Onko 35v keski-ikäinen?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, ei sitä nuorikaan enää ole. 70-vuotiaana on jo vanha.
Ihmiset pitävät nuoruudesta kynsin ja hampain kiinni huomaamatta että se tekee naurettavaksi. Miksi ihmeessä? Keski-ikä tulee nuoruuden jälkeen ja 34- vuotias ei ole enää nuori, 25- vuotias on.
Jep. Ihan kuin keski-ikä ois paha asia. Eikö se ole sama kuin aikuinen eli toisinsanoen vakavasti otettava, täysikasvuinen (myös henkisesti) jne. Kuka edes haluaa olla yli 30-vuotiaana enää nuori ja kuulua samaan määritelmään joidenkin yläasteikäisten kanssa. Itse olen 38 ja ihan mielelläni keski-ikäinen. Sanasta nuori tulee mulle mieleen ensimmäisenä alaikäinen, jou 14-17-vuotias.
Olen pian 37. Kaipaisin jotain uutta määritelmää, sillä nuori en koe olevani missään nimessä, luojan kiitos, mutta keski-ikäisyydessäkin on tietty kulttuurinen sävy, joka ei liity minuun mitenkään. En ole millään tavoin urautunut tai pyri ulkoisiin elämänkaaripäämääriin, eikä yksikään tuttu tai tuntematonkaan kutsuisi mua keski-ikäiseksi.
Mutta on se noista valitessa keski-ikä silti. Tai ehkä vain aikuisuus?
Keski-ikäinen määritellään nykyään 45-vuotiaasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä 10 vuoteen ole.
Höpö höpö, kuka eihän nyt toki vielä silloin vaan vasta 65- vuotiaana.
35- vuotiashan on vielä nuori teini.
T. Wannabe-nuori 35 v.
Vierailija kirjoitti:
Olen pian 37. Kaipaisin jotain uutta määritelmää, sillä nuori en koe olevani missään nimessä, luojan kiitos, mutta keski-ikäisyydessäkin on tietty kulttuurinen sävy, joka ei liity minuun mitenkään. En ole millään tavoin urautunut tai pyri ulkoisiin elämänkaaripäämääriin, eikä yksikään tuttu tai tuntematonkaan kutsuisi mua keski-ikäiseksi.
Minä tuntematon ainakin pidän sinua keski-ikäisenä vaikken keskimmäisimmän ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen määritellään nykyään 45-vuotiaasta.
Niinkö? Kukas se määrittelee? Wannabe- nuori keski-ikäinen 35- vuotias Av-mamma😂
Vierailija kirjoitti:
Olet keski-ikäinen.
T. Tuntematon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, ei sitä nuorikaan enää ole. 70-vuotiaana on jo vanha.
Ihmiset pitävät nuoruudesta kynsin ja hampain kiinni huomaamatta että se tekee naurettavaksi. Miksi ihmeessä? Keski-ikä tulee nuoruuden jälkeen ja 34- vuotias ei ole enää nuori, 25- vuotias on.
Jep. Ihan kuin keski-ikä ois paha asia. Eikö se ole sama kuin aikuinen eli toisinsanoen vakavasti otettava, täysikasvuinen (myös henkisesti) jne. Kuka edes haluaa olla yli 30-vuotiaana enää nuori ja kuulua samaan määritelmään joidenkin yläasteikäisten kanssa. Itse olen 38 ja ihan mielelläni keski-ikäinen. Sanasta nuori tulee mulle mieleen ensimmäisenä alaikäinen, jou 14-17-vuotias.
Vakavasti otettava? Ei ikä kerro mitään ihmisen fiksuudesta.
Vierailija kirjoitti:
No olethan sinä keski-ikäinen. Et ole enää mikään nuori. Mitä ihmeen pahaa siinä keski-iässä on??
"Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä.
Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60.[1] Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65."
Mä oon 28v ja en halua ikinä tulla miksikään 35-vuotiaaksi saati vanhemmaksi.
Ahdistaa, miksi nuoruus on niin lyhyt :(
Ja sen jälkeen tulee toi 30-40v ikävaihe joka vaikuttaa mun silmiin paskimmalta ikävaiheelta aikuisen ihmisen elämässä.
Esim. viiskymppiset on rentoja, elää hyvää elämää ja vaikuttaa onnellisilta, mut 30-40v tyypit on usein sellasia välivaiheessa kipuilevia tylsiä stressipesäkkeitä jotka elää joko jotain ruuhkavuosirumbaa tai hemmetin tylsää ura-elämää ja suorittavat vaan otsa rypyssä mitä sit tekevätkin.
