Yliopistossa opiskelevat, kuinka paljon töitä teette?
Hei, kuinka paljon olette pystyneet kandi- tai maisterivaiheessa käymään töissä?
Kommentit (40)
En näe syytä työlle, yhteiskunnan tarjotessa 1200 euroa kuukaudessa opintojen ajaksi. Vuokran ja laskujen jälkeen elämiseen jää +750 euroa, jolla elää hyvin, varsinkin kun en matkustele.
Toisaalta jos minun tulisi elää opintolainalla, jonka joutuu maksamaan takaisin, saattaisin harkita työtä opintojen ajaksi.
Teen lauantaivuoroa kahvilassa. Tienaan sillä noin 250e/kk ja yhdessä opintotuen kanssa se riittää ihan hyvin elämiseen eikä lainaa tarvitse juurikaan ottaa. Ihmettelen näitä jotka tekevät töitä melkein joka päivä, miten jaksatte? Ettekö kaipaa lepoa, harrastuksia, ystävien näkemistä? Itse en jaksaisi tehdä opintojen päälle kuin korkeintaan 15h/viikko töitä, mutta mielummin sitäkin vähemmän. Nykyinen 5-6h/viikko on minulle sopiva. Mielummin vähemmän rahaa kuin burn out. Töitä ehtii painaa sitten vaömistumisen jälkeen kun niistä (toivottavasti) maksetaankin muuta kuin pennosia.
Vierailija kirjoitti:
En näe syytä työlle, yhteiskunnan tarjotessa 1200 euroa kuukaudessa opintojen ajaksi. Vuokran ja laskujen jälkeen elämiseen jää +750 euroa, jolla elää hyvin, varsinkin kun en matkustele.
Toisaalta jos minun tulisi elää opintolainalla, jonka joutuu maksamaan takaisin, saattaisin harkita työtä opintojen ajaksi.
Mikäs yhteiskunta noin paljon tukea tarjoaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Hki:n yliopisto ilmoittaa hyvin tylysti tuosta vaatimuksesta, että kaikkihan sitten opiskelee 60 op./vuosi. Piste.
Mitä alaa oikein opiskelet? Itsekin opiskelen Helsingin yliopistossa eikä meille kyllä olla ladottu mitään ehdottomia vaatimuksia :D joo, fuksina suositeltiin 60 op / vuosi -tahtia, mutta todettiin myös, että ei ole maailmanloppu jos tuntuu ettei jaksa. Tunnen myös useamman, jolle on annettu jatkoaikaa opintoihin vaikka eivät aikaisemmin olleet edenneet lähellekään suositeltua tahtia.
Itse oon tehnyt 15-25 h / vko aspaduunia, enkä suosittele jos ei ole aivan pakko. Olen päässyt tenteistä läpi joo, mutta en työjuttujen takia koskaan ehdi lukea materiaaleja niin syvällisesti, että oikeasti oppisin jotain ja se harmittaa. Monesti meen myös useamman viikon putkia ilman yhtäkään kunnollista vapaapäivää. 15 h / vko on ehkä maksimi minkä voi tehdä ilman suurempia haittoja.
Tein täyttäpäivää plus kaksi pientä lasta. Tein kandia vuoden pidempää kuin muut ja maisteria nyt lykkään. Ei kiire, kun sain oman alan töitä ja palkka ok. Maisterilla ei siihen vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein täyspäiväisesti teen kolmivuoroa. Mutta maisterinpapereissa kestääkin kauemmin kuin pitäisi.
Mutta eihän niitä saa pitkittää kun se vaatimus on 60 opintopistettä vuodessa. Miten perustelet yliopistolle lusmuilusi?
Joku sen jo sanoikin, mutta ei ole. Jos suorittaa opinnot 5 vuodessa niin suositusetenemistahti on 60 op/v. 7 vuotta on kuitenkin aikaa ja sen jälkeen saa haettua lisäaikaa. Ei tarvitse erityisesti perustella ellei hae useampaan otteeseen.
/Se jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittanut kaksi maisterin tutkintoa, ensimmäisen aikana 2. vuoden jälkeen olen ollut samalla töissä. Toisen suoritin kokonaan työn ohessa. Rehellisesti täytyy myöntää että ensimmäistä en saanut valmiiksi tavoite ajassa (työ imaisi). Toisen kanssa olin tarkempi.
Onko miten paljon fyysistä työtä?
