Monitehojen käyttäjät: näettekö lukea kirjasta koko rivin terävästi kääntämättä päätä?
Normaalilta lukuetäisyydeltä, linssien lukukohdalla, normaalikokoisesta kirjasta. Eli riittääkö silmien liikuttaminen vai pitääkö kääntää päätä?
Kommentit (9)
Ei olleet oikein onnistuneet nämä Instrun lasit.
Lukualue on liian alhaalla linsseissä.
Toisinaan otan lasit pois ja luen nenä kiinni kirjassa.
Minä luen ja kirjoitan tätäkin rillit otsalle nostettuna👿
Minulla on eriparisilmät, ja uskoisin että tämä vielä vaikeuttaa asiaa. Lukualue on ihan jäätävän kapea, vaikka otin sen leveän ja kalliin vaihtoehdon... näen kirjan riviltä tarkasti vain 3 cm keskeltä. Nämä lasit lähtee kyllä palautukseen
Minulla myös eriparisilmät. Otan aina lähes kalleimmat linssit. Niissä lähinäköalue on suurempi.
Aurinkolaseissani on edulliset moniteholinssit ja sen kyllä huomaa.
Moniteholinssit pitää myös sovittaa hyvin ja kertoa ongelmista. Näin lukualue saadaan oikealle korkeudelle.
Mulla on ollut yli kymmenen vuotta monitehot enkä ole koskaan yksilläkään osannut kunnolla lukea, korkeintaan puhelimesta jotakin tai kaupassa tyoteselosteet. Toimistomonitehot on ihan parhaat kotioloissa. Ne päässä näkee liikkua, katsoa telkkaa ja lukea.
Vierailija kirjoitti:
Normaalilta lukuetäisyydeltä, linssien lukukohdalla, normaalikokoisesta kirjasta. Eli riittääkö silmien liikuttaminen vai pitääkö kääntää päätä?
Hyvin näkyy monitehoillakin koko rivi. Se riippuu tietysti monitehojen vahvuudesta, mitä vahvemmat, sitä enemmän korostuu monitehoihin pakosti syntyvä epätäydellisyys. Sellaista linssiähän ei voi valmistaa, jonka vahvuus muuttuisi pystysuunnassa tasaisesti koko linssin leveydeltä.
Ei tarvitse kääntää päätä, kun on hyvät lasit.
Yhden monitehot jouduin palauttamaan, kun niissä oli tarkan näön kohta eri kohdilla niin, että molemmilla silmillä ei nähnyt tarkasti samaa kohtaa.