä tutkimaan, pitää sulkea pois fyysisen sairauden mahdollisuus. Esim. laktoosi-intoleranssi, keliakia, muu yliherkkyys tai allergia.
Kiitos vielä kaikista näistä neuvoista. Mennään tänään terkkarille, joka laittaa varmasti pojan eteenpäin tutkimuksiin. Keliakia oli mulle ihan uus juttu, toivottavasti tää ei ole sitä. Ja maitoproteeini varmaan kans hyvä tutkia. Jos ei oo kumpikaan noista niin sitten lähdetään allergioita selvittämään. Toivotaan että syy löytyy pian. Kamalaa katsoa kun oma lapsi pitelee mahaa ja valittaa itku silmässä että sattuu.. ap
Ummetukseen voi liittyä ns. ohivuotoripuli. Tarkoittaa sitä, että juoksevampi tavara tulee kovan tukoksen ohi ripulina. Tällöin paine ja kipu vatsassa helpottaa hetkellisesti. Omalla lapsella ollut myös joskus oksentelua ummetuksen yhteydessä. Tärkeää on, että asia tutkitaan, mutta ummetuslääkkeillä voisi saada nopeastikin apua vaivaan. Jos kyseessä on ummetus niin ruokavalio tulee laittaa kuntoon.
Anteeksi että olen ihminen enkä ole ymmärtänyt. Jotenkin kun se välillä katoaa niin se unohtuu, lapsikaan ei muista koko juttua, kunnes joku aamu on vatsa ihan kuralla ja sekaisin. Ja jos luit loppuun olemme tänään menossa terkkarille. Ap