PS. En kyllä pidä 35-vuotiaita kavereita keski-ikäisinä, oon luullut et keski-ikä on 40+
Vierailija kirjoitti:
Aikuisuus ja keski-ikäisyys on vähän päällekkäsiä termejä. En tiedä miksi Suomessa käytetään paljon keski-ikäinen termiä, jos kuitenkin nuori aikuinenkin on terminä erikseen ja ymmärtääkseni tarkoittaa 25-29-vuotiasta tai 20-29-vuotiasta. Eli 30+ on silloin aikuinen. Ehkä kun me ollaan vähän pessimististä kansaa, niin keski-ikä on terminä siksi meille mielekkäämpi. Keski-ikä-termissä on jotenkin vähän ehkä negatiivinen leima, sellainen jämähtänyt.
Kaverille tuli ikäkriisi 34 vuotiaana. Värjäsi hiukset ja aloitti joogan. On jotenkin poissaoleva.. yritän olla tukena.
Vierailija kirjoitti:
"Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä.
Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60.[1] Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65."
Lääketiede määrittää sen alkamaan n35- vuotiaana, ottakaa tai jättäkää rakkaat wannabe-nuoret. Ette ole enää nuoria, joten parasta se on vaan hyväksyä keski-ikäisyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olethan sinä keski-ikäinen. Et ole enää mikään nuori. Mitä ihmeen pahaa siinä keski-iässä on??
Keski-ikä terminä liittyy vahvasti jenkkipsykologien kehitys-ja elämänkaarinäkemyksiin ja siihen liittyy muitakin konnotaatioita kuin fyysinen ikä.
Mutta jopa heidän määritelmissään keski-ikä alkaa noin nelikymppisenä.
Kuten sanoinkin tuossa aiemmin, en koe olevani nuori. Tämä ei automaattisesti vielä tarkoita, että olisin keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 28v ja en halua ikinä tulla miksikään 35-vuotiaaksi saati vanhemmaksi.
Ahdistaa, miksi nuoruus on niin lyhyt :(
Ja sen jälkeen tulee toi 30-40v ikävaihe joka vaikuttaa mun silmiin paskimmalta ikävaiheelta aikuisen ihmisen elämässä.
Esim. viiskymppiset on rentoja, elää hyvää elämää ja vaikuttaa onnellisilta, mut 30-40v tyypit on usein sellasia välivaiheessa kipuilevia tylsiä stressipesäkkeitä jotka elää joko jotain ruuhkavuosirumbaa tai hemmetin tylsää ura-elämää ja suorittavat vaan otsa rypyssä mitä sit tekevätkin.PS. En kyllä pidä 35-vuotiaita kavereita keski-ikäisinä, oon luullut et keski-ikä on 40+
Ikääntymistä ei voi välttää, mutta ruuhkavuodet ja kipuilun voi välttää. Itse olen 38 enkä elä ruuhkavuosia, ura-elämää enkä kipuile enkä stressaa enkä suorita otsa rypyssä.
Lapsuus, nuoruus, nuori aikuisuus, keski-ikäisyys (=aikuisuus), vanhuus. Mun mielestä nuo ajanjaksot ovat osittain päällekkäisiä, ihan päivälleen vaikea sanoa milloin lapsi on nuori, mutta useimmat tunnistaa aivoillaan kuitenkin nämä ikävaiheet ihan jo pienestä lapsesta saakka. Mielestäni 35-vuotias alkaa olla jo keski-ikäinen koska ei enää selvästi nuoruuden puolellakaan ole. Ei 35 vanha vielä ole tietenkään. T. 25v elämänkaareilija (jos tällä tarkoitettiin perhe-elämää. Elämänkaari päämääräytyy yhtä lopullisesti kaikilla vaikka miten kaarensa eläisi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisuus ja keski-ikäisyys on vähän päällekkäsiä termejä. En tiedä miksi Suomessa käytetään paljon keski-ikäinen termiä, jos kuitenkin nuori aikuinenkin on terminä erikseen ja ymmärtääkseni tarkoittaa 25-29-vuotiasta tai 20-29-vuotiasta. Eli 30+ on silloin aikuinen. Ehkä kun me ollaan vähän pessimististä kansaa, niin keski-ikä on terminä siksi meille mielekkäämpi. Keski-ikä-termissä on jotenkin vähän ehkä negatiivinen leima, sellainen jämähtänyt.
Joo kömpelöä iän määrittelyä. Aikuisuus alkaa 18- vuotiaana ja päättyy sitten joskus kuolemaan. Elämä on siinä välissä, ollaan nuoria, keski-ikäisiä ja lopuksi vanhoja, jos eletään sinne asti. Lapsellista väittää olevansa nuori vielä 35- vuotiaana, miksei voi hyväksyä jokaista ikävaihetta luonnollisena osana elämää?
Kyllä musta keski-ikä alkaa 35-40V kohdalla.
Ei vielä 10 vuoteen ole.