Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan murrosikäisen pojan siivoamaan?

Vierailija
30.03.2014 |

Edes oman käppänsä.Ennemmin hoitivat jotenkin,nykyisin vastaus on huomenna/myöhemmin.Vai olenko vaan liian vaativa äiti?

Ainainen taistelu aiheesta.Auttakaa!!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt, etä minä päivänä viikosta siivoaa huoneensa. Onko asialla jokin kiire? Ei siitä mitään tule, että sinä ylivaltiaana tepastelet kertomaan, että hänen on heti alettava siivota, koska sinusta tuntuu siltä.

Vierailija
2/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään.

Omapahan on huoneensa, jos haluaa elää sotkussa, niin eläköön sotkussa. Voi olla että joskus haluaakin siivota, kun kyllästyy villakoiriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 22:00"]

Kysyt, etä minä päivänä viikosta siivoaa huoneensa. Onko asialla jokin kiire? Ei siitä mitään tule, että sinä ylivaltiaana tepastelet kertomaan, että hänen on heti alettava siivota, koska sinusta tuntuu siltä.

[/quote] Tuskinpa ap ihan muuten vain ja siistin huoneen takia täällä apua kyselee... Luulen, että tilanne alkaa olla huoneessa jo tosi paha, joten kyllä silloin voi vanhempi oikein mainiosti käskyttää alaikäistään pistämään vauhtia toiminnassaan. Ja omituista olisi, jos ei kukaan nuorta vahtisi ja sääntöjä kertoisi. Lääväksi en antaisi nuoren huoneen tulla ja antaisi "nuoren siivota kun haluaa", ei nuori mikään kodin pomo ole. Oli sitten vaikka kuinka myrskyisä teini-ikä, niin kodissa eletään ihmisiksi kaikin puolin, ei siellä ole yhtä, jonka ei tarvitse tehdä asioita kun asia ei huvita kun nyt on nuori ja nuoria pitää ymmärtää... Kaverivanhemmuus ei ole ollut enää muotia aikoihin.

Vierailija
4/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:28"]

Jaa-a. Minä en saa edes teinityttöä siivoamaan. Just tuskailin omassa ketjussa, miten vaihtari ei siivoa mitään! Sopimus on että siivoaa oman huoneensa, mutta hän on tämänkin käsittänyt niin, että kun erikseen käskee, hän imuroi keskilattian. Pölyjä ei ole pyyhkinyt kertaakaan, matto oli niin roskainen, että minulta meni neljä tuntia imuroida se. Lakanoita ei osaa vaihtta ja kun vein petivaatteet ulos tuulettumaan, jätti ne sinne sateeseen... Vaattensa osaa viedä pyykkikoriin, mutta ei osaa pestä pyykkiä, eikä hakea puhtaita kuivaustelineeltä. Astiat jää taas pöytään, pöytää ei osaa pyyhkiä ja jos kokkaa jotain itselleen, jättää ruoantähteet pöysälle mätänemään ja hellan pyyhkimättä.

[/quote] Jos ei tee niin kuin on sopimus ja sinä annat vaihtarin tehdä mitä haluaa, niin mitä pirun virkaa sillä sopimuksella oikein on? Annat varoituksen asioiden hoitamisesta, teet vaikka tarkentavan sopimuksen ja neuvot kerran kädestä pitäen miten asiat tehdään. Uuteen sopimukseen laitat, että aikaa on kaksi viikkoa tai kaikki sopimukset irtisanotaan ja vaihtari lentää kuin leppäkeihäs pihalle. Sopimus on sopimus ja sen ymmärtää varmasti myös vaihtari kun hänelle asiasta selkeästi kerrot. Ajatelkoot sinusta ihan mitä haluaa, se on hänen ongelmansa, mutta sinä olet antanut hänen käyttöönsä kotisi ja kodissasi on säännöt, joita tulee noudattaa kaikkien. Ole asiallinen, tiukka ja vakuuttava, sinun täytyy tämä taistelu voittaa, ei vaihtarin. Olet vaihtarille aikuinen, joka odottaa häneltä tiettyjä toimenpiteitä tai vaihtari saa mennä. Sinulla on siis paremmat kortit, pelaa niillä oikein.

Vierailija
5/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään patenttivastausta, mikä pätee kaikkiin teineihin kaikissa olosuhteisiin. Itse käytän vaihtelevia keinoja tuossa huoneen siivoamisasiassa. Joskus kun on tulossa vieraita, sanon, että vieraita on tulossa ja sinun pitää siihen ja siihen mennessä siivota. Kerron konkreettisesti, että siivoa pöytä ja siivoa lattia, jotta teini hahmottaa hiukan paremmin mitä pitää tehdä.

Joskus (harvoin) saatan käyttää porkkanaa. Lupaan esim pannaria kun on siivonnut huoneensa. Joskus taas ihan tylysti vain sanon, että huoneesi on niin sotkuinen, että nyt on siivottava. Sitä kehotusta toistan sitten niin monta kertaa, että teini alkaa siivoamaan. Tarvittaessa seison vieressä vahtimassa, että teini aloittaa siivoamaan.

Jos teini on erityisen huonolla tuulella, kovin väsynyt tms, sellaisena hetkenä en yleensä ehdota huoneen siivoamista. Odotan, että teinin fiilis on "normaali", sillä ymmärrän, että teinin elämä voi olla myllerrystä, enkä minä häntä nyt ihan kiusatakaan halua.

Vierailija
6/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyn siivoaako enne n lounasta vai sen jälkeen. Lisäksi pitää kerran viikossa imuroida alakerta, ja sohva ja tyynyt, sekä kissaojen kiiåeilypaikat. Hänen kissansa, hän siivoaa. Kyllä sitä siivousta jäädä minullekin.