Ei, olen tehnyt ensimmäisen tutkinnon alan asiantuntijatyötä kokoajan.
Hyvä ettei tarvitse rasittaa itseään. Monille tulee tuki- ja liikuntaelinongelmia.
OTM-vaiheessa teen noin 20h/vko oman alan työtä, jota tehdään virka-aikoina ja itse kotoa jonkin verran. Notaari( Kandi)aikana kesä kokoaikaisena, koulun ohella 20h/vko mutta silloin tein kaupan kassana eli työtä mahtui enemmän, koska pystyi tekemään viikonloppuina ja iltaisin.
Omasta mielestäni opintojen vaativuus on pudonnut paljon maisterivaiheessa, mutta toki osansa on sillä, että tein jonkin verran ylimääräisiä opintoja alempaan tutkintoon. Esimerkiksi kirjatenttejä ei enää maisterivaiheessa itselläni ole. Luento on kerran viikossa, kiireviikkoina kolmesti. Nekin etänä nyt. Itse asiassa on luento juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein täyspäiväisesti teen kolmivuoroa. Mutta maisterinpapereissa kestääkin kauemmin kuin pitäisi.
Mutta eihän niitä saa pitkittää kun se vaatimus on 60 opintopistettä vuodessa. Miten perustelet yliopistolle lusmuilusi?
Ei tuo ole mikään vaatimus, vaan suositus, jos haluaa valmistua suunnitellusti viidessä vuodessa. Opinto-oikeutta on kuitenkin automaattisesti seitsemän vuotta ja sitä saa lisää anomalla. Yliopistolle ei tarvitse perustella mitään.
Kyllä ainakin Hki:n yliopisto ilmoittaa hyvin tylysti tuosta vaatimuksesta, että kaikkihan sitten opiskelee 60 op./vuosi. Piste.
Opiskelen Helsingin yliopistossa ja ei kyllä ole tullut minkäänlaista vaatimusta siitä, että 60 noppaa pitäisi saada vuodessa suoritettua. Ihan ihme valetta suollat.
Kandivaiheessa tein töitä viikonloppuisin, toimi ihan ok. Maisterivaiheen lopulla menin täysipäiväisesti töihin, kun vastaan tuli hyvä oman alan paikka. Gradun vääntämisessä kokopäivätyön ohella oli hieman urakoinnin makua, mutta kyllä sekin sujui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä alaa oikein opiskelet? Itsekin opiskelen Helsingin yliopistossa eikä meille kyllä olla ladottu mitään ehdottomia vaatimuksia :D joo, fuksina suositeltiin 60 op / vuosi -tahtia, mutta todettiin myös, että ei ole maailmanloppu jos tuntuu ettei jaksa. Tunnen myös useamman, jolle on annettu jatkoaikaa opintoihin vaikka eivät aikaisemmin olleet edenneet lähellekään suositeltua tahtia.
Itse oon tehnyt 15-25 h / vko aspaduunia, enkä suosittele jos ei ole aivan pakko. Olen päässyt tenteistä läpi joo, mutta en työjuttujen takia koskaan ehdi lukea materiaaleja niin syvällisesti, että oikeasti oppisin jotain ja se harmittaa. Monesti meen myös useamman viikon putkia ilman yhtäkään kunnollista vapaapäivää. 15 h / vko on ehkä maksimi minkä voi tehdä ilman suurempia haittoja.
Valtsika
Opiskelen tällä hetkellä kauppiksessa ja 2 työvuoroa viikossa on näillä opiskelumäärillä ihan maksimi. Jos haluaa tehdä opinnot kunnolla, täytyy opiskella 10-12 tuntia päivässä, 5 päivää viikossa. Viikonlopun voikin sitten olla töissä. Ja samaa rumbaa toistetaan niin kauan kuin jaksetaan. Vaihtoehtoisesti joskus uhraan luentopäivän työnteolle, ja sitten joskus myös on viikonloput vapaat, ja sekin menee opiskeluun. Ja siis töissä on pakko käydä, koska tää on mun toinen tutkinto enkä saa enää mitään tukia (opintotuet käytetty edelliseen tutkintoon, en saa enää siis myöskään opintolainaa, ja avopuoliso tienaa liikaa, jotta voisin saada mitään muita tukia).
Ja noista opintopistemääristä, niin todellakaan kukaan ei pakota tekemään just 60 pistettä vuodessa. Opintotukeen ylipäänsä vaaditaan väh 25 opintopistettä, 45 pistettä jos vetää 9kk vuodesta tukia. Ja näissäkin kuitenkin katsotaan keskiarvoa, joten jos jonain vuonna menee opintopisteiden osalta huonosti, niin se kompensoituu edellisillä vuosilla. 7 vuotta on automaattisesti opiskeluoikeutta, ja lisääkin voi anoa. Mutta totta kai uudet opintotukipolitiikat ja oppiaineiden rahoitus ajaa siihen, että "pitäisi" tehdä se 60op vuodessa. Ainakin edellisessä tutkinnossa laitos sai ylimääräistä rahaa kaikista oppilaistaan, jotka teki yli 55op vuodessa.
Mutta nyt parin kuukauden kokemuksella voin sanoa, ettei mee opiskellessa nallekarkit tasan. Syksyn aikana on yhteensä ollut 10 eri kurssia, ja yhteisop-määrä on 30. Osa 2op ja 3op kursseista kestää koko saatanan syksyn, yksi 5op mammuttikurssi kesti vain ekan jakson. Työmäärä on aivan valtava, ja on sillain hauskaa, että ihmiset edelleen sanoo, että no onhan sulla sitten kesällä aikaa lomailla. No ei ole. Silloin tehdään niska limassa töitä, jotta voidaan taas seuraavat 9kk tehdä niska limassa opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtsika
Ja jos vaihtoon haluaa niin joka kurssista pitää saada 4-5.
Opiskelin KTM töiden ohella.
Pääsin jo peruskoulun lopulla töihin neuvontaan, jossa ei ollut mitään tekemistä.
Olin tiskillä, vastaanotin vieraat, jaoin postit, keitin kokouskahvit, hain pullaa.
Työn luonne vaati pitää olla paikalla.
Luin ylioppilaaksi työn ohella ja tämän jälkeen opiskelin kauppiksessa.
Silloin jo pystyi opiskelemaan etänä ei niin hyvissä yliopistoissa.
Nyt, jos pitäisi tehdö sama, ei enää onnistuisi.
Kesätöitä toukokuusta elokuuhun (4 kk) täyttä päivää. Lukuvuosien aikana kaikki aika (viikonloput mukaan lukien) menee opiskeluun. Mieluummin panostan opiskeluun nyt täysillä, uskon, että se parantaa työllisyyttä valmistumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mikään vaatimus, vaan suositus, jos haluaa valmistua suunnitellusti viidessä vuodessa. Opinto-oikeutta on kuitenkin automaattisesti seitsemän vuotta ja sitä saa lisää anomalla. Yliopistolle ei tarvitse perustella mitään.
Opiskelen Helsingin yliopistossa ja ei kyllä ole tullut minkäänlaista vaatimusta siitä, että 60 noppaa pitäisi saada vuodessa suoritettua. Ihan ihme valetta suollat.
Fukseille tiedotettiin syksyllä että 15op/jakso olis se tavoite. Ei tämä mitään valhetta ole.
Yleensähän kurssista ei saa arvosanaa, jos sitä ei tee ajallaan, mutta mites maisterin kanssa? Jos istuu seminaarit läpi mutta työ valmistuu vasta seuraavana lukuvuonna, niin saako siitä mitään merkintää ekana vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtsika
Niin minäkin, riippuu sitten ehkä koulutusohjelmasta?
t. sama
35 tuntia viikossa. En tarvitse siis opintotukia ollenkaan, mutta lainat otan. Ovat niin puoli-ilmaisella korolla, että kannattaahan ne nostaa pois ja sijoittaa sitten tuottoa kasvamaan.
(Ja ettei kenenkään tarvitse tulla neuvomaan, niin kyllä: haen tuet, mutta perun ne sitten heti lainan nostamisen jälkeen. En siis väitä, että lainan saa ilman tukipäätöstä.)
Näin vedin kandivaiheen ihan helposti, maisterista puuttuu nyt noin puolet ja gradu. Teen ehkä toisenkin maisteritutkinnon vielä.
Ensimmäisen maisterintutkinnon tein 4 vuodessa. Tein töitä 2 kesää, opiskelin yhden kesän ja lisäksi tein yhden talven ajan (7 kk) töitä 1-2 päivää viikossa.
Toisen maisterintutkinnon tein oman alan asiantuntijatöiden ohessa. Kesti 10 vuotta.