Vierailija
7/22 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:47"]

Meillä teinit saavat päättää siivoavatko itse vai siivoaako äiti. Jos äiti siivoaa, niin ensimmäiseksi äiti siivoaa huoneista pois läppärit, puhelimet, pelit ym.

[/quote]

KIITOS

Vierailija
8/22 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä "anna", vaan tää vain venyttää koko ajan. Nyt on lyönyt ihan lekkeriksi kaikki säännöt! Kotonaan on kova kuri kaiken suhteen, joten nyt ilmeisesti sitten haluaa nauttia vapaudesta...

Kannoin pestyt pyykkinsä telineillä keskelle eteistä ja niiden päällä on uudestaan kirjattuna hänen kotityönsä.

Ja omien lasten listat on jääkaapin ovessa, jottei pääse sanomaan, että häntä pidetään jotenkin orjuudessa.

Jos nyt ei tajua, saakin oikeasti lähteä. Pääsiäiseksi hain jo hänelle varakotia, koska pidän viikon loman. Saa sitten virallisesti tiedon toimiston kautta, että majoitus onkin outo.

Vierailija
9/22 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee kuten minä: mä heitin biojätepussin ja par muuta roskapussia pojan huoneeseen ja kiitin sitä kaatopaikan perustamisesta lähemmäs ettei enää tarvii lähteä kävelemään ulos roskikselle, kaks päivää ja vihje meni perille, nykysin huone pysyy kohtuusiistinä

Vierailija
10/22 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerran viikossa sovittu siivouspäivä, siitä ei luista kukaan, ellei ole sairaana. Oman huoneen siivoukseen menee näin ollen vartti, korkeintaan puolituntia, ei paha rasti ollenkaan.

Vierailija
11/22 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset neuvoista, koitan vielä hyvällä,jospa alkaisivat  huomaamaan miten olisi kivempi elää siistissä kodissa 

Vierailija
12/22 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sidot viikkorahan siivoukseen. Eli saa viikkorahansa vasta kun on siivonnut. oman huoneensa. Jos sivooaa muita huoneita saa ekstraa.

Vierailija
13/22 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää toukkia tms ja lykkää vaivihkaa huoneeseen. Anna löytää ja näyn tallentua verkkokalvoille. 

Vierailija
14/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit saavat päättää siivoavatko itse vai siivoaako äiti. Jos äiti siivoaa, niin ensimmäiseksi äiti siivoaa huoneista pois läppärit, puhelimet, pelit ym.

Vierailija
15/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika ostaa siivouksella, ulkoilulla yms tervehenkisillä askareilla itselleen peliaikaa xboxilla.

Vierailija
16/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna muhia murjussaan. Kun muutaman kerran kompastuu lattialla lojuviin kamoihin, alkaa ehkä jossain selkäytimen paikkeilla tykyttää siihen malliin, että raivatakin voisi. Jos ei, niin jatkaa sitten vaan muhimistaan. Viimeistään kun sussut astuvat kuvaan, alkaa siivouskin maittaa.

Vierailija
17/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin teini, viikkorahan saamisen edellytys oli se, että siivosi huoneensa. Ja jos mieli puhtaita vaatteita saada käyttöön, likaiset vaatteet piti ihan itse kuskata kylppärin pyykkikoriin pesua odottamaan. Varmaan myös mukavuuksien (telkkarit, tietsikat, pelit sun muut)  poistaminen voisi tehota ;)

Vierailija
18/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Minä en saa edes teinityttöä siivoamaan. Just tuskailin omassa ketjussa, miten vaihtari ei siivoa mitään! Sopimus on että siivoaa oman huoneensa, mutta hän on tämänkin käsittänyt niin, että kun erikseen käskee, hän imuroi keskilattian. Pölyjä ei ole pyyhkinyt kertaakaan, matto oli niin roskainen, että minulta meni neljä tuntia imuroida se. Lakanoita ei osaa vaihtta ja kun vein petivaatteet ulos tuulettumaan, jätti ne sinne sateeseen... Vaattensa osaa viedä pyykkikoriin, mutta ei osaa pestä pyykkiä, eikä hakea puhtaita kuivaustelineeltä. Astiat jää taas pöytään, pöytää ei osaa pyyhkiä ja jos kokkaa jotain itselleen, jättää ruoantähteet pöysälle mätänemään ja hellan pyyhkimättä.

Vierailija
19/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:47"]

[/quote] Meillä saavat myös päättää, että siivoavatko niin, että päivystän siinä ovella juuri tasan silloin kun minulle se sopii (eli aika voi olla nuorelle aika tylsä, vaikka klo 7 lauantaina aamulla) vai siivoanko minä. Lakanat vaihdetaan joka toinen perjantai ja siinäkin voin seistä ovensuussa vahtimassa. Jos lakanat eivät vaihdu, voin roudata patjat, tyynyt ja peitot omaan huoneeseeni, joten silloin ei tarviikaan vaihtaa lakanoita. Meillä myös ovi lähtee huoneesta toistaiseksi jos on tarvista, yksi ovi pääsi jäähyltään omalle paikalleen muutama viikko sitten, se olikin pois kaksi viikkoa.

Ottakaa siis astetta kovemmat toimenpiteet kuin silloin kun lapset olivat pieniä. Samat systeemit toimivat vieläkin (äiti siivoaa roinat jätesäkkiin), mutta panokset ovat nyt kovemmat. Vanhempien ei tarvitse olla teinin kaveri, välillä voi olla veemäinen vanhempikin.

Vierailija
20/22 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhtä helppoa kuin saada sut urheilemaan säännöllisesti